Článek
Prostor a praktičnost – to jsou hlavní důvody, proč si většina lidí vybírá SUV a crossovery místo konvenčních karosářských verzí. Často je to jen zdání, ale Opel při návrhu Crosslandu přemýšlel o tom, jak ho budou lidé používat. Proto se na zadní sedadla pohodlně usadí i dospělý, navíc jsou dělená v poměru 60:40 a posuvná o 15 cm, takže si kufr (vybavený šikovnou dvojitou podlážkou zajišťující rovnou nakládací plochu) můžete z původních 410 litrů nafouknout až na 520 litrů.
Nezapomnělo se ani na správnou řidičskou pozici. Výše uchycené sedadlo umožňuje nejen snadné nastupování a vystupování, ale máte z něj také skvělý výhled a tím perfektní přehled o dění kolem sebe.
Architektura kabiny je cíleně jednoduchá a obejde se bez moderních výstřelků, jako jsou digitální přístroje, haptická tlačítka nebo nesmyslně složitý infotainment – jsou tu normální budíky, spousta snadno dosažitelných tlačítek, a dokonce i infotainment má fyzické ovladače menu ulehčující navigaci.
Pro někoho to může působit zpátečnicky (on je tedy Crossland na trhu již šestý rok, takže to dává smysl), ale ten pocit, že stop/start nebo asistent jízdy v pruhu vypnete stiskem tlačítka, klimatizaci ovládáte na samostatném panelu a hlasitost jednoduše nastavíte otočným kolečkem, ten je v dnešní době skoro k nezaplacení.
Nenechte se ale mýlit, výbava Crosslandu je pro moderní dobu naprosto dostatečná: vždyť může mít LED světlomety, průhledový displej, vyhřívané čelní sklo, volant i sedačky, ergonomické sedadlo řidiče s certifikací AGR, automatická dálková světla, panoramatický kamerový systém usnadňující parkování, bezklíčový přístup nebo 8palcový dotykový infotainment s širokou mobilní konektivitou. Ale s tou výbavou se moc nerozvášněte, protože by se vám tím Crossland mohl šeredně prodražit – testovaný kousek přeskočil částku 600 tisíc, což je za takhle kompaktní auto nesmysl.
Hodně ušetříte, pokud se budete držet při zdi s výbavou (už základní Edition nabízí vše potřebné), vykašlete se na drahý diesel a zůstanete u benzinu. Tedy tím nemyslíme základní atmosférickou 1,2 s výkonem skromných 83 koní, ta je dobrá jen pro rozvážnější řidiče na takové to jezdění kolem komína. Přeplňovaná verze s výkonem 110 koní v sobě má mnohem víc radosti ze života, a přitom jezdí za skromných šest litrů – a tím představuje ideální volbu.
V nabídce je také silnější varianta se 130 koni, jenže je spojená pouze s šestistupňovým automatem. Tím však není solidní měničový automat, ani nejde o mizerný robotizovaný manuál, nýbrž planetový automat, který se nachází mezi těmito dvěma extrémy – řadí spíš rozvážně, občas lehce zazmatkuje nebo drží otáčky zbytečně vysoko, takže o půllitru zvyšuje spotřebuje. A navíc kazí jízdní zážitek. Pokud ho vyloženě nepotřebujete, tak se mu vyhněte (čímž zároveň ušetříte nemalých 50 tisíc korun, rádo se stalo).
Jízdně je ale Crossland docela povedené auto – pro nenáročného řidiče. Jasně, v zatáčkách se pohupuje, na hrbolech i odskočí, ale při běžném tempu budete vnímat jen jeho pohodlí a to, jak snadno se řídí. 170milimetrová světlá výška vám může umožnit dojet po polňačce až k chalupě, příplatkový volič jízdních režimů IntelliGrip (upravuje nastavení elektroniky pro jízdu v terénu) k tomu však nejspíš potřebovat nebudete.
Navíc vám do řízení nebudou kecat žádné elektronické systémy: asistent jízdy v pruhu jde snadno vypnout a tempomat nemá adaptivní funkci. Akorát tedy nouzové brzdění (což je dost užitečná věc proti drobným ťukancům nebo nepozorným chodcům) už by v dnešní době měla být v základu, nikoli za příplatek.
Ale to je prostě tím, že Opel Crossland není nejnovější auto. Pro uživatele to bude mít pár nevýhod (chybějící funkce, jednodušší pojetí, absence sofistikovanějších jízdních asistentů), ale také řadu výhod (uživatelská přístupnost, menší příplatky, snazší servis). Celkově je to šikovné praktické a uživatelsky přátelské auto, které uspokojí především méně náročné řidiče. Takže pochopíme, když si ho budete chtít pořídit.
Rozhodně ale chtějte od prodejce pořádnou slevu. Základní cenovka Crosslandu totiž poskočila (jednak kvůli plošnému zdražování, ale také díky vyšší základní výbavě) na 459 990 Kč za atmosférickou verzi, respektive 499 990 Kč za turbo verzi – a za tyhle peníze můžete mít modernější, sofistikovanější a propracovanější auta.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 254 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,2 s |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 215/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 217/1 765/1 605 mm |
Rozvor | 2 604 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 410–520 l |