Článek
Pokud se někde napíše, že ta či ona automobilka nabízí nějaké ekologicky laděné vozidlo, řada lidí poměrně rychle ztratí zájem. Do jisté míry je to pochopitelné, vzhledem k tomu, jak moc násilně je do popředí tlačená elektromobilita, podpořená denními výkřiky zvěstujícími bateriovou revoluci.
Jenže alternativní pohon nemusí nutně znamenat pouze auto do zásuvky. Kromě vodíku tu máme ještě plyny, přičemž v rámci osobních i lehkých užitkových vozů jsou nejčastěji zastoupeny LPG nebo CNG. Zatímco zkapalněný ropný plyn v Evropě hojně propaguje například rumunská Dacia, stlačený zemní plyn je výsadou spíše fiatů nebo značek koncernu Volkswagen.
Mladoboleslavská Škodovka nabízí v rámci CNG rodiny G-TEC reprezentanty Scala, Kamiq a Octavia, přičemž poslední zmíněný model ve variantě liftback a se šestirychlostním manuálem jsme podrobili našemu redakčnímu testu. Výsledek dopadl dle očekávání, jen spotřeba překvapila.
Začneme tím nejzásadnějším, tedy motorem. Jde o přeplňovanou zážehovou čtyřválcovou patnáctistovku, která pracuje s výkonem 130 koňských sil a posílá 200 Nm točivého momentu výhradně na přední kola.
Primárně je agregát živen stlačeným zemním plynem z nádrží o kapacitě 17,33 kg, ovšem jako rezervu má automobil ještě 9 litrů klasického benzinu v malé nádrži.
Velkou výhodou motorizace je fakt, že při provozu na CNG nevyužívá přímého vstřikování, a vzhledem k její konstrukci a hlavnímu palivu nepotřebuje filtr pevných částic. To znamená, že jde o vhodnou volbu pro městský provoz. Nutno podotknout, že „nepřímovstřikové“ a „bezfiltrové“ spalovací motory jsou v Evropě velice ohroženým druhem, jemuž hrozí vyhynutí.
Normovaná spotřeba
Papírová prezentace je věc jedna, ovšem realita kombinovaného (navíc zimního) provozu věc druhá. S 75kilovým řidičem totiž Octavia G-TEC váží nejméně čtrnáct metráků a s přihlédnutím k jejímu nevysokému výkonu tedy hrozí, že by mohla neúměrně žrát. Ačkoli praxe ukázala něco trochu jiného…
Ve dne i v noci, na zimních gumách, v mrazu i při teplotách nad nulou, v jednom či ve dvou, po dálnicích, okreskách i ve městech, do práce i na výlety. V těchto všech režimech jsme plynovou „oktávku“ provozovali a urazili s ní více než 1 100 km.
Pokud nepočítáme chvilkový provoz na benzin, automaticky aktivovaný po dotankování CNG (elektronika vozu potřebuje chvíli na akceptování nově natankovaného paliva), vyšla nám průměrná spotřeba 3,8 kilogramu plynu na sto. Koukneme-li na homologované hodnoty dle protokolu WLTP, zjistíme, že jsme se dostali přesně doprostřed normy, která činí 3,7–3,9 kg/100 km.
Jakým způsobem auto pozná a zhodnotí kvalitu natankovaného CNG paliva, kterou vyjadřuje v %? |
---|
Kvalita paliva je vyhodnocovaná řídicí jednotkou podle bohatosti směsi, která je změřena klasickou lambda sondou ve výfukovém potrubí. |
V praxi to znamená, že na kvalitní CNG ujedete reálně 400 km, a ještě vám v nádržích něco málo zbyde. V našem měřicím cyklu jsme se dokonce dostali na dojezd 449 km, než nám plyn došel úplně. Devítilitrová benzinová rezerva by pak měla vystačit na nejméně 140 úsporných km.
Stále se však bavíme o zimním provozu na zimních pneu s vyšším valivým odporem, takže hodnoty v létě budou s největší pravděpodobností ještě o kousek příznivější.
Pokud natankuji méně kvalitní až nekvalitní CNG palivo, co reálně hrozí? |
---|
Díky důmyslnému systému a řídicí jednotce, která umožňuje agregátu měnit dle nutnosti předstih zážehu, nehrozí žádné následky. Může se pouze zvýšit spotřeba a snížit výkon. |
Vzhledem k výkonu a točivému momentu není Octavia G-TEC žádný závoďák, nicméně ani žádný lenoch. Díky turbodmychadlu a koneckonců i čtyřem válcům se zdvihovým objemem 1498 cm3 v rámci rovinatého povrchu splynete s davem. Jen do kopců budete muset podřazovat a poněkud intenzivněji šlapat na plyn, neb tehdy se projeví ona absence vyššího výkonu a krouťáku.
Taktéž se nevyhnete občasným bouchavým zvukům, linoucím se od zadní nápravy, která je jednoduchá kliková s vlečenými rameny a neumí nerovnosti žehlit stejně ladně jako nezávislé zavěšení.
Jezdíte-li denně trasu Praha–Mnichov, pak o CNG nemá smysl uvažovat a je rozumnější zaměřit svoji pozornost na klasická TDI. Nicméně pokud hodláte auto trápit spíše na kratších trasách, nabízí se namísto podobně cenově naladěné 1,5 TSI, sáhnout právě po G-TEC.
