Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Francouzská automobilka k faceliftu přistoupila opravdu pečlivě, skoro až nezvykle důsledně. Captur dostal novou tvář, která již odráží nový stylistický jazyk značky. Crossover se tak vzhledem přiblížil nejnovějším modelům Rafale, Scenic nebo Symbioz.
Nový výraz definují hranatější světlomety, nárazník s výrazným denním svícením nebo maska s novým logem Renaultu. Vyměněny však byly i blatníky a přední kapota. Captur tak po modernizaci vypadá výrazně dospěleji a přísněji. A za mě i lépe.
Vzadu se toho už tolik neměnilo, za zmínku stojí snad jen jiná grafika koncových lamp s čirým sklem.
Uvnitř moderněji
Vcelku důležité změny se udály také v interiéru, u něhož Renault kladl důraz zejména na omlazení technologické výbavy. O testovaném autě to platí obzvlášť, Captur k nám totiž dorazil ve vrcholném provedení Esprit Alpine s bohatou standardní výbavou.
Její součástí je například nový digitální přístrojový štít s 10palcovou úhlopříčkou (ostatní verze mají v základu 7"), který ale stále nabízí grafiku v typickém „renaultím“ stylu. Důležité je, že je hezky čitelný a dokáže být také docela přehledný.
Z prostřední části palubní desky trčí na výšku orientovaný displej infotainmentu openR link. Obrazovka má úhlopříčku 10,4" a také ji mohu pochválit za grafické prostředí a ostrý obraz. Ještě lepší dojem ale na mě udělal samotný systém, který je postaven na základech operačního systému Android Automotive 12. Jsou do něj tedy nejen integrovány služby Google, ale díky přítomnosti obchodu Play si do něj dokonce můžete nainstalovat různé další aplikace, například navigaci Waze nebo hudební službu Spotify.
Infotainment mě potěšil zejména přehledným a intuitivním uspořádáním či svižností chodu, Renault navíc pod displejem ponechal několik fyzických tlačítek, která usnadňují ovládání. A ještě jednu radost mi Francouzi udělali: pokud se podíváte na palubní desku vlevo od volantu, najdete tam tlačítko s ikonkou zobrazující auto v kruhu. To představuje elegantní způsob, jak se zbavit otravných pípání v podstatě zbytečných bezpečnostních asistentů.
Renault vám totiž umožňuje vybrat si, jaké asistenty chcete používat, a tuto nabídku si pak uložit pod vlastní profil. Dvojitým stiskem zmíněného tlačítka pak uložený „setup“ aktivujete. Paráda!
Snad jedinou výtku k fungování digitálních prvků výbavy mám k zadní parkovací kameře, respektive způsobu, jakým prezentuje obraz na displeji. Ten jednak není příliš kvalitní, horší však je, že mi pravidelně při couvání na obrazovce vůbec nenaskakoval.
Captur si i po modernizaci zachoval slušnou porci praktičnosti. Zadní lavici lze posouvat v rozsahu 16 cm, takže si do jisté míry můžete pohrát s uspořádáním vnitřního prostoru. U testovaného hybridu se díky posuvné lavici objem kufru pohybuje od 326 do 440 litrů.
Svižně a úsporně
Pro vrcholné provedení Esprit Alpine Renault nabízí pouze dvě motorizace: mild-hybridní 1,3litrový čtyřválec o výkonu 116 kW (158 k) spojený se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou a právě testovaný hybrid s obchodním označením E-Tech full hybrid 145.
Netradiční hybridní ústrojí, které francouzská automobilka postupně rozšířila do několika modelů, tvoří atmosféricky plněný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru o výkonu 69 kW a točivém momentu 149 Nm, trakční elektromotor s 36 kW a 205 Nm, startér-generátor s 15 kW a 50 Nm a multimódová samočinná převodovka se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovák. U této převodovky mechanickou synchronizaci nahrazuje elektrická, vyrovnávající otáčky ozubených kol. Synchronizaci tedy místo spojky zajišťuje elektromotor.
Zajímavé také je, že čtyřválec sílu na přední kola posílá až ve vyšších rychlostech, v nižších funguje jen jako generátor elektřiny pro elektromotor. Proto si ostatně jedna-šestka vystačí s kvalty 3 až 6.
