Hlavní obsah

Povedený Opel Astra nadělá dost parády i s tříválcem

Foto: Lukáš Kukla

Nový Peugeot 308, nebo nový Opel Astra? Na českém trhu se v loňském roce objevila dvě dvojčata, z nichž ani jedno není to lepší, nebo horší. U obou vozů totiž záleží hlavně na vašich osobních preferencích a my už jsme se pořádně svezli s oběma, abychom vám mohli přiblížit naše dojmy. Komu bude bližší Francouz a komu naopak Němec? To musíte zjistit vy sami.

Článek

Populární francouzská technika v diskrétnějším německém balení. Když jsme v redakci začátkem vánočních svátků začali přemýšlet o nejlepších autech loňského roku 2022, překvapivě jsme narazili na neshodu našich vkusů. Do našich finalistů se probojoval nový Peugeot 308 i nový Opel Astra a my jsme začali diskutovat, jaký z nich by se měl objevit na našem finálovém seznamu. Pokud se o nejnovější auta zajímáte, jistě víte, že obě staví na stejném technickém základu, ale cílí na trochu jinou skupinu zákazníků.

Šarmantní Peugeot je dokonalou ukázkou moderního auta, jaké je jasnou volbou, pokud se nebojíte odvázat a vystoupit z davu. Originální styling inspirovaný lví tváří je nepochybně jedním z nejkrásnějších designových jazyků současnosti, ale a kontroverzní architektura interiéru i-Cockpit vám může i nemusí vyhovovat. Diskrétnější Peugeot je úplným opakem, se kterým jednodušeji splynete v davu, přičemž pořád vypadá nadčasově. A budete sedět v praktičtěji vyvinutém interiéru.

Foto: Lukáš Kukla

Nejnovější Astra je vizuálně diskrétnější než sourozenec z Francie, ale přitom je hezká a líbivá. Zaujme mnohem minimalističtějšími křivkami

Praktičnost Astry jasně vítězí nad designem „třistaosmičky“

V Opelu s nejnovější Astrou i nadále cílí na „normální“ lidi. Na potenciální zákazníky, co hledají poctivé a kvalitní auto, jaké sice nebude lvem večírků, ale bude především dokonalým parťákem a příjemným univerzálem pro život. Už při nahlédnutí do interiéru pochopíte proč. Zvláštní koncepce se zvláštně posazeným digitálním přístrojovým štítem i maličký šišatý volant jsou pryč. Z koncernových Peugeotů si Němci vzali jen ovládací prvky a využili je ve svém interiéru.

Základní logika ovládání je přitom většinou skoro stejná, ale Opel si z francouzských sourozenců bere jen to, co mu vyhovuje nebo to technicky neumí jinak. I když u nejnovějších modelů dělá tzv. „digitální detox“ a zjednodušuje jejich interiéry, zachovává nejdůležitější tlačítka pro ovládání vozu a infotainmetu, aby se vám za volantem příjemně žilo. Hledat odpovídající ikony na dotykových obrazovkách prostě není tak intuitivní, jako sáhnout po klasickém tlačítku pod obrazovkou. Když se naučíte, že je to to třetí zleva, vždy tam bude.

Foto: Lukáš Kukla

Výběr mezi novým Peugeotem 308 a novým Opelem Astra je hlavně o vašich preferencích. Reálně to jsou velmi blízká auta, odlišující se pouze designem a filozofiemi interiérů

Velkým lákadlem oproti okouzlujícím Peugeotům je i fakt, že nová architektura Opelu jménem „Pure Panel“ s dvojicí desetipalcových displejů pro digitální přístrojový štít a obrazovku infotainmentu dovoluje také head-up displej. Peugeot jej v žádném ze svých modelů nenabízí, protože by byl v rozporu a s celkovou filozofií i-Cockpitu. Spoustě řidičů, co zrovna nejsou ideálního vzrůstu, by však zpříjemnil výhled na aktuální jízdní data. Digitální přístrojový štít totiž zastiňuje věnec volantu.