Totiž mimo ekologie je bernou mincí pohonu na CNG také provozní cena. Ačkoli ceny paliv všeobecně vzrostly (a možná, že ještě vzrostou), stejně aktuálně za kilo zemního plynu zaplatíte asi 30 Kč, takže při spotřebě 3,8 kg na sto se teoreticky dostáváte na náklad pod 1,2 koruny na kilometr. A to ekonomicky předčí jak benzinový, tak naftový a v některých případech i elektrický pohon. Tedy pokud řidiči vozidel budoucnosti nabíjí více méně jen na zpoplatněných veřejných rychlonabíjecích stanicích.
Jak jako uživatel poznám, kde natankuji kvalitní CNG? |
---|
Uživatel bohužel nemá možnost před natankováním posoudit kvalitu CNG. Kvalita zemního plynu v České republice je nicméně zaručená a pravidelně sledovaná. Pro upřesnění, zemní plyn (CNG) je v podstatě metan. Čím více metanu obsahuje daný zemní plyn, tedy čím je „čistší“, tím více energie obsahuje. Nejčistší je zemní plyn z Ruské federace, který má jen asi 2 % příměsí, to je tzv. „High-gas“. Existuje i zemní plyn, který může mít i více příměsí (např. 10–15 %) a ten je označován jako takzvaný „Low-gas“. Management řízení motoru musí kvalitu plynu rozpoznat. |
V každém ohledu Octavia G-TEC zaujme především firmy, které tvoří téměř 80 % z celkové klientely volící tento model. Zajímavostí také je, že většina kupujících sáhne po automatické převodovce DSG, přestože cenový rozdíl oproti manuálu dosahuje 50–60 000 Kč (dle stupně výbavy). Více o prodejních poměrech prozradí tabulka níže:
Karoserie | Poměr |
---|---|
Liftback | 42,5 % |
Combi | 57,5 % |
Výbava | Poměr |
Active | 8,4 % |
Ambition | 44,4 % |
Style | 46,8 % |
Sportline | 0,4 % |
Převodovka | Poměr |
Manuální | 11,4 % |
Automatická | 88,6 % |
Základní cena | Český trh (12/2021) |
1,5 G-TEC | 579 900 Kč |
1,5 G-TEC DSG | 639 900 Kč |
Alternativa k elektřině
Co se týče exteriéru, jde o klasickou Octavii se vším všudy. Bavíme se tedy o reprezentativním automobilu střední třídy, který kypí moderními tvary a aktuálním designovým jazykem Škodovky.
Také uvnitř liftbacku nečekejte žádnou významnou změnu, tedy mimo zavazadelníku, který je kvůli umístění CNG nádrží ochuzen o prostor pod podlážkou, a tedy zmenšen na objem 495 litrů oproti standardním 600 litrům. Vzhledem k tvaru karoserie a rozložení kufru to v běžné praxi stejně nijak zvlášť nepocítíte.
Výhrady máme zajisté k infosystému, který je celkově pomalejší až zpomalený. Paradoxně však nabíhal daleko rychleji než v případě nedávno testované Octavie RS TDI.
Jak zrychlit start infosystému v Octavii 4. generace? |
---|
Pokud uživatel odemkne vůz pomocí funkce odemčení při přiblížení (stejně jako klíčem na dálku – na dálkovém ovladači), centrální procesorová jednotka v infotainmentu se zapne a jednotka přejde do stavu „standby“ – připraveno k použití. Z tohoto stavu dokáže infotainment naběhnout rychleji než ze stavu úplného spánku. Ve voze bez funkce automatického odemčení při přiblížení, pokud tedy nedojde k odemčení klíčem na dálku, startuje Infotainment „až“ s odemknutím = otevřením dveří. |
Platí tedy obrazné pořekadlo „plyn nad zlato“? Zatím ne pokaždé, neb hojnost benzinových a naftových motorizací dosud nespadla pod nějakou kritickou mez. A proti CNG pořád hovoří hlavně nízký dojezd a nižší výkon, kombinovaný s naopak vyšší hmotností. S utahujícími se emisními opasky však popularita zemního plynu možná vzroste, jelikož se jeho obsluha a provoz neliší od zaběhnutých konvencí a plnící stanice najdete v podstatě v každém větším městě.
Pro Octavii G-TEC tak hovoří hlavně provozní palivová úspora, které nyní může silně konkurovat (či ji předčit) vesměs jen LPG nebo levně získaná elektřina. Jenže zkapalněný ropný plyn není vhodný pro každý motor a cenově dostupnější elektromobily se stále potýkají s omezeným reálným dojezdem.
Technická data | Octavia G-TEC |
---|---|
Karoserie | dvouprostorová, liftback |
Palivo | CNG, benzin |
Motor | přeplňovaný řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 96 kW (130 k) při 5 000–6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 200 Nm při 1 400–4 000 ot./min. |
Kompresní poměr | 12,5:1 |
Převodovka | šestirychlostní, manuální |
Objem nádrže benzin | 9 l |
Objem nádrží CNG | 17,33 kg |
Objem kufru | 495/1 560 l |
Provozní hmotnost | 1 409–1 560 kg |
Max. rychlost | 213 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 9,6 s |
Průměrná spotřeba CNG | 3,7–3,9 kg/100 km (WLTP) |
Naměřená průměrná spotřeba CNG | 3,8 kg/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 689/1 829/1 467 mm |
Rozvor | 2 686 mm |
Světlá výška | 143 mm |
Za nás je tedy Octavia G-TEC dobrá volba pro všechny, kteří chtějí solidní, finančně přijatelné reprezentativní auto na tovární alternativní pohon, a netouží být svázáni elektrickým kabelem.
Vidíte to stejně, nebo naopak? Tedy jaký alternativní pohon byste si vybrali – LPG, CNG, elektrickou energii či vodík?