Článek
V loňském roce se v polovině životního cyklu, po necelé polovině dekády, představila modernizovaná Škoda Kodiaq, jejíž facelift byl u většiny verzí pouze decentní, nejradikálnějším vylepšením však prošla vrcholná verze s označením Kodiaq RS. Zpřísňující se emisní limity si vyžádaly ukončení výroby nejsilnějšího koncernového vznětového čtyřválce BiTDi, a proto se mladoboleslavská automobilka u omlazeného sportovního Kodiaqu vydala „zážehovou cestou“.
Největším Kodiaqem v roce 2016 odstartovala moderní éra škodovácké rodiny SUV s písmenkem „Q“ na konci modelových označení, a když se o dva roky později ukázala světu i sportovně laděná verze Kodiaq RS, spojením praktického rodinného SUV se slavným emblémem RS bylo zaděláno na úspěch. Ze všech více než 600 tisíc dodnes vyrobených a prodaných Kodiaqů tvoří verze RS více než jednu desetinu – to je na nejsilnější, nejrychlejší a nejdražší Kodiaq solidní obchodní výsledek.
„Zbytečně neexperimentujte, vsaďte na jistotu“
Tak zřejmě znělo zadání designérům při navrhování faceliftu. Nejnovější Kodiaq RS totiž vypadá, jako by cílem faceliftu bylo zachovat vše, co se zákazníkům líbí, a jen tomu dodat svěžejší vzhled. Nejvýznamnější designové změny se objevují vpředu, díky čemuž působí agresivnějším a svalnatějším dojmem. Na novou šestihrannou masku chladiče navazují opticky užší světlomety se zalomenou spodní linií, s volitelnou inteligentní technologií Matrix LED s „vykrýváním“ protijedoucích vozidel při dálkových světlech, nové jsou ale i unikátní nárazníky.
Zalomení křivek najdeme také na zadních světlech, které doplňuje reflexní horizontální pruh s upraveným tvarem, decentní křidélko a černý spodní difuzor. Vůbec nejmenší, ale zato vysoce efektivní změny jsou vidět při pohledu z boku – modernizovaný Kodiaq RS při debutu zaujal novými 20palcovými koly s aerodynamickými kryty. Zlepšení obtékání vzduchu bylo jedním z hlavních cílů návrhářů a jen zakrytování kol snižuje celkové emise až o 2g CO2/km. Celkově si pak Kodiaq RS při modernizaci polepšil o 12g CO2 na kilometr.
Modernější interiéry novějších Kodiaqů odpovídají dnešním trendům a jsou navrženy s ohledem na životní prostředí, včetně čalounění z trvale udržitelných ekologických materiálů, ale sportovní Kodiaq RS se od předchozího modelu odlišuje jen minimálně – k nejdůležitějším změnám patří „sportovní“ tříramenný volant z nejnovější Octavie a 10,25palcový digitální přístrojový štít s upravenou grafikou.
V interiéru se navíc objevují i již výhradně USB-C konektory, z nichž jeden si za tisícovku můžete nechat přidat k vnitřnímu zpětnému zrcátku pro jednodušší připojení dopravní kamery nebo dalšího vybavení, a nové jsou i reproduktory vrcholného audiosystému Canton, jejichž celkový počet vzrostl z osmi na deset. Samozřejmostí jsou sportovní sedadla, jimiž se mohl pochlubit i předchozí Kodiaq RS, a volitelná třetí řada sedadel za příplatek 30 tisíc korun.
Silnější benzinové srdce z Octavie RS
Škodovka byla nucena ukončit produkci předcházejícího Kodiaqu RS předčasně, když byl koncern Volkswagen donucen ukončit výrobu nejsilnějšího čtyřválcového turbodieselu 2.0 BiTDI kvůli „nepřijatelným“ emisím. Jediná motorizace sportovního Kodiaqu tak byla minulostí a mladoboleslavská automobilka se s příslibem brzkého návratu vydala hledat adekvátní řešení, přičemž nakonec vykročila spekulovanou „zážehovou cestou“.
