Hlavní obsah

Praktický mercedes do každého terénu je kamarád na české silnice. Našli jsme dva zásadní důvody, proč ho chtít

Foto: Jakub Misík

Kvality současného Mercedesu třídy E potvrzují nejen různé testy, ale třeba i vítězství v loňské anketě Auto roku 2024 v ČR. Když jsme si přebírali klíče od šestiválcového dieselu ve specifikaci All-Terrain, dostalo se nám ujištění, že jde o ideální auto na české silnice. Neváhali jsme proto a vzali jej do ještě horších podmínek.

Článek

Mercedes-Benz třídy E se stal Autem roku 2024 v ČR naprosto zaslouženě, protože reálně jde o ne dobré, ale vysloveně povedené auto s širokými možnostmi výbav, konfigurací, motorů i technických prvků.

Nově se nicméně v testovací flotile Mercedesu objevila třída E v kombíku ve specifikaci All-Terrain, navíc vybavená šestiválcovým turbodieselem. S pobídkou, že jde o ideální auto na české silnice, jsme se jali stuttgartského skauta vyzkoušet v ještě horších podmínkách.

Foto: Jakub Misík

Mercedesy jsou mimo AMG či Maybach designově spíše umírněné a konzervativní.

Designově ve voze pořád poznáváte třídu E s jejími typickými předními světlomety dávajícími vzpomenout na to, že se před pár lety „éčko“ vyznačovalo dělenými lampami. Maska s logem trojcípé hvězdy je poseta dalšími hvězdnými motivy, ale jinak nejde o nikterak agresivní vzhled.

All-Terrain poznáte podle toho, že je podvozkem o 4,6 cm výše než standardní E v kombíku, a také podle typického černého oplastování karoserie, které nosí většina modelů skautského typu.

Foto: Jakub Misík

Motiv hvězd najdete i vzadu, konkrétně v koncových lampách.

Zadní část doplněnou opět typickými stříbrnými dekory zdobí zadní diodové lampy, jejichž světelný motiv je znovu hvězdný. Záměna auta s jiným modelem jiné značky je vzhledem k hvězdokupám nemožná.

A víte, co nám na třídě E přijde vážně rozkošné? Boční výsuvné kliky. Ne snad pro jejich podsvícení, ale proto, že když se třeba během stání po čase zasunou a vy je chcete opět vysunout, musíte je pohladit prstem (přejet po nich).

Cvičeníčko

V interiéru jde o klasické uspořádání současné třídy E, které tvoří digitální přístrojový štít s řadou možných zobrazení a zkosený displej infosystému. Ten disponuje zjednodušeným rozhraním a daleko snazším nastavením jednotlivých funkcí. Pro méně technologicky nadané řidiče tedy vítané plus.

Foto: Jakub Misík

Na straně spolujezdce jsme napočítali asi 180 hvězd.

Na straně spolujezdce může být přítomen další dotykový displej, nicméně české zastoupení se rozhodlo ve zkoušeném modelu ponechat původní hvězdnou (jak jinak) dekoraci. Nechali jsme počet hvězd v pravé části palubní desky spočítat a je jich okolo 180.

Snad jen celková prostornost už není taková jako kdysi. Uvnitř jste doslova obestavěni širokou palubkou a masivním středovým tunelem. To může zvláště pro vyšší nebo širší osoby znamenat do jisté míry stísněnější pocit.

Vyslovenou radost v nás vyvolala vyhřívaná a ventilovaná sedadla, která jsou super pohodlná i na dlouhé cestovní přesuny. Sice nenabídnou tradiční masáž, ale mají funkci kinetiky.

Foto: Jakub Misík

Kinetika sedadel není úplně masáž, jde spíše o rozhýbání těla, aby nebylo během dlouhých cest zatuhlé.

To je vlastně program na řízené rozhýbání řidiče a spolujezdce, kdy se opěradlo naklápí a sklápí a sedák zvedá a klesá. Nezdá se to, ale takovéto drobné cvičení přispěje k tomu, abyste i po několikahodinové štrece vylezli z auta a necítili se jako Bagdád po náletu.

Za pochvalu ještě stojí rychlé otevírání pátých dveří, které vytvoří královský nakládací otvor a pozvou do 615litrového kufru. Ale to od praktického kombíku tak nějak očekáváte.

Foto: Jakub Misík

Kufr je příjemně přístupný, navíc s objemem 615 litrů.

Žere jak dvoulitr

Testovaný kousek se řečí Mercedesu označuje jako E 450 d 4MATIC All-Terrain, velký zájem by ve vás mělo vyvolat právě číslo 450 a písmeno d. Jde totiž o zkratku pro přeplňovaný třílitrový vznětový řadový šestiválec naladěný na výkon 367 koní, což možná není nic, co by vás úplně zvedlo ze židle.

