Článek
Neradi se opakujeme, ale obrovský zájem o projíždějící Peugeot 408 zahrnující otočené hlavy, užaslé výrazy, a dokonce i nějaké to neslušné ukazování prstem, nám znovu připomněl, o jak moc žádoucí auto jde. Zvlášť pokud si místo nenápadné černé, bílé nebo šedé vyberete výraznější odstín laku, jako je komunikační modrá Obsession nebo červená Elixir na testovaném autě. Snadno se tak stanete středem pozornosti.
Jenže s jakým motorem si 408 pořídit? Nabídka je totiž až překvapivě omezená, a pokud je na vás plug-in hybridní pohon moc drahý nebo nedokážete využít jeho přednosti (jezdíte spíš dálky, nemáte kde nabíjet a neparkujete v centru Prahy), zbývá už jen přeplňovaný tříválec 1,2l kombinovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou. Bude na tohle auto ale stačit?
O nedostatek síly se rozhodně bát nemusíte, 408 rozhodně není žádná těžká váha (s hmotností pod 1,5 tuny je o tři metráky lehčí než hybridy), kterou by jeho 130 koní nedokázalo svižně rozhýbat. Především díky síle 230 Nm dostupné již od 1 750 otáček ho nemusíte pro svižné tempo nijak zvlášť ždímat, abyste drželi rychlost s dopravou.
Samozřejmě to není žádný trhač asfaltu, o čemž svědčí poněkud nelichotivý čas zrychlení z klidu na stovku za líných 10,4 sekundy. Ale spíš než na motor padá vina na měničový automat (ten je pro 408 jedinou volbou, na manuál zapomeňte), který má raději klidnější tempo a plynulejší reakce (když na něj budete spěchat, tak vás bude zdržovat pomalými přeřazeními a občas při zmatečné situaci také pocukne).
Za citlivý přístup se vám odmění hladkým řazením, kdy změnu kvaltů skoro nepoznáte. A také skoro neuslyšíte motor, který si pod kapotou jen tiše přede. Ozve se, až když pořádně přišlápnete plyn – v tu chvíli se radostně roztočí a doprovodí to typicky jadrným zvukem „poloviny šestiválce“, který většině lidí nevadí, ale některé dráždí.
Méně válců má ale přirozeně také menší apetit, v průměru se dá jezdit za plus minus šest litrů, což je velmi slušná hodnota – přibližně shodná, jako vykazují hybridní verze, když jim dojde šťáva ze zásuvky. Vyvoďte si z toho, co chcete…
Nám z toho tříválec vychází jako skvělá volba. Pochopitelně s ním oproti plug-in hybridům o něco přicházíte (část kultivovanosti, úspornější provoz při pravidelném nabíjení), ale také získáváte (jednodušší pohon, žádné trápení s kabely, delší dojezd na jednu nádrž) – což platí i pro jízdu, která je díky o zmíněné tři metráky nižší hmotnosti hbitější, jenže zároveň také neposednější.
Především ale ušetříte ranec peněz při nákupu, základní tříválec totiž vyjde o více než 200 tisíc laciněji než hybridy. A to je částka, kterou ani tím nejšetrnějším a nejdůslednějším elektrickým provozem hned tak neušetříte (a ani ji „neprožerete“ ve výbavě, protože tříválec v nejvyšší úrovni GT je pořád o 130 tisíc lacinější než hybrid v základní Allure). Tak co, už máte jasno?
Peugeot 408 s tříválcem začíná na ambiciózní částce 780 200 Kč (což už je cena po akční 6procentní slevě), ale vyvažuje to skutečně rozsáhlou standardní výbavou (a automatem), kterou můžete už jen dále šperkovat nad úroveň 900 tisíc. Nejlacinější plug-in hybrid však pořád stojí 1 016 500 Kč, takže jde v zásadě o dobrou koupi.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 999 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 467 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,4 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 687/1 859/1 478 mm |
Rozvor | 2 787 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 536 l |