Článek
Příběh Peugeotu 3008 je vlastně docela zvláštní. Začínal jako sice svérázný, ale zato praktický kříženec SUV a MPV, v druhé generaci se proměnil v klasicky střižené SUV nižší střední třídy a v generaci třetí, té nejnovější, se z něj stal vyloženě stylový vůz typu SUV-kupé se svažující se střechou.
Designérům se každopádně povedlo vytvořit auto na pohled nápadné, výrazné, které se zřejmě bude většině lidí líbit. Kromě samotného tvaru karoserie na tom mají podíl i nápadité detaily jako třeba úzká světla s výrazným světelným podpisem, zajímavě navržená čelní maska nebo velký střešní spoiler.
Takovou obrazovku jen tak neuvidíte
Silný dojem udělá i interiér, zvlášť v testované výbavě GT. Zaujme nezvykle tvarovaná palubní deska, masivní středový tunel a také použité materiály. Zvláštní zmínku si zaslouží obrovský displej táhnoucí se přes půlku šířky palubky. Zatímco v jiných autech často vídáme podobné uspořádání se dvěma oddělenými obrazovkami, které na sebe opticky navazují, Peugeot 3008 má panel skutečně jediný - s 21palcovou úhlopříčkou!
Levá část slouží jako digitální přístrojovka, pravá patří infotainmentu. Celé to vypadá působivě, ale bez chyb tohle řešení není. Dotyková část multimediálního systému je totiž docela daleko od řidiče, takže se k ní menší řidiči budou muset natahovat.
Peugeot navíc stále rozvíjí koncept ovládání s malým volantem a vyvýšeným ukazatelem, který nemůže sedět každému. Já měřím 182 centimetrů, a když jsem si volant nastavil do ideální pozice, neviděl jsem přes něj právě na velkou část přístrojového panelu. Musel jsem si proto zvyknout na řízení s volantem v mnohem nižší poloze, než by se mi líbilo.
Úplně spokojený jsem nebyl s ovládáním. Výrobce totiž interiéru nové 3008 nevěnoval mnoho tlačítek, takže jsem byl ve velkém odkázán na dotykový displej infotainmentu. Peugeot sice nabízí zajímavou alternativu tlačítek v podobě další obrazovky i-Toggles, na níž si můžete nastavit zkratky pro přístup k oblíbeným funkcím, ale jde opravdu jen o zkratky, díky nimž se dostanete rychleji do příslušné nabídky v palubním systému. Pak už se stejně budete muset trefovat prstem do ikon na velkém displeji.
Takže když si chcete zapnout třeba vyhřívání volantu a sedačky, ťuknete na menším panelu na ikonu klimatizace (do nabídky se ale můžete dostat i přes hlavní displej) a na velké obrazovce následně naťukáte, co potřebujete.
Samotný infotainment není špatný, je docela přehledný a intuitivní. Mohl by však být svižnější. A přiznám se, že mě trošičku štvalo, že jsem v něm musel potvrzovat vypínání některých asistentů - nestačilo je jen vypnout, musel jsem opravdu ještě potvrdit, že je opravdu chci deaktivovat.
Jinak je ale vnitřek příjemný. Testovaný Peugeot 3008 GT měl parádní sedadla s masážní funkcí, hezké ambientní osvětlení a slušný audio systém Focal. Líbila se mi také řada odkládacích schránek a přihrádek (včetně jedné „schované“ ve středovém tunelu).
Vůbec špatný není vnitřní prostor. Svažující se střecha totiž nemá tak velký vliv na místo nad hlavami cestujících, jak by se mohlo při pohledu na profil vozu zdát. Když jsem si „sedl za sebe“, poskytovala mi zadní lavice plnohodnotný komfort. Teprve když jsem důsledně položil záda na opěradla a hlavu na opěrku, dotýkala se moje hlava stropnice.
Na výrazné kompromisy nenarazíte ani v kufru. Zavazadelník má slušný objem 520 litrů. Ano, kvůli tvaru střechy není příliš hluboký, zato potěší docela dlouhou podlahou. Po sklopení zadních opěradel 3008 pobere 1 480 litrů.
Jak jezdí hybrid?
Přestože Peugeot 3008 stojí na nové platformě STLA Medium, kterou koncern Stellantis vyvinul především s ohledem na elektromobilitu (koncern ji popisuje jako globální platformu pro elektromobily segmentů C a D), může být vybaven zážehovým spalovacím motorem. Pokaždé však v různě elektrifikované formě.
Možnosti jsou aktuálně dvě - testovaný Hybrid 136 a Plug-in Hybrid 195. Ostatní motorizace jsou výhradně elektrické.
