Hlavní obsah

Rozloučení s dlouhodobě testovaným Mercedesem třídy E: Pět věcí, které se nám líbily na jeho plug-in hybridním pohonu

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Půlrok intenzivního testování Mercedesu třídy E nám umožnil plně prověřit jeho plug-in hybridní pohon. Pro koho je určený a jaké výhody přináší?

Článek

Hybrid do zásuvky (doslovný překlad plug-in hybridu) je překlenovací technologií mezi klasickým spalovákem a čistou elektromobilitou. Po nabití získáte elektrický dojezd, který vám obvykle s přehledem pokryje každodenní popojíždění, a přitom když se rozhodnete vydat na dlouhou cestu, nemusíte si komplikovat život hledáním nabíječek. Prostě ideální kompromis. Zvlášť nyní, když technologie pokročila a nabízí velmi dlouhý elektrický dojezd, rychlé nabíjení a úsporný hybridní provoz. Nevěříte? Plug-in hybridní Mercedes-Benz E 300 de nás o tom přesvědčil a možná přesvědčí i vás…

Elektrický dojezd

Základem všeho je trakční baterie o využitelné kapacitě 19,53 kWh (celková 25,4 kWh), což v podstatě odpovídá prvním elektromobilům. Tady má však kompaktní rozměry, takže místo celé podlahy zabere jen trochu místa u zadní nápravy (a ukousne část objemu kufru). Papírově nabízí dojezd 86 až 103 kilometrů a tato čísla v podstatě podtrhuje i naše osobní zkušenost z dlouhodobého testu.

V chladném počasí klesal dojezd k udávané dolní hranici, za to v letních měsících jsme se dostávali až ke stovce. Ta čísla tedy nejsou vycucaná z prstu, ale odpovídají realitě (ačkoliv samozřejmě také záleží na řidičském stylu a profilu trasy – ve městě vám elektřina vydrží déle, na dálnici naopak na elektřinu ujedete méně). A většině majitelů bez problémů pokryjí každodenní nájezd, možná dokonce i dvoudenní, takže nebudete muset nabíjet tak často…

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Elektrickou energii můžete využít i na delších trasách ke snižování spotřeby v hybridním režimu.

Rychlé nabíjení

Bolístkou plug-in hybridů bývalo pomalé nabíjení – ostatně byly navrhovány pro domácí nabíjení, kde na rychlosti nezáleželo (stačilo, když se nabil přes noc). Mercedes se ale z AC wallboxu nabíjí výkonem až 11 kW, takže plné nabití zabere dvě hodinky. Čili pokud si v obchoďáku skočíte na oběd a nákup, domů můžete odjíždět s plně nabitou baterií.

Důležitou novinkou je ale DC rychlonabíjení výkonem až 55 kW umožňující plné nabití za cca 20 minut, které využijete na delších cestách nebo třeba při rychlých nákupech či zastávce na kafe. Když tedy budete trochu plánovat, můžete všechno odjezdit na elektřinu a spalovací motor nechat spát. To šetří nejen přírodu, ale především vaši peněženku.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Plug-in hybridy Mercedesu umožňují nabíjení pomalé (AC) i rychlé (DC). Ale vlastně i to pomalé je dost rychlé, zabere jen dvě hodinky.

Laciný provoz

Výhodou jízdy na elektřinu totiž není jen to úžasné ticho na palubě a hladká akcelerace, ale také uspořené kačky ve vaší peněžence. Pokud totiž máte nižší elektrický tarif pro domácnost (díky pořízení wallboxu nebo provozu jiného výkonného elektrospotřebiče), můžete mít jednu kWh za nějaké 4,50 Kč (nejen pro auto, ale i pro celou domácnost) – plné nabití tak vyjde cca na 88 Kč, což odpovídá přibližně 1 Kč/km. A na to se s benzinovým (cca 2,50 Kč/km) ani s dieselovým autem (cca 2 Kč/km) prostě nedostanete.

Při nabíjení na veřejných nabíječkách je však už třeba vzít rozum do hrsti, abyste za úsporu neplatili víc, než je nezbytné. Jako registrovaný zákazník energetických společností (ČEZ, PRE nebo E.ON) můžete na AC nabíječkách mít 1 kWh za 7 nebo 8 Kč, takže se pomalu, ale jistě blížíte dvěma korunám za kilometr. Na DC rychlonabíječkách se už dostáváte do rozptylu 10-14 Kč/kWh a náklady se tak blíží úrovni, jako byste jezdili s normálním spalovákem. Oproti němu však nejste závislí na výkyvech cen benzinu/naftu – ceny u nabíječek jsou mnohem stabilnější.

Jedna karta nade vše

Pokud nechcete podepisovat několik smluv, platit několik smluv a mít na klíčích pověšených hned několik čipů, dá se nabíjení snadno vyřešit pomocí karty me Charge přímo od Mercedesu. S jednou kartou a jednou smlouvou můžete jezdit, k jakým nabíječkám chcete, a přitom vždy přesně víte, kolik za 1 kWh zaplatíte. Stačí si vybrat jeden z tarifů (základní je bez měsíčního poplatku) s jasně daným ceníkem, takže se u nabíječky nemůžete nikdy dostat do svízelné situace nebo nejistoty.

Foto: Mercedes-Benz ČR

Mercedes nabízí k plug-in hybridům a elektromobilům komplexní řešení mobility včetně kouzelné kartičky me Charge, s níž můžete ke každé nabíječce a vždy předem přesně víte, kolik zaplatíte.

Nevyjde draho

Nejvíc tedy ušetříte, když budete nabíjet doma. A za tuhle výhodu už nemusíte připlácet – Mercedes totiž své plug-in hybridy třídy C, E, S, GLC a GLE nabízí s POWER prémií, tedy zvýhodněním 150 000 Kč s DPH. Plug-in hybridy tak vyjdou na podobné peníze jako běžné spalováky, které jsou však oproti nim slabší, pomalejší a méně úsporné. Jestli máte tedy v garáži nebo u svého parkovacího místa doma či v práci aspoň obyčejnou zásuvku, tak rozhodně neváhejte a dejte plug-in hybridu šanci.

Široká možnost výběru

Navíc budete mít z čeho vybírat – Mercedes totiž zásuvkový hybrid kombinuje s benzinovým i dieselovým motorem (ve více výkonových variantách), a dokonce i s pohonem všech čtyř kol 4MATIC. Plug-in hybridní jsou dokonce i nejvýkonnější AMG stíhačky, takže si přijdou na své spořílci i závodníci.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Plug-in hybrid od Mercedesu můžete mít s benzinovým i dieselovým motorem (ve více výkonových variantách), dokonce i s pohonem všech čtyř kol.

Plug-in hybridy od Mercedesu tak patří k tomu nejlepšímu, co si můžete pořídit – jsou velmi pohodlné, široce použitelné, úsporné a nyní díky POWER prémii skutečně dostupné, takže není důvod váhat.

Načítám