Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pojďme si na rovinu říct, že Audi Q8 není vyloženě decentní auto. Tenhle pětimetrový SUV obr s rozšklebenou maskou grilu přes celou příď je všechno, jen ne snadno přehlédnutelný. Pokud ten efekt chcete umocnit, pak vřele doporučujeme zvolit některou ze tří nových výrazných metalických barev – červenou Chilli (za drobný příplatek 41 700 Kč), modrou Ascari (68 900 Kč) nebo právě zlatou Sakhir (68 900 Kč), kterou můžete vidět na fotkách. Otáčející se hlavy a ukazující prsty pak můžeme zaručit!
To ale nejsou jediné novinky modernizované Q8, designéři Audi přidali upravenou masku, přední i zadní nárazníky a nové designy kol (o průměru 21 až 23 palců), inženýři přes optiku vymysleli a nainstalovali jedny z nejsofistikovanějších předních světlometů (v nejvyšší specifikaci mají HD Matrix techniku s dodatečnými laserovými světly a digitálním denním svícením, jehož podobu můžete volit ze čtyř variant prostřednictvím menu v infotainmentu) a zadních koncových světel na trhu (ty mají OLED techniku a kromě možnosti změny světelného podpisu se také umí varovně rozsvítit, když stojíte v koloně a zezadu se k vám blíží auto).
Změny v kabině jsou ještě decentnější – na palubní desce můžete mít jeden ze tří nových dekorů (jasanové dřevo, matný karbon nebo leštěný hliník), virtuální kokpit zobrazuje i auta v okolí (takže nepřehlédnete ani ta, která se mohou schovávat v mrtvém úhlu) a infotainment umožňuje instalaci aplikací třetích stran (jako třeba Spotify, Amazon Music a mnohé další, které budou postupně přibývat), abyste je měli po ruce i bez nutnosti propojovat telefon.
Co se naopak nezměnilo – a je to jen dobře – je pocit výjimečnosti a vysokého komfortu na palubě. Za volantem Q8 si plujete v uklidňujícím duchu jako na palubě luxusní lodi, v příjemném tichu a s lehkostí, vzduchový podvozek se pohupuje nad úrovní vlnobití hrbolů a výmolů českých silnic, o nichž prakticky ani nevíte (jen to nepřežeňte s průměrem kol, 22palcová jsou na naše tankodromy tak akorát).
K tomu vám pod kapotou autoritativně, ale distingovaně vrčí benzinový nebo naftový přeplňovaný šestiválec, který je pro běžnou Q8 standardem (sportovní varianty SQ8 a RS Q8 jsou pak vyzbrojeny rovnou foukaným osmiválcem). My jsme otestovali verzi 50 TDI (což v překladu z přísně logického, ale přece jen docela zmatečného systému označení Audi znamená turbodiesel 3,0 V6 o výkonu 286 koní), což bude v našich krajích nejspíš bestseller.
A po právu, protože je výjimečně vychovaný, a přitom překypuje silou – jeho mocný zátah 600 Nm působí zcela nenásilně a dokáže velkou Q8 rozhýbat až nečekaně snadno. A Q8 nijak neprotestuje, v dynamickém režimu vám volant příjemně ztuhne v dlaních, adaptivní podvozek zatne svaly a motor s převodovkou patřičně přiostří reakce… A auto jako by se v zatáčkách o číslo smrsklo (aktivní natáčení kol zadní nápravy hodně pomáhá) a shodilo pár metráků, tak hravě se jimi protahuje, a tak svižně akceleruje na další rovinku.
Ale berte to tak, že takové tempo spíš zvládá, než že by si v něm přímo libovalo – na to je vhodnější sportovnější SQ8 a RS Q8. Audi Q8 je primárně pohodlný dálniční křižník, který hravě a s maximálním komfortem zdolává jakékoliv vzdálenosti, a ani každodenní povinnosti mu nejsou nijak cizí (ačkoliv s těmi pěti metry délky a hlavně skoro dvěma metry šířky se připravte na řadu výzev v oblasti projíždění úzkými koridory parkovacích domů a precizního parkování). Pokud si tedy chcete dopřát to nejpohodlnější auto od Audi a chcete to v podobě SUV, pak je model Q8 pro vás (stále) to pravé.
Tedy pokud si ho můžete dovolit. Základní Audi Q8 45 TDI quattro (231 k) totiž vyjde minimálně na 2 039 900 Kč, většina zákazníků si ale přišetří na testované Q8 50 TDI quattro za 2 145 900 Kč. Fanoušci spalovacích motorů mohou sáhnout po verzi Q8 55 TFSI quattro (340 k) za 2 152 900 Kč, případně jsou tu ještě výkonné verze SQ8 a RS Q8. V nabídce je také plug-in hybridní varianta. Vybere si tedy každý (s alespoň dvěma miliony na účtu).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbodiesel, uložený předu podél |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 210 kW (286 k) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm při 1 750–3 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 145 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 241 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 85 l |
Kola a pneumatiky | 285/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 006/1 995/1 790 mm |
Rozvor | 2 996 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 605 l |