Hlavní obsah

Porsche GTS na okruhu Vallelunga: Jízda na trati svlékne auta do naha

Foto: Porsche

Kdo by nechtěl mít v garáži Porsche! Jenže když už po něm toužíte a váš bankovní poradce na to souhlasně kývne… které byste si měli vybrat? Rychlý sedan, nadupané SUV nebo poctivý dvoudveřový sporťák? Složité rozhodování! Proto jsme vyrazili na okruh Vallelunga poblíž italské metropole Řím, abychom zjistili, se kterým modelem je největší zábava.

Článek

Hned první velká zatáčka – pojmenovaná příznačně Curva Grande – je mimořádně zrádná. Na mapě se tváří jako nenápadný ladný oblouček a v závodních autech obutých na lepivých slickách se projíždí ve 220 km/h jen s lehkým povolením plynu, jenže v silničním sporťáku na obyčejných gumách je to jiné. V rovném nájezdu si musíte přibrzdit, ale jen lehce, abyste nepřišli o rychlost na další rovince. Váš odhad nájezdové rychlosti následně prověří zvlnění přímo na apexu, kde si tlumiče pěkně zamakají. Přepískněte to a čeká na vás krátký štěrkový kačírek a hladová zeď, ale trefte ji správně a máte zaděláno na pěkný čas na kolo.

Foto: Porsche

Curva Grande vypadá snadně, ale všimněte si stop od pneumatik vedoucí přímo rovně do kačírku – příklady příliš vysokého sebevědomí nebo selhání techniky

A takový je celý okruh Vallelunga, kde se střídají právě podobné rychlé pasáže „na srdíčko“ a náročné technické úseky, do toho se zamíchají další nerovnosti a pogumovaný asfalt a celé je to olemováno pěkně hlubokým kačírkem. Výsledkem je trať, jež dokonale prověří zkušenosti a odvahu řidiče i schopnosti jeho stroje. A taky přinese jedinečnou možnost přímého srovnání chování aut s různou koncepcí v podobě řady sportovních modelů Porsche GTS.

Sport pro každý den

Řada GTS (zkratka znamená Gran Turismo Sport) v modelové hierarchii Porsche zapadá mezi civilní modely a vyloženě ostré GT verze. Spojuje to nejlepší z obou světů – má vyšší výkon a ostřejší podvozek, k tomu upravený design exteriéru s černě lakovanými prvky (takže je znalci poznají na první pohled) a interiér s fantastickými anatomickými sedačkami a sportovním volantem, vše čalouněné Alcantarou. Přitom jsou dost pohodlné, abyste s nimi mohli jezdit každý den do práce nebo na nákupy a o víkendu mohli zamířit třeba do Říma, abyste si zajeli trackday na Vallelunze, pak si dali kafíčko na Náměstí Svatého Marka a frčeli zase zpátky do Česka. La Dolce Vita…

Foto: Porsche

Rodina Porsche GTS je velmi různorodá… a může být i pěkně barevná

Výkon0–100 km/hMax. rychlost
Cayman GTS400 k4,5 s293 km/h
911 GTS480 k3,3 s309 km/h
Panamera GTS480 k3,9 s300 km/h
Taycan GTS598 k3,7 s250 km/h
Macan GTS440 k4,3 s272 km/h
Cayenne GTS460 k4,5 s270 km/h

Dvoudveřové sporťáky tu totiž zastupuje řada 718 s atmosférickým motorem umístěným uprostřed a klasická 911 s přeplňovaným motorem na zadní nápravě. Poznali byste to i se zavázanýma očima (i když by se vám tak o něco hůř řídilo) – Cayman s hmotou blízko středu auta se radostněji vrhá k apexu a zatáčkou ladně protančí, zatímco u Carrery musíte na brzdách a v nájezdu pracovat s hmotou až na samém konci auta, ale díky ní se můžete spolehnout na mohutnou trakci na výjezdu, kde 718 ochotněji pohodí zadkem.

Foto: Porsche

Porsche s motorem uprostřed nebo vzadu? Na okresce ty rozdíly nejsou tak patrné, ale jízda na okruhu je svlékne do naha

Stejně tak si hned všimnete rozdílů mezi sportovními limuzínami: Panamera je díky hmotě V8 v čumáku v nájezdu tupější, ale když si správně nabrzdíte a dáte pozor na nedotáčivost, tak vás na výjezdu zahrne bohatou trakcí čtyřkolky a řevem mocného V8. Oproti tomu u elektrického Taycanu, horké novinky v řadě GTS, hned cítíte nízko položené těžiště dané bateriovým balíkem v podlaze přinášející chování bližší autu s motorem uprostřed. Taky reakci na plyn má naprosto bleskovou, i když nad 150 km/h už mu ve srovnání s neustále táhnoucí Panamerou začne trochu docházet dech. A řev motoru? Tak ten mi u Taycanu vůbec nechyběl, kosmické „whůůůš“ z reproduktorů mi jako podkres docela stačilo.

Kde to začalo?

Prvním modelem Porsche s přídomkem GTS byla ryze závodní 904 z 60. let, která měla zároveň silniční homologaci. Ale prvním sériovým modelem se v roce 1980 stala silně upravená 924 GTS s vytaženými blatníky, velkým křídlem na zádi a násoskou na kapotě, pod níž se ukrýval přeplňovaný dvoulitr s tehdy závratným výkonem 245 koní.

Foto: Porsche

Porsche 924 GTS bylo svým pojetím o kus drsnější než moderní 911 GTS…

No, dnes už to tak velké stádo není, ale 924 GTS pořád umí pelášit, když se ve 4 000 otáčkách turbo konečně naplno nadechne a vychrlí obsah svých plic. Auto je lehoučké (interiér byl oholený na kost, neměl stahovací okna a vlastně ani výplň dveří, k tomu jsou tu dvě těsné anatomické sedačky se čtyřbodovými pásy a… nic moc víc), podvozek je stabilní a přizpůsobivý (16palcové gumy mají profil 50!), řízení bez posilovače přímé a řadička s rozložením „dog leg“ (jednička je k sobě a dolů) vyžaduje pevnou ruku – ostatně jako celé auto, protože tak to u sporťáků před těmi čtyřmi dekádami prostě chodilo. Ale i po tak dlouhé době je s tímhle autem vážně spousta zábavy!

Foto: Porsche

...ale rychlostně je nová 911 v úplně jiné galaxii. Pokrok nezastavíš

Sluší se dodat, že prvním novodobým GTS se stalo SUV Cayenne z roku 2007 a od té doby se tato sportovní verze rozšířila na celé portfolio Porsche včetně elektrického Taycana.

Foto: Porsche

Verze GTS zažívají v posledních letech obrodu, na začátku byl Cayenne V8, který jste mohli mít dokonce i s manuálem!

Na veřejné okresce je to jiné, tam je jízda podbarvená bručením, vrčením a burácením V8 přeci jen omamnější, to je bez diskuse. Tedy když si to chcete užít. Jenže když jen potřebujete někam dojet, ať už je to otravné kodrcání městem nebo nudná dálková štreka, je elektrizující ticho vlastně moc příjemné. A těch osm válců, které si i v poklidném tempu řeknou o dvanáct litrů na sto, taky nechcete pořád živit. Takže kdybych si měl z těch dvou vybrat, neváhal bych a sáhnul po Taycanu – ano, vážně je tak dobrý!

Foto: Porsche

Elektrický Taycan dokázal opravdu překvapit, na okruhu je vysoce kompetentní a vzrušující, na okresce je s ním zábava i uklidňující pohoda

Rozhodování mezi 718 a 911 by bylo mnohem těžší. Boxster a Cayman už dávno nejsou „911 pro chudé“ – zvlášť ve verzi GTS s atmosférickým čtyřlitrem. To auto má obrovský charakter a spoustu rychlosti, přitom je příjemně drobné, velmi obratné a řidičsky pohlcující (zvlášť s manuálem). Jemný nástroj na rozebrání vaší oblíbené okresky nebo závodní trati.

Carrera je proti tomu víc kladivo – precizní a efektivní, vyžaduje pevnější ruku, abyste z ní vymáčkli maximum. Taky je samozřejmě o něco rychlejší, ale zase tratí na zvuku svého přeplňovaného motoru (ačkoliv jeho řev vás určitě neurazí). Takže které…?

No, to už nechám na vás… a bude to příjemné rozhodování. Zvlášť, když se při tom porovnávání budete moci svézt na závodním okruhu, který odhalí chování všech aut v celé nahotě. Nejenže je to poučné, ale taky neskutečně zábavné!

Načítám