Článek
Kdybychom vám měli RAM 1500 připodobnit pomocí světa lidí, bude to ten typ osvaleného dřevorubce, co denně dře v práci i posilce, ale doma na něj v křesle čeká roztomilé koťátko. Zejména ve specifikaci Warlock má model poměrně ostřílený výraz, který jako by hlásal větu „všichni z cesty, jede lokomotiva“.
Jenže tak to úplně není. Kdekdo vidí v RAMu zlé vozidlo, velké, nabubřelé, řízené podivnými lidmi, jenže… Viděli jste někdy v tomto autě třeba nějakého mlaďáka, co by s ním projížděl kruhový objezd bokem nebo dělal jiné koniny? Patrně (až na výjimky) ne. Nikoli snad, že by to vůz technicky neuměl, ale proto, že je to spíš pracovní náklaďák pro vyspělé jedince.
Častokrát tak ramku potkáte v pravém pruhu na dálnici, jak táhne přívěs, loď či perníkovou chaloupku a jede si to svoje. A to je vlastně gros vozu – odvoz, tahání a ještě jednou tahání.
Právě kvůli síle 556 Nm má RAM svoji atmosférickou 5,7litrovou osmiválcovou chloubu, o niž však už brzy přijde. A bude to opravdu škoda, přestože dvakrát přeplňovaný šestiválcový nástupce bude z hlediska dynamiky lepší, spotřebuje méně paliva a vyprodukuje méně oxidu uhličitého.
Kouzlo 401koňové V8 HEMI je právě v její výkonové lineárnosti a relativně jednoduché konstrukci, která chce jednou za deset tisíc kilometrů jen čerstvý olej, nové filtry a kvalitní palivo. A pokud by se vám průměrná spotřeba kolísající mezi 13–14 litry na sto zdála moc, stačí zvolit přestavbu na LPG a jezdíte minimálně o třetinu levněji.
Svižná motorizace spárovaná s automatickým osmikvaltem navíc nemá přímé vstřikování paliva, tudíž neprodukuje nebezpečné pevné částice, takže nepotřebuje jejich filtraci. Dobrá, jednu „eko-fíčuru“ vozidlo má, a to technologii vypínání čtyř válců, což je indikované rozsvícením kontrolky ECO na přístrojové desce.
Odstavci výše rozhodně nechceme hanit přeplňované šestiválce, které třeba ve Fordu F-150 nebo v Broncu fungují nadmíru dobře. Jen ta přirozeně dýchající vidlicová osmička zkrátka má to své, co mnoho uživatelů tak magicky přitahuje.
Warlock nedisponuje na rozdíl od většiny vyšších výbav možností automatické čtyřkolky, ale pouze klasickým připojitelným pohonem 4×4 s redukcí. Dále vůz nabídne upravený převod diferenciálu zadní nápravy a mechanický samosvor. Zase ne kvůli sportovním radovánkám, ale kvůli manipulaci s přívěsem na nezpevněných cestách.
Mnoho lidí u nás si velké americké pick-upy dost často plete s pravověrnými off-roady, ovšem tyto dlouhé a těžké modely s dlouhým rozvorem do terénu v pravém slova smyslu nejsou zase tak vhodné. Tedy pokud nepočítáme třeba RAM TRX nebo Ford Raptor, ovšem i u těchto vozů máme pocit, že si je lidé kupují kvůli společenské prestiži, nikoli třeba na závody Baja, kterých by se tyto polospeciály klidně mohly účastnit.
Nakonec zmíníme ještě odpružení, které není řešené vzduchovými měchy, nýbrž klasickými vinutými pružinami. Řekli byste, že půjde o krok zpět, nicméně v praxi to na cestovním komfortu není mimo hodně rozbitých či hustě záplatovaných cest tolik poznat. Tím spíše se konvenční odpružení Warlocku leckdy nechová tak houpavě, k čemuž mu pomáhají ještě zesílené tlumiče doplňující továrně zvýšenou světlou výšku o 25 mm (proti základu).
