Hlavní obsah

Omlazená Cupra Leon ST je s mild-hybridem příjemné normální auto s praktickým kufrem a slušnou spotřebou

Foto: Lukáš Kukla

Leon v provedení od značky Cupra nedávno prošel modernizací, která přinesla několik zajímavých novinek. A řada z nich je vidět na první pohled, týkají se totiž designu.

Článek

Cupra pokračuje ve snaze více odlišit „sdílené“ modely se značkou Seat (Leon se samozřejmě stále prodává i jako Seat), proto tradičního zástupce nižší střední třídy opravdu důkladně upravila snad všude tam, kde relativně jednoduše mohla.

Cupra Leon tak dostala nové nárazníky s velkými otvory, jiné světlomety, vystouplý čumák a designéři si pohráli také s logy a světelnými podpisy. Hojně při tom využili motivy trojúhelníku. Výsledkem je Leon, jejž si s „tím druhým“ už asi nespletete.

K exteriéru ještě jedna zajímavost. Když jsem se poprvé potřeboval dostat do kufru testovaného kombíku Sportstourer (ST), automaticky jsem sáhl po logu automobilky umístěném na dveřích zavazadlového prostoru. To dříve (a u verze od Seatu snad stále je) bylo výklopné a právě jím se kufr otevíral.

Jenže u faceliftovaného vozu tu najdeme logo nové, které je sice krásně podsvícené, ale už se nevyklápí a jako otevírání zavazadelníku nefunguje. Nyní je potřeba stisknout tlačítko schované v dolní části pravého zadního světla.

Drobná vylepšení uvnitř

Zatímco vnějšek se změnil podstatně, interiér na první pohled působí stejně jako dříve. Stále tu najdeme přehlednou palubní desku s velkým dotykovým displejem infotainmentu, minimum fyzických ovladačů a digitální přístrojový panel. Přesto se vylepšovalo.

Například dotyková lišta pod hlavní obrazovkou, sloužící k regulaci teploty a hlasitosti multimédií, je nově podsvícená, což usnadňuje ovládání za tmy, dál se v kabině uplatňují nové materiály (vybrané s ohledem na udržitelnost) a došlo také na modernizovaný multimediální systém.

Foto: Lukáš Kukla

Středobodem palubní desky je obrovský displej multimediálního systému. Tlačítek uvnitř není moc, přesto se Cupra Leon ovládá docela dobře.

Infotainment běhá na obří obrazovce s 12,9palcovou úhlopříčkou a nabízí přepracované prostředí, které je uspořádáním podobné aktuálním verzím systému ve vozech Volkswagen nebo Škoda. Pracovalo se mi s ním dobře. Na velký displej se totiž vešla řada ikon a zkratek, které urychlují a zjednodušují ovládání mnoha důležitých funkcí. Infotainment je celkově docela přehledný, a navíc běhá velice svižně.

Jinak Cupra Leon Sportstourer zůstává i po faceliftu autem, v němž se sedí moc hezky. Potěší příjemné sedačky, slušný vnitřní prostor i pocitová kvalita zpracování. Kombík navíc přidává velký a praktický kufr se základním objemem 620 litrů.

Úsporný a docela svižný

I po modernizaci si Cupra Leon zachovává poměrně širokou nabídku motorizací. K dispozici jsou zážehové čtyřválce o objemech 1,5 a 2,0 litru, můžete mít také dvoulitrový diesel nebo hned dva plug-in hybridy.

K nám do testu dorazilo provedení 1.5 eTSI, tedy 48V mild-hybrid s 1,5litrový benzinovým turbomotorem o výkonu 110 kW, pohonem předních kol a sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou.

Jak je u mild-hybridů obvyklé, spalovák doplňuje elektromotor v roli startér/generátoru (napojený řemenem), který se stará nejen o startování, ale také dokáže využít rekuperací uloženou energii (ukládá se do malého lithium-iontového akumulátoru) a pomoci čtyřválci s odezvou na plyn a vyhlazením projevu v situaci, kdy se čeká na nástup turba.

Foto: Lukáš Kukla

Vnitřní prostor odpovídá nižší střední třídě. Běžně rostlí cestující tak vzadu najdou dostatek pohodlí.

A daří se mu to dobře, zvlášť ve sportovním jízdním režimu, v němž Leon neodpojuje spalovací motor a převodovku automaticky posílá do módu S, který neváhá čtyřválec udržovat ve vyšších otáčkách. V nich totiž jedna-pětka na pokyny pravé nohy reaguje nejochotněji.

