Hlavní obsah

Okreskový rychlík i luxusní pohodář: Audi SQ8 těží ze síly a charakteru V8

Foto: Lukáš Kukla

Vlajkovou lodí Audi je již dlouhá léta limuzína A8, ale štafetu „toho nejlepšího od Audi“ přebírá stylové SUV Q8, po kterém se zákazníci mohou utlouct. A velmi často ho chtějí právě s osmiválcem verze SQ8. No, vůbec se jim nedivíme!

Článek

Mohutné, agresivní a ostře řezané Audi Q8 budí dost pozornosti samo o sobě, dokonce i v relativně nenápadném bílém laku s kontrastními černými doplňky. Když si pak při startování jeho osm válců ještě podrážděně odkašle do čtyř koncovek výfuku a ustálí se na brumlavém volnoběhu, strhává obvykle pozornost celé ulice.

Foto: Lukáš Kukla

Čtyři trubky na zádi umí zahrát krásný koncert, který nadchne každého opravdového fanouška aut.

Připomínat, že SQ8 před pár lety přezbrojila z dieselového osmiválce na benzinový, to už snad není ani potřeba – poznáte to snadno podle zvuku. Hlubokého basového bručení, které je překvapivě o mnoho jemnější než typické bublání amerických muscle cars. Pod plynem mocně, ale poněkud vzdáleně burácí, kabina je totiž skvěle odhlučněná, okolí si zvuku vašeho motoru užije o trochu víc. Ale v každém momentu cítíte, že máte pod pravým chodidlem skutečné monstrum.

Foto: Lukáš Kukla

Benzinový osmiválec má lepší zvuk a jeho gradace zátahu je prudce nakažlivá.

To disponuje silou 507 koní a 770 Nm, které mohutnou SQ8 vystřelí z klidu na stovku za pouhých 4,1 sekundy. Zátahu má spoustu už od nízkých otáček, ale právě kvůli gradujícímu zvuku ho s chutí podržíte až k červenému poli, abyste si užili celý ten ohňostroj až do konce, pak jen cvaknete pádlem pod volantem a celá ta strhující show začne nanovo, vy jste přitom zamáčknutí do sedačky a stíháte sotva dýchat.

Hlavně se pak pořádně nadechněte před zatáčkou, protože příplatkové karbon-keramické brzdy vám doslova vyrazí dech. Vzduchový podvozek zatne svaly a kola se zakousnou do stopy, aktivní stabilizátory omezí náklony karoserie, aktivní řízení zadní nápravy utáhne stopu a na výjezdu můžete díky zadnímu sportovnímu diferenciálu dokonce decentně pohodit zadkem téhle bestie.

Foto: Lukáš Kukla

Pořádně se nadechněte, ať vám SQ8 může vyrazit dech.

Díky názorné ukázce Vorsprung durch Technik působí SQ8 při rychlé jízdě jako o číslo menší a o půl tuny lehčí, takže se nebojíte chytit ji pod krkem a prohnat se svou oblíbenou okreskou pěkně zostra, SQ8 si to nechá líbit. Na konci vám bude běhat mráz po zádech z té rychlosti, ale pod nosem budete mít široký úsměv – pravé řidičské vzrušení. 600koňové RS Q8? Asi úplně nepotřebuji, děkuji.

Foto: Lukáš Kukla

SQ8 umí být okreskovým rychlíkem, ale i uklidňujícím pohodářem.

Kouzlo SQ8 je totiž také v tom, jak se dokáže vyklidnit. Vzduchové tlumiče poskytují neuvěřitelné pohodlí i na 22palcových kolech, v kabině jste odtržení od okolního ruchu, převodovka řadí hladce a motor si jen tiše brumlá, zatímco vy si s podporou pokročilých jízdních asistentů můžete vychutnávat všechen luxus na palubě – počínaje moderním 10palcovým infotainmentem (doplněným menším 8,6palcovým displejem ovládajícím klimatizaci a další funkce) s širokou mobilní konektivitou a online službami přes hifi Bang &Olufsen a propracované ambientní osvětlení až po vyhřívaná a odvětrávaná kožená sedadla, která jsou tak pohodlná, že se vám z nich nebude chtít vystupovat ani po stovkách společných kilometrů.

Jediná vada na kráse v jinak nádherně propracované kabině SQ8 jsou ošklivá plastová pádla řazení pod volantem, která dělají ostudu i v Golfu za pár stovek tisíc, natožpak v luxusním autě za tři miliony. Také vás příliš nepotěší spotřeba – těch osm válců má totiž odpovídající benzinový apetit. S lehkou nohou můžete dálky dávat za 10-12 litrů, realita bude ale spíš kolem 15. Kdo chce opičku, musí mít na banány, však to znáte.

Pokud si ale Audi SQ8 můžete dovolit, určitě nebudete zklamaní. Je to stejně pohodlná a schopná loď jako A8 a na obchodní schůzce nebo golfovém srazu s byznysovými partnery udělá stejnou parádu, ale v každodenním rodinném životě je o kus praktičtější a všestrannější. A určitě si o vás nikdo nebude myslet, že jen děláte někomu řidiče…

Základní cena Audi Q8 1 961 900 Kč odpovídá jeho image vlajkové lodi, sofistikované technice a bohaté výbavě, výkonnější a technikou i výbavou ještě našlapanější SQ8 je pak ještě o milion dražší. Za vrcholné 600koňové RS Q8 dáte ještě o půl milion víc.

Technické údaje
Motorzážehový vidlicový osmiválec, 2x turbo, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon373 kW (507 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment770 Nm při 2 000–4 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 345 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h4,1 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinovaná)12,0 l/100 km
Objem palivové nádrže85 litrů
Kola a pneumatiky285/40 R22
Rozměry (délka/šířka/výška)5 006/1 995/1 708 milimetrů
Rozvor2 996 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru605 litrů
Načítám