Článek
Cupra pokračuje ve snaze více odlišit „sdílené“ modely se značkou Seat (Leon se samozřejmě stále prodává i jako Seat), proto tradičního zástupce nižší střední třídy opravdu důkladně upravila snad všude tam, kde relativně jednoduše mohla.
Cupra Leon tak dostala nové nárazníky s velkými otvory, jiné světlomety, vystouplý čumák a designéři si pohráli také s logy a světelnými podpisy. Hojně při tom využili motivy trojúhelníku. Výsledkem je Leon, jejž si s „tím druhým“ už asi nespletete.
K exteriéru ještě jedna zajímavost. Když jsem se poprvé potřeboval dostat do kufru testovaného kombíku Sportstourer (ST), automaticky jsem sáhl po logu automobilky umístěném na dveřích zavazadlového prostoru. To dříve (a u verze od Seatu snad stále je) bylo výklopné a právě jím se kufr otevíral.
Jenže u faceliftovaného vozu tu najdeme logo nové, které je sice krásně podsvícené, ale už se nevyklápí a jako otevírání zavazadelníku nefunguje. Nyní je potřeba stisknout tlačítko schované v dolní části pravého zadního světla.
Drobná vylepšení uvnitř
Zatímco vnějšek se změnil podstatně, interiér na první pohled působí stejně jako dříve. Stále tu najdeme přehlednou palubní desku s velkým dotykovým displejem infotainmentu, minimum fyzických ovladačů a digitální přístrojový panel. Přesto se vylepšovalo.
Například dotyková lišta pod hlavní obrazovkou, sloužící k regulaci teploty a hlasitosti multimédií, je nově podsvícená, což usnadňuje ovládání za tmy, dál se v kabině uplatňují nové materiály (vybrané s ohledem na udržitelnost) a došlo také na modernizovaný multimediální systém.
Infotainment běhá na obří obrazovce s 12,9palcovou úhlopříčkou a nabízí přepracované prostředí, které je uspořádáním podobné aktuálním verzím systému ve vozech Volkswagen nebo Škoda. Pracovalo se mi s ním dobře. Na velký displej se totiž vešla řada ikon a zkratek, které urychlují a zjednodušují ovládání mnoha důležitých funkcí. Infotainment je celkově docela přehledný, a navíc běhá velice svižně.
Jinak Cupra Leon Sportstourer zůstává i po faceliftu autem, v němž se sedí moc hezky. Potěší příjemné sedačky, slušný vnitřní prostor i pocitová kvalita zpracování. Kombík navíc přidává velký a praktický kufr se základním objemem 620 litrů.
Úsporný a docela svižný
I po modernizaci si Cupra Leon zachovává poměrně širokou nabídku motorizací. K dispozici jsou zážehové čtyřválce o objemech 1,5 a 2,0 litru, můžete mít také dvoulitrový diesel nebo hned dva plug-in hybridy.
K nám do testu dorazilo provedení 1.5 eTSI, tedy 48V mild-hybrid s 1,5litrový benzinovým turbomotorem o výkonu 110 kW, pohonem předních kol a sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou.
Jak je u mild-hybridů obvyklé, spalovák doplňuje elektromotor v roli startér/generátoru (napojený řemenem), který se stará nejen o startování, ale také dokáže využít rekuperací uloženou energii (ukládá se do malého lithium-iontového akumulátoru) a pomoci čtyřválci s odezvou na plyn a vyhlazením projevu v situaci, kdy se čeká na nástup turba.
A daří se mu to dobře, zvlášť ve sportovním jízdním režimu, v němž Leon neodpojuje spalovací motor a převodovku automaticky posílá do módu S, který neváhá čtyřválec udržovat ve vyšších otáčkách. V nich totiž jedna-pětka na pokyny pravé nohy reaguje nejochotněji.
Díky tomu všemu tenhle kombík působí vcelku svižně, přestože 150 koní stačí na zrychlení z nuly na sto za nepříliš oslnivých 9 sekund. V praxi však mild-hybridní Cupra Leon jede pocitově tak nějak lépe. Jasně, vyloženě sprinter to není, ale když si motor ještě navíc nachystáte manuálním řazením do vhodných otáček, svezete se docela rychle – třeba na zakroucené horské silnici, kde není prostor na vysloveně vysoké tempo, ale kde se hodí spíš pružnost a slušný zátah v nižších rychlostech.
