Hlavní obsah

Rodinné kombi za rozumné prachy: Ford Focus si musí vystačit s tříválcem, ale nijak ho to nekazí

Foto: Lukáš Volšický

Ford se připravuje na elektrickou ofenzivu a v následujících letech ukončí výrobu dnes tradičních modelů značky. Jedním z nich bude kdysi tolik populární Focus. V poslední době jej zastínila móda crossoverů a SUV, které se však ani nepřibližují jeho kvalitám. Jeho hlavním lákadlem je skutečnost, že je povedeným obyčejným rodinným autem pro život.

Článek

Najít dnes docela normální nový rodinný kombík už není jednoduché. Evropský automobilový trh v poslední době zaplavují zejména módní crossovery a SUV, ale aby automobilky znovu začaly vyvíjet obyčejná každodenní auta pro nenáročné zákazníky, to už se zkrátka nenosí. Pokud však stále preferujete užitnou hodnotu před módními trendy, můžete nahlédnout do nabídek starších modelů, o nichž už jejich výrobci přemýšlí, jak se jich v budoucnu zbaví. Začíná se tak rýsovat poslední šance, jak si je koupit.

A teď mám na mysli také Ford Focus. Koncem předloňského roku prošel decentním faceliftem a automobilka už teď plánuje, že jej bude vyrábět jen do roku 2025. Poté navždy skončí a následně ho zřejmě nahradí další elektromobil. O tom, zda je to správná myšlenka, nebo ne, vás raději nechám diskutovat v komentářích. Pojďme se rovnou seznámit s posledními novinkami, s nimiž si kdysi velmi populární Focus teď můžete koupit.

Foto: Lukáš Volšický

Focus Kombi je ve sportovnější výbavě ST-Line praktickým autem, co zaujme i na pohled.

Facelift s novou tváří a lepším infotainmentem

Už čtvrtý Ford Focus se začal prodávat na jaře 2018 a po třech a půl letech se pochlubil technologickou modernizací. Ford celkově vylepšil tvář vozu novou výraznější maskou chladiče i plně diodovým osvětlením. Standardní full LED světlomety vpředu pak můžete volitelně vylepšit příplatkovou technologií Dynamic Pixel LED zabraňující oslňování protijedoucích vozů při dálkových světlech. A nové jsou i maličkosti jako umístění loga značky na přídi, upravené nárazníky nebo kapota.

Jednu z nejvíce praktických novinek přitom najdete v interiéru v podobě nejnovější generace multimediálního systému SYNC 4 s cloudovou navigací a hlasovým ovládáním. Infotainment s 13,2palcovou dotykovou obrazovkou doplňuje digitální přístrojový štít. I v nejnovějším Focusu je vidět snaha o minimalizaci klasických tlačítek, takže nastavení klimatizace si upravíte pouze dotykem na displeji.

Foto: Lukáš Volšický

Nejsilnější litrový tříválec má 48voltový mild-hybrid. S kratší převodovkou vyvine slušnou dynamiku, ale na dálnici točí zbytečně moc.

Ve Fordu současně zmodernizovali asistenční systémy. V každodenním provozu oceníte zejména vylepšené hlídání mrtvých úhlů monitorující prostor až 28 metrů za vozidlem. Když na relativně prostorná zadní sedadla posadíte své ratolesti, povezete je v nejmodernějším Focusu bezpečněji než kdy dříve. A pokud s nimi zrovna pojedete na dovolenou, zavazadlový prostor praktičtějšího kombi se základním objemem 635 litrů pojme docela solidní porci zavazadel.

