Článek
„Když vyvineme off-road podle našich standardů a bude nést znak Porsche, lidé si jej koupí.“ Už koncem osmdesátých let Ferry Porsche předpověděl budoucnost slavné automobilky svého otce a před dvaceti lety se jeho zvláštní vize stala realitou. Dokonce i úspěšné Porsche koncem minulého tisíciletí zažívalo jednu ze svých největších ekonomických krizí a hledalo nápady, jak přitáhnout zájem nových zákazníků. Spolu s novým lidovějším sporťákem Boxster se odvážilo i ke vzniku SUV a s novorozenou legendou předběhlo dobu.
Porsche Cayenne je na světě už od roku 2002 a během dvou dekád a tří generací si zachovává všechny své charakteristické rysy a plynule se přizpůsobuje časům, v jakých se prodává. Originální Cayenne v typickém designovém jazyku značky pro přelom tisíciletí bylo robustním off-roadem. Nejnovější pokračovatel pak je především ryze luxusním elegantním SUV pro nejpočetnější cílovou skupinu zákazníků toužících po velkém praktickém Porsche pro každý den. To vše se silou a dynamikou sportovních aut.
Vzpomínám si, když Cayenne bylo úplně novým modelem. Vedle tehdy nového Boxsteru a legendární 911 s kontroverzním designem vypadalo zvláštně. Myšlenku praktického Porsche jsem ještě nemohl chápat, ale dnešní příklon většiny výrobců exkluzivních aut k luxusním SUV nám připomíná, jak chytré Porsche tehdy bylo. Na základech obyčejnějšího Volkswagenu Touareg vyvinulo luxusnější SUV, jaké mu zákazníci doslova vytrhli z rukou. A teď si zase osvěžím fakt, že je opravdovým Porsche.
A to i s přihlédnutím k tomu, že v dnešních dnech stuttgartská značka trochu působí jako Volkswagen ve světě luxusních aut. Když odcházím z pražského showroomu, všímám si jak širokou modelovou řadu pro svou klientelu má. Všichni si tu najdou to své. Jenže už je čas ukončit zvláštní zamyšlení a svézt se tím nejvýkonnějším, co Cayenne dnes nabízí. Jsem na parkovišti a přicházím ke stylovému Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, co na sebe upozorňuje individualizací díky programu Porsche Exclusive Manufaktur.
V elegantním luxusním interiéru s černou kůží a světlou látkou inspirovanou klasickými Porsche je vše tam, kde v moderním modelu značky má být. Pro Porsche typickou spínací skříňku vlevo už s bezklíčovým přístupem sice nahrazuje jen obyčejný ovladač, ale i přístrojovka s pěti kulatými budíky, částečně tvořenými displeji, nebo stopky na palubní desce jsou tu pořád. Už dlouhodobě to jsou základní stavební rysy architektur všech interiérů vozů Porsche. A je tu i nejmodernější technologická výbava, jako moderní infotainment a dotyková tlačítka, připomínající, že už žijeme v digitálním věku.
Chystám se nastartovat a pod kapotou se probouzí… Nic!
Jako v minulosti závodníci Porsche v Le Mans, i já teď oživuji nejsilnější Cayenne levou rukou a pod kapotou se probouzí… Zatím nic. Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé je totiž plug-in hybridem spojujícím přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec o 550 koních (404 kW) s elektromotorem o 136 koních (100 kW). A celkem? Kombinovaná síla elektrifikovaného pohonu je solidních 680 koní (500 kW) a 900 newtonmetrů! Vrcholné SUV značky tak je papírově silnější než italský koncernový sourozenec Lamborghini Urus.
Elegantní osmiválcový mastodont se stylovější siluetou Coupé a pohotovostní hmotností lehce přesahující 2,5 tuny umí požírat kilometry maximální rychlostí 295 km/h a s volitelným paketem Sport Chrono zrychluje na stovku za 3,8 sekundy. Dvoustovkou pak jede po pouhých 13,3 sekundy! Díky zdrcujícímu zrychlení zvládnete každé předjíždění v mžiku pár sekund a s rostoucími otáčkami osmiválce si budete užívat návykový soundtrack. Začíná volnoběžným duněním a končí pronikavým plechovým řevem s chraplavým podkresem ve vrcholných otáčkách.
