Hlavní obsah

Šestiválcový Volkswagen Amarok je po zásahu tunerů pořádný drsňák do terénu

Foto: Lukáš Kukla

První Volkswagen Amarok se s námi definitivně rozloučil a již brzy jej nahradí nová generace, ale české zastoupení značky odcházejícímu modelu ještě stihlo připravit ohromující rozlučku. Specializovaná tuningová společnost Delta4×4 jej proměnila v terénní pick-up, který svými rozměry převyšuje i velké osmiválcové stroje z Ameriky.

Článek

Už brzy se světu představí nová generace populárního Volkswagenu Amarok, vyvinutá ve spolupráci s Fordem, a je čas pomalu se rozloučit s tou odcházející. Evropský pick-up jménem vzdávající hold vlčímu božstvu v inuitské mytologii se vyráběl už od roku 2009, ale teprve po sedmi letech na trhu přijel i s nejsilnějším vznětovým šestiválcem. V dnešních dnech už je první Amarok v důchodu, a tak mu česká divize Volkswagenu připravila nezapomenutelnou rozlučku.

A je vážně nezapomenutelná, protože z tohohle Amaroku se koukáte shora i na větší pick-upy z Ameriky. České zastoupení užitkových vozů Volkswagenu se spojilo se specializovanými úpravci Delta4×4 The Offroad Company, aby společně udělali z jinak docela obyčejného evropského pick-upu ohromující chlapácké monstrum. Šestiválcový Amarok, jako je tahle obluda, si v Česku objedná jen málokdo, ale ohromuje úplně všechny.

Foto: Lukáš Kukla

Volkswagen Amarok s úpravou od Delta4×4 přitahuje pozornost svou ohromnou velikostí, bohužel vyžadující větší parkovací místa

Speciální Amarok od Delta4×4 vychází z bohatě vybaveného sériového vozu s přídavným vodním topením, uzávěrkou zadního diferenciálu, střešní světelnou rampou nebo pevným tažným zařízením s nosností až 3,3 tuny. O drsňáckou tvář se ale zasloužili až tuneři. Díky širokým lemům blatníků je Amarok o osmdesát milimetrů širší a mohutný nárazník se šestimilimetrovou tloušťkou hliníku a s ocelovou výztuhou doslova nahání strach.

Masivní předek nově slouží i jako nosič navijáku Horn s 30metrovým dlouhým syntetickým lanem, hliníkovým průvlečným okem, dálkovým i kabelovým ovládáním a tažnou silou až 5,4 tuny! Jen mocný naviják si vyžádal napájení ze samostatného akumulátoru, uloženého v plechové schránce na korbě s ložnou plochou 2,52 m2.

Foto: Lukáš Kukla

Pokud vás napadne tenhle Amarok vybrzdit, nadělá z vašeho auta hromadu třísek. Vpředu je masivní nárazník z šesti milimetrů hliníku a s ocelovou výztuhou

Technici z Delty4×4 navíc úpravou podvozku zvýšili průchodnost terénem o 80 milimetrů a vylepšili nájezdové úhly. Jasně viditelné žluté prodloužené tlumiče Bilstein zvyšují šasi o 40 milimetrů a doplňuje je tzv. „body lift kit“. Ten zvyšuje karoserii od podvozkového rámu o 100 milimetrů a umožňuje montáž větších pneumatik. Ty zase vyžadují omezovač rejdu a překalibrování rychloměru, aby ukazoval správně.

Chlapácký Amarok tak díky tomu obouvá dvoudílná zátěžová osmnáctipalcová kola Delta4×4 Klassik s obrovskými terénními pneumatikami Cooper Discoverer STT Pro o rozměru 275/70 R18. Kompletní úpravu podvozku pak zespoda zakrývají ochranné hliníkové pláty o síle 6 milimetrů. Hliník chrání palivovou nádrž, chladičovou stěnu, šestiválcový turbodiesel, převodovku s rozvodovkou, zadní diferenciál i spodní ramena přední nápravy.

Foto: Lukáš Kukla

Nenechte se zmást až mamutí velikostí a terénními pneumatikami, nejsilnější Amarok má potenciál sprintovat s překvapivým zápalem

Původem německý úpravce však dodává, že nejnáročnějším zákazníkům umí nabídnout i další úpravy. Odcházející Amarok umí vylepšit i sacím šnorchlem pro brodění v hluboké vodě, zadním hliníkovým nárazníkem, navijákem na korbu, otočným ramenem s navijákem na korbu, posuvným dnem korby s nosností až 600 kg, různými LED světlomety VISIONX, větší 145litrovou palivovou nádrží, nádrží na vodu nebo elektrohydraulickým sněžným pluhem se extraktorem na posypovou sůl.

