Článek
Že se s elektromobilem dá žít, to jsme si už prakticky vyzkoušeli – ale zatím jen ve městě s malou Dacií Spring. Nyní přišel čas vyzkoušet, jestli moderní elektromobily dospěly do stádia, kdy mohou plnohodnotně zastoupit roli rodinného auta. A proto jsme se rozhodli půjčit si na další dlouhodobý test Škodu Enyaq iV.
Enyaq jsme řídili už mnohokrát v různých verzích a hodně jsme si ho oblíbili. Kromě hladké a pohodlné jízdy typické pro elektromobily totiž přináší promyšlenou praktičnost a solidní užitnou hodnotu, která je zase typická pro vozy Škoda. Ideální mix, dalo by se říci. Nebo ne?

Zvládne elektrický Enyaq zastoupit roli plnohodnotného auta?
To se právě pokusíme v příštím půlroku zjistit. Víte, za týden běžné novinářské zápůjčky si auto osaháte, přijdete na chuť jeho kladům a odhalíte jeho slabiny, zkrátka uděláte si na něj názor, který pak můžete předat čtenáři. Jenže až když s autem zkusíte pár měsíců žít, dostanete se mu skutečně pod kůži, zamilujete si některé jeho vlastnosti a jiné vám naopak začnou lézt na nervy – jsme zvědaví, jak se v následujících šesti měsících prohloubí náš pohled na Škodu Enyaq iV. Budeme vás průběžně informovat…

V kabině Enyaqu se nám zatím líbí, snad to vydrží celý půlrok
Ale poznat do hloubky Enyaq iV není jediný důvod, proč jsme si ho od Škodovky půjčili, máme s ním mnohem větší plány! Elektromobilita je totiž stále pro většinu čtenářů a majitelů aut relativně nová věc, a naším cílem je přinést vám s pomocí Enyaqu hlubší vhled do této problematiky. Chceme se proto vypravit do fabriky a zjistit, jak se vyrábějí elektrická auta a jejich baterie a co se s nimi děje, když doslouží. Při srovnání s konvenčním Kodiaqem vám ukážeme výhody a nevýhody bateriových elektromobilů.
Především se ale zaměříme na ryze uživatelský pohled – jak elektromobil nabíjet doma (a jak si vůbec domácí wallbox pořídit) a ve veřejné síti (jak je to složité a kolik to stojí), jak bude jeho dojezd ovlivňovat trasa a počasí, jakým způsobem ho správně nabíjet (pro úsporu času a udržení životnosti baterie), kolik ušetříte s novým druhem pohonu při servisu atd. Zkrátka se praktické elektromobilitě chceme podívat na zoubek, abyste – až se pro pořízení elektrického auta rozhodnete – přesně věděli, do čeho jdete.
Nás tedy čeká příjemný, ale perný půlrok, a vy se můžete těšit na spoustu zajímavého čtení, které vám snad přinese uklidnění, že elektromobilita není něco, čeho byste se měli bát.
Testovaná verze | Enyaq iV 80 |
---|---|
Pohon | elektrický, pohon zadních kol, jednostupňová převodovka |
Výkon | 150 kW (204 k) a 310 Nm |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 78 kWh) |
Dojezd | až 542 km |
Základní cena | 1 364 900 Kč |