Díky tomu všemu tenhle kombík působí vcelku svižně, přestože 150 koní stačí na zrychlení z nuly na sto za nepříliš oslnivých 9 sekund. V praxi však mild-hybridní Cupra Leon jede pocitově tak nějak lépe. Jasně, vyloženě sprinter to není, ale když si motor ještě navíc nachystáte manuálním řazením do vhodných otáček, svezete se docela rychle – třeba na zakroucené horské silnici, kde není prostor na vysloveně vysoké tempo, ale kde se hodí spíš pružnost a slušný zátah v nižších rychlostech.

Kombík navíc krásně podporuje skvělý podvozek, díky němuž se auto chová až překvapivě hbitě. Ochotně reaguje na pohyby volantu, hezky se stáčí do oblouku a pohotově mění směr. Řízení je tak akorát tuhé a přesné, slušnou práci odvádějí i brzdy.

Projev je prostě snad až moc dobrý na to, že jde v podstatě o základní verzi Cupry Leon, nikoli některou z těch sportovních variant, a že si tohle provedení snad nekoupí někdo, koho zajímá vzrušující svezení. Cupra Leon 1.5 eTSI představuje spíše normální kompakt vhodný na každý den – jen s přidanou špetkou stylu a sportovnosti.

Proto mě potěšilo, že podvozek nabízí také hodně solidní komfort. Ano, je sice celkově tužší, přesto úspěšně filtruje nerovnosti a je dostatečně poddajný i na hodně rozbitém povrchu – a na sportovních pneumatikách o rozměru 235/35 R19.

Foto: Lukáš Kukla

Kombík má kufr o základním objemu 620 litrů. Potěší hlavně dlouhou ložnou plochou, šikovné jsou i přihrádky po stranách, háčky na tašky nebo možnost sklápět zadní opěradla přímo ze zavazadelníku.

Klidná jízda navíc vyhovuje mild-hybridnímu čtyřválci, který se za lehkou nohu dovede odvděčit interesantní spotřebou - dlouhodobě umí jezdit pod 6 litrů na 100 kilometrů. Já jsem občas trošičku divočil, proto jsem kombík vracel s průměrem 6,6 l / 100 km. A to je podle mě pořád fajn.

Mild-hybrid si k nižší spotřebě pomáhá například plachtěním, které tu funguje vážně moc hezky. Spalovací motor se odpojuje docela často (jen ve sportovním režimu to nedělá, jak už víte), stačí sundat nohu z plynu a Leon pak krásně „klouže“ setrvačností dál. Čtyřválec se pak znovu připojí po šlápnutí na akcelerátor nebo brzdu (při zpomalování je motor potřeba, aby mohlo docházet k rekuperaci).

Nastartování spalováku chviličku trvá, ale není to nic hrozného. Celkově pohonné ústrojí působí příjemně kultivovaně a pohotově.

Pochválit musím ještě sladění s dvouspojkovým automatem. Nejen koncernová auta vybavená tímto typem převodovky občas bojují s cukáním a takovou zvláštní prodlevou při rozjezdech, jako by si neuměla poradit s dávkováním plynu a nedokázala se plynule rozjet. Často nejprve na akcelerátor nereagují a pak po nepříjemně dlouhé chvilce najednou vystřelí jako splašená. V Cupře Leon 1.5 eTSI se nic takového nedělo.

Celkově je tento kombík opravdu sympatickým autem, po jízdní a praktické stránce „normálním“ v nejlepším slova smyslu. Třebaže na tomto dojmu vlastně modernizace nic výrazně nezměnila, přesto vozu v některých ohledech pomohla, zvlášť několika vylepšeními v interiéru. Design jste si už jistě zhodnotili sami, mně se každopádně nový výraz líbí.

Ale hlavně jsem rád, že Cupra Leon Sportstourer v mild-hybridním provedení představuje po všech stránkách solidní automobil, s nímž se prostě moc hezky jezdí. Jen od něj - logicky - neočekávejte stejnou šťavnatost jako u výkonnějších variant. Tahle Cupra je vyloženě civilní stroj.

Testovaná specifikace je druhou nejlevnější v ceníku, začíná na částce 919 900 Kč. Nejdostupnější je neelektrifikovaná verze 1.5 TSI o stejném výkonu 110 kW, je však vybavena výhradně 6stupňovou manuální převodovkou - startuje na 829 900 Kč.

Na druhém konci pak najdeme plug-in hybridní e-HYBRID s 200 kW v provedení VZ Extreme za 1 504 900 Kč. Nejvýkonnější je ale 2.0 TSI s pohonem všech kol a výkonem 245 kW, které stojí nejméně 1 209 900 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový řadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 - 6 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, DSG, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 447 - 1 486 kg
Akcelerace 0–100 km/h9 s
Maximální rychlost216 km/h
Spotřeba WLTP (kombinace)5,6 - 6,0 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 656/1 799/1 466 mm
Rozvor2 686 mm
Objem zavazadlového prostoru620 l
Načítám