Unikátní hybrid funguje sympaticky. Captur se snaží k pohybu co nejvíce využívat elektřinu, rád na ni spoléhá při rozjezdech a samozřejmě také ve chvílích, kdy uvolníte plynový pedál. Sladění jednotlivých částí se povedlo, přepínaní mezi pohony bývá hladké, plynulé a tiché, většinou skoro až neznatelné.
Jen občas se ozve vytočený spalovací motor, a to v situacích, kdy funguje právě jako generátor. Nejde ale o nic vyloženě rušivého. Celkově je pohon hezky kultivovaný.
Přestože kombinovaný výkon soustavy dosahuje poměrně skromných 105 kW (143 k) a systémový točivý moment 205 Nm, působí hybrid v provozu příjemně svižně, zvlášť při akceleraci z klidu nebo nižšího tempa. Přispívá k tomu skutečnost, že elektrická výpomoc nastupuje okamžitě - malý crossover díky tomu jde velice ochotně za plynem a zrychluje okamžitě. Pružně hybridní Captur působí i na okreskách, důstojně zvládá také předjíždění. Snad jen na dálnici mu přece jen trochu dochází dech.
Silnou stránkou hybridního pohonného ústrojí by měla být spotřeba. A ta vážně špatná není, auto jsem po týdenním ježdění na různých typech komunikací vracel s dlouhodobým průměrem 5,3 l / 100 km.
Spokojený jsem byl i s jízdními vlastnostmi. Inženýři Renaultu v rámci modernizace přeladili posilovač řízení, pro hybrid nachystali dokonce nové tlumiče a upravili geometrie náprav. Výsledkem je hezky jezdící malý crossover s takovým univerzálním projevem.
Captur je pěkně pohodlný a plavný, současně má ale pod kontrolou pohyby karoserie, takže se přehnaně nepohupuje. Nerovnosti tlumí s přehledem, i když na těch větších a ostřejších práci podvozku trochu sabotují devatenáctipalcová kola verze Esprit Alpine, obutá do pneumatik 225/45. Občas se prostě ozve drobné ducnutí, sem tam nějaké to tlumené bubnování. Nejde však o nic hrozného, hybridní Captur ve vrcholném provedení je skutečně komfortní auto.
Slušně se s ním ale svezete také na zakroucených okreskách, crossover totiž nabízí poměrně přesné řízení, které navíc přední kola docela poslouchají. Vůz se ochotně stáčí a poměrně lehce mění směr. Do sporťáku má samozřejmě daleko, ale rychlejších zatáček se prostě bát nemusíte.
Renault Captur je po faceliftu tak trochu jiným a současně stejným autem. V mých očích mu výrazně prospělo omlazení designu i modernizace interiéru, v němž musím znovu pochválit infotainment a způsob práce s bezpečnostními asistenty.
Jízdně je vůz až na drobnosti prakticky stejný jako dříve - což je ale vlastně dobře. Hybrid totiž potěší nejen kultivovaností a skvělým projevem ve městě, ale také solidní spotřebou a sympatickou dynamikou ve chvílích, kdy to potřebujete.
Renault Captur Esprit Alpine E-Tech full hybrid 145 aktuálně představuje vrchol nabídky, jde tedy o nejdražší provedení v ceníku. Vůz stojí 740 tisíc korun (s výkupním bonusem 690 000 Kč).
Testovaný hybrid ovšem můžete mít i ve výbavě Techno za 670 000 Kč (s výkupním bonusem 620 000 Kč). Samotný Captur pak startuje na částce 475 000 Kč (s výkupním bonusem 425 000 Kč) v základní specifikaci Evolution v provedení TCe 90 s litrovým tříválcem.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm³ |
Výkon | 69 kW (94 k) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 149 Nm při 3 600 ot./min. |
Elektromotor | 36 kW (49 k) + 205 Nm |
Kombinovaný výkon | 105 kW (143 k) |
Systémový točivý moment | 250 Nm |
Převodovka | multimódová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 445 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,6 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,6 l/100 km |
Kola a pneumatiky | 225/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 239/1 797/1 575 mm |
Rozvor | 2 639 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 326 - 440 l |