Článek
Hned první velká zatáčka – pojmenovaná příznačně Curva Grande – je mimořádně zrádná. Na mapě se tváří jako nenápadný ladný oblouček a v závodních autech obutých na lepivých slickách se projíždí ve 220 km/h jen s lehkým povolením plynu, jenže v silničním sporťáku na obyčejných gumách je to jiné. V rovném nájezdu si musíte přibrzdit, ale jen lehce, abyste nepřišli o rychlost na další rovince. Váš odhad nájezdové rychlosti následně prověří zvlnění přímo na apexu, kde si tlumiče pěkně zamakají. Přepískněte to a čeká na vás krátký štěrkový kačírek a hladová zeď, ale trefte ji správně a máte zaděláno na pěkný čas na kolo.
A takový je celý okruh Vallelunga, kde se střídají právě podobné rychlé pasáže „na srdíčko“ a náročné technické úseky, do toho se zamíchají další nerovnosti a pogumovaný asfalt a celé je to olemováno pěkně hlubokým kačírkem. Výsledkem je trať, jež dokonale prověří zkušenosti a odvahu řidiče i schopnosti jeho stroje. A taky přinese jedinečnou možnost přímého srovnání chování aut s různou koncepcí v podobě řady sportovních modelů Porsche GTS.
Sport pro každý den
Řada GTS (zkratka znamená Gran Turismo Sport) v modelové hierarchii Porsche zapadá mezi civilní modely a vyloženě ostré GT verze. Spojuje to nejlepší z obou světů – má vyšší výkon a ostřejší podvozek, k tomu upravený design exteriéru s černě lakovanými prvky (takže je znalci poznají na první pohled) a interiér s fantastickými anatomickými sedačkami a sportovním volantem, vše čalouněné Alcantarou. Přitom jsou dost pohodlné, abyste s nimi mohli jezdit každý den do práce nebo na nákupy a o víkendu mohli zamířit třeba do Říma, abyste si zajeli trackday na Vallelunze, pak si dali kafíčko na Náměstí Svatého Marka a frčeli zase zpátky do Česka. La Dolce Vita…
Výkon | 0–100 km/h | Max. rychlost | |
---|---|---|---|
Cayman GTS | 400 k | 4,5 s | 293 km/h |
911 GTS | 480 k | 3,3 s | 309 km/h |
Panamera GTS | 480 k | 3,9 s | 300 km/h |
Taycan GTS | 598 k | 3,7 s | 250 km/h |
Macan GTS | 440 k | 4,3 s | 272 km/h |
Cayenne GTS | 460 k | 4,5 s | 270 km/h |
Dvoudveřové sporťáky tu totiž zastupuje řada 718 s atmosférickým motorem umístěným uprostřed a klasická 911 s přeplňovaným motorem na zadní nápravě. Poznali byste to i se zavázanýma očima (i když by se vám tak o něco hůř řídilo) – Cayman s hmotou blízko středu auta se radostněji vrhá k apexu a zatáčkou ladně protančí, zatímco u Carrery musíte na brzdách a v nájezdu pracovat s hmotou až na samém konci auta, ale díky ní se můžete spolehnout na mohutnou trakci na výjezdu, kde 718 ochotněji pohodí zadkem.
Stejně tak si hned všimnete rozdílů mezi sportovními limuzínami: Panamera je díky hmotě V8 v čumáku v nájezdu tupější, ale když si správně nabrzdíte a dáte pozor na nedotáčivost, tak vás na výjezdu zahrne bohatou trakcí čtyřkolky a řevem mocného V8. Oproti tomu u elektrického Taycanu, horké novinky v řadě GTS, hned cítíte nízko položené těžiště dané bateriovým balíkem v podlaze přinášející chování bližší autu s motorem uprostřed. Taky reakci na plyn má naprosto bleskovou, i když nad 150 km/h už mu ve srovnání s neustále táhnoucí Panamerou začne trochu docházet dech. A řev motoru? Tak ten mi u Taycanu vůbec nechyběl, kosmické „whůůůš“ z reproduktorů mi jako podkres docela stačilo.
Kde to začalo?
Prvním modelem Porsche s přídomkem GTS byla ryze závodní 904 z 60. let, která měla zároveň silniční homologaci. Ale prvním sériovým modelem se v roce 1980 stala silně upravená 924 GTS s vytaženými blatníky, velkým křídlem na zádi a násoskou na kapotě, pod níž se ukrýval přeplňovaný dvoulitr s tehdy závratným výkonem 245 koní.
No, dnes už to tak velké stádo není, ale 924 GTS pořád umí pelášit, když se ve 4 000 otáčkách turbo konečně naplno nadechne a vychrlí obsah svých plic. Auto je lehoučké (interiér byl oholený na kost, neměl stahovací okna a vlastně ani výplň dveří, k tomu jsou tu dvě těsné anatomické sedačky se čtyřbodovými pásy a… nic moc víc), podvozek je stabilní a přizpůsobivý (16palcové gumy mají profil 50!), řízení bez posilovače přímé a řadička s rozložením „dog leg“ (jednička je k sobě a dolů) vyžaduje pevnou ruku – ostatně jako celé auto, protože tak to u sporťáků před těmi čtyřmi dekádami prostě chodilo. Ale i po tak dlouhé době je s tímhle autem vážně spousta zábavy!
Sluší se dodat, že prvním novodobým GTS se stalo SUV Cayenne z roku 2007 a od té doby se tato sportovní verze rozšířila na celé portfolio Porsche včetně elektrického Taycana.
Na veřejné okresce je to jiné, tam je jízda podbarvená bručením, vrčením a burácením V8 přeci jen omamnější, to je bez diskuse. Tedy když si to chcete užít. Jenže když jen potřebujete někam dojet, ať už je to otravné kodrcání městem nebo nudná dálková štreka, je elektrizující ticho vlastně moc příjemné. A těch osm válců, které si i v poklidném tempu řeknou o dvanáct litrů na sto, taky nechcete pořád živit. Takže kdybych si měl z těch dvou vybrat, neváhal bych a sáhnul po Taycanu – ano, vážně je tak dobrý!
Rozhodování mezi 718 a 911 by bylo mnohem těžší. Boxster a Cayman už dávno nejsou „911 pro chudé“ – zvlášť ve verzi GTS s atmosférickým čtyřlitrem. To auto má obrovský charakter a spoustu rychlosti, přitom je příjemně drobné, velmi obratné a řidičsky pohlcující (zvlášť s manuálem). Jemný nástroj na rozebrání vaší oblíbené okresky nebo závodní trati.
Carrera je proti tomu víc kladivo – precizní a efektivní, vyžaduje pevnější ruku, abyste z ní vymáčkli maximum. Taky je samozřejmě o něco rychlejší, ale zase tratí na zvuku svého přeplňovaného motoru (ačkoliv jeho řev vás určitě neurazí). Takže které…?
No, to už nechám na vás… a bude to příjemné rozhodování. Zvlášť, když se při tom porovnávání budete moci svézt na závodním okruhu, který odhalí chování všech aut v celé nahotě. Nejenže je to poučné, ale taky neskutečně zábavné!