Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Safrane si většina z vás už nejspíš nepamatuje a v případě Vel Satisu nebo Koleosu by u Renaultu byli nejspíš raději, abyste si je už ani nevybavili. Vlajkové lodi francouzské automobilky neměly v posledních dekádách na růžích ustláno, ale právě proto je tu Rafale, který to má změnit.
Rafale využívá platformu Australu, již protáhl nejen na délku, ale především do šířky, aby posádka měla na palubě víc pohodlí. K tomu má interiér z luxusně (a velkoprostorově) pojatého Espacu s ještě kvalitnějšími materiály (třeba dekor palubky z pravé břidlice) a propracovanějšími detaily.
O pohon se stará moderní full-hybrid (nabíjený pouze jízdou) s výkonem 200 koní a spotřebou pět litrů na sto, sportovně laděnému podvozku pomáhá k obratnosti i jistotě systém aktivního natáčení všech kol. A to vše zabalili do sexy karoserie v módním stylu SUV-kupé, do níž šéfdesignér Gilles Vidal vložil všechen svůj mistrovský um. Tak teď už by to mělo klapnout, ne?
Upřímně bychom to Renaultu moc přáli, protože lepší auto se spalovákem v nabídce tahle značka aktuálně nemá (elektrický Scenic se nám ale také moc líbí). Rafale je stylová vlajková loď, za kterou se lidé ohlížejí, takže už jen to by mu mělo zajistit frontu zákazníků.
Kde se Rafale vzal?
Jméno je inspirované letectvím, konkrétně závodním letounem Caudron-Renault C.460, který roku 1934 pokořil rychlostní rekord 445 km/h a díky mimořádné hbitosti dané lehkou konstrukcí a drobným rozměrům dokázal v závodech porážet i mnohem výkonnější stroje. A právě tu ladnost, dynamiku a obratnost se designéři a inženýři automobilky pokusili zhmotnit v novém čtyřkolovém Rafalu.
A ta se určitě nezkrátí ani po usednutí do interiéru, který nabízí spoustu pohodlí, povedenou ergonomii (i když ty tři páčky vpravo pod volantem jsou trochu moc) a jeden z nejlepších infotainmentů dneška díky jeho rychlému, přehlednému a intuitivnímu systému od Googlu. Ten sice umí zrcadlit váš telefon i bezdrátově, ale vůbec to nebudete potřebovat, když všechny vaše oblíbené aplikace (Google mapy, Waze, Spotify a další) má už v sobě (a další můžete stahovat z Google Play).
Každodenní popojíždění i cestování na dlouhé vzdálenosti si tak užijete v maximálním pohodlí, a když se silnice začne kroutit, můžete se opřít o lehce sportovně laděný podvozek Rafale, jehož stabilitě (ve vysokých rychlostech) i agilitě (v těch nízkých) pomáhá zmíněný systém natáčení kol zadní nápravy, díky němuž má menší poloměr otáčení než městské Clio.
Jen pohonné ústrojí by si ještě zasloužilo péči. Full-hybrid kombinující přeplňovaný tříválec s elektromotorem propojený multimodální automatickou převodovkou jsme poprvé vyzkoušeli ve větším Espacu a byli jsme docela zklamaní z neuhlazené spolupráce obou motorů. V Rafale už je jeho další vývojová verze a ta je o poznání odladěnější, tedy tišší a hladší. Přesto se občas dočkáte pocuknutí nebo zbytečně vytočeného spalováku, což pohodu na palubě trochu kazí.
Chcete víc?
Na český trh právě přichází Rafale s plug-in hybridní verzí pohonného ústrojí. Ta má navíc elektromotor na zadní nápravě pro pohon všech čtyř kol, kombinovaný výkon 300 koní (na stovku tak vystřelí za 6,4 sekundy) a baterii s kapacitou 22 kWh k tomu, díky níž ujedete na jedno nabití až 105 kilometrů. Navíc ho můžete mít také ve vyšperkované verzi Atelier Alpine. Na test se můžete těšit již brzy!
Při klidnější jízdě se ale tyto neduhy projevují méně, takže když nebudete za volantem bláznit a zvolíte plynulejší styl jízdy, užijete si Rafale o dost víc – včetně příjemné spotřeby kolem šesti litrů. Také si vychutnáte jeho sebejisté jízdní vlastnosti, propracovaný interiér a obdivné pohledy všech kolem. Rafale je skutečně povedenou vlajkovou lodí Renaultu. Jen je spíš pro klidnější řidiče.
Na vlajkovou loď nestojí Renault Rafale tolik – ve skvěle vybaveném základu stojí 999 000 Kč, sportovněji laděná výbava Esprit Alpine je o sto tisíc dražší. Vrcholná 300koňová plug-in hybridní varianta začíná na částce 1 229 000 Kč, špičková výbava Atelier Alpine stojí 1 339 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 96 kW (130 k) při 4 500 ot./min. |
Točivý moment | 205 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 50 kW (68 k) a 205 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 147 kW (200 k) |
Převodovka | automatická multimódová |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 728 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,9 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 710/1 866/1 613 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 530 l |