Hlavní obsah

Rozmařilí Češi: Nejprodávanější Audi patří k těm nejdražším, luxusní SUV loď Q8 za ty prachy ale stojí

Foto: Lukáš Kukla

Vlajková loď Audi je paradoxně již delší dobu nejprodávanějším modelem značky na českém trhu. Toto majestátní SUV nedávno prošlo po šesti letech ve výrobě lehkou modernizací, která toho nepřináší mnoho nového, ale o to víc to ukazuje na odiv. Jen se podívejte…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pojďme si na rovinu říct, že Audi Q8 není vyloženě decentní auto. Tenhle pětimetrový SUV obr s rozšklebenou maskou grilu přes celou příď je všechno, jen ne snadno přehlédnutelný. Pokud ten efekt chcete umocnit, pak vřele doporučujeme zvolit některou ze tří nových výrazných metalických barev – červenou Chilli (za drobný příplatek 41 700 Kč), modrou Ascari (68 900 Kč) nebo právě zlatou Sakhir (68 900 Kč), kterou můžete vidět na fotkách. Otáčející se hlavy a ukazující prsty pak můžeme zaručit!

To ale nejsou jediné novinky modernizované Q8, designéři Audi přidali upravenou masku, přední i zadní nárazníky a nové designy kol (o průměru 21 až 23 palců), inženýři přes optiku vymysleli a nainstalovali jedny z nejsofistikovanějších předních světlometů (v nejvyšší specifikaci mají HD Matrix techniku s dodatečnými laserovými světly a digitálním denním svícením, jehož podobu můžete volit ze čtyř variant prostřednictvím menu v infotainmentu) a zadních koncových světel na trhu (ty mají OLED techniku a kromě možnosti změny světelného podpisu se také umí varovně rozsvítit, když stojíte v koloně a zezadu se k vám blíží auto).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Novou příď korunují nová světla se sofistikovanější HD Matrix LED technikou.

Změny v kabině jsou ještě decentnější – na palubní desce můžete mít jeden ze tří nových dekorů (jasanové dřevo, matný karbon nebo leštěný hliník), virtuální kokpit zobrazuje i auta v okolí (takže nepřehlédnete ani ta, která se mohou schovávat v mrtvém úhlu) a infotainment umožňuje instalaci aplikací třetích stran (jako třeba Spotify, Amazon Music a mnohé další, které budou postupně přibývat), abyste je měli po ruce i bez nutnosti propojovat telefon.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na zádi jsou nová OLED koncová světla.

Co se naopak nezměnilo – a je to jen dobře – je pocit výjimečnosti a vysokého komfortu na palubě. Za volantem Q8 si plujete v uklidňujícím duchu jako na palubě luxusní lodi, v příjemném tichu a s lehkostí, vzduchový podvozek se pohupuje nad úrovní vlnobití hrbolů a výmolů českých silnic, o nichž prakticky ani nevíte (jen to nepřežeňte s průměrem kol, 22palcová jsou na naše tankodromy tak akorát).

K tomu vám pod kapotou autoritativně, ale distingovaně vrčí benzinový nebo naftový přeplňovaný šestiválec, který je pro běžnou Q8 standardem (sportovní varianty SQ8 a RS Q8 jsou pak vyzbrojeny rovnou foukaným osmiválcem). My jsme otestovali verzi 50 TDI (což v překladu z přísně logického, ale přece jen docela zmatečného systému označení Audi znamená turbodiesel 3,0 V6 o výkonu 286 koní), což bude v našich krajích nejspíš bestseller.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

286koňový třílitrový turbodiesel V6 je nejprodávanější a také nejlepší verzí, nabízí spoustu síly i kultivovanosti při skromné spotřebě.

A po právu, protože je výjimečně vychovaný, a přitom překypuje silou – jeho mocný zátah 600 Nm působí zcela nenásilně a dokáže velkou Q8 rozhýbat až nečekaně snadno. A Q8 nijak neprotestuje, v dynamickém režimu vám volant příjemně ztuhne v dlaních, adaptivní podvozek zatne svaly a motor s převodovkou patřičně přiostří reakce… A auto jako by se v zatáčkách o číslo smrsklo (aktivní natáčení kol zadní nápravy hodně pomáhá) a shodilo pár metráků, tak hravě se jimi protahuje, a tak svižně akceleruje na další rovinku.

Ale berte to tak, že takové tempo spíš zvládá, než že by si v něm přímo libovalo – na to je vhodnější sportovnější SQ8 a RS Q8. Audi Q8 je primárně pohodlný dálniční křižník, který hravě a s maximálním komfortem zdolává jakékoliv vzdálenosti, a ani každodenní povinnosti mu nejsou nijak cizí (ačkoliv s těmi pěti metry délky a hlavně skoro dvěma metry šířky se připravte na řadu výzev v oblasti projíždění úzkými koridory parkovacích domů a precizního parkování). Pokud si tedy chcete dopřát to nejpohodlnější auto od Audi a chcete to v podobě SUV, pak je model Q8 pro vás (stále) to pravé.

Tedy pokud si ho můžete dovolit. Základní Audi Q8 45 TDI quattro (231 k) totiž vyjde minimálně na 2 039 900 Kč, většina zákazníků si ale přišetří na testované Q8 50 TDI quattro za 2 145 900 Kč. Fanoušci spalovacích motorů mohou sáhnout po verzi Q8 55 TFSI quattro (340 k) za 2 152 900 Kč, případně jsou tu ještě výkonné verze SQ8 a RS Q8. V nabídce je také plug-in hybridní varianta. Vybere si tedy každý (s alespoň dvěma miliony na účtu).

Technické údaje
Motorvidlicový šestiválec, turbodiesel, uložený předu podél
Zdvihový objem2 967 cm3
Výkon210 kW (286 k) při 3 500 ot./min.
Točivý moment600 Nm při 1 750–3 250 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 145 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,1 s
Maximální rychlost241 km/h
Spotřeba (kombinace)8,0 l/100 km
Objem palivové nádrže85 l
Kola a pneumatiky285/40 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)5 006/1 995/1 790 mm
Rozvor2 996 mm
Objem zavazadlového prostoru605 l
Načítám