Článek
Když se na dnešním trhu rozhodnete pro kompaktní hatchback v segmentu C, máte na výběr ze široké nabídky modelů různých značek s jediným cílem – být lepší než Volkswagen Golf. Když německá značka před zhruba pěti desetiletími uvedla do prodeje svůj nejdůležitější model a jedno z celosvětově nejúspěšnějších aut vůbec, přivedla na svět to „jediné auto, jaké potřebujete pro život“.
Ve světě aut je Golf řešením většiny přání i požadavků, ale co když hledáte „auto jako Golf“, ale trochu odvážnější, přitažlivější a s emocemi? To vše nejnovějšímu Golfu chybí, a přestože bych vám ještě nedávno doporučil nejnovější Mazdu 3, teď váhám. Jeden z nejsilnějších konkurentů Golfu totiž přijel v novém a s lákavou Mazdou soupeří minimálně o titul nejkrásnějšího auta v segmentu.
Od začátku letošního roku se v Česku prodává nová generace populárního Peugeotu 308, nahrazující úspěšného předchůdce po osmi letech. Nejnovější lvíče přitom zakládá na modernizované platformě EMP2 a je delší, širší i nižší a má delší rozvor než odcházející model. Nejvýraznější novinkou je však ukázka toho, jak Peugeot cílevědomě buduje svou novou image a okouzluje šarmem.
Peugeot 308 vypadá senzačně. Nové logo je spojené s novým designem značky, kombinujícím dravou masku s charakteristickými „lvími zuby“ denního svícení a vizuálně nízkou siluetou s dlouhou kapotou a štíhlými koncovými světly. Nová 308 se lidem líbí, na ulici se za ní otáčejí, nadšeně si jí prohlíží zaparkovanou, a někteří se dokonce shodují, že je designově vyváženější a hezčí než Mazda 3.
Automobilový design Francouzi zkrátka umí, ale stejně tak umí vymyslet rozporuplný interiér s přesvědčením, že usnadňují váš život. I v nové 308 se Peugeot drží svého originálního konceptu i-Cockpit v nejnovější verzi s novou elektronickou architekturou BSRF. Nová generace tak díky zabudované SIM kartě poskytuje online služby a pracuje se vzdálenými „over-the-air“ aktualizacemi.
Malý volant kus budíků vždycky zakryje
Podívejme se však na interiér z pohledu ergonomie a prostornosti. I v nejnovějším modelu bude i-Cockpit pro většinu řidičů čistě individuální záležitostí, protože většině z vás bude věnec šišatého volantu zakrývat minimálně malou spodní část výše umístěného přístrojového štítu. Peugeot přitom tohle řešení přinesl, aby zjednodušil čtení jízdních dat a posunul je co nejblíže do zorného pole.
Přehlednost 10” digitálního přístrojového štítu s volitelným 3D zobrazením je tak závislá hlavně na vaší pozici za volantem. Osobně jsem při testování musel najít kompromis, protože v mé nejoblíbenější pozici s co nejnižším posezem a co nejvýše umístěným volantem mi věnec zakrýval celou spodní polovinu budíků. Kdyby mne zastavila hlídka policie, na otázku ohledně mé rychlosti bych musel upřímně odpovědět, že bohužel nevím. A to se mi normálně v autech nestává.
V Peugeotu se s nejnovější modernizací i-Cockpitu rozhodli zpříjemnit uživatelskou přívětivost interiéru a vytvořili i-Toggles. To jsou virtuální ovladače pro individuální nastavení rychlých předvoleb menu na displeji pod hlavní 10” obrazovkou infotainmentu i-Connect. V nastavení si pak svobodně zvolíte zrychlené přístupy k oblíbeným funkcím,.
