Hlavní obsah

S tímhle autem se nudit vážně nebudete. Volkswagen ID.4 GTX má rychlosti a stylu na rozdávání

Foto: Lukáš Kukla

Elektrické SUV ID.4 už nás přesvědčilo, že jde o plnohodnotné rodinné auto, se kterým se dá snadno žít a pohodlně cestovat i na dlouhé vzdálenosti. Nyní však má nejvýkonnější verze GTX před sebou zcela jiný úkol – ukázat nám, že s elektromobily nebude za volantem nuda. A víte, co jsme zjistili?

Článek

Budoucnost bude o dost jiná, než čeho se fanoušci motorismu obávají! Zapomeňte na temné vize pomalu se ploužících elektromobilů a jejich řidičů hypnotizujících klesající ukazatel dojezdu, aby se vůbec dostali domů. Už dnes je realita výrazně optimističtější, moderní elektrická auta dokážou bez problémů překonávat dlouhé vzdálenosti – nekonečné stovky kilometrů po dálnicích jen s krátkou zastávkou každých tři až čtyři sta kilometrů pro nabití tak rychlé, že si sotva stihnete skočit na záchod, vypít kafe a sníst bagetu.

Tohle umí GTX taky, ale zajímavější je, co se stane, když z dálnice sjedete na okresky. Upřímně, ani normální ID.4 není žádný nudný lenoch. Jako každý správný elektromobil má těžiště nízko a v ose otáčení (díky bateriím v podlaze), takže má neobyčejnou stabilitu (na rodinné auto), čumák nezatížený metráky oceli v podobě spalovacího motoru se ochotněji stáčí k apexu, elektromotory mají bleskovou reakci na pokyn plynu a poskytují silnou akceleraci nepřerušovanou řazením, takže točitou okreskou jen prosvištíte!

Foto: Lukáš Kukla

ID.4 GTX se zatáček nebojí

Verze GTX k tomu přidává porci výkonu navíc – všechna čtyři kola roztáčí dva elektromotory společnou silou 299 koní a mocným zátahem 460 Nm od nulových otáček. Tabulky hovoří o stovce za svižných 6,2 sekundy, ale když vás pružná akcelerace vystřelí z jednoho vinglu směrem k druhému jako z praku, přísahali byste, že je ještě rychlejší.

Foto: Lukáš Kukla

Těch 299 koní je k dispozici jen za určitých podmínek, ale věřte, že výkonu máte vždy dost

Jak daleko dojede?

GTX má stejnou baterii o využitelné kapacitě 77 kWh jako běžná verze Pro. Její pohon všech čtyř kol spojený se dvěma elektromotory a dodatečná výbava (především velká 20“ kola) však mírně snižují dojezd – konkrétně o 37 km na stále dostatečných 480 kilometrů. GTX vám to ale částečně vynahradí vyšším dobíjecím výkonem 135 kW místo běžných 125 kW.

Foto: Lukáš Kukla

Dojezd je zcela dostatečný a nabíjení velmi rychlé

Za příplatek můžete také mít progresivní řízení (s rostoucím úhlem natočení volantu se převod stává strmějším) a sportovním podvozkem s možností adaptivních tlumičů, které ve sportovním režimu auto víc přilepí k asfaltu a přiostří jeho reakce na změny směru. Jinými slovy se do zatáček můžete vrhat ještě odvážněji a řezat je ostřeji. ID.4 GTX má díky tomu ještě větší hlad po zatáčkách a pěknou silnici si s ním skutečně užijete.

Jenže řízení s podvozkem můžete mít i pro běžnou verzi Pro a čtyřkolka s výkonem 265 koní není ve srovnání s GTX o mnoho pomalejší (GTX produkuje svých 299 koní totiž pouze na maximálně 30 sekund, a jen pokud je teplota ovzduší 23° C a víc a baterie je nabitá na minimálně 88 %). Proč tedy za GTX vypláznout více než 140 tisíc navíc?

Je libo více elegance?

SUV ID.4 můžete mít i v karosářské variantě SUV-kupé pojmenované ID.5. Jejich technika a nabídka verzí je prakticky shodná (včetně verze GTX), liší se pouze designem zádě. Ta je u ID.5 oblejší a vyzdobená integrovaným spojlerem. Z toho pramení také lepší aerodynamika, která se odráží na o pár kilometrů delším dojezdu.

ID.5 je tedy hezčí verzí ID.4, je ale také méně praktickou? Místa pro posádku je v ID.5 stejně jako u ID.4, pouze na zadních sedadlech si pohoršíte o 12 mm v prostoru pro hlavu (díky standardně dodávané panoramatické střeše). Kufr je ve skutečnosti o 6 litrů větší (ID.5 nabízí 549 l), ale jeho využitelnost při naložení až po střechu je samozřejmě nižší. Pokud však denně nepřevážíte pračku, nejspíš vás to nebude příliš trápit.

Odpověď zní: Styl a výbava! Exteriér GTX je totiž unikátní kontrastními černými doplňky (navíc jsou ve standardu 20“ litá kola), v interiéru jsou to zase kontrastní červené doplňky a pár znáčků GTX k tomu. Ve výbavě dostanete ještě matrixové LED světlomety a 3D LED koncová světla, ambientní osvětlení interiéru a pár dalších drobností. Stojí vám to za ty peníze…?

To si musíte rozmyslet sami, ale faktem je, že vrcholná verze GTX je vítaným členem rodiny ID (postupně ho dostanou všechny modely včetně ID.Buzz) – nabízí příjemnou kombinaci sportu a stylu pro všechny, co chtějí něco navíc a nemají problém si za to připlatit. Nečekejte sportovní brus, na to je GTX pořád velice kultivované auto (každodenní soužití není o nic problematičtější než s běžným ID.4), ale rozhodně vám umožní užít si zakroucenou silničku, když se na ní ocitnete. S tímhle autem se nudit vážně nebudete!

Ceník modelu ID.4 Pro začíná na částce 1 344 900 Kč, vrcholnou verzi GTX pak pořídíte od 1 597 900 Kč, v případě modelu ID.5 GTX je to1 656 900 Kč.

Technické údajeID.4 GTXID.5 GTX
Motor2× elektromotor (vpředu asynchronní, vzadu synchronní s permanentními magnety)
Výkonpřední elektromotor 80 kW (108 k), zadní 150 kW (204 k), kombinovaný výkon 220 kW (299 k)
Točivý moment460 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 149 kg2 167 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,2 s6,3 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 510 kmaž 518 km
Kapacita baterie82 kWh (využitelná 77 kWh)
NabíjeníDC 125 kW, AC 11 kW
Kola a pneumatikypřední 235/45 R21, zadní 255/40 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 584/1 852/1 612 mm4 599/1 852/1 615 mm
Rozvor2 766 mm
Objem zavazadlového prostoru543/1 575 l549/1 561 l
Načítám