Hlavní obsah

Poprvé jsme v autě vyzkoušeli umělou inteligenci, na pohádky je skvělá. Testovaná DS 7 je však výjimečná i díky Exupérymu

Foto: Lukáš Kukla

Antoine de Saint-Exupéry byl známý zejména jako spisovatel, který napsal Malého prince i další díla, nicméně k tomu se ještě věnoval letectví, což se mu nakonec stalo osudným. Vzpomínky na jeho osobu se nedávno chopila francouzská značka DS, která představila kolekci třech vozů. My otestovali DS 7, navíc se základním pohonem a umělou inteligencí.

Článek

Šedofialový lak s jemnými zlatavými odlesky jako by noční oblohu připomínal, k tomu specifická litá kola, temně černá maska chladiče a boční plaketa se siluetou letadla doplněná jménem Antoine de Saint-Exupéry.

Podle těchto znaků bezpečně poznáte, že se díváte na vysoce vybavený ediční model francouzské značky DS Automobiles, která na připomínku 80 let od zmizení/úmrtí průzkumného pilota Exupéryho vydala rovnou celou kolekci zahrnující vozy DS 3, DS 4 a DS 7, poslední zmíněný vůz jsme otestovali i my.

Zvenčí je model mimo unikátních edičních prvků sériový, což v případě DS znamená nadmíru avantgardní. Pro auto je typická hlavně jeho příď k hlavními diodovými světly s technologií Matrix, na něž navazuje vertikální denní svícení. Zkrátka podpis, který si nespletete.

Foto: Lukáš Kukla

Unikátní příď dělá z DS 7 nepřehlédnutelné auto.

Karoserii SUV sice můžete za 20 000 Kč obléci také do černého, perlově světlého nebo tmavě modrého laku, nicméně ten základní ediční je díky svému provedení dle nás tou nejlepší volbou. Nepůsobí tolik okatě, ale když na něj dopadnou sluneční paprsky, je více než líbivý.

Palubní inteligence

Také interiér je z hlediska provedení stejný jako u sériové DS 7 po faceliftu, nicméně ediční provedení mu propůjčuje hnědé kožené čalounění s jemným prošíváním majícím evokovat bílé kondenzační pásy za letadly.

Foto: Lukáš Kukla

Vlnky na palubní desce a výplních dveří jsou ony kondenzační pásy.

Tak či onak je kombinace hnědé a černé příjemně sladěná, k čemuž se ještě přidává pozitivní vjem ze světlých doplňků a akcentů. Zkrátka máte-li se uvnitř cítit pohodlně a distingovaně, tak tahle kombinace interiéru tomu vysloveně napomáhá.

Mezi další komfortní prvky lze zařadit anatomická sedadla s výhřevem, ventilací i masáží, širokou centrální loketní opěrku a na dotek příjemný celokožený volant. Také v kabině mají své místo odkazy na Exupéryho, a to konkrétně na palubní desce a hliníkových prazích předních dveří vzpomínajících na spisovatelovo méně známé nedokončené dílo pojmenované Citadela.

Foto: Lukáš Kukla

Luxusní sedačky a všude záplava kůže je znak typický pro DS.

Velkou novinkou pro DS je nicméně integrace umělé inteligence SoundHound využívající známé rozhraní ChatGPT. Spustíte jej jak hlasovým pokynem, tak tlačítkem na volantu a poté s ním v češtině komunikujete.

Umělé inteligence je možné se zeptat na různé otázky a ona se pokusí vyhledat přesné odpovědi pomocí toho, že jednoduše prohledá internet. Tedy správnost odpovědí není vždy na 100 % zaručena.

Foto: Lukáš Kukla

Aktivace ChatGPT je snadná, ale jeho praktická použitelnost potřebuje ještě ladit.

Každopádně pomocníka můžete využít nejen pro konverzaci, ale rovněž jej požádat například o doporučení ideálního dárku pro ženu nebo vybrání restaurace. Fantazii se v tomto případě meze nekladou, proto má umělá inteligence všeobecně obrovský záběrový potenciál, nicméně v DS 7 se musí ještě hodně učit.

Jednak je hlas systému poněkud robotický a také nemá přístup třeba k otevíracím dobám podniků nebo zkrátka nezvládne odpovědět na složitější otázky. Na druhou stranu, když si řeknete o pohádku, tak vám nabídne klasiku i modernu. Zatím tak jde spíše o hračku a základního chatbota než o něco, co by vám zásadně pomáhalo.

