Článek
Mercedes-Benz třídy E se stal Autem roku 2024 v ČR naprosto zaslouženě, protože reálně jde o ne dobré, ale vysloveně povedené auto s širokými možnostmi výbav, konfigurací, motorů i technických prvků.
Nově se nicméně v testovací flotile Mercedesu objevila třída E v kombíku ve specifikaci All-Terrain, navíc vybavená šestiválcovým turbodieselem. S pobídkou, že jde o ideální auto na české silnice, jsme se jali stuttgartského skauta vyzkoušet v ještě horších podmínkách.
Designově ve voze pořád poznáváte třídu E s jejími typickými předními světlomety dávajícími vzpomenout na to, že se před pár lety „éčko“ vyznačovalo dělenými lampami. Maska s logem trojcípé hvězdy je poseta dalšími hvězdnými motivy, ale jinak nejde o nikterak agresivní vzhled.
All-Terrain poznáte podle toho, že je podvozkem o 4,6 cm výše než standardní E v kombíku, a také podle typického černého oplastování karoserie, které nosí většina modelů skautského typu.
Zadní část doplněnou opět typickými stříbrnými dekory zdobí zadní diodové lampy, jejichž světelný motiv je znovu hvězdný. Záměna auta s jiným modelem jiné značky je vzhledem k hvězdokupám nemožná.
A víte, co nám na třídě E přijde vážně rozkošné? Boční výsuvné kliky. Ne snad pro jejich podsvícení, ale proto, že když se třeba během stání po čase zasunou a vy je chcete opět vysunout, musíte je pohladit prstem (přejet po nich).
Cvičeníčko
V interiéru jde o klasické uspořádání současné třídy E, které tvoří digitální přístrojový štít s řadou možných zobrazení a zkosený displej infosystému. Ten disponuje zjednodušeným rozhraním a daleko snazším nastavením jednotlivých funkcí. Pro méně technologicky nadané řidiče tedy vítané plus.
Na straně spolujezdce může být přítomen další dotykový displej, nicméně české zastoupení se rozhodlo ve zkoušeném modelu ponechat původní hvězdnou (jak jinak) dekoraci. Nechali jsme počet hvězd v pravé části palubní desky spočítat a je jich okolo 180.
Snad jen celková prostornost už není taková jako kdysi. Uvnitř jste doslova obestavěni širokou palubkou a masivním středovým tunelem. To může zvláště pro vyšší nebo širší osoby znamenat do jisté míry stísněnější pocit.
Vyslovenou radost v nás vyvolala vyhřívaná a ventilovaná sedadla, která jsou super pohodlná i na dlouhé cestovní přesuny. Sice nenabídnou tradiční masáž, ale mají funkci kinetiky.
To je vlastně program na řízené rozhýbání řidiče a spolujezdce, kdy se opěradlo naklápí a sklápí a sedák zvedá a klesá. Nezdá se to, ale takovéto drobné cvičení přispěje k tomu, abyste i po několikahodinové štrece vylezli z auta a necítili se jako Bagdád po náletu.
Za pochvalu ještě stojí rychlé otevírání pátých dveří, které vytvoří královský nakládací otvor a pozvou do 615litrového kufru. Ale to od praktického kombíku tak nějak očekáváte.
Žere jak dvoulitr
Testovaný kousek se řečí Mercedesu označuje jako E 450 d 4MATIC All-Terrain, velký zájem by ve vás mělo vyvolat právě číslo 450 a písmeno d. Jde totiž o zkratku pro přeplňovaný třílitrový vznětový řadový šestiválec naladěný na výkon 367 koní, což možná není nic, co by vás úplně zvedlo ze židle.
Jenže si k tomu přidejte točivý moment 750 Nm posílaný na všechna čtyři kola skrze hladce pracující devítirychlostní automat, a to jsou ve finále ingredience, z nichž jde uvařit tuze dobrý eintopf.