Kombík navíc krásně podporuje skvělý podvozek, díky němuž se auto chová až překvapivě hbitě. Ochotně reaguje na pohyby volantu, hezky se stáčí do oblouku a pohotově mění směr. Řízení je tak akorát tuhé a přesné, slušnou práci odvádějí i brzdy.
Projev je prostě snad až moc dobrý na to, že jde v podstatě o základní verzi Cupry Leon, nikoli některou z těch sportovních variant, a že si tohle provedení snad nekoupí někdo, koho zajímá vzrušující svezení. Cupra Leon 1.5 eTSI představuje spíše normální kompakt vhodný na každý den – jen s přidanou špetkou stylu a sportovnosti.
Proto mě potěšilo, že podvozek nabízí také hodně solidní komfort. Ano, je sice celkově tužší, přesto úspěšně filtruje nerovnosti a je dostatečně poddajný i na hodně rozbitém povrchu – a na sportovních pneumatikách o rozměru 235/35 R19.
Klidná jízda navíc vyhovuje mild-hybridnímu čtyřválci, který se za lehkou nohu dovede odvděčit interesantní spotřebou - dlouhodobě umí jezdit pod 6 litrů na 100 kilometrů. Já jsem občas trošičku divočil, proto jsem kombík vracel s průměrem 6,6 l / 100 km. A to je podle mě pořád fajn.
Mild-hybrid si k nižší spotřebě pomáhá například plachtěním, které tu funguje vážně moc hezky. Spalovací motor se odpojuje docela často (jen ve sportovním režimu to nedělá, jak už víte), stačí sundat nohu z plynu a Leon pak krásně „klouže“ setrvačností dál. Čtyřválec se pak znovu připojí po šlápnutí na akcelerátor nebo brzdu (při zpomalování je motor potřeba, aby mohlo docházet k rekuperaci).
Nastartování spalováku chviličku trvá, ale není to nic hrozného. Celkově pohonné ústrojí působí příjemně kultivovaně a pohotově.
Pochválit musím ještě sladění s dvouspojkovým automatem. Nejen koncernová auta vybavená tímto typem převodovky občas bojují s cukáním a takovou zvláštní prodlevou při rozjezdech, jako by si neuměla poradit s dávkováním plynu a nedokázala se plynule rozjet. Často nejprve na akcelerátor nereagují a pak po nepříjemně dlouhé chvilce najednou vystřelí jako splašená. V Cupře Leon 1.5 eTSI se nic takového nedělo.
Celkově je tento kombík opravdu sympatickým autem, po jízdní a praktické stránce „normálním“ v nejlepším slova smyslu. Třebaže na tomto dojmu vlastně modernizace nic výrazně nezměnila, přesto vozu v některých ohledech pomohla, zvlášť několika vylepšeními v interiéru. Design jste si už jistě zhodnotili sami, mně se každopádně nový výraz líbí.
Ale hlavně jsem rád, že Cupra Leon Sportstourer v mild-hybridním provedení představuje po všech stránkách solidní automobil, s nímž se prostě moc hezky jezdí. Jen od něj - logicky - neočekávejte stejnou šťavnatost jako u výkonnějších variant. Tahle Cupra je vyloženě civilní stroj.
Testovaná specifikace je druhou nejlevnější v ceníku, začíná na částce 919 900 Kč. Nejdostupnější je neelektrifikovaná verze 1.5 TSI o stejném výkonu 110 kW, je však vybavena výhradně 6stupňovou manuální převodovkou - startuje na 829 900 Kč.
Na druhém konci pak najdeme plug-in hybridní e-HYBRID s 200 kW v provedení VZ Extreme za 1 504 900 Kč. Nejvýkonnější je ale 2.0 TSI s pohonem všech kol a výkonem 245 kW, které stojí nejméně 1 209 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 498 cm³ |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, DSG, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 447 - 1 486 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9 s |
Maximální rychlost | 216 km/h |
Spotřeba WLTP (kombinace) | 5,6 - 6,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 656/1 799/1 466 mm |
Rozvor | 2 686 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 620 l |