A aby těch zpříjemnění pro život nebylo málo, v nejnovějším Peugeotu 308 se představuje i nový multifunkční volant s vyhříváním, překvapivě dostupný pouze pro motorizace s automatem. S mezigeneračním nárůstem velikosti vozu je interiér také prostornější, ale přestože vůz má o 5,5 centimetru delší rozvor náprav než předchůdce, na zadních sedadlech je stále celkem málo místa pro dospělé. Delší cestování v komfortu si tak užijí spíše děti, přičemž zavazadelník neelektrifikovaného hatchbacku nabídne základní objem 412 litrů.
Tříválec s automatem jede pěkně, ale líně se rozjíždí
V Česku se Peugeot 308 prodává s benzinovými, naftovými i hybridními motorizacemi. Vrcholnou elektrifikovanou variantu Hybrid 225 jsme pro vás již otestovali a nyní se zaměříme na čistě zážehovou motorizaci 1.2 PureTech 130. Tou je přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka o 130 koních (96 kW) a 230 Nm, kterou jsme se již krátce svezli na české prezentaci ve spojení s manuální převodovkou.
K dispozici je ale i varianta s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8 od výrobce Aisin, kterou jsem si vyzkoušel při týdenním testování. Důležitou změnou je fakt, že automobilka zlepšila soužití se svými automaty nahrazením zvláštní páky voliče šikovnějším miniaturním voličem převodovky.
Modelové označení GT už u nejnovějších peugeotů neznamená sportovně laděnou verzi, ale pouze výbavu. I když automobilka nabízí i Driver Sport Pack se specifickým nastavením elektroniky převodovky, posilovače řízení a pedálu plynu, sportovní jízdní vlastnosti v duši benzinové „třistaosmičky“ nenajdete.
Tříválcová dvanáctistovka s automatem se projevuje tupější odezvou motoru, kdy při klidném rozjezdu autu až překvapivě trvá, než se dá do pořádně pohybu a začne táhnout ve středním otáčkovém pásmu. Při rychlejší akceleraci z místa pak při rozjezdu cukne. Působí to jako když elektronický mozek pohonu čeká, až dojde k úplnému sepnutí měničové spojky automatu, a až umožní přenesení síly na kola beze ztrát. Když už se ale motor rozjede, sebevědomě táhne a rostoucí otáčky doprovází charakteristickým chraplavým zvukovým projevem tříválců.
Peugeot 308 pak s komfortním podvozkem, dobrým vyvážením a lehkou přídí sice působí agilně, ale zábavný hatchback pro dynamickou jízdu od něj nečekejte. Největším řidičským problémem je spojení malého volantu a relativně dlouhého převodu řízení s necelými třemi otáčkami z rejdu do rejdu. Strmější řízení by ovladatelnosti auta s malým volantem určitě prospělo.
I přesto je nejnovější generace Peugeotu 308 povedeným autem pro každodenní život, protože většina z budoucích majitelů si jej nevybere kvůli svižnému svezení. Hlavním tahákem pro spoustu z nich bude nezaměnitelný osobitý vzhled, jímž nová 308 okouzluje okolí, a komfortní jízdní vlastnosti. A jak si motorizace 1.2 PureTech stojí spotřebou paliva? Během týdenního testování jsem jezdil s kombinovaným průměrem 6,4 l/100 km, ale většinu času jsem strávil na dálnicích. Ve městech a na okreskách spotřeba klesá pod příjemných 6 litrů na 100 kilometrů.
Nový Peugeot 308 se v Česku prodává se základní cenou od 490 tisíc Kč za základní zážehovou motorizaci 1.2 PureTech o 110 koních s manuální převodovkou a nejnižší výbavou Active Pack. Testovanou variantu se silnější benzinovou motorizací 1.2 PureTech o 130 koních s automatickou převodovkou EAT8 a vrcholnou výbavou GT koupíte za cenu od 735 tisíc Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Výkon | 130 koní (96 kW) při 5 500 ot./min |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min |
Převodovka | osmistupňová automatická EAT8 |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 364 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,7 sekund |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 6,4 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 52 litrů |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 367/1 859/1 441 milimetrů |
Rozvor | 2 675 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 412 litrů |