Hlavní obsah

Rychlý Volkswagen T-Roc R je po faceliftu o maličko pomalejší, ale současně hezčí a kvalitnější

Foto: Michal Houdek

Rodina sportovních Volkswagenů od inženýrů divize R je v dnešních dnech skutečně rozsáhlá a obsahuje rychlé svezení pro všechny typy řidičů. Její nejmenší zástupce, tedy T-Roc R, navíc v loňském roce prošel decentní modernizací, kvůli které je o maličko pomalejší, ale současně nabízí modernější design i kvalitnější interiér. Co dalšího přináší a jak jezdí?

Článek

Je podzimní pozdní odpoledne, přes opadávající stromy svítí podvečerní slunce a jeho paprsky dopadají na barevné listy, zákeřně číhající na mokrém asfaltu v zatáčkách. S nastávajícím večerem je křivoklátský les ospalým koutem světa, když jej najednou oživuje syčení turbodmychadla a hudba titanového výfuku. V tu chvíli jím v rychlém tempu projíždí jeden z nejrychlejších Volkswagenů, ztělesňujících moderní spojení sportovních aut s módními crossovery.

Je to Volkswagen T-Roc R. Nejprve se však vraťme o pár let zpět, do roku 2019, kdy se lidová automobilka z Wolfsburgu rozhodla okořenit jeden ze svých kompaktních crossoverů pořádnou porcí chilli. Se zacílením na sportovně smýšlející řidiče představila nejmenšího člena rodiny modelů divize R a přijela na svět s dalším z rychlých crossoverů s technikou sportovních hatchbacků.

Foto: Michal Houdek

Nejnovější Volkswagen T-Roc R na silnicích jednoduše poznáte podle omlazené masky se svítící LED lištou

V dnešním ekologickém automobilovém světě možná vypadá až nepatřičně, ale je pozitivním důkazem, že elektricky směřující Volkswagen zatím nezatracuje sportovní auta na benzin, usilovně zvýrazňující uhlíkovou stopu. Jenže standardní T-Roc vyjel na silnice už v roce 2017, a proto automobilka před koncem loňského roku přispěchala se svěží modernizací, která se pochopitelně týká i vrcholné sportovní varianty.

Modernější design i propracovanější interiér

Všechny T-Rocy jsou nově vizuálně mladší díky decentním vylepšením. Novinkou je maska chladiče se svítící lištou, inspirovanou posledními modely značky. Designéři zapracovali také na grafice předních světlometů s volitelnou technologií IQ.Light Matrix, aby se doplňovaly s novějšími liniemi, a upravili i přední nárazník. Zezadu nejnovější T-Roc R poznáte hlavně díky modernějšímu nárazníku s černou plochou spojující vertikální odrazky.

Foto: Michal Houdek

Volkswagen T-Roc R je dobrou ukázkou toho, jak má vypadat sleeper. Čtyři koncovky výfuku Akrapovič prozrazují, že tohle není další obyčejné kompaktní SUV

A když se při objednávání vašeho „eRka“ pořádně rozšoupnete, bude vás bavit zejména při pohledu zezadu. S charakteristickou modrou barvou Lapiz, kontrastní černou střechou a příplatkovým titanovým výfukem Akrapovič dokonale ztělesňuje anglické slovíčko „sleeper“. Jsou to nenápadná auta, která sebevědomé slabší vyzyvatele odmění nezapomenutelnou zkušeností i ostudou, když jim ukáží svou rychlost. Jen se podívejte, jak ty roury trčí ven! Odvážili byste se?

Teď ještě nahlédněme do modernějšího interiéru, i ten je po viditelném faceliftu. Volkswagen vylepšil jednu ze svých starších architektur, upravil pozici dotykového 9,2" displeje infotainmentu, přesunul výdechy ventilace a vyměnil ovládání klimatizace za novější variantu s dotykovými tlačítky. Nový je také volant s ovládacími dotykovými plochami a většími pádly řazení nebo hlavice voliče automatu.

