Článek
Nový Range Rover je jednou z nejvýznamnějších novinek loňského roku, a protože modelová řada britské luxusní značky prochází tradiční modernizací, už v loni se objevil i menší sourozenec. Sportovnější Range Rover Sport se ukázal v reklamním spotu stoupající korytem vstříc proudící vodě. Jsou to extrémní podmínky, v jakých značka své nejnovější modely pravidelně prezentuje a ukazuje, že nejsou jen další „kabelkou na šminky“ pro manželky milionářů.
S novým Range Roverem jsem se zatím bohužel seznámil jen krátce. A když nám do redakce v pátek odpoledne přišel dotaz od oficiálního českého zastoupení značky, zda bychom si už v následujícím týdnu narychlo udělali čas na nejnovější Sport, ochotně jsem se přihlásil. V Česku se překvapivě objevil kamion novinářských aut z Velké Británie a o to nadšenější jsem byl, když se na nás usmálo štěstí. V losování jsme vyhráli vrcholnou osmiválcovou variantu P530 v exkluzivní výbavě First Edition.
Sportovnější a dramatičtější minimalismus
Jen o pár dnů později tak poprvé přicházím k nejnovějšímu Range Roveru Sport a začínám se seznamovat. Když si nevšimnete nových detailů, jednoduše si jej spletete s větším sourozencem, vlajkovým Range Roverem. Nový Sport je díky sportovnějšímu minimalistickému stylingu dramatičtější a s opticky nižší maskou chladiče i adaptivními LED světlomety s novou grafikou vypadá naštvanější. Nejvýraznější odlišnost však najdete až při pohledu na záď s horizontální tmavou linií.
S moderním designem tak nový Range Rover Sport spojuje charakteristické rysy předchůdce s elegancí nejnovějšího vlajkového modelu. Designové čistotě napomáhají i obrovské uhlazené boční plochy se skrytými dveřními klikami, vysouvajícími se po odemčení. Až fascinující pak je celková velikost nového Sportu. Tu si uvědomíte až ve chvíli, kdy vám odhalím, že stojí na obrovských 23" kolech.
Pojďme vyrazit na cestu. Doslova minimum novinek oproti výchozímu novému Range Roveru najdete v luxusním interiéru. Odlišuje se pouze maličkostmi. Hlavním prvkem elegantní architektury tak zůstávají 13,7" digitální přístrojový štít ve spojení s 13,1" dotykovou obrazovkou infotainmentu Pivi Pro. Vrcholnou luxusní výbavu, jejíž výčet by vydal na dlouhý seznam, pak doplňují i vysoce komfortní technologie jako aktivní potlačování okolního hluku s reproduktory schovanými v hlavových opěrkách.
Osmiválcová technika od BMW má velké klady i malé zápory
V novém Range Roveru Sport je vážně skvělé odhlučnění a uklidňující ticho si užívám i ve vyšších rychlostech na nejslavnější české dálnici, kam přijíždím jen krátce prvním nastartování. Silný vidlicový osmiválec si mezitím přede klidně jako spokojené kotě. A tím se přibližujeme k jedné z nejdůležitějších mezigeneračních novinek Sportu. Britská automobilka se pro vývoj nejnovějších generací luxusních SUV spojila s německým BMW a převzala do svých modelů mnichovský osmiválec „50i“, interně N63.
Jednodušeji řečeno, vrcholná varianta P530 je charakteristická přeplňovaným benzinovým 4,4litrovým vidlicovým osmiválcem o 530 koních (390 kW) a 750 newtonmetrech. Už tradičně je spojen s osmistupňovým automatem od ZF a pohonem všech kol. Jenže tady se objevuje snad jediná nepříjemnost narušující jízdní komfort. I když v Range Roveru Sport najdeme techniku shodnou s bavoráky, bohužel v něm nepracuje se stejnou sametovou jemností.
Už od prvních kilometrů si všímám, že snad nejlepší automatická převodovka dneška v novém Sportu chvílemi působí lehce nerozvážně. Děje se to zejména při pomalém popojíždění v kolonách. Automat v tu chvíli přeřazuje pomaleji a je nejvhodnější mu neměnit podmínky, aby dokončil přeřazení. Je to chvilinka, ale pokud umíte vnímat auto, uvědomíte si to. Když mu naopak čas nedáte, nejčastěji přeřazuje s lehkým cuknutím.
Všechny nepříjemnosti se však rozplynou, jakmile se pořádně rozjedete. A Range Rover Sport to vážně umí, protože i s přibližnou pohotovostní hmotností 2,5 tuny zrychluje z nuly na stovku za 4,3 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 250 km/h. V levém dálničním pruhu budete jako doma, a jestli si budete užívat zdrcující dynamiky, tak na benzínkách také. Jen při surfování na vlně „krouťáku“ v nižších otáčkách si řekne o minimálně 13 l/100 km. Když se poté přiblížíte vyššímu otáčkovému spektru, za doprovodu burácení do osmiválce teče benzin „po kýblech“.
Range Rover Sport je univerzální parťák pro všechno. Během jediného nedělního odpoledne s ním můžete vyjet z velkoměsta po dálnicích a okreskách až do lesů. Zapomeňte na myšlenky o dalším vyparáděném luxusním SUV. Sport je dalším luxusním off-roadem, jaký se nemusíte bát ušpinit. Dokonce i tady můžete sledovat aktuální jízdní data pro jízdu v terénu, jako třeba náklony, na displeji infotainmentu při brodění se blátem.
A základní řidičskou zábavu vám poskytne i na klikatých okreskách. Sice je velkým luxusním mastodontem s extrémně vysokou hmotností, ale technici jej spolu s komfortním adaptivním vzduchovým podvozkem Dynamic Air Suspension vybavili také elektronickým zadním diferenciálem, aktivními stabilizátory potlačujícími náklony karoserie v zatáčkách silou až 1 400 Nm, vektorováním točivého momentu pomocí silných brzd i řízením všech kol.
Spolupráce nejmodernějších technologií zpříjemňuje ovladatelnost Sportu na normálních silnicích, a zejména systém řízení zadních kol, vytáčející je do úhlu až 7,3 stupně, zjednodušuje manévrování, parkování i otáčení se. Časy, kdy jste si s velkým luxusním SUV při otáčení se o 180 stupňů museli couvnout jsou minulostí. Range Rover Sport se díky tomu otočí doslova na pětikoruně.
Nový Range Rover Sport tak je menším a dostupnějším sourozencem nejnovějšího vlajkového Range Roveru, ale na českých silnicích působí stejně majestátně. Jen těžko se na něm hledají objektivní chyby, ale přece jen je najdete. Když opomenu chvílemi méně kultivovanou převodovku, nejotravnějším negativem je až neuvěřitelně hlučné automatické zasouvání a vysouvání dveřních klik. Hlavně při prvním rozjezdu se až leknete, zda jste o něco nezavadili.
Je škoda, že se inženýři Jaguar Land Roveru nepokusili zklidnit jejich chod, navíc při takovém zacílení se na ticho a komfort na palubě. Je to však něco, co Range Roveru Sport asi zvládnete odpustit. Navazuje na kvality předchůdců a znovu je tím skvělým luxusním SUV, na jaké zákazníci čekali. Vždyť od zahájení prodeje prvního Range Roveru Sport v roce 2004 se prodalo více než jeden milion vozů.
Nový Range Rover Sport se v Česku prodává se základní cenou od 2 513 653 Kč. Za testovanou čistě benzinovou osmiválcovou variantu v exkluzivní výbavě First Edition si však výrazně připlatíte – začíná od 3 769 913 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, zážehový, uložený vpředu podélně, 2x turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 4 395 cm3 |
Výkon | 390 kW (530 k) při 5 500–6 000 ot./min. |
Točivý moment | 750 Nm při 1 800–4 600 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 505 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 11,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 90 l |
Kola a pneumatiky | 285/40 R23 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 946/2 047/1 820 mm |
Rozvor | 2 997 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 647 l |