Hlavní obsah

Otestovali jsme vrcholnou verzi nové Škody Kodiaq. Je silná, skoro nic nežere, ale stojí majlant

Foto: Jakub Misík

Dlouho očekávaná druhá generace Škody Kodiaq už brázdí naše silnice, takže si naše motoristické oči musí zvykat na nově pojatý design přední i zadní části mohutnějšího rodinného SUV. Vyzkoušeli jsme provedení s vrcholovým dieselem, které má sílu medvěda a na svoje poměry spotřebuje asi tolik paliva jako kaktus vody. Jenže ta cena! Obhájí si ji?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

S uvedením druhého Kodiaqu, jehož jméno mimochodem vychází z medvěda kodiaka, vyvstala vášnivá diskuze o nově pojatém designu této druhé generace. Prach zvířila zejména zadní část nastiňující sdružené zadní svítilny, které ovšem v reálu nejsou s diodami prosvícenou lištou propojeny. No, museli jsme to udělat my, a to ZDE.

Každopádně druhý Kodiaq proti minulému značně zmohutněl a dojem z něj naživo vyvolává pocit, že stojíte před plnotučným evropským SUV. Ruka designéra tady úřadovala v ideovém duchu svalnatých borců makajících ve fitku.

Foto: Jakub Misík

Druhá generace je mohutnější a má vylepšené přední LED lampy s technikou zvanou Matrix.

Kromě zádě patří mezi typické znaky Kodiaqu číslo dvě také zadní široký D-sloupek, v našem případě dekorovaný barevně odlišenou částí. Nesmíme zapomenout ani na dělená přední světla s pokročilou technologií adaptivního stínování ostatních vozidel. Lidově se takovým světlům říká „Matrix“.

Třikrát pro

Velký posun je znát i po usednutí dovnitř, kde sice pár prvků typu kliky a jiné díly poznáte z ostatních škodovek, ovšem jinak je kabina Kodiaqu hodně svěže pojatá. A hlavně fakt prostorná, jak ostatně bývá u modelů Škoda Auto zvykem.

V zásadě vás pak více upoutají tři prvky. Prvním jsou skutečně velká zpětná zrcátka nabízející příjemně široký výhled dozadu. Možná (výhledem) srovnatelný s tím, jako kdyby výrobce namísto zrcátek namontoval kamery a do rohů palubky umístil displeje.

Foto: Jakub Misík

Životní prostor uvnitř je jako tradičně královský.

Druhý prvek nazvaný „smart dials“ (chytré číselníky) jsou kulaté víceúčelové voliče, primárně nastavené na ovládání klimatizace. Něco podobného už dříve ukázal Renault a pak toto řešení převzala i Dacia, ovšem škodováci tyhle regulátory ještě vylepšili.

Předdefinovali jim totiž několik funkcí, takže těmi krajními můžete řešit nejen teplotu, ale i výhřev či ventilaci sedadel, zatímco středové kolečko lze mít na regulaci chodu ventilátoru nebo třeba pro jízdní nastavení, což jsme radostně využívali, zejména pohodlný režim Comfort.

Foto: Jakub Misík

Chytré kulaté voliče si hned oblíbíte.

A do třetice zmizela řadicí páka ze středového tunelu a přesunula se pod volant, čímž se uprostřed uvolnilo místo pro více krytých přihrádek, potažmo pro dvě bezdrátové nabíječky mobilů s chlazením. Přesun řadičky a vzniklé užitné místo je rozhodně vítaný krok správným směrem, na který některé velké evropské automobilky přichází až v posledních letech.

Potěšilo nás též nasazení většího displeje infosystému, jehož rozhraní je přepracované a rychlejší než předtím. A to jak z hlediska továrních funkcí, tak bezdrátové konektivity Apple CarPlay / Android Auto.

Foto: Jakub Misík

Infosystém je proti minulé generaci svižnější, nicméně řadu funkcí už musíte ovládat dotykem přes různá menu.

Rozhodně se vám s tímhle softwarem bude z hlediska svižnosti žít lépe než v minulé generaci, ovšem také přicházíte o některé fyzické voliče, proto se pro určitá nastavení budete muset ponořit do hlubin virtuálního menu.

Než se přesuneme do kufru, oceníme také dvě úložné přihrádky u spolujezdce a aktivaci masáže sedadel pomocí fyzického voliče umístěného na sedačce. Masážní funkce zde sice nedosahuje takové úrovně jako u drahých bavoráků nebo mercedesů, ovšem nejde ani o primitivní vyfukování/nafukování celé bederní opěrky.

Foto: Jakub Misík

Kufr je obří a dlouhý. Objemem pojme 910 litrů nákladu.

A konečně zavazadelník! Jde o takřka 1,2 metru dlouhý 910litrový úložný prostor s vyjímatelnými bočními přihrádkami, háčky na tašky (milujeme je!) a s přípravou pro další příslušenství. Kdyby takhle vypadaly všechny kufry, bylo by většině praktických motoristů na světě lépe.