Obyčejný, ale vybavený
Pohled do kabiny Warlocku vás ujistí v tom, že jde pořád o RAM se vším všudy, jen uvnitř vše působí trochu obyčejněji. Čalounění sedadel není kožené, nýbrž látkové, obrazovka multimédií není obří a vertikální, ovšem klasická obdélníková a relativně malá, klimatizace se ovládá fyzickými tlačítky, chybí dekorace a tak dále. Jednoduše auto není tak nafintěné, nicméně neznamená to, že by bylo ošizené na podstatné výbavě. A to se nám líbí.
Obyčejné sedačky mají výhřev stejně jako kožený volant. Přístrojový štít sice není tak načančaný, ale nabídne takřka stejné funkce jako u dražšího provedení. Nechybí ani duální klima, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka, elektrická okna, multimédia s navigací a podporou Apple/Android, prémiové audio Alpine, fotochromatické zpětné zrcátko, zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, dálkový start nebo třeba hromada úložných prostor. Máloco vám tu pro běžné používání bude chybět.
Snad jen tovární hlavní světla moc nesvítí, proto je doporučené je nahradit za necelých 40 tisíc s daní plně diodovými. Také zde postrádáme základní asistenční systémy, nastavitelné pedály a nějaký organizér / přídavná oka do korby, ale to je tak vše.
V očích Američana tedy jde o dělníka, nicméně kdejaký Evropan může ve Warlocku vidět solidně vybavený automobil, který se dá použít nejen na práci (odveze, utáhne), ale rovněž jako běžné rodinné auto se dvěma nevýhodami – vyšší spotřeba a omezené možnosti parkování. A pod tento evropský pohled se podepisujeme také.
Zabředneme-li do srovnání s konkurencí, tak běžně nabízené pick-upy střední velikosti typu Ranger, Hilux, Musso Grand a jiné mohou tyhle „ameriky“dohnat na papírových parametrech. Ne snad hmotností na kouli 3,5 tuny, ovšem užitečnou nosností kolem jedné tuny, na niž se užitkoví Američané kvůli jejich hmotnosti a celkové hmotnosti do 3,5 tuny obvykle nedostanou, tedy s výjimkou např. Warlocku.
Jedna věc je papírová teorie, ovšem druhá praxe. Pokud totiž na korbu Mussa nebo Hiluxu naložíte jednu tunu, případně zapřáhnete 3,5tunový přívěs, tak to za volantem sakra pocítíte. Jenže když obdobný náklad/zátěž přestěhujete na prostornější RAM, který ve státech legálně utáhne více než pětitunový přívěs… Ano, je to podobné jako srovnávat trénovaného policistu s Robocopem.
Z hlediska zámořské konkurence dovážené do Česka tu za cenu Warlocku koupíte leda menší, slabší a chudší Toyotu Tacomu, případně srovnatelný základní Ford F-150. Nakonec je třeba u těchto pick-upů pamatovat na to, že severoamerický základ je zpravidla vybaven obdobně jako evropský střed.
Ještě si stále myslíte, kdoví jak divoký tenhle vůz je? Kdepak. Warlock je ve skutečnosti namakaný pohodář, co se řídí snadno jako osobák, umí zabrat jako dřevorubec a vrnět jako koťátko. Snad je jen trochu žíznivější, delší, širší a těžší…
RAM 1500 Warlock k nám dováží společnost Tucar, která svoje krasavce vystavuje v Tuklatech u Prahy. Bez příplatků vyjde model na 1,55 milionu s daní, což je cifra, kterou dáte i za vybavený Ranger či Hilux. Toužíte-li po větším americkém luxusu, pak si připravte o cirka 300–500 tisíc navíc. Míříte na 702koňový vrchol jménem RAM TRX? Nachystejte si necelé čtyři miliony a je to vaše.
Technické údaje | RAM 1500 Classic Warlock |
---|---|
Motor | atmosférický vidlicový osmiválec uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 5 654 cm3 |
Výkon | 295 kW (401 k) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 556 Nm při 3 950 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Provozní hmotnost | 2 500 kg |
Celková hmotnost | 3 500 kg |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 14,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 98 l |
Kola a pneumatiky | 275/60 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 850/2 465/1 950 mm |
Rozvor | 3 569 mm |
Rozměry korby (délka/šířka/výška) | 1 712/1 687/509 mm |