Článek
V krásném počasí umí zazářit každé kabrio – stačí stáhnout střechu a užívat si hřejivých slunečních paprsků a větru ve vlasech. A je už skoro jedno, co právě řídíte. Jenže když se zatáhne a ochladí, je to jiné. Předně oceníte výkonné topení a vyhřívání sedačky i volantu, výdechy teplého vzduchu přímo na krk jsou pak jen třešničkou na dortu. Pak jde stále jezdit „nahoře bez“ i v teplotách, které k otevřeným radovánkám přímo nevybízejí. Do tuhého pak začne jít, když k tomu všemu začnou na čelní sklo padat dešťové kapky nebo rovnou sněhové vločky…
Pak už nejde jen o to, jestli sedíte v dobrém kabrioletu, ale také ve skutečně dobrém autě. A BMW M4 ani v tomto momentu nezklame. Za pouhých 18 sekund a při jízdě do rychlosti až 50 km/h natáhnete několikavrstvou plátěnou střechu (vyztuženou panely z papírové voštinové konstrukce), která vás perfektně izoluje od vnějšího marastu. Najednou také s otevřenou náručí přivítáte všechny výdobytky moderní techniky na palubě – od digitální přístrojovky a nejmodernějšího infotainmentu přes sofistikované jízdní asistenty až po měničovou automatickou převodovku zajišťující hladké řazení a pohon všech čtyř kol xDrive, na který se můžete vždy spolehnout.
To vše dělá z otevřené (a také dočasně uzavřené) M4 skvělého parťáka pro každodenní cestování. Přeplňovaný šestiválec pod kapotou se umí docela ztišit, podvozek trochu povolí zatnuté svaly a celé auto se vyklidní, řízení není nijak fyzicky náročné, takže si za volantem můžete užívat pohodu (skoro) jako v kterémkoliv jiném trojkovém BMW. Tedy až do momentu, kdy stisknete červené tlačítko „M“ na volantu…
Vlastně ta tlačítka jsou dvě a každé si můžete nakonfigurovat trochu jinak – jedno třeba na lehký sport na silnici (všechna nastavení na „Sport“ a zapnuté DSC) a druhé na ostrou palbu na uzavřené trati (nastavení „Sport Plus“ je totiž pro české silnice už dost nekompromisní). Každopádně se M4 okamžitě promění na pěkně rozlícené monstrum, které spořádá každou okresku na posezení.
Podvozek ztuhne, převodovka podřadí o pár kvaltů, motor zavyje a M4 vyrazí vpřed jako smyslů zbavená. Se stovkou z klidu za 3,7 sekundy otevřená M4 nijak nezaostává za tou uzavřenou (0,2 sekundy rozdílu si v tom kalupu fakt nevšimnete) a rychlosti má pro vás plnou náruč, vše ale podává velmi precizní a kontrolovatelnou formou, takže vám z ní neběhá mráz po zádech – tedy do momentu, kdy se na nějaké rovince nepodíváte na rychloměr.
Ale před zatáčkou bezpečně dobrzdíte, přesným řízením snadno zamíříte čumák k apexu, o grip se můžete spolehlivě opřít a čtyřkolka vám dodá maximum trakce na výjezdu. