Hlavní obsah

Povedený hybrid s vysokou spotřebou: Mercedes-AMG CLS 53 ukazuje, o čem značka opravdu je

Foto: Lukáš Kukla

Mercedes-Benz CLS je na světě už skoro dvě dekády a pořád si zachovává své charakteristické rysy. Nejnovější pokračovatel s nejsilnější motorizací přitom ukazuje, že tato značka je hlavně o luxusu a technickém pokroku.

Článek

Elegantní styl tradičních limuzín se čtveřicí dveří a luxusem připomínajícím limuzínu, ale bohužel také s menší prostorností. Už v příštím roce oslaví 20. výročí revoluční Mercedes-Benz CLS, se kterým německá značka zahájila novou módu čtyřdveřových kupé. A rychle se stal novodobou ikonou. Designérem inovativního modelu, zakládajícího na praktičtější třídě E, tehdy byl Michael Fink a charakteristické linie originálu si CLS nese až do dnešních dnů.

Jeden z vrcholných mercedesů se už od května 2018 prodává ve třetí generaci, která v loňském roce prošla decentním faceliftem. Dvorní návrháři značky s trojcípou hvězdou toho při modernizaci zase tolik nezměnili, ale během necelých dvou dekád se styling CLS pochopitelně trochu upravil. Bezpečnostní předpisy mluví do designu nových aut už po celá desetiletá a nejnovější model má viditelně vyšší čumák než původní model se špičatějším nosem.

Foto: Lukáš Kukla

Elegantní Mercedes-Benz CLS už brzy oslaví 20. výročí. Základní rysy stylového čtyřdveřového kupé přitom zůstávají stále stejné

Decentní facelift se svěžejší tváří a modernějším interiérem

A nejnovějších změn není moc. Jedinými výraznějšími změnami faceliftu jsou totiž jen nový přední nárazník a nové designy kol. Zásadnější novinky najdeme až po otevření dveří. Usedněte na sedadlo řidiče a ujměte se otěží velkého stáda koní pod kapotou pomocí nového volantu s dotykovými ovládacími plochami, přičemž sportovnější AMG to doplňuje šikovnými kulatými voliči pro ovládání nejdůležitějších nastavení. Těmi si zpříjemníte přístup k vypínání systému stop/start, výfukovým klapkám, manuálnímu režimu převodovky a dalším funkcím.

A když sedíte uvnitř, vše okolo vás je typický moderní mercedes. CLS na vás dýchá luxusem. Dílenské zpracování je vysoce kvalitní a v architektuře zakládající na optickém spojení digitálního přístrojového štítu s tradičním multimediálním systémem MBUX v jediný displej se příznivci značky okamžitě zorientují. Sportovnější AMG pak v našem testovaném autě dělá celkový dojem z luxusního interiéru dramatičtější díky červeným bezpečnostním pásům a částečně alcantarovým volantem.

Foto: Lukáš Kukla

Obyčejně stříbrnou barvu považujeme za docela nudnou, ale v historii rychlých mercedesů má silnou tradici

Jenže se stylovými limuzínami je to jako s elegantním oblečením do společnosti. Musí vám dokonale sednout, jinak vám v nich nebude příjemně. Kam tím mířím? Vidíte tu nádhernou dynamickou siluetu střechy? Nejnovější CLS je sice už plnohodnotným pětimístným autem, ale na zadních sedadlech si omezuje prostor nad hlavou cestujících. To je nepříjemnost, s jakou však bojují i největší konkurenti mercedesu.

Na benzinovou V8 zapomeňte. Nejsilnější CLS je šestiválcový mild-hybrid

Už s nejnovější vrcholnou modelovou řadou GT se v Mercedesu rozhodli pro novou politiku a ukončili výrobu modelů CLS se silnými vidlicovými osmiválci. Ty teď u modelů AMG najdeme pouze v „GT-čkách“. Současně to je hlavní důvod, proč automobilka poslala do důchodu i kdysi nejsilnější variantu CLS 63 AMG. Dnešním nejlepším modelem CLS v nabídce AMG tak je verze „53“, která jako první uvedla sportovní divizi značky do světa hybridů.

