Článek
Už brzy skončí jedna éra. Ford se letos v červnu definitivně rozloučí s legendární Fiestou, stálicí modelové řady automobilky už od roku 1976. Tehdy nejmenší Ford přijel na svět, aby v Evropě konkuroval populárnímu Mini a dalším malým městským autíčkům. Světová ekonomika se vzpamatovávala z ropné krize a ekonomicky zacílená lidová auta byla okamžitým obchodním úspěchem. Malá Fiesta se následně vyráběla v sedmi generacích a už brzy navždy skončí. Minimálně tak, jak ji známe dnes. Těžko říct, co přinese budoucnost.
A my musíme zamáčknout slzu. Abych se přiznal, je mi to vážně líto. A mezitím, co se s velkolepou Fiestou loučím na českých okreskách, přemýšlím o tom, jak dokonale univerzálním autem byla. Kdysi jsme jednu měli v rodině a dodnes na ni vzpomínáme. Obecně je Fiesta povedeným autem pro každý den, a navíc umí oslovit snad všechny skupiny řidičů. I na našich silnicích můžete ve Fiestách vidět začínající řidiče, mladé rodiny, důchodce i pravověrné automobilové nadšence. Fiesta totiž byla i jedním z nejzábavnějších sportovních hatchbacků.
Začalo to zábavnou Fiestou XR2 a vyvrcholilo nejmodernější dnešní Fiestou ST, ktero si užívám právě teď. Je nejvýkonnější a nejrychlejší silniční Fiestou všech dob. Je tou nejlepší Fiestou, díky níž se můžu stylově rozloučit se slavným modelem. Už minimálně hodinu ji rychlým tempem protahuji zatáčkami okolo Českého Šternberka a zase si vyčítám, proč jsem si ji ještě nekoupil. Už když jsem ji řídil poprvé, zamiloval jsem si ji pro její obratnost, celkové jízdní schopnosti i volitelný samosvor. A hlavně turbodmychadlo, co je pocitově větší než motor.
Srdcem nejnovější Fiesty ST je turbodmychadlem přeplňovaná tříválcová benzinová patnáctistovka EcoBoost s výkonem vrcholícím 200 koňmi (147 kW) a točivým momentem až 320 newtonmetrů. Standardně je spojena se šestistupňovým manuálem a pro Fiestu charakteristickým pohonem předních kol. A pokud si jednu plánujete koupit, nezapomeňte koukat po příplatkovém balíčku Performance s mechanickým samosvorným diferenciálem Quaife zlepšujícím rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá přední kola pro lepší dynamiku i trakci.
A především o řidičské zábavě za volantem vrcholná Fiesta ST je. Standardní model je trochu jako nákupní taška, která vám poslouží za všech okolností, ale sportovní variantu si kupujete, protože se chcete příjemně svézt. Zážitek začíná už rozjezdem, protože v „STčku“ najdete jeden z nejlepších tříválců pro normální život. Silně zabírá už od volnoběhu, v nejsilnějším středním pásmu má chuť protáčet kola a hulvátsky gumovat a snaží se táhnout až k omezovači. Maximální točivý moment máte k dispozici už od 1600 otáček za minutu!
Se zrychlením na stovku za 6,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 230 km/h si s maličkou Fiestou ST můžete troufnout i na větší a silnější soupeře, protože její skrytou zbraní je na dnešní poměry nízká pohotovostní hmotnost 1280 kilogramů. To je hlavní důvod, proč si ji užijete zejména na okreskách. Lehkonoze projíždí zatáčkami, se silným tříválcem hltá rovinky, a když potřebujete brzdit, stačí jí k tomu standardní brzdy. Začněte před zatáčkou brzdit na poslední chvíli, strmým řízením ji nasměrujte k apexu a po následném přidání plynu s minimální prodlevou turba se nechte samosvorem vystřelit vstříc dalším pasážím vaší oblíbené okresky.
