Článek
Že se s elektromobilem dá žít, to jsme si už prakticky vyzkoušeli – ale zatím jen ve městě s malou Dacií Spring. Nyní přišel čas vyzkoušet, jestli moderní elektromobily dospěly do stádia, kdy mohou plnohodnotně zastoupit roli rodinného auta. A proto jsme se rozhodli půjčit si na další dlouhodobý test Škodu Enyaq iV.
Enyaq jsme řídili už mnohokrát v různých verzích a hodně jsme si ho oblíbili. Kromě hladké a pohodlné jízdy typické pro elektromobily totiž přináší promyšlenou praktičnost a solidní užitnou hodnotu, která je zase typická pro vozy Škoda. Ideální mix, dalo by se říci. Nebo ne?
To se právě pokusíme v příštím půlroku zjistit. Víte, za týden běžné novinářské zápůjčky si auto osaháte, přijdete na chuť jeho kladům a odhalíte jeho slabiny, zkrátka uděláte si na něj názor, který pak můžete předat čtenáři. Jenže až když s autem zkusíte pár měsíců žít, dostanete se mu skutečně pod kůži, zamilujete si některé jeho vlastnosti a jiné vám naopak začnou lézt na nervy – jsme zvědaví, jak se v následujících šesti měsících prohloubí náš pohled na Škodu Enyaq iV. Budeme vás průběžně informovat…
Ale poznat do hloubky Enyaq iV není jediný důvod, proč jsme si ho od Škodovky půjčili, máme s ním mnohem větší plány! Elektromobilita je totiž stále pro většinu čtenářů a majitelů aut relativně nová věc, a naším cílem je přinést vám s pomocí Enyaqu hlubší vhled do této problematiky. Chceme se proto vypravit do fabriky a zjistit, jak se vyrábějí elektrická auta a jejich baterie a co se s nimi děje, když doslouží. Při srovnání s konvenčním Kodiaqem vám ukážeme výhody a nevýhody bateriových elektromobilů.
Především se ale zaměříme na ryze uživatelský pohled – jak elektromobil nabíjet doma (a jak si vůbec domácí wallbox pořídit) a ve veřejné síti (jak je to složité a kolik to stojí), jak bude jeho dojezd ovlivňovat trasa a počasí, jakým způsobem ho správně nabíjet (pro úsporu času a udržení životnosti baterie), kolik ušetříte s novým druhem pohonu při servisu atd. Zkrátka se praktické elektromobilitě chceme podívat na zoubek, abyste – až se pro pořízení elektrického auta rozhodnete – přesně věděli, do čeho jdete.
Nás tedy čeká příjemný, ale perný půlrok, a vy se můžete těšit na spoustu zajímavého čtení, které vám snad přinese uklidnění, že elektromobilita není něco, čeho byste se měli bát.
Testovaná verze | Enyaq iV 80 |
---|---|
Pohon | elektrický, pohon zadních kol, jednostupňová převodovka |
Výkon | 150 kW (204 k) a 310 Nm |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 78 kWh) |
Dojezd | až 542 km |
Základní cena | 1 364 900 Kč |