Očekávaná jistota

Základním benzinovým pohonem je u DS 7 plug-in hybridní ústrojí E-Tense 225 složené ze zážehové přeplňované šestnáctistovky o 180 koních (300 Nm) a předního elektromototoru napojeného na osmirychlostní samočinnou převodovku, který má výkon 110 koní a 320 Nm síly.

Foto: Lukáš Kukla

U verze E-Tense 225 je veškeré pohonné ústrojí pouze vpředu, nicméně silnější varianty 4 × 4 mají ještě elektromotor na zadní nápravě.

Kombinovaný výkon hybridního systému pohánějícího výhradně přední kola činí 225 koňských sil a 360 Nm točivého momentu, tedy ne úplně špatné parametry. Proti čtyřkolce nicméně autu chybí zadní elektromotor, který jinak primárně slouží pro pohon vozu v plně elektrickém režimu.

Zde u základní benzinové motorizace pohonnou roli v čistě elektrickém režimu přebírá přední elektromotor, který musí chtě nechtě pracovat s převodovkou, tedy řadit, čímž vznikají drobné energetické ztráty. Papírově má vůz s využitelnou kapacitou trakčního akumulátoru 12,9 kWh ujet na jedno nabití až 65 km, nicméně to je v reálném provozu poněkud sci-fi.

S aktivními komfortními spotřebiči, automatickou klimatizací, sedadlovou masáží a bez zapojení dálnic se teď v květnu roku 2024 bavíme o nějakých 40 až 50 kilometrech.

Foto: Lukáš Kukla

Komfortní dojezd čistě na baterku v květnovém období je kolem 40 km, když se snažíte a umíte, tak i 50 km, ovšem bez dálnic.

Pohodlím automobil nezklame, a to ani v plně elektrickém režimu, protože nejen samotná jízda, ale i práce automatického osmikvaltu je zejména v onom elektrickém režimu příjemně hladká. Na druhou stranu se tady mimo kratších městských přesunů vyplatí jezdit spíše na hybridní režim, kdy se průměrná spotřeba s pravidelně nabíjeným akumulátorem pohybuje v rozmezí 4 až 5 litrů benzinu na sto.

Model disponuje rovněž technologií řízení tuhosti tlumičů za pomocí kamery, která funguje jen ve dne, a to na režim komfort pracující podobně jako režim hybrid, tedy kombinující práci benzinového čtyřválce a elektromotoru. Do toho tu pak máme praktickou vychytávku jménem pasivní noční vidění, díky němuž bude vaše cestování za tmy o něco bezpečnější.

Základní DS 7 tedy nikterak nevybočuje z kýženého standardu, nicméně když už si budete kupovat tak specifické auto, jakým je DS, tak patrně sáhnete buď po nabízeném dieselu, popřípadě pořídíte plug-in hybrid s pohonem všech kol, který nabídne 300 koní (či 360 koní u neediční vrcholové sportovně laděné varianty) a dává o něco větší smysl než předokolka.

SUV DS 7 ve vysoce vybavené edici Antoine de Saint-Exupéry začíná se vznětovým čtyřválcem 1,5 litru na částce 1 230 000 Kč, zatímco základní plug-in hybrid E-Tense 225 stojí od 1 580 000 Kč a ten výkonnější o 300 koních s pohonem všech kol od 1 730 000 Kč. Každopádně jde o příjemný motoristický počin odkazující na slavného Francouze, kterého jsme si všichni zapamatovali právě kvůli Malému princi, tedy kvůli jedné z nejpřekládanějších knih na světě…

Technické údajeDS 7 E-Tense 225
Motorzážehový čtyřválec, elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon133 kW (180 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 3 000 ot./min.
Elektromotor110 k a 320 Nm
Systémový výkon225 k a 360 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 760 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,9 s
Maximální rychlost225 km/h
Kombinovaná spotřeba (WLTP)1,2–1,3 l/100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kapacita baterie14,2 (využ. 12,9) kWh
Elektrický dojezd65 km
NabíjeníAC 3,7 kW (zvolitelně 7,4 kW)
Kola a pneumatiky235/45 R20 (volitelné)
Rozměry (délka/šířka/výška)4 593/1 890/1 625 mm
Rozvor2 738 mm
Objem zavazadlového prostoru555/1 752 l
Načítám