Šestiválec OM656M je totiž srdce na dlouhé vzdálenosti, které má mocný tah po rovině i do prudkého kopce. Předjíždění je pro motor hračka, polykání několika set kilometrů naráz denní chleba. A co je nejúžasnější? I když vůz proháníte po dálnicích ve stylu nestíhajícího obchodního cestujícího, tak prostě nežere.
Přesto, že testované E All-Terrain váží 2,14 tuny a během zkoušky mělo nízkoprofilové široké zimní bačkory 255/45 R19, tak jezdilo de facto za spotřebu dvoulitru, ale s elánem a rychlostí šestiválce. Řečí čísel jsme u této skautské čtyřkolky naměřili apetit 6,5 litru na sto!
A protože do nádrže natankujete 66 litrů nafty, jste teoreticky schopni s autem urazit magickou tisícovku na jeden tank v tempu převážně dálničního rychlíku. Jestli přepnete na jízdní režim „eco“, tak po uvolnění pedálu plynu vůz přejde na jízdu setrvačností (plachtění). Tím jdou ušetřit další decky paliva, třeba ve chvíli, kdy vám dochází nafta a pumpa není za rohem.
Pro pořádek ještě uvedeme, že je motorizace vybavena podpůrným mild-hybridním systémem s elektromotorem o výkonu 23 koní a 205 Nm. Jakožto koncového uživatele vás systém nikterak nemusí zajímat, žije si svým životem, nabíjí se sám, pomáhá při akceleraci nebo podporuje hladší řazení.
Nástrahy asfaltu
Nejsilnější stránkou třídy E All-Terrain nicméně není mocný šestihrnek 450 d, ale adaptivní vzduchový podvozek, který se umí zvýšit až o 3,5 cm. To znamená, že nezpevněná polňačka vozu nedělá sebemenší problémy.
Na začátku jsme ovšem zmínili, že má jít o vhodné auto na české silnice. A ty jsou kolikrát vícebarevné, záplatované nebo děravé. A to, bohužel, i na některých hlavních tazích. My se vydali v rámci testu ještě dál a vyrazili s éčkem do každého terénu až na východní Slovensko, kde jsou cesty daleko opotřebovanější než u nás.
A víte co? Díky nasazení pneu R19 s rozumným bočním (nízko)profilem 45 si zkoušené kombíkové E zachovalo pohodlí i během přeletů nad nástrahami vytlučeného či jinak tvarovaného asfaltu. Neříkáme tím, že máte s autem jezdit přes výmoly i nerovnosti zbytečně rychle, ale vlastně do jisté míry můžete.
A to samé platí třeba i o retardérech, kde když vám to s běžným odpružením rychlostně ujede, přijde ono očekávané „bum“ do karoserie. Třída E All-Terrain zvládá tyhle umělé zpomalovače o poznání komfortněji.
Nutno však dodat, že All-Terrain má specifický podvozek, který není shodný s klasickým vzduchovým podvozkem standardní třídy E. Proto jestli hledáte ideální odpružení od Mercedesu na české tankodromy, měly by vaše kroky směřovat právě k All-Terrain i v případech, kdy s autem budete lítat jen po dálnicích a do terénu se podíváte leda ve videohře.
Mercedes-Benz třídy E kombi All-Terrain začíná s dvoulitrovým dieselem na sumě 1 860 980 Kč, zatímco dieselový plug-in hybrid stojí od 1 928 740 Kč. Šestiválcová nafta se prodává od 2 334 090 Kč a šestiválcový benzin zase od 2 243 340 Kč. Bavíme se pochopitelně o základních cenách, za které vozy málokdo kupuje. V nabídce je totiž telefonní seznam příplatků, což se týká i námi testované verze s konečnou cenovkou 2 791 016 Kč.
Technické údaje | MB E All-Terrain kombi 450 d |
---|---|
Motor | vznětový řadový šestiválec |
Elektrifikace | mild-hybrid 48 V |
Zdvihový objem | 2 989 cm³ |
Výkon | 270 kW (367 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 750 Nm při 1 350–2 800 ot./min. |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 140 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,4 l/100km |
Objem palivové nádrže | 66 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 949/1 889/1 497 mm |
Rozvor | 2 961 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 615/1 830 l |