A jedním z posledních námi testovaných nových aut loňska byla právě Astra. V předcházejících měsících jsme vám ji už představili s vrcholnou plug-in hybridní motorizací a následně jsme se ji dočkali i s tradičnější benzinovou motorizací 1.2 Turbo s vrcholnou výbavou GS a balíčkem Ultimate. Jejím největším tahákem jsou zejména sedačky s ortopedickou certifikací AGR s vyhříváním, ventilací i masážemi, panoramatické střešní okno nebo inteligentní přední světlomety Intellilux LED Pixel.

Foto: Lukáš Kukla

V novinářských kruzích je více lidí nakloněných nové Astře. Oceňují uživatelskou jednoduchost interiéru se zachovanými ovládacími tlačítky

Tříválcová dvanáctistovka vám bude stačit, ale na sportovnost zapomeňte

Nová Astra se v Česku prodává s relativně širokou nabídkou motorizací. Přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovku můžete mít hned ve dvou výkonových specifikacích (110 a 130 koní), nechybí čtyřválcový turbodiesel 1.5 CDTI o 130 koních a na úplném vrcholu stojí plug-in hybrid o kombinovaných 180 koních. A my jsme z čistokrevných zážehových motorizací vyzkoušeli tu silnější ve spojení s osmistupňovým planetovým automatem EAT8.

A pojďme rovnou k věci. Benzinová dvanáctistovka s turbodmychadlem se pyšní slušným výkonem 130 koní (96 kW) a točivým momentem 230 Nm od 1 750 ot./min. V každodenním městském provozu se tak projevuje příjemnou pružnou dynamikou, kterou bychom mohli převést na čísla jako zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost 210 km/h, jenže v reálném světě to zrovna u Astry nehraje významnou roli. Nejdůležitější je, jak vám vyhovuje při normálním soužití.

Foto: Lukáš Kukla

Ovládací prvky vozu jsou převzaté od francouzských sourozenců. V Německu se zaměřili hlavně na praktičtější architekturu

Vybrat si mezi novou „třistaosmičkou“ a Astrou je hlavně o osobních preferencích, protože jízdně jsou si obě novinky velmi blízké. Už u Peugeotu se nám nelíbily občas tupější rozjezdy s velkou prodlevou a osmistupňový automat občas při popojíždění v kolonách zbytečně střídá jedničku a dvojku. Bohužel mu trochu chybí tolik oblíbená typická jemnost hydroměničových převodovek a chvílemi připomíná moderní dvouspojkové převodovky.

Jízdně je benzinová Astra především praktickým autem pro každý den. S komfortním naladěním je pohodlná, v zatáčkách se neubrání náklonům a na zpětnou vazbu od předních kol raději zapomeňte. Je autem pro moderního spotřebitele, nikoliv pro nadšence doufajícího, že se v ní ukrývá požírač okresek. Když pak budete nejčastěji jezdit ve městech, vyžádá si od vás přibližně 7 litrů paliva na každých 100 kilometrů a na dálnicích spotřeba pochopitelně lehce vzrůstá.

Foto: Lukáš Kukla

Přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka má 130 koní (96 kW) a 230 newtonmetrů. V městském režimu si řekne o přibližně 7 l/100 km

Nový Opel Astra 1.2 Turbo tedy je povedeným sourozencem Peugeotu 308 1.2 PureTech se stejným technickým základem i jemu odpovídajícím jízdním schopnostem. Ani s jedním vozem nesáhnete vedle a při výběru rozhodne váš vkus za vás. Ani jeden z modelů nevypadá zastarale, oba jsou moderní a nadčasové. A to je klíčový důvod, proč jsme v redakci tak váhali. A jakého ze sourozenců jsme nakonec vybrali? Podívejte se sami.

Základní cena nového Opelu Astra v Česku začíná od 549 990 Kč. Za výbavu GS se silnějším tříválcem a manuální převodovkou zaplatíte nejméně 649 990 Kč. Za testovanou variantu s automatem EAT8 si připlatíte 50 tisíc Kč a zvýhodněná sada Ultimate stojí dalších 90 tisíc Kč.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, umístěný vpředu napříč, benzin, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 199 cm3
Výkon130 koní (96 kW) při 5 500 ot./min
Točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min
Převodovkaosmistupňová automatická EAT8
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 341 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,7 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)5,4 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky225/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 374/1 860/1 470 mm
Rozvor2 675 mm
Objem zavazadlového prostoru422 l
Související témata:
Načítám