Novou výhradní motorizací pro Kodiaq RS se s modernizací stal přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec 2.0 TSI, pocházející ze čtvrté Octavie RS. S maximálním výkonem 245 koní (180 kW) je o 5 koní silnější než předcházející turbodiesel BiTDI, ale s točivým momentem 370 Nm je o 130 newtonmetrů slabší. I když bychom mohli očekávat, že nižší „krouťák“ nepříznivě ovlivní jízdní dynamiku vozu, opak je pravdou. Živější benzinová motorizace lépe odpovídá sportovnímu zacílení vozu, zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo z 6,9 na 6,5 sekundy a maximální rychlost vzrostla o 9 km/h na výsledných 234 km/h.
Zatímco strojovna prošla radikální změnou, na opačném konci výfukového potrubí zůstal systém Dynamic Sound Booster vytvářející umělý zvukový projev. S ním zážehová verze poutá pozornost okolí nově naladěným zvukem – v nižších otáčkách hluboce brumlá, ve vysokých otáčkách řve zvukem připomínajícím roztočený přeplňovaný řadový pětiválec, přičemž je možné umělý soundtrack i vypnout a poslouchat jen zvuk dvoulitru, pronikající do kabiny skrze odhlučnění.
Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG ve spojení s pohonem všech kol sportovnímu Kodiaqu RS zůstala, ale díky slabšímu točivému momentu mohli inženýři Škodovky nahradit zbytečně masivní typ DQ 500 lehčím typem DQ 380, čímž ušetřili 5 kilogramů hmotnosti. Mnohem významnější úsporu hmotnosti však znamenalo nahrazení turbodieselu BiTDI benzinovým motorem TSI, s nímž novější Kodiaq RS váží o dalších 60 kilogramů méně.
A přestože není vyloženě sportovním autem, příjemně se to projevilo na jízdních vlastnostech – už starší Kodiaq RS byl na okreskách překvapivě svižným autem s poddajným podvozkem, jaký by mu mohla závidět i ryze sportovní auta, ale po modernizaci k tomu přidává i nově získanou agilitu a obratnost. Nejlepší je však dokonalá univerzálnost – s lehčím předkem se snáze vrhá do zatáček, na klikatých okreskách s ním poznáte trochu řidičské zábavy, ve městě vás odveze na pracovní schůzku a po dálnici s ním dojedete na zaslouženou dovolenou.
A jak se změna koncepce motoru projevila na spotřebě paliva? Vzpomínám si, že jsem s předchozím Kodiaqem RS se vznětovou jednotkou BiTDi jezdil s kombinovanou spotřebou okolo 9 l/100 km. S novějším benzinovým Kodiaqem RS jsem při testování jezdil s přibližně stejnou spotřebou, přesněji se spotřebou 9,2 l/100 km. S dynamičtějším sportovním tempem pak hlad po benzinu roste až k 12 l/100 km, při klidnější jízdě klesá pod 9 l/100 km.
Faceliftovaná Škoda Kodiaq RS s novou zážehovou motorizací 2.0 TSI tak lépe vyhovuje sportovnímu zacílení modelu, přičemž ve srovnání s předchozí variantou s turbodieselem 2.0 BiTDI umožňuje příjemnější jízdní vlastnosti, aniž by vyžadovala výrazně více paliva navíc. Ve všem ostatním to je starý dobrý Kodiaq RS tak, jak jej znáte, a největší nevýhodou vrcholného provedení největšího škodováckého SUV stále zůstává jeho cena. Za to nejlepší si totiž dost připlatíte.
Nejlevnější Škoda Kodiaq v základní výbavě Ambition se prodává za cenu od 863 900 korun. Vrcholná Škoda Kodiaq RS je vůbec nejdražší variantou z celé modernizované rodiny Kodiaqů a základní cena začíná od 1 313 900 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 180 kW (245 koní) při 5 250 - 6 500 ot./min. |
Točivý moment | 370 Nm při 1 600 - 4 300 ot./min. |
Převodovka | sedmistupňová automatická DSG |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 938 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,5 sekundy |
Maximální rychlost | 234 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 9,2 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 58 litrů |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 699/1 882/1 665 milimetrů |
Rozvor | 2 790 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 765 litrů |