Článek
Upravím si perfektně padnoucí oblek, nasadím sebevědomý výraz a vcházím do showroomu. „Co pro vás mohu udělat, pane?“ ihned se ke mně přitočí prodejce Peugeotu. „Co tu máte nejlepšího?“ opáčím bez okolků. „Prosím, pane, tady je model 508, vlajková loď značky.“ Chvíli si jej prohlížím a nadhodím: „Něco… sportovnějšího by nebylo?“ Prodejce si mě měří pohledem a pak mi pokyne, abych ho následoval do zadní části showroomu, odhrne plachtu a za ní je…
Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered, špičková verze vrcholného modelu francouzské automobilky s hrdým lvem ve znaku. Tak exkluzivní záležitost, že ho na silnicích skoro nepotkáte. A když si ho chcete pořídit, nenajdete ho ani v ceníku, musíte si ho u prodejce osobně vyžádat. Je to podpultovka pro vyvolené, kteří vědí, co chtějí, a mohou si to dovolit. A mají také „koule“ na to ho zkrotit.
Model 508 upravený závodním oddělením Peugeotu je inspirovaný jejich výjimečným speciálem pro vytrvalostní závody, jako je slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans. Podobnost poznáte nejen podle reflexních zelených prvků a motivu tří drápů rozmístěných různě po autě, ale především podle aeropaketu v podobě upraveného nárazníku se spoilerem vpředu a difuzorem vzadu a podle malých křidýlek u podběhů kol (a stejně jako on se obejde bez velkého křídla na zádi). A hlavně podle výkonného plug-in hybridního systému pod kapotou.
Turbobenzinovou šestnáctistovku totiž podporují hned dva elektromotory (jeden na přední, druhý na zadní nápravě pro pohon všech čtyř kol), takže máte na povel stádo 360 koní, které přímo touží sprintovat po silnici. Zrychlení z klidu na stovku za 5,2 sekundy je dost vzrušující číslo na rodinný kombík, ale ještě lepší je okamžitý zátah díky bleskovým reakcím elektromotorů.
Malý volant kombinovaný s rychlým řízením tady dává velký smysl, protože autu přidává na agilitě, o stabilní podvozek se ve vinglech můžete opřít (nerozhodí ho ani hrboly, a to ani na 20palcových kolech s nízkoprofilovými šlupkami) a čtyřkolka vám na výjezdech dá jistotu dokonalé trakce, takže přenést všech 520 Nm zátahu není žádný problém – tohle nenápadné šedé kombi dokáže zničit vaši oblíbenou okresku velmi drtivým tempem!
A nemusíte se bát ani toho, že by mu došla energie v baterii (nabíjené ze zásuvky) a auto zchromlo na jednu nohu (jako se to stává některým jiným PHEV), protože při rychlé jízdě během zpomalování hodně energie zpátky zrekuperujete a ve sportovním režimu spalovací motor část svého výkonu využívá na průběžné nabíjení (typicky ve chvílích, kdy není pod plynem) – energie tak máte vždycky dost a můžete pelášit jako o život, to vše při spotřebě kolem osmi litrů. To je skvělé na 360koňovou rodinnou stíhačku, ne?
A když zrovna neletíte jako vítr, 508 PSE se umí zcela vyklidnit a plachtit čistě na elektřinu (podle tabulek až 52 kilometrů, v reálu spíš kolem čtyřiceti kilometrů), případně pak přejít do úsporného hybridního režimu se spotřebou nějakých 6,5 litru. Ani v takových chvílích vám tak jeho sportovní nátura nekomplikuje život, protože sportovní podvozek je ukázkově poddajný a anatomické sedačky příjemně objímající. Tak proč ho nechtít…?
Pokud překousnete interiérový koncept s malým volantem v klíně a přístrojovým štítem až nad ním (v takhle velkém autě docela funguje, protože si můžete víc natáhnout nohy a mít volant víc před hrudníkem) a pokud můžete nabíjet doma anebo v práci (ve veřejné síti máte díky výkonné palubní nabíječce plnou baterii už za zhruba dvě hodinky, což se také docela dá), tak jedinou překážkou zůstává cenovka kolem 1,8 milionu. Ale za takhle rychlou silniční střelu s tak širokým repertoárem schopností (funguje stejně dobře jako běžné rodinné auto, navíc s možností jezdit čistě na elektřinu) to vlastně není ani takový ranec. Navíc budete jezdit ve skutečné raritě, moc dalších 508 PSE na českých značkách nepotkáte. A ten pocit vlastnit takovou exkluzivitu je k nezaplacení.
Cena 1,8 milionu už zahrnuje všechny nutné, ale i ty prostopášné výbavové prvky, takže připlácet můžete snad už jen za panoramatické okno – a bez něj se obejdete, protože může začít vrzat.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + dva elektromotory |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor | přední: 81 kW (110 k) a 320 Nm, zadní: 83 kW (112 k) a 166 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 265 kW (360 k) a 520 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 967 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,2 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | ¨1,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kapacita baterie | 12,3 kWh |
Elektrický dojezd | 52 km |
Nabíjení | AC 7,2 kW |
Kola a pneumatiky | 245/35 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 778/1 907/1 420 mm |
Rozvor | 2 793 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 530 l |