Hlavní obsah

S autobusem do terénu: Nejdelší Defender nabídne víc místa, aniž by vás o cokoliv obral

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Rodina modelů Land Rover Defender se rozrostla o další variantu – tentokrát o prodloužený osmimístný autobus. Co přináší navíc a o co s ním naopak přijdete?

Článek

Defender se zcela nepochybně změnil. Cíl má pořád stejný – dobývat terénní překážky všeho druhu – ale místo oldschool přístupu „to se nějak zvládne“ na to novinka jde sofistikovanou cestou moderních technologií. Moderní elektrifikované spalovací motory, automatická převodovka s redukcí, elektronické uzávěrky diferenciálů, vzduchový podvozek a mnohé další vychytávky. Díky tomu už není jízda utrpením, ale skutečným požitkem.

Proto byste u nového Defenderu mohli uvažovat o rozvážení dětí do škol a po kroužcích i za jiným účelem, než je zlomyslné mučení. A právě kvůli tomu vznikla prodloužená verze Defender 130 (rozvor má shodný s kratší 110, ale zadní převis narostl o 340 mm) s třetí řadou sedadel, která pojme až osm pasažérů (uspořádání 2+3+3).

Jasně, třetí řada je prostorově spíš jen pro děti, ale je tam a může se hodit. Pasažéři na ní určitě nebudou trpět nepohodlím, protože si budou moci nastavit vlastní teplotu (klimatizace je čtyřzónová), mohou si zapnout vyhřívání sedadel nebo koukat do nebe střešním oknem. V kabině je pak celkem pět sedadel vybavených úchyty ISOFIX, takže nikoho z vaší početné famílie nebudete muset nechávat doma.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Přístup na třetí řadu sedadel není nejsnazší a místa tu není nazbyt, ale pro děti to bude úplně v pohodě a dva dospěláci se sem taky bez problémů vmáčknou.

Za třetí řadou je pak 389 litrů zavazadlového prostoru. Pokud ji složíte do podlahy, získáte zavazadelník s objemem 1 232 litrů, a pokud složíte i druhou řadu, ocitnete se v jeskyni o velikosti 2 291 litrů. Defender 130 si navíc můžete objednat i v pětimístné variantě, která nabízí 1 329/2 516 litrů prostoru, takže pokud hledáte Defender pro přestavbu na obytné auto, je to právě verze 130.

Co znamenají ta čísla?

Označení 90, 110 a 130 kdysi přímo vycházelo z délky rozvoru v palcích, dnes už přepočet ale nesedí – nový Defender se totiž protáhl. Ale čísla si lidé stále pamatují, tak proč je nepoužívat? „Devadesátka“ je tak stále označení pro krátkou třídveřovou verzi, „stodesítka“ je standardní pětidvéř a „stotřicítka“ je prodloužená osmimístná varianta.

Defender 90Defender 110Defender 130
Délka4 583 mm5 018 mm5 358 mm
Rozvor2 587 mm3 022 mm3 022 mm
Foto: Land Rover

Defender seženete ve třech různých velikostech, volba je na vás.

Rozvor tedy zůstal stejný jako u kratší verze 110, inženýři v Land Roveru pouze prodloužili zadní převis (a také druhý pár dveří pro snazší nastupování), takže proporce Defenderu 130 jsou poněkud deformované. Ale kromě podivnějšího vzhledu a trochu horšího zadního nájezdového úhlu (verze 110 se chlubí 40°, těch 28,5° verze 130 ale pořád ujde) za bonusovou praktičnost žádnou jinou daň nezaplatíte.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dlouhý zadní převis se designéři příliš nesnažili skrývat. Ale nedopadlo to tak úplně špatně…

Defender 130 totiž jezdí velice podobně jako 110 – pohodlně pluje po silnici (vzduchový podvozek kombinovaný s pneumatikami s vysokými bočnicemi dělá divy), nechá se snadno řídit a vy si za volantem připadáte jako král silnic. Kvůli větším rozměrům vyžaduje jen o trochu lepší odhad při manévrování v těsných prostorách, ale parkovací senzory a 3D panoramatický parkovací systém vám to značně ulehčí. V terénu si pak můžete užívat prakticky stejnou nezastavitelnost (podvozek lze zvýšit až na 290 mm světlé výšky, brodí pak až 900 mm), jen musíte být opatrnější, abyste nikde nedrhli zadkem (ale jestli chcete zdolávat náročný terén, nejspíš si nepořídíte verzi 130).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Za volantem si budete připadat jako král silnic. Drsný styl je praktický a odlišuje ho od ostatních off-roadů/SUV.

Nejdelší Defender je skoro o dva metráky těžší než kratší 110, proto z nabídky vypadl základní dvousetkoňový dieselový šestiválec – vybírat tak můžete z jeho 250- a 300koňové varianty, případně ještě můžete sáhnout po 400koňovém benzinovém šestiválci. Diesel je ale skvělou volbou, jde o silného (300 k a 650 Nm), kultivovaného (pohodu na palubě neruší hlukem a už vůbec ne vibracemi) a úsporného parťáka (také díky mild-hybridnímu ústrojí jezdí za nějakých osm až devět litrů).

Takže sice můžete remcat, že Land Rover Defender už není co dřív, ale vzhledem k tomu, že se proměnil z líného kostitřasu na velice pohodlné, široce použitelné a skvěle vybavené auto, které se nenechá zahanbit ani v terénu, tak mi to nepřijde vyloženě ztráta. Teď máte navíc na výběr z další varianty, jež může být rodinným autobusem, monstrózním stěhovákem nebo třeba skvělým základem pro obytňák při vašich terénních dobrodružstvích. Defender tak stejně jako jeho předchůdce přináší do vašeho života nové možnosti a otevírá nové cesty.

Ceník verze Defender 130 začíná na částce 2 312 247 Kč (D250 AWD ve vyšší výbavě SE), za silnější D300 pak dáte minimálně 2 433 683 Kč, tedy vždy o cca 250 tisíc víc než za stejně vybavenou verzi 110.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, uložený vpředu podél, turbodiesel
Zdvihový objem2 997 cm3
Výkon221 kW (300 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment650 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 627 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,5 s
Maximální rychlost191 km/h
Spotřeba (kombinace)8,7 l/100 km
Objem palivové nádrže89 l
Kola a pneumatiky175/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 358/2 008/1 970 mm
Rozvor3 002 mm
Objem zavazadlového prostoru389/1 232 l
Načítám