Hlavní obsah

To nejlepší od Renaultu v sexy balení: Rafale je inspirovaný rychlým letadlem, ale preferuje spíš klidnější jízdu

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nová vlajková loď značky Renault má módní podobu SUV-kupé, elegantní design zvenku i uvnitř, širokou komfortní výbavu a pod kapotou výkonný, ale zároveň mimořádně úsporný hybridní pohon. A hlavně na něm visí překvapivě vstřícná cenovka. Měli byste si pro něj hned běžet?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Safrane si většina z vás už nejspíš nepamatuje a v případě Vel Satisu nebo Koleosu by u Renaultu byli nejspíš raději, abyste si je už ani nevybavili. Vlajkové lodi francouzské automobilky neměly v posledních dekádách na růžích ustláno, ale právě proto je tu Rafale, který to má změnit.

Rafale využívá platformu Australu, již protáhl nejen na délku, ale především do šířky, aby posádka měla na palubě víc pohodlí. K tomu má interiér z luxusně (a velkoprostorově) pojatého Espacu s ještě kvalitnějšími materiály (třeba dekor palubky z pravé břidlice) a propracovanějšími detaily.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Designéři si na Rafalu dali hodně záležet, vypadá vážně parádně! A pokud v něm tak trochu vidíte Peugeot 4008, tak vidíte správně – obě auta navrhoval Gilles Vidal.

O pohon se stará moderní full-hybrid (nabíjený pouze jízdou) s výkonem 200 koní a spotřebou pět litrů na sto, sportovně laděnému podvozku pomáhá k obratnosti i jistotě systém aktivního natáčení všech kol. A to vše zabalili do sexy karoserie v módním stylu SUV-kupé, do níž šéfdesignér Gilles Vidal vložil všechen svůj mistrovský um. Tak teď už by to mělo klapnout, ne?

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Rafale má mimořádně propracované detaily, jako třeba „dvoubarevnou“ masku.

Upřímně bychom to Renaultu moc přáli, protože lepší auto se spalovákem v nabídce tahle značka aktuálně nemá (elektrický Scenic se nám ale také moc líbí). Rafale je stylová vlajková loď, za kterou se lidé ohlížejí, takže už jen to by mu mělo zajistit frontu zákazníků.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Esprit Alpine je pro Rafale špičkovou výbavou se sportovním nádechem.

Kde se Rafale vzal?

Jméno je inspirované letectvím, konkrétně závodním letounem Caudron-Renault C.460, který roku 1934 pokořil rychlostní rekord 445 km/h a díky mimořádné hbitosti dané lehkou konstrukcí a drobným rozměrům dokázal v závodech porážet i mnohem výkonnější stroje. A právě tu ladnost, dynamiku a obratnost se designéři a inženýři automobilky pokusili zhmotnit v novém čtyřkolovém Rafalu.

Foto: Renault / DPPI Images

Renault Rafale se inspiroval v letectví.

A ta se určitě nezkrátí ani po usednutí do interiéru, který nabízí spoustu pohodlí, povedenou ergonomii (i když ty tři páčky vpravo pod volantem jsou trochu moc) a jeden z nejlepších infotainmentů dneška díky jeho rychlému, přehlednému a intuitivnímu systému od Googlu. Ten sice umí zrcadlit váš telefon i bezdrátově, ale vůbec to nebudete potřebovat, když všechny vaše oblíbené aplikace (Google mapy, Waze, Spotify a další) má už v sobě (a další můžete stahovat z Google Play).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kabina je vlastně stejná jako v Australu a Espacu, jenže Rafale je ještě o chlup propracovanější.

Každodenní popojíždění i cestování na dlouhé vzdálenosti si tak užijete v maximálním pohodlí, a když se silnice začne kroutit, můžete se opřít o lehce sportovně laděný podvozek Rafale, jehož stabilitě (ve vysokých rychlostech) i agilitě (v těch nízkých) pomáhá zmíněný systém natáčení kol zadní nápravy, díky němuž má menší poloměr otáčení než městské Clio.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Ze Scenicu je tu převzatá variabilní středová loketní opěrka s integrovanými držáky nápojů, držáky mobilních zařízení a USC-C konektory. Ideální na dlouhé cesty.

Jen pohonné ústrojí by si ještě zasloužilo péči. Full-hybrid kombinující přeplňovaný tříválec s elektromotorem propojený multimodální automatickou převodovkou jsme poprvé vyzkoušeli ve větším Espacu a byli jsme docela zklamaní z neuhlazené spolupráce obou motorů. V Rafale už je jeho další vývojová verze a ta je o poznání odladěnější, tedy tišší a hladší. Přesto se občas dočkáte pocuknutí nebo zbytečně vytočeného spalováku, což pohodu na palubě trochu kazí.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Hybridní pohon kombinující tříválec, elektromotor (a posílený startér-generátor) a multimodální převodovku funguje efektivně, ale ještě potřebuje trochu uhladit hrany pro kultivovanější provoz.

Chcete víc?

Na český trh právě přichází Rafale s plug-in hybridní verzí pohonného ústrojí. Ta má navíc elektromotor na zadní nápravě pro pohon všech čtyř kol, kombinovaný výkon 300 koní (na stovku tak vystřelí za 6,4 sekundy) a baterii s kapacitou 22 kWh k tomu, díky níž ujedete na jedno nabití až 105 kilometrů. Navíc ho můžete mít také ve vyšperkované verzi Atelier Alpine. Na test se můžete těšit již brzy!

Foto: Renault / DPPI Images

Vrcholný Rafale má 300 koní, čtyřkolku a 105 elektrických kilometrů k tomu.

Při klidnější jízdě se ale tyto neduhy projevují méně, takže když nebudete za volantem bláznit a zvolíte plynulejší styl jízdy, užijete si Rafale o dost víc – včetně příjemné spotřeby kolem šesti litrů. Také si vychutnáte jeho sebejisté jízdní vlastnosti, propracovaný interiér a obdivné pohledy všech kolem. Rafale je skutečně povedenou vlajkovou lodí Renaultu. Jen je spíš pro klidnější řidiče.

Na vlajkovou loď nestojí Renault Rafale tolik – ve skvěle vybaveném základu stojí 999 000 Kč, sportovněji laděná výbava Esprit Alpine je o sto tisíc dražší. Vrcholná 300koňová plug-in hybridní varianta začíná na částce 1 229 000 Kč, špičková výbava Atelier Alpine stojí 1 339 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 199 cm³
Výkon96 kW (130 k) při 4 500 ot./min.
Točivý moment205 Nm při 1 750 ot./min.
Elektromotor50 kW (68 k) a 205 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí147 kW (200 k)
Převodovkaautomatická multimódová
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 728 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,9 s
Maximální rychlost175 km/h
Spotřeba (kombinace)4,7 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 710/1 866/1 613 mm
Rozvor2 738 mm
Objem zavazadlového prostoru530 l
Načítám