Článek
Článek si můžete také poslechnout v audioverzi.
Když nám crossover Ford Puma dorazil do redakce v naprosto stejné motorizaci jako nedávno testovaný Focus kombi, bylo celkem jasné, že dojmy budou v mnoha směrech dost podobné. Ostatně by bylo podezřelé, kdyby se kombinace litrového EcoBoostu s manuálem chovala v jednom autě jinak než v druhém.
A opravdu, tříválec se i v Pumě prezentoval silným zátahem a nadšením při vytáčení doprovázeným jadrným vrčením, takže si svižnou jízdu můžete opravdu užít. Ale také trochu klopýtal při poklidnější jízdě – podtáčení mu nedělalo moc dobře (dočkáte se nějakého toho dunění a vibrací) a z letargie se probíral až nad hranicí 1 750 otáček. Také by si zasloužil lepší zpřevodování, protože na dálnici už byl trochu hlučnější a hladovější, než by se nám líbilo.
Na druhou stranu ho přesnou pákou manuální převodovky s příjemným chodem můžete snadno držet v ideálním spektru (1 750 - 2 500 otáček), kdy ze sebe vydává to nejlepší a nijak neobtěžuje. A ani kombinovaná spotřeba lehce přes šest litrů nás nijak neurážela. Přesně totéž jsme zažívali za volantem Focusu…
Společné s Focusem má Puma i to, jak příjemně se řídí. Za jejím volantem se budete hned cítit jako doma a sžijete se s ní po prvních pár zatáčkách. Má sice vyšší těžiště než Focus a jednodušší zadní nápravu, její podvozek je ale moc pěkně naladěný, takže se s ní nemusíte bát vymetat zatáčky, přitom vám poskytne dost komfortu a řidičské sebejistoty i v běžných situacích.
Puma také nabídne solidní prostornost (do druhé řady se vmáčkne i dospělák, kufr má objem 456 litrů), slušnou základní výbavu (LED světla, tempomat, zadní parkovací senzory, 8″ infotainment, audio se 6 reproduktory, přední i zadní okna v elektrice, manuální klimatizaci a mnoho dalšího) a nějaký ten chytrý nápad k tomu (třeba MegaBox, tedy 81litrovou schránku pod podlahou kufru s odtokovým otvorem). Především je ale moc pěkná na pohled, což řadu zákazníků přesvědčí ke koupi.
Právě design bývá v segmentu crossoverů argumentem k pořízení a Puma mezi nimi patří k těm nejhezčím. Navíc za sebou má i skutečnou praktičnost a příjemnou „řidičskost“, takže s ní určitě neuděláte chybu. Vlastně Puma patří k tomu nejlepšímu v segmentu, jen musíte trochu přivřít oči nad motorem (ale všechny tříválce mají své vrtochy). Což ale s ohledem na cenovku jistě nebude tak těžké…
Ford totiž aktuálně nabízí Pumu za velmi atraktivní ceny vylepšené akčními slevami mimořádného rozsahu (a ano, souvisí to s blížícím se faceliftem). Základní Puma 1,0 EcoBoost (125 k) totiž v bohaté výbavě Titanium vyjde na pouhých 434 900 Kč (místo původních 599 900 Kč), za sportovněji laděnou ST-Line dáte 462 900 Kč (původně 627 900 Kč) a vrcholnou ST-Line X pořídíte za 513 900 Kč (místo 678 900 Kč). Za dvouspojkový automat Powershift připlatíte 55 tisíc, za výkonnější motor (155 k) jen třicet tisíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, zážehový, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo, 48 V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 114 kW (155 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 190 Nm při 1 900–5 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 349 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,0 s |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 235/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 207/1 805/1 534 mm |
Rozvor | 2 588 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 456 l |