Hlavní obsah

Pro zodpovědné rodiče i nadšené řidiče: Ford Focus kombi dělá radost vždy a všude. Jen ne na dálnici a u benzinky

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Život Focusu se blíží do finále, po skoro třech dekádách produkce ho Ford v roce 2025 definitivně „zařízne“. Ale do těch posledních dvou let života vstupuje důkladně modernizovaný. A co je nejlepší – to nejdůležitější se nezměnilo!

Článek

Ford Focus platil mezi rodinnými auty za osvědčenou únikovou cestu pro všechny nadšené řidiče. Už od první generace za jeho volant usedali všichni, kterým řízení dělá radost, ale také musí myslet na rodinu, a nemůžou tak po okreskách prohánět dvoudveřové kupé nebo dvoumístný roadster. Focus však mohli prohánět (skoro) stejně nadšeně, i když v trochu nižších rychlostech (pokud nesáhli po svižném ST nebo nadupaném RS) – byla prostě radost dávat mu za uši na rovinkách a řezat s ním zatáčky.

A totéž platí pro současnou čtvrtou generaci i po modernizaci. Její podvozek stále dýchá se silnicí, takže se nenechá rozhodit nástrahami mizerného českého asfaltu, přitom se ochotně vrhá do zatáček a vymetá apexy zapadlých silniček podobně zdatně jako kdejaký sporťák.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Focus je stále nejlepší variantou pro nadšené řidiče, kteří musí být zároveň i zodpovědnými rodiči.

Ve svižném úprku ho zdatně podporuje přeplňovaný tříválec disponující stádem 155 koní, které s rostoucími otáčkami peláší vpřed s čím dál větším nadšením a radostně u toho řehtá… ehm, tedy spíš vrčí. V tomto případě je typický charakter tříválce ku prospěchu věci. Trochu horší to bude, když se začnete loudat…

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Typický charakter tříválce dělá na okresce radost.

Nejvýkonnější varianta litrového EcoBoostu totiž nízké otáčky moc nemusí a podtáčení (tedy když ho budete držet pod úrovní 1 750 otáček) doprovodí trochou toho dunění, vibrování a obecné letargie. Páka manuálního šestikvaltu ale klouže kulisu přesně a rychle, takže není problém zakvedlat zápěstím a trochu ho popohnat.

Akorát se kvůli tomu a kvůli kratšímu koncovému převodu připravte na vyšší otáčky a tím i vyšší hlučnost a spotřebu – pod sedm litrů při kombinovaném režimu se budete dostávat jen se sebezapřením (a to i přes mild-hybridní techniku snižující spotřebu).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Jenže u benzinky a na dálnici je tříválec spojený s manuálem spíš pro zlost.

To je však z celkového pohledu jen malá vada celkově přitažlivého Focusu – najdete v něm dost životního prostoru (zvlášť v praktickém kombíku nabízejícím kufr o objemu 635 litrů ve srovnání s 392 litry hatchbacku) a šikovných odkládacích ploch (do středové konzoly se vám pohodlně vejde i fakt velké telefonické pádlo), komfortní výbavy (potěší nadstandardní drobnosti jako vyhřívaný volant nebo vyhřívané čelní sklo) i moderních technologií (přehledný 12,3palcový digitální přístrojový štít i 12,3palcový infotainment SYNC s cloudovou navigací se vážně povedl).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Digitální přístrojový štít doplňuje vylepšený dotykový infotainment, se kterým je nyní radost pracovat.

Modernizace ho sice připravila o šikovný panel ovládání klimatizace, ale na spodní liště infotainmentu máte všechny ovládací prvky neustále a přehledně dostupné, takže ta ztráta zase tolik nebolí. A níže je stále otočný ovladač hlasitosti, tlačítko přepínání jízdních režimů nebo vypínání stop-startu, ale proč byste ho vypínali, když funguje tak perfektně, motor hladce a tiše naskočí dřív, než zařadíte z neutrálu jedničku.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Víko kufru má elektrické otevírání, uvnitř pak najdete táhlo sklápění zadních opěradel, různé kapsy a háčky, 12V zásuvku a dvojitou podlahu ukrývající další schránku. Velmi prostorné, velmi praktické.

Bude to zkrátka škoda, až Ford definitivně vypne výrobní linku na Focusy a zbydou nám jen crossovery a SUV, protože i když jsou podobně praktické, prostorné a vybavené, žádný z nich nejezdí tak příjemně a neřídí se tak uspokojivě jako Focus. A tak ho nejspíš opláčou nejen vyloženě nadšení řidiči.

Neroňme ale slzy předčasně. Ford svůj Focus stále prodává, a to nejen s benzinovým tříválcem (ve výkonové variantě 125 nebo 155 koní) podporovaným mHEV ústrojím, ale také s čtyřválcovým turbodieselem o výkonu 115 koní. Navíc ho nabízí za hodně zajímavé částky – i přesto, že se začíná na hodně pěkné výbavě Titanium a pokračuje se už jen výš. Aktuální akční ceník tak začíná na částce 550 900 Kč (EcoBoost 125 k s manuálem) a pokračuje na 630 900 Kč (EcoBoost 155 k s automatem – testovanou verzi s manuálem už nejde objednat, seženete ji – s trochou štěstí – pouze jako skladovku), diesel pak pořídíte minimálně za 772 900 Kč (ten už se akční cenou pochlubit nemůže). Uvedené ceny platí pro hatchback, za kombi připlatíte 30 tisíc korun.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, zážehový, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo, 48 V mild-hybrid
Zdvihový objem999 cm3
Výkon114 kW (155 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment190 Nm při 1 900–5 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 349 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,0 s
Maximální rychlost211 km/h
Spotřeba (kombinace)5,3 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky235/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 672/1 825/1 487 mm
Rozvor2 700 mm
Objem zavazadlového prostoru635 l
Načítám