Foto: Lukáš Volšický

Nově jsou interiéry všech T-Roců modernější. V nejnovějším „eRku“ se navíc konečně objevila větší pádla řazení pod volantem

Rozumná prostornost interiéru se při modernizaci pochopitelně nijak nezměnila, avšak automobilka vylepšila kvalitu i celkovou atmosféru na palubě nejnovějšího T-Rocu příjemnějšími, měkčími a hodnotnějšími plasty. I do nejnovějšího „eRka“ se tak pohodlně posadí čtyři dospěláci normálního vzrůstu. Úplně vzadu je pak zavazadlový prostor se základním objemem 392 litrů, což nijak neomezuje každodenní praktičnost.

300 koní, DSG a čtyřkolka z minulého Golfu R

A teď to nejdůležitější, čím vás vrcholné „eRko“ musí zaujmout. Je charakteristické svou chuligánskou náturou. Volkswagen T-Roc R je pokrevním sourozencem minulého Golfu R a spojuje turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI (EA888) se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion. Oproti aktuálnímu Golfu R ale nemá poslední generaci čtyřkolky, disponuje pouze starší technikou bez pokročilého vektorování točivého momentu.

Foto: Lukáš Volšický

Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec EA888 má v T-Rocu R rovných 300 koní (221 kW) a 400 newtonmetrů

A věřte, že i tak je solidně rychlý. S maximálním výkonem 300 koní (221 kW) a vrcholným točivým momentem 400 Nm od 2 000 ot./min. za to umí pořádně vzít. Nově zvládá udržet maximum momentu až do 5 500 ot./min., přičemž dříve to zvládal jen do 5 200 ot./min. I se širším otáčkovým pásmem je však malinko pomalejší při zrychlení z 0 na 100 km/h. Zvládá jej za 4,9 sekundy, o desetinu sekundy pomaleji než před faceliftem.

V dnešních dnech přísnějších emisních limitů už ani není tak agresivně výbušný jako býval. V klidnějších jízdních režimech je odezva motoru na přidání plynu trochu tupější a maximální dynamiku zažijete ve sportovním módu Race. V tu chvíli se dvoulitr s nejsilnějším zátahem i nejhlasitějším zvukem nebojí připomenout ani větším hladem po benzinu. T-Roc R potřebuje zapáleného nadšence do rychlých aut, protože pravidelně jezdí se spotřebou okolo 10 l/100 km.

Foto: Michal Houdek

Volkswagen T-Roc R je na kvalitnějších českých okreskách solidně rychlý, ale při každodenním životě ve městech si musíte zvyknout na nižší jízdní komfort

Jízdní dynamikou vás ale nijak nezklame a za své peníze budete mít odpovídající zábavu. Hlavně na suchém asfaltu je s pořádným obutím velmi rychlý a zatáčkami na okreskách se zvládá prohánět skoro stejným tempem jako ostré hatchbacky. Když pak uberete a pojedete klidněji, musíte akceptovat skutečnost, že na tvrdším sportovním adaptivním podvozku DCC s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami poskytuje menší komfort než obyčejnější varianty T-Rocu.

Nejnovější Volkswagen T-Roc R je zajímavou a skvěle fungující ukázkou spojení sporťáků a crossoverů. Jenže upřímně, už dlouho hledám odpověď, komu je určený. Je totiž jen zanedbatelně levnější než nejnovější Volkswagen Golf R se silnější a modernější technikou, který nadšencům nabízí i mnohem větší řidičské potěšení. Dokonce i Volkswagen říká, že Golf R je prodávanější, ale T-Roc R je volbou zejména zákazníků toužících po vyšší pozici za volantem, lepším výhledu i zvýšené světlé výšce podvozku.

Nejnovější Volkswagen T-Roc R se v Česku prodává se základní cenou 1 279 900 Kč a nejdražším příplatkem na testovaném autě je volitelný titanový výfuk Akrapovič za 90 000 Kč. Jen pro srovnání, nejnovější Volkswagen Golf R v základní verzi hatchback u nás stojí od 1 291 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon221 kW (300 koní) při 5 300 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 000–5 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 612 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,9 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)9,8 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 236/1 819/1 543 mm
Rozvor2 594 mm
Max. objem zavazadlového prostoru392 l
Načítám