To všechno společně vytváří upřímnou řidičskou radost postupně se vytrácející z většiny dnešních sportovních aut. Jenže ve Fiestě ST pořád je! Je to jednoduchý sportovní hatchback bez stále rozšířenějších sofistikovaných technologií, jaké už jsou i v dospělejším sportovním Focusu ST. Jedinou volbou, jakou tady máte na výběr, je nastavení jízdního režimu tlačítkem na volantu. Po aktivaci ostřejšího sportovního módu se výrazně zostří reakce tříválce na plyn i decentně prohloubí zvuk v kabině. Vše ostatní tu zakládá na jediném nastavení z továrny.
A řidičsky je tu ještě jedna lákavá specialita pro zkušenější řidiče, na kterou však musíte mít opravdu rychlé ruce a vědět, co děláte. S vypnutou stabilizací se z „STčka“ stává radostně dovádějící přetáčející se kvítko. Najeďte do zatáčky rychleji, než je zdrávo a ve správný okamžik natvrdo „zavřete“ plyn. Záď Fiesty ST setrvačností doslova uletí a vy máte jen kratičkou chvilku na adekvátní kontra reakci. Poté na to zase pořádně šlápněte a maličký hot hatch vás vyveze vstříc dalším zážitkům. Je to řidičská technika zvaná „lift off“, díky níž můžete driftovat i s předokolkou.
Příjemné naladění se vztahuje i na sportovní podvozek bez adaptivních režimů. Jistě byste mohli namítat, že je pro normální soužití málo komfortní, ale tohle prostě není obyčejná Fiesta. Když si ji kupujete, jste připraveni na menší pohodlí. Na běžných silnicích jezdí klidně, ale na nerovných pražských ulicích se projevují zejména velká osmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Přejetí hlouběji propadlých kanálů občas bolí, stejně tak nepříjemné okamžiky, když přejedete větší nerovnost asfaltu. Fiesta ST se současně občas natřásá, což ovlivňuje hlavně kratičký rozvor.
A co každodenní praktičnost? Tříválcová Fiesta ST pravidelně vyzývá k dynamičtější sportovní jízdě, následkem čehož jezdí s přibližnou kombinovanou spotřebou osmi litrů na sto kilometrů, ale umí to i levněji. A jedním z rysů dělajícím z malé Fiesty plnohodnotné auto, je i v současnosti jediná varianta s pětidveřovou karoserií. Stylovější třídveřové Fiesty už jsou minulostí. Do kompaktnějšího interiéru se nouzově vejdou čtyři dospělí, zavazadlový prostor disponuje základním objemem 311 litrů a šikovná je i bohatá výbava. Osobně doporučuji především paket Winter s vyhřívaným čelním sklem, volantem a předními sedadly. Zpříjemní vám nejednu zimu.
A teď už zpátky do reality. Normální Ford Fiesta, stejně jako zábavnější sportovní derivát ST, v těchto dnech projíždí západem slunce svého života. Necelých padesát let byl obchodně úspěšným lidovým modelem globální značky. Jenže teď musí uvolnit prostor budoucímu nástupci, elektrické verzi crossoveru Puma. Ford v následujících letech obmění svou modelovou řadu a jedním z ukončených modelů bude i větší Focus.
Na radostně driftující Fiestu ST budu vzpomínat jako na jeden z nejlepších a nejzábavnějších malých sportovních hatchbacků. Nejnovější generace během svého působení na českém trhu postupně zdražovala, ale i dnes je jednou z nejdostupnějších řidičských hraček. Dokonce ani nemá moc konkurentů – zejména levnější a pomalejší Suzuki Swift Sport nebo přibližně stejně silný čtyřválcový Hyundai i20 N. Teď už záleží jen na vašich preferencích.
Ford Fiesta ST se prodává se základní cenou od 690 900 Kč. Za speciální balíček Performance se samosvorným diferenciálem Quaife byste si při objednávání běžně připlatili dalších 26 tisíc Kč, ale autorizovaní prodejci Fordu už doprodávají jen skladové vozy. Novou Fiestu ST tak musíte brát takovou, jakou zrovna seženete.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1 600–4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 280 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 091/1 735/1 487 mm |
Rozvor | 2 493 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 311 l |