Jenže si k tomu přidejte točivý moment 750 Nm posílaný na všechna čtyři kola skrze hladce pracující devítirychlostní automat, a to jsou ve finále ingredience, z nichž jde uvařit tuze dobrý eintopf.

Foto: Jakub Misík

Třílitrový řadový šestiválec má sil na rozdávání a nežere.

Šestiválec OM656M je totiž srdce na dlouhé vzdálenosti, které má mocný tah po rovině i do prudkého kopce. Předjíždění je pro motor hračka, polykání několika set kilometrů naráz denní chleba. A co je nejúžasnější? I když vůz proháníte po dálnicích ve stylu nestíhajícího obchodního cestujícího, tak prostě nežere.

Přesto, že testované E All-Terrain váží 2,14 tuny a během zkoušky mělo nízkoprofilové široké zimní bačkory 255/45 R19, tak jezdilo de facto za spotřebu dvoulitru, ale s elánem a rychlostí šestiválce. Řečí čísel jsme u této skautské čtyřkolky naměřili apetit 6,5 litru na sto!

Foto: Jakub Misík

Testovaná specifikace má dle WLTP spotřebu 6,4 litru na sto. My na zimních pneu a s vysokým podílem dálnic naměřili jen o 0,1 litru víc.

A protože do nádrže natankujete 66 litrů nafty, jste teoreticky schopni s autem urazit magickou tisícovku na jeden tank v tempu převážně dálničního rychlíku. Jestli přepnete na jízdní režim „eco“, tak po uvolnění pedálu plynu vůz přejde na jízdu setrvačností (plachtění). Tím jdou ušetřit další decky paliva, třeba ve chvíli, kdy vám dochází nafta a pumpa není za rohem.

Pro pořádek ještě uvedeme, že je motorizace vybavena podpůrným mild-hybridním systémem s elektromotorem o výkonu 23 koní a 205 Nm. Jakožto koncového uživatele vás systém nikterak nemusí zajímat, žije si svým životem, nabíjí se sám, pomáhá při akceleraci nebo podporuje hladší řazení.

Nástrahy asfaltu

Nejsilnější stránkou třídy E All-Terrain nicméně není mocný šestihrnek 450 d, ale adaptivní vzduchový podvozek, který se umí zvýšit až o 3,5 cm. To znamená, že nezpevněná polňačka vozu nedělá sebemenší problémy.

Foto: Jakub Misík

Proč tohle auto chtít? Jednak kvůli motoru a také pro vzduchový podvozek All-Terrain.

Na začátku jsme ovšem zmínili, že má jít o vhodné auto na české silnice. A ty jsou kolikrát vícebarevné, záplatované nebo děravé. A to, bohužel, i na některých hlavních tazích. My se vydali v rámci testu ještě dál a vyrazili s éčkem do každého terénu až na východní Slovensko, kde jsou cesty daleko opotřebovanější než u nás.

A víte co? Díky nasazení pneu R19 s rozumným bočním (nízko)profilem 45 si zkoušené kombíkové E zachovalo pohodlí i během přeletů nad nástrahami vytlučeného či jinak tvarovaného asfaltu. Neříkáme tím, že máte s autem jezdit přes výmoly i nerovnosti zbytečně rychle, ale vlastně do jisté míry můžete.

A to samé platí třeba i o retardérech, kde když vám to s běžným odpružením rychlostně ujede, přijde ono očekávané „bum“ do karoserie. Třída E All-Terrain zvládá tyhle umělé zpomalovače o poznání komfortněji.

Nutno však dodat, že All-Terrain má specifický podvozek, který není shodný s klasickým vzduchovým podvozkem standardní třídy E. Proto jestli hledáte ideální odpružení od Mercedesu na české tankodromy, měly by vaše kroky směřovat právě k All-Terrain i v případech, kdy s autem budete lítat jen po dálnicích a do terénu se podíváte leda ve videohře.

Mercedes-Benz třídy E kombi All-Terrain začíná s dvoulitrovým dieselem na sumě 1 860 980 Kč, zatímco dieselový plug-in hybrid stojí od 1 928 740 Kč. Šestiválcová nafta se prodává od 2 334 090 Kč a šestiválcový benzin zase od 2 243 340 Kč. Bavíme se pochopitelně o základních cenách, za které vozy málokdo kupuje. V nabídce je totiž telefonní seznam příplatků, což se týká i námi testované verze s konečnou cenovkou 2 791 016 Kč.

Technické údajeMB E All-Terrain kombi 450 d
Motorvznětový řadový šestiválec
Elektrifikacemild-hybrid 48 V
Zdvihový objem2 989 cm³
Výkon270 kW (367 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment750 Nm při 1 350–2 800 ot./min.
Převodovkaautomatická, 9 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 140 kg
Akcelerace 0–100 km/h5 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)6,4 l/100km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky255/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 949/1 889/1 497 mm
Rozvor2 961 mm
Objem zavazadlového prostoru615/1 830 l
Načítám