Z Volkswagenu Amarok od Delty4×4 se tak stává pomocník se schopností uspokojit většinu přání i požadavků. Když pak pomocí zvýšených stupaček vylezete do interiéru a posadíte se za volant, okamžitě se s klukovským nadšením cítíte jako král silnic. V každodenním městském provozu nejsou větší osobáky a řidičům dodávek se při předjíždění díváte do očí. Tenhle Amarok je navíc výrazně silnější a svižnější, než jak rychle vůbec smí jezdit.

Foto: Lukáš Kukla

Donedávna byl Amarok jedním z nejstarších modelů v nabídce Volkswagenu, což bylo vidět hlavně v „zastaralém“ interiéru

Nastartovat nové auto klíčkem ve spínací skříňce je už dnes zážitkem jako ze staré školy a připomíná obrovský pokrok posledních let. V nejsilnějším Amaroku se následně probudí k životu turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový V6 o 258 koních (190 kW) a solidních 580 Nm. Ten spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, permanentním pohonem všech kol a umí překvapit. Nejsilnější Amarok totiž zaujme zrychlením na stovku za 7,3 sekundy a nejvyšší rychlostí přes 200 km/h!

Jenže s úpravou od Delta4×4 musíte minimálně na stejnou maximální rychlost zapomenout, protože na terénních pneumatikách je doporučení nejrychlejší tempo jízdy jen 110 km/h. I když při „maximální“ rychlosti vás auto pouze upozorní nastavením limitem, nijak se nebrání dalšímu zrychlení. Od rychlejší jízdy na dálnicích vás odradí nejen akustický hluk od kol, ale také citelně malá přilnavost, která při necitlivém zacházení může skončit nepříjemným zážitkem.

Foto: Lukáš Kukla

Úprava Delta4×4 vypadá parádně, ale nebojte se jí ušpinit. Podvozek je zakrytý ochrannými hliníkovými pláty o tloušťce 6 milimetrů

Specializovaná přestavba tak cílí hlavně na uživatele trávící většinu času v terénu nebo na nezpevněných cestách. Amarok Delta4×4 je mimo silnice jako ryba ve vodě a i navzdory absenci uzávěrek předního a středového diferenciálu nebo redukční převodovky, zastoupené relativně krátkým prvním kvaltem osmistupňového automatu, v terénu dojede dál, než kam bude většina řidičů v Česku kdy muset.

Je navíc pochopitelné, že soužití s upravenou obludou je v českých podmínkách o velkých kompromisech. Všude mimo terén zabírá spoustu prostoru, větších parkovacích míst je v našich městech jen minimum a do většiny parkovacích garáží se nevejde už vůbec. Robustnost Amaroku od Delty4×4 je tedy znát i mimo terén, ale překvapivě moc nekomplikuje kombinovanou spotřebu paliva pohybující se okolo 11 litrů na 100 kilometrů.

První Volkswagen Amarok je pro automobilku už minulostí. Pokud se rozhodnete pro stejnou přestavbu, musíte si najít ideální základ v nabídce ojetin. V Česku navíc převažují zejména čtyřválcové motorizace, a tak hledání zachovalého šestiválce bude další výzvou na cestě k vysněnému terénnímu pick-upu. Šestiválec je navíc nejlepší volbou i pro radost, protože dunění motoru a mocné syčení turbodmychadla drsňáckému zvýšenému Amaroku na ohromných kolech prostě sluší!

První Volkswagen Amarok se vznětovým šestiválcem se v Česku prodával za cenu od 1 293 806 Kč. Speciálně upravený vůz od společnosti Delta4×4 pak vyjde na přibližně 2,3 milionu Kč, a sice včetně ojetiny, kterou si ale musíte sehnat sami. Proto tuto cenu berte s rezervou.

Technické údaje
Motorvznětový, vidlicový šestiválec, umístěný vpředu podélně, turbodmychadlo
Zdvihový objem2 967 cm3
Výkon190 kW při 3 250 ot./min
Točivý moment580 Nm při 1 400–3 000 ot./min
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Provozní hmotnost2 241 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h7,3 sekundy
Maximální rychlost205 km/h
Spotřeba (kombinovaná)11 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže80 litrů
Kola a pneumatiky275/70 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 264/1 954/1 834 milimetrů
Rozvor3 097 milimetrů
Načítám