Na benzin už jsou pouze tříválce. Nafta je stále k dispozici

Nejnovější Ford Focus se u nás prodává se třemi různými variantami benzinového litrového tříválce EcoBoost a jednou naftovou čtyřválcovou patnáctistovkou EcoBlue. Během týdenního testování jsme vyzkoušeli nejsilnější nabízenou motorizaci, kterou je 48voltový mild-hybrid 1.0 EcoBoost o 155 koních (114 kW) a 190 newtonmetrech ve spojení se standardním šestistupňovým manuálem. Ten disponuje i krátkodobým overboostem zvyšujícím točivý moment na 220 newtonmetrů, respektive až 240 Nm ve sportovním jízdním režimu.

Foto: Lukáš Volšický

Z Fordu Focus se začínají vytrácet klasická tlačítka, automobilka je nahrazuje dotykovým ovládáním na displeji.

A v reálném provozu to je jeden z řidičsky nejpříjemnějších tříválců, s nimiž se v dnešních autech můžete setkat (tedy vedle ryze sportovních jednotek ve Fiestě ST nebo GR Yarisu). Když se ho nebojíte točit, umí být překvapivě živý, čemuž napomáhá i „kratší“ převodovka. Jízdní dynamika je na počet válců i koňskou sílu svižná, ale kratší zpřevodování se bohužel projevuje i na dálnicích. Už při stotřicítce na zařazenou šestku Focus točí zhruba 3000 otáček a začíná být hlučný.

Jestliže nejraději jezdíte v klidu a pohodě, nejlepší kultivovanost ze sebe motor vydává o přibližně pět set otáček níže. Je tichý a nevytváří moc vibrací. Jenže je to právě mild-hybrid, co v nejsilnějším Focusu vytváří rozpor. Při každém povolení plynu se totiž k efektu brzdění motorem přidá ještě silná rekuperace, takže auto zpomaluje víc, než byste si přáli. Takže do chvíle, než si na tento efekt zvyknete, ho budete muset víc přemlouvat plynem.

Foto: Lukáš Volšický

Nejmodernější multimediální systém SYNC 4 s 13,2palcovou obrazovkou má cloudovou navigaci i hlasové ovládání.

Hlavním cílem inženýrů bylo snížení emisí i skutečné spotřeby paliva, takže za kolik nejsilnější kombík Ford Focus jezdí? Reálná spotřeba benzinu se pohybuje okolo 6 litrů na 100 kilometrů, pokud nejčastěji jezdíte ve městech nebo mimo město v rychlostech do stovky. Jakmile s Focusem vyjedete na dálnici, i kvůli vyšším otáčkám (vyvolaným kratším zpřevodováním) spotřeba atakuje 6,5 litru i více paliva na 100 kilometrů.

Kombík Ford Focus s nejsilnějším litrovým tříválcem EcoBoost je ve výsledku praktickým rodinným autem, s nímž budete žít ve městech i cestovat na dovolenou s přijatelnými finančními náklady. Už tradičně má příjemné jízdní vlastnosti, i s obyčejným nenastavitelným podvozkem je komfortní, a když si zvyknete na trochu otravně reagující mild-hybrid (základní 125koňová verze ho mít nemusí, kdybyste chtěli poradit s výběrem), nenajdete na něm nic, co by vám mělo vadit. Teď už jen zbývá, abychom se podívali do ceníku, kolik za něj zaplatíte.

Nejobyčejnější Ford Focus Kombi se 125koňovým tříválcem se v Česku prodává se zvýhodněnou základní cenou od 566 900 Kč. Přitom však jde o výbavu Titanium, takže žádná holota, ale dostatečně vybavené auto, které si už můžete jen dále vyšperkovat. Za vrcholnou elektrifikovanou motorizaci EcoBoost Hybrid se šestistupňovým manuálem pak zaplatíte od 610 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, zážehový, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo, 48 V mild-hybrid
Zdvihový objem999 cm3
Výkon114 kW (155 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment190 Nm při 1 900–5 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 349 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,0 s
Maximální rychlost211 km/h
Spotřeba (kombinace)5,3 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky235/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 672/1 825/1 487 mm
Rozvor2 700 mm
Objem zavazadlového prostoru635 l
Související témata:
Načítám