A teď se pojďme věnovat elektřině, protože v hybridním Cayenne je sice nevyhnutelná, ale významně zlevňuje i zpříjemňuje každodenní provoz. Díky elektromotoru umístěnému mezi motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou umí jezdit čistě na elektřinu, a to s teoretickým městským dojezdem až 40 kilometrů WLTP. Reálně bezemisně ujedete lehce přes 30 kilometrů s elektrickou spotřebou okolo 22 kWh/100 km. Spalovací motor se připojuje až při potřebě vyššího výkonu, nabíjení baterie nebo vaší touze po burácení. Osmiválec si pak řekne o 13 až 15 l/100 km, ale když 14,1 kWh lithium-iontový akumulátor poctivě nabíjíte z externího zdroje, zvládá to i levněji.
Jenže bylo by to pravé Porsche, když byste v něm neměli chuť hodit evropskou emisní legislativu za hlavu, nastavit jej do nejostřejšího jízdního režimu, pořádně na to šlápnout a užít si jeho sportovní nadání? S adaptivním vzduchovým podvozkem PASM a aktivním pohonem všech kol s preferencí zadní nápravy umí komfortně plout krajinou i prohánět se okreskami s překvapivou stabilitou. Inovativní technologie Porsche 4D Chassis Control s aktivními stabilizátory mu současně pomáhá omezovat náklony v zatáčkách a virtuálně snižuje těžiště vozu. A když potřebujete zastavit, za příplatek jsou vám k dispozici extrémně výkonné karbon-keramické brzdy s deseti písty a 415 mm kotouči vpředu a čtyřmi písty a 365 mm kotouči vzadu.
Nejnovější Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé tak je jedním z těch moderních velkých luxusních SUV, co nám ukazují, že velká a těžká auta už nutně neznamenají těžkopádné a nemotorné jízdní schopnosti. Inženýři už umí vyvíjet chytré technologie, kterými doslova omezují fyziku. Je až fascinující, jak přirozeně jednoduše dnes můžete řídit 2,5tunové SUV s brutální elektrifikovanou silou. A současně nám připomíná, jak výrazně se největší SUV stuttgartské značky změnilo za těch dvacet let, co je na světě.
V roce 2020 z bratislavské výrobní linky odjel miliontý vůz a Porsche přiznává, že luxusní SUV bylo hlavním ekonomickým základem pro přežití slavné automobilky. Cayenne značce otevřelo mnoho nových trhů a významně přispívá k jejím globálním úspěchům. Z praktického Porsche, co se nám nadšencům před dvaceti lety zdálo být zbytečným, je jeden z celosvětově nejžádanějších modelů důležitých pro financování vzniku speciálních projektů, díky nimž je Porsche stále Porsche.
Nové základní Porsche Cayenne na českém trhu stojí od 2 208 993 Kč včetně daně, jenže za ty nejlepší modely si solidně připlatíte. Testované Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid se standardní karoserií začíná od 4 881 159 Kč, přičemž za stylovější Coupé variantu zaplatíte minimálně 4 979 344 Kč. A to je teprve začátek, protože individualizace skrze Porsche Exclusive Manufaktur nabízí parádní doplňky s tučným příplatkem.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, 2x turbodmychadlo, uložený vpředu podélně + elektromotor |
Zdvihový objem | 3 996 cm3 |
Výkon | 404 kW (550 k) při 5 750–6 000 ot./min. |
Točivý moment | 770 Nm při 2 100–4 500 ot./min. |
Elektromotor | 100 kW (136 k) a 400 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 500 kW (680 k) a 900 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 610 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,8 s |
Maximální rychlost | 295 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 3,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 75 l |
Kapacita baterie | 14,1 kWh |
Elektrický dojezd | 40 km |
Nabíjení | AC 7,2 kW |
Kola a pneumatiky | 285/35 R22 vpředu, 315/30 R22 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 939/1 989/1 653 mm |
Rozvor | 2 895 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 l |