Srdcem pohonu „našeho“ Hybridu 136 je přeplňovaný 1,2litrový tříválec, poskytující nejvyšší výkon 100 kW (136 koní; odtud číslo v označení motorizace) a maximální točivý moment 230 Nm.
Ústrojí doplňuje ještě elektromotor s 15,6 kW (21 k) a 51 Nm, umístěný v šestistupňové automatické dvouspojkové převodovce e-DCS6. Další důležitou součástí pohonu je 48V baterie o užitečné kapacitě 0,432 kWh, kterou soustava využívá jako zdroj elektřiny.
V praxi tohle řešení funguje někde mezi plnohodnotným hybridem a mild-hybridem. Peugeot 3008 Hybrid 136 totiž umí klasické hybridní věci, zejména se dokáže pohybovat jen na elektřinu bez zapojení spalovacího motoru. Ale nikoli v takovém rozsahu jako třeba hybridy od Toyoty.
Zvládne to třeba při popojíždění v kolonách, poskakování při parkování nebo když vám stačí jen lehce udržovat aktuální tempo - stačí mít lehkou nohu na pravém pedálu. Elektromotor ovšem umí také podpořit spalovací motor v jeho práci, díky okamžitému nástupu napomáhá k rychlejší odezvě pohonu na plyn (a tedy okamžitější akceleraci) a při nízkých otáčkách motoru zase zvyšuje systémový točivý moment.
Neznamená to však, že by kombinace tříválce a elektromotoru z více než 4,5 metru dlouhého a více než 1,6 tuny vážícího SUV dělala sprintera, to opravdu ne. Dynamika je spíše adekvátní - tedy více než dostatečná, důstojná a uspokojivá, ale ani zdaleka ohromující. Je prostě taková normální.
Přepínání mezi režimy probíhá jemně, i když o zapojení spalovacího motoru vždy vědět budete. Tříválec je totiž docela slyšet, a to nejen při probuzení během jízdy, ale i pod větší zátěží. Odhlučnění pohonu by vůbec mohlo být lepší, kromě dvanáctistovky často zaslechnete i rekuperaci. Představte si zvuk zpomalující tramvaje, tak něco podobného, jen v o něco tišší verzi. Není to nic vyloženě rušivého, dokonce jsem časem tyto zvuky přestal vnímat, ale prostor ke zlepšení prostě vidím.
Způsob, jakým hybrid zpomaluje, je celkově trochu zvláštní. Peugeot při deceleraci na rekuperaci spoléhá hodně, jenže ta nastupuje nejen nekonzistentně, ale navíc často až moc intenzivně. Někdy prostě vůz po uvolnění plynového pedálu brzdil méně, jindy – a to častěji – prudce. Výsledkem této kombinace je pak auto, s nímž se docela obtížně jezdí plynule, neboť je těžké odhadnout, co zrovna udělá.
Jinak se Peugeot 3008 Hybrid 136 řídí docela hezky. Podvozek je sympaticky pohodlný, pěkně filtruje většinu nerovností a přitom působí solidně i v zatáčkách a při změnách směru. Pocitovou hbitost ještě podtrhuje malý volant, který tím, jak se díky svému malému průměru rychle otáčí v řidičových rukou, pomáhá dojmu poměrně strmého řízení.
A spotřeba? Upřímně, čekal jsem víc - nebo vlastně přesněji řečeno na litry méně. Po dvoutýdenním testu, který zahrnoval cestování po městech, okreskách i dálniční přesuny, jsem 3008 vracel s průměrem 6,7 l / 100 km, což sice není špatné číslo, ale na hybrid ani vyloženě omračující.
Nový Peugeot 3008 je v hybridní verzi poměrně zajímavým autem s několika skvělými vlastnostmi. Hezky vypadá, má krásný, docela praktický a prostorný interiér, solidní jízdní projev a slušně fungující pohon. Dokonalý samozřejmě není, osobně bych uvítal přívětivější ovládání a tišší motor, ale svezení nabízí příjemné.
Testovaný Hybrid 136 představuje nejdostupnější motorizaci nového Peugeotu 3008. V nejlevnější specifikaci Allure aktuálně stojí 749 000 Kč - jde o akční cenu, standardní činí 790 000 Kč.
V naší „top“ verzi GT hybrid stojí nejméně 849 000 Kč, rovněž jde o akční cenu. Normálně toto provedení startuje na 890 000 Kč. Pro srovnání, plug-in hybrid vychází v základu (Allure) na akčních 999 000 Kč (standardně 1 050 000 Kč), nejdostupnější elektrická verze na 990 000 Kč (běžně 1 140 000 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový tříválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 15,6 kW (21 k) + 51 Nm |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 648 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,2 s |
Maximální rychlost | 201 km/h |
Spotřeba WLTP (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 225/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 542/1 895/1 641 mm |
Rozvor | 2 739 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 520/1 480 l |