Létající koberec

S novou generací nám medvěd Kodiaq nijak moc nezhubl, zejména v testované specifikaci s nejsilnějším dieselem, automatem a ve čtyřkolce. Zkoušené SUV totiž váží přes 1,7 tuny bez řidiče, což není úplně málo a pro konstruktéry tak šlo opět o výzvu z hlediska dynamiky i odhlučnění.

Nicméně povedlo se. Druhý Kodiaq je tišší a svou hmotnost umí podobně jako třeba těžké bavoráky slušně maskovat. Vyladěním prošlo rovněž adaptivní odpružení i nadále poskytující cestovní komfort létajícího koberce (v režimu Comfort), což si mnoho řidičů oblíbilo už u prvního Kodiaqu.

Foto: Jakub Misík

Do druhé generace se nastěhoval vylepšený adaptivní podvozek. Jen na 20palcových kolech (na snímku) komfort místy trochu trpí.

Pro lepší zážitek ovšem doporučujeme auto nechat na základních 18palcových či volitelných 19palcových discích. Námi zkoušené příplatkové 20palcové ráfky s pneu 235/45 už byly v některých jízdních situacích trochu moc tvrdé i na komfortní režim.

Srdcem testovaného vozu je dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel o výkonu 142 kW (193 koní) a točivém momentu 400 Nm, ten posílá primárně na přední nápravu (v případě potřeby i na zadní) samočinná sedmirychlostní převodovka DSG s mokrými spojkami.

Foto: Jakub Misík

Čtyřválec 2,0 TDI 142 kW prošel optimalizací a my s ním jezdili svižně kombinovaně za rovných šest na sto, což je slušné.

V druhé generaci se vrcholový diesel víceméně jen optimalizoval, avšak úplně nezbavil svého traktorového projevu. V zátěži prostě bude slyšet a bude „chrochtat“, ovšem jeho naddimenzovaná síla si solidně poradí jak s hmotou samotného SUV, tak s přívěsem až do hmotnosti 2,3 tuny (až 2,5 t je pro 7místné provedení).

Produkovaná síla je znát i ve vyšších rychlostech a při dynamických zrychleních, kdy nejsilnější naftový Kodiaq jednak umí svižně vystřelit kupředu a také udržovat sílu tahu konstantní a neuvadající.

Foto: Jakub Misík

Nejsilnější nafta 2,0 TDI 142 kW je jednak svižná a také její tah nevadne.

Automobil prostě jede a jede jako malá dieselová lokomotiva, takže s tímhle silničním vlakem můžete polykat kilometry po stovkách, i v kombinaci nájezdu s vyšším (nadpolovičním) podílem dálnic není ani žíznivý. Náš celkový svižný průměr byl rovných šest litrů nafty na sto, což je na velikost, hmotnost a třídu vozu skvělé.

Jediná cesta k pohonu všech kol

Takže celkově tady máme skutečně prostorné SUV zaměřené na ergonomii celé posádky (nejen řidiče) s gigantickým kufrem a silným úsporným dieselem, což z Kodiaqu druhé generace dělá rodinného univerzála zejména na dlouhé trasy.

Jasně, nafta není pro každého, ovšem kdo hodně jezdí a chce mít pro klid duše dostatek výkonu i do zásoby, ten zvolí tuto nejsilnější 193koňovou vznětovou variantu. Rovněž po tomto motoru musí sáhnout všichni, kteří chtějí pohon 4 × 4, ten se pro jinou motorizaci zatím nenabízí.

Na druhou stranu tohle vrcholové naftové provedení 142 kW (193 k) stojí v poměrně bohatém základu Selection 1 170 000 Kč, ovšem pokud si chcete dopřát ještě něco lepšího, dáte za vůz Exclusive Selection 1 415 000 Kč, potažmo i přes 1,5 milionu, jestliže si k nejvyšší výbavě (Kodiaq zatím nabízí jen dvě) přikoupíte třeba panoramatickou střechu, tažné zařízení a 20palcová kola (testovaný vůz).

Ale vážně to za ty peníze stojí? Druhá generace se základní cenou 980 000 Kč (1,5 TSI DSG) ušla skutečně pořádný kus cesty a užitnou hodnotu jako takovou má obrovskou, jenom potenciálně zaplatit skoro 1,5 milionu za škodovku (byť za Kodiaqa) už chce buď firemní flotilu, nebo musíte jít po vrcholovém provedení s tím vědomím, že jej prostě chcete navzdory tomu, že od konkurence byste za ty peníze mohli mít třeba i o něco zajímavější (a někdy i levnější) srovnatelný dopravní prostředek, byť ne pokaždé s dieselem.

Technické údajeKodiaq, 5 míst, 2,0 TDI, 142 kW
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem1 968 cm³
Výkon142 kW (193 k) při 3 500–4 200 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 750–3 250 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 723–1 925 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,8 s
Maximální rychlost220 km/h
Spotřeba (kombinace)6,0–6,6 l/100 km
Objem palivové nádrže58 l
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (d/š/v)4 758/1 864/1 657 mm
Rozvor2 791 mm
Objem zavazadlového prostoru910/2 105 l
Načítám