Článek
Být kamioňák není žádný med. Už jen řidičák skupiny C následovaný E a profesák je obvykle běh na dlouhou trať, o financích ani nemluvě. Nicméně když už tohle všechno zvládnete, patrně zatoužíte usednout do kabiny nějakého kamionu a vyrazit křižovat Evropu.
Přestože se teď do popředí hrnou spíše elektrické náklaďáky, nesmíme zapomenout na to, že hlavními tahouny v EU jsou - a ještě dlouho budou - klasické dieselové nákladní automobily včetně tahačů.
Skandinávská Scania představila koncem roku 2021 čtyři nové varianty přepracovaných 13litrových DOHC šestiválců, které slibují vyšší účinnost a nižší spotřebu oproti předchůdcům. My vyzkoušeli tu nejsilnější variantu označenou Super 560 (výkon 412 kW, tedy 560 koní při 1 800 otáčkách, točivý moment dosahuje maxima 2 850 Nm při 900 až 1 400 otáčkách), otestovali spací kabinu CR20 a prohnali kamion s naloženými takřka 25 tunami (celková hmotnost soupravy 40 tun) na silnicích kousek za Prahou.
Celá souprava budí pochopitelně respekt, protože je prostě větší a delší než běžné osobní či lehké nákladní auto. Jenže někdy má strach až moc velké oči a je třeba jej překonat.
Nicméně ještě předtím, než jsme se slavnostně nalodili dovnitř, došlo na obchůzku vozidla a zkoumání. Mimo zakrytovaných spodků návěsu byste si asi ničeho zvláštního nevšimli, ovšem to neplatí o malém zařízení připevněném k palivové nádrži. Hlavní tank má na sobě totiž menší nádržku, která je neustále doplňovaná do plna a z níž si také motor bere naftu.
Důvod? Prostý. Z klasické velké nádrže málokdy vyčerpáte úplně všechnu naftu, případně stojíte-li v kopci, může nastat problém se startováním. Tahle malá nádrž však umožní vysát hlavní nádrž prakticky až do sucha.
Jinak kabina samotná je zvenčí opatřena elektricky ovládanými spoilery, přídavnými lampami, anténami a širokými skly. Zkrátka nic převratného.
Jako doma
Konečně uvnitř! Zde se teprve ono pořekadlo o kamionu a domovu skutečně naplní. Kabina CR20 je velmi prostorná, lze se v ní klidně postavit, nabízí místo pro mikrovlnku i kávovar, nicméně dáte si sem rovněž televizor.
Naprostou parádou jsou příplatková vzduchem odpružená ergonomická sedadla s loketními opěrkami pro řidiče i spolujezdce. A pokud jde o spaní, tak za sedadly najdete sice ne tak vysokou, ale zato vysoce kvalitní matraci. Možná bude i lepší než ta, kterou má většina lidí doma. Sami totiž víte, že když se špatně vyspíte, stojí onen den po probuzení obvykle za starou bačkoru.
Šup za volant a zkoumat. Zde opět exceluje sedadlo šoféra s řadou nastavení, kde zkrátka musíme pochválit onen ergonomický tvar. Palubní deska je tradičně orientovaná na řidiče a dosud je zde většina funkcí obsluhovaná tlačítky.
Základní informační data vám poskytne palubní počítač, včetně informací o zatížení na nápravách, případně můžete jít ještě do jednoduchého infosystému a streamovat muziku nebo si nastavit navigaci. Nečekejte však žádnou grafickou parádu jako v osobáku, zde je provedení multimédií podstatně chudší.
Testovaná specifikace měla ještě přídavný tablet pro telematické služby, který měřil naši dráhu, spotřebu a monitoroval, kudy a jak jsme vlastně jeli.
Dálniční svoboda
Vlastní jízdní zážitek je vlastně tím ledoborcem, který dokáže i v začátečnících prolomit strach z rozměrů. Jednak máte díky vysokému posezu, armádě zrcátek a širokému prosklení krásný přehled o dění vpředu i zčásti vzadu a také má samotná Scania 560 R propracované jízdní asistenty.
Jezdit na adaptivní tempomat v osobním autě v běžném provozu je kolikrát za trest, nicméně v kamionu jde o skvělé pomocníky. Proč množné číslo? Na volantu si totiž volíte rychlostní rozmezí (dva tempomaty), které má auto udržovat. Jedno na rovině (běžná jízda) a jedno při klesání.
Jelikož má vůz poměrně účinné brzdné systémy – motorová, výfuková a speciální kompresní brzda, nemusíte během decelerace sahat na klasické vzduchové brzdy, a to ani v nízkých rychlostech.
Další asistent, který v osobních autech spíš otravuje, ale v tomto kamionu funguje dobře, je hlídač jízdních pruhů s technologií udržování vozu uprostřed. Ve standardních autech tyhle systémy častokrát zbytečně tahají za volant a řidiče neustále obtěžují, nicméně tady ve Scanii?
Zásahy korekce volantu tak jemné, že je sotva cítíte, a akustická odezva hlídače čar sice znatelná, ale ovšem až tehdy, pokud jedete skutečně mimo čáru. Asistent vás zkrátka neotravuje, ani když jedete těsně podél čáry.
Snad jen jeden neduh tenhle systém má, a to velmi lehké a poměrně citlivé řízení. Jde o velký nezvyk proti klasickým plně hydraulickým posilovačům řízení, kde ucítíte ve volantu alespoň nějaký odpor. U tohoto hi-tech řízení budete vůz mezi pruhy zprvu korigovat častěji než Pavel Poulíček neukázněné soutěžící v Kolotoči.
A do toho to ticho… akustické odrušení, žádné citelné vibrace, hladká práce 12rychlostní automatizované převodovky, minimum vzduchového šumu. Vážně nepřeháníme, když zvukový komfort v kabině přirovnáme k luxusním autům značky Mercedes-Benz.
Další výhodou šetřící palivo je samočinné přepnutí vozu do režimu volnoběhu, kdy jeho otáčky spadnou na udržovacích 500 za minutu a souprava vlivem setrvačnosti sviští krajinou. Ale to už dnes umí i kdejaká škodovka.
Řízení kamionu je tak snazší, než se na pohled zdá. Obří souprava zaslouženě vyvolává respekt i strach, nicméně jakmile jste za volantem a pádíte to po dálnici, spousta stresu náhle odpadne. Vydrží vám to do příjezdu k městu, kde začne úroveň 2 plná zatáčení, nadjíždění si a neustálé kontroly zpětných zrcátek…