Foto: Lukáš Kukla

Zásadní interiérovou novinkou nejnovějšího faceliftu je nový volant s dotykovými ovládacími plochami. Sportovní AMG má navíc nastavitelné digitální ovladače

Nejnovějším vrcholem pro elegantní CLS je přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec o 435 koních (320 kW) a 520 Nm od 1 800 ot./min. spojený se 48voltovým mild-hybridním systémem EQ Boost. Vyznačuje se startér-generátorem umístěným mezi motorem a devítistupňovou automatickou převodovkou AMG Speedshift a pomáhá vozu dalšími 22 koňmi (16 kW) a 249 Nm. A abychom naši virtuální technickou prohlídku dokončili, hnací sílu na asfalt přenáší pohon všech kol 4Matic+. Standardně posílá všechen točivý moment na zadní kola a ta přední připojuje přes elektromechanickou spojkou.

Dnešní nejsilnější Mercedes-AMG CLS už však bohužel není hrubiánským hot rodem v obleku na míru. Osmiválcové vyštěknutí při nastartování, bublající volnoběh i hřmění při jízdě jsou minulostí. Mild-hybridní CLS je kultivovanější, tišší, a dokonce umí plachtit se spícím motorem. S komfortní jízdou mu pomáhá i jemně naladěná převodovka, se kterou za to umí i pořádně vzít. CLS 53 zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a pomyslně se zastaví až na maximálních 250 km/h.

Foto: Lukáš Kukla

Šestiválcový mild-hybrid je pro čtyřdveřové kupé nejsilnější motorizací. Osmiválce jsou největším lákadlem vrcholné sportovní řady GT

Zběsilá rychlost je charakteristickým rysem všech moderních mercedesů od AMG, ale nejmodernější CLS si bohužel nese i jejich typickou tvrdost. Sportovní divize z Affalterbachu jej standardně vybavila svým adaptivním vzduchovým podvozkem AMG Ride Control+, ale komfort při plavbě krajinou hledejte jinde. Zejména na ostrých nerovnostech je CLS až nepříjemné a na našich silnicích se jim bohužel nevyhnete. Pokud hledáte větší pohodlí, najdete jej spíše v tradičnějších mercedesech.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ je ale jedním z těch luxusních aut od chytrých německých inženýrů. Díky tvrdšímu nastavení totiž umí zamaskovat svou vysokou pohotovostní hmotnost 1 980 kilogramů a agilně projíždět zatáčkami. Když zvolíte správnou nájezdovou rychlost, na výjezdu vás nechá sklouznout se powerslidem. Dokonce vám dovolí plně vypnout stabilizaci a nechat to na vás. K zastavení mu pak pomáhají přední 370 mm kotouče s čtyřpístovými třmeny a zadní 360 mm kotouče s plovoucími třmeny.

Foto: Lukáš Kukla

Mercedes-Benz se svým čtyřdveřovým kupé odstartoval nový módní trend. Konkurencí mu následně byly Audi A7 nebo Porsche Panamera

Je rychlá dynamická jízda odpovídající velkému elegantnímu luxusnímu mercedesu? Záleží jen na vašem vkusu, ale sportovní CLS je ovladatelné a čitelné. Zrychluje se solidním zápalem, požírá zatáčky jednu za druhou a zastaví na požádání i z vysokých rychlostí. Jen mu hybrid pomohl hlavně k celkové kultivovanosti pohonu. Bohužel i s elektrifikací budete s kombinovanou spotřebou pod 10 l/100 km jezdit jen svátečně.

S nejmodernějšími osmiválci už luxusní auta umí jezdit s překvapivě nízkou spotřebou okolo dvanácti litrů, a tak můžete přemýšlet nad tím, kde je v CLS reálný přínos mild-hybridu, ale doba už je taková. Podívejte se na to však z opačné strany. Mercedes-Benz vždy byl nositelem technického pokroku a významných technologických evolucí i revolucí. Ač bych jej raději s osmiválcem, chápu politiku Mercedesu. Má mimo jiné za úkol přilákat zájemce o AMG k vrcholným GT.

Nejlevnější Mercedes-Benz CLS se čtyřválcovou naftovou motorizací 220d v Česku koupíte se základní cenou od 1 934 790 Kč. Námi testovaná vrcholná varianta Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ je však výrazně dražší a začíná od 2 677 730 Kč.

Technické údaje
Motorvidlicový šestiválec, benzin, uložený vpředu podélně, 2x turbodmychadlo, 48V mild-hybrid
Zdvihový objem2 999 cm3
Výkon320 kW (435 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment520 Nm při 1 800–5 800 ot./min.
Převodovkaautomatická, 9 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 980 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,5 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)9,2 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky245/35 R20 vpředu, 275/30 R20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 988/1 890/1 435 mm
Rozvor2 939 mm
Objem zavazadlového prostoru490 l
Související témata:
Mercedes-Benz CLS
Načítám