Hlavní obsah

RAM 1500 Warlock je ten nejdrsnější dělník z chovu, který umí dřít jako kůň a vrnět jako koťátko

Foto: Tomáš Kopečný

Warlock je v podstatě základ s pár designovými i praktickými prvky navrch.

Warlock sice významově znamená čaroděj či černokněžník, ovšem v případě pick-upu RAM 1500 nelze mluvit o nikom jiném než o tom nejdrsnějším pracantovi modelové řady. Přestože jde v podstatě o provedení v základu s pár doplňky, nelze na něj hledět jako na méněcenné auto. Možná právě kvůli své jednoduchosti má tenhle milý drsňák své osobité kouzlo.

Článek

Kdybychom vám měli RAM 1500 připodobnit pomocí světa lidí, bude to ten typ osvaleného dřevorubce, co denně dře v práci i posilce, ale doma na něj v křesle čeká roztomilé koťátko. Zejména ve specifikaci Warlock má model poměrně ostřílený výraz, který jako by hlásal větu „všichni z cesty, jede lokomotiva“.

Foto: Tomáš Kopečný

RAM působí drsně, ale ve skutečnosti jde o příjemného parťáka do nepohody.

Jenže tak to úplně není. Kdekdo vidí v RAMu zlé vozidlo, velké, nabubřelé, řízené podivnými lidmi, jenže… Viděli jste někdy v tomto autě třeba nějakého mlaďáka, co by s ním projížděl kruhový objezd bokem nebo dělal jiné koniny? Patrně (až na výjimky) ne. Nikoli snad, že by to vůz technicky neuměl, ale proto, že je to spíš pracovní náklaďák pro vyspělé jedince.

Častokrát tak ramku potkáte v pravém pruhu na dálnici, jak táhne přívěs, loď či perníkovou chaloupku a jede si to svoje. A to je vlastně gros vozu – odvoz, tahání a ještě jednou tahání.

Foto: Tomáš Kopečný

Primární účel vozu? Odvézt a odtáhnout.

Právě kvůli síle 556 Nm má RAM svoji atmosférickou 5,7litrovou osmiválcovou chloubu, o niž však už brzy přijde. A bude to opravdu škoda, přestože dvakrát přeplňovaný šestiválcový nástupce bude z hlediska dynamiky lepší, spotřebuje méně paliva a vyprodukuje méně oxidu uhličitého.

Kouzlo 401koňové V8 HEMI je právě v její výkonové lineárnosti a relativně jednoduché konstrukci, která chce jednou za deset tisíc kilometrů jen čerstvý olej, nové filtry a kvalitní palivo. A pokud by se vám průměrná spotřeba kolísající mezi 13–14 litry na sto zdála moc, stačí zvolit přestavbu na LPG a jezdíte minimálně o třetinu levněji.

Foto: Tomáš Kopečný

Osvědčený osmiválec si drží pověst spolehlivého motoru.

Svižná motorizace spárovaná s automatickým osmikvaltem navíc nemá přímé vstřikování paliva, tudíž neprodukuje nebezpečné pevné částice, takže nepotřebuje jejich filtraci. Dobrá, jednu „eko-fíčuru“ vozidlo má, a to technologii vypínání čtyř válců, což je indikované rozsvícením kontrolky ECO na přístrojové desce.

Odstavci výše rozhodně nechceme hanit přeplňované šestiválce, které třeba ve Fordu F-150 nebo v Broncu fungují nadmíru dobře. Jen ta přirozeně dýchající vidlicová osmička zkrátka má to své, co mnoho uživatelů tak magicky přitahuje.

Foto: Tomáš Kopečný

RAM 1500 brzy dostane náhradu za motor V8, a to dvakrát přeplňovaný šestiválec.

Warlock nedisponuje na rozdíl od většiny vyšších výbav možností automatické čtyřkolky, ale pouze klasickým připojitelným pohonem 4×4 s redukcí. Dále vůz nabídne upravený převod diferenciálu zadní nápravy a mechanický samosvor. Zase ne kvůli sportovním radovánkám, ale kvůli manipulaci s přívěsem na nezpevněných cestách.

Mnoho lidí u nás si velké americké pick-upy dost často plete s pravověrnými off-roady, ovšem tyto dlouhé a těžké modely s dlouhým rozvorem do terénu v pravém slova smyslu nejsou zase tak vhodné. Tedy pokud nepočítáme třeba RAM TRX nebo Ford Raptor, ovšem i u těchto vozů máme pocit, že si je lidé kupují kvůli společenské prestiži, nikoli třeba na závody Baja, kterých by se tyto polospeciály klidně mohly účastnit.

Foto: Tomáš Kopečný

Netvrdíme, že RAM Warlock v terénu neumí, pouze je dost limitován rozměry, hmotností a dlouhým rozvorem.

Nakonec zmíníme ještě odpružení, které není řešené vzduchovými měchy, nýbrž klasickými vinutými pružinami. Řekli byste, že půjde o krok zpět, nicméně v praxi to na cestovním komfortu není mimo hodně rozbitých či hustě záplatovaných cest tolik poznat. Tím spíše se konvenční odpružení Warlocku leckdy nechová tak houpavě, k čemuž mu pomáhají ještě zesílené tlumiče doplňující továrně zvýšenou světlou výšku o 25 mm (proti základu).

Obyčejný, ale vybavený

Pohled do kabiny Warlocku vás ujistí v tom, že jde pořád o RAM se vším všudy, jen uvnitř vše působí trochu obyčejněji. Čalounění sedadel není kožené, nýbrž látkové, obrazovka multimédií není obří a vertikální, ovšem klasická obdélníková a relativně malá, klimatizace se ovládá fyzickými tlačítky, chybí dekorace a tak dále. Jednoduše auto není tak nafintěné, nicméně neznamená to, že by bylo ošizené na podstatné výbavě. A to se nám líbí.

Foto: Tomáš Kopečný

Výrobce vůz nešidil na potřebné výbavě, ubral víceméně jen na cingrlátkách, asistentech a na pár hi-tech prvcích.

Obyčejné sedačky mají výhřev stejně jako kožený volant. Přístrojový štít sice není tak načančaný, ale nabídne takřka stejné funkce jako u dražšího provedení. Nechybí ani duální klima, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka, elektrická okna, multimédia s navigací a podporou Apple/Android, prémiové audio Alpine, fotochromatické zpětné zrcátko, zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, dálkový start nebo třeba hromada úložných prostor. Máloco vám tu pro běžné používání bude chybět.

Snad jen tovární hlavní světla moc nesvítí, proto je doporučené je nahradit za necelých 40 tisíc s daní plně diodovými. Také zde postrádáme základní asistenční systémy, nastavitelné pedály a nějaký organizér / přídavná oka do korby, ale to je tak vše.

Foto: Tomáš Kopečný

Středový panel nabídne řadu fyzických voličů, což je dle nás lepší než lovení nastavení teploty či hlasitosti v dotykovém menu.

V očích Američana tedy jde o dělníka, nicméně kdejaký Evropan může ve Warlocku vidět solidně vybavený automobil, který se dá použít nejen na práci (odveze, utáhne), ale rovněž jako běžné rodinné auto se dvěma nevýhodami – vyšší spotřeba a omezené možnosti parkování. A pod tento evropský pohled se podepisujeme také.

Zabředneme-li do srovnání s konkurencí, tak běžně nabízené pick-upy střední velikosti typu Ranger, Hilux, Musso Grand a jiné mohou tyhle „ameriky“dohnat na papírových parametrech. Ne snad hmotností na kouli 3,5 tuny, ovšem užitečnou nosností kolem jedné tuny, na niž se užitkoví Američané kvůli jejich hmotnosti a celkové hmotnosti do 3,5 tuny obvykle nedostanou, tedy s výjimkou např. Warlocku.

Foto: Tomáš Kopečný

RAM je konstruován na vození a tahání skutečně těžkých břemen, svazují jej vesměs jen unijní předpisy.

Jedna věc je papírová teorie, ovšem druhá praxe. Pokud totiž na korbu Mussa nebo Hiluxu naložíte jednu tunu, případně zapřáhnete 3,5tunový přívěs, tak to za volantem sakra pocítíte. Jenže když obdobný náklad/zátěž přestěhujete na prostornější RAM, který ve státech legálně utáhne více než pětitunový přívěs… Ano, je to podobné jako srovnávat trénovaného policistu s Robocopem.

Z hlediska zámořské konkurence dovážené do Česka tu za cenu Warlocku koupíte leda menší, slabší a chudší Toyotu Tacomu, případně srovnatelný základní Ford F-150. Nakonec je třeba u těchto pick-upů pamatovat na to, že severoamerický základ je zpravidla vybaven obdobně jako evropský střed.

Ještě si stále myslíte, kdoví jak divoký tenhle vůz je? Kdepak. Warlock je ve skutečnosti namakaný pohodář, co se řídí snadno jako osobák, umí zabrat jako dřevorubec a vrnět jako koťátko. Snad je jen trochu žíznivější, delší, širší a těžší…

RAM 1500 Warlock k nám dováží společnost Tucar, která svoje krasavce vystavuje v Tuklatech u Prahy. Bez příplatků vyjde model na 1,55 milionu s daní, což je cifra, kterou dáte i za vybavený Ranger či Hilux. Toužíte-li po větším americkém luxusu, pak si připravte o cirka 300–500 tisíc navíc. Míříte na 702koňový vrchol jménem RAM TRX? Nachystejte si necelé čtyři miliony a je to vaše.

Technické údajeRAM 1500 Classic Warlock
Motoratmosférický vidlicový osmiválec uložený vpředu podél
Zdvihový objem5 654 cm3
Výkon295 kW (401 k) při 5 600 ot./min.
Točivý moment556 Nm při 3 950 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Provozní hmotnost2 500 kg
Celková hmotnost3 500 kg
Maximální rychlost170 km/h
Spotřeba (kombinace)14,9 l/100 km
Objem palivové nádrže98 l
Kola a pneumatiky275/60 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)5 850/2 465/1 950 mm
Rozvor3 569 mm
Rozměry korby (délka/šířka/výška)1 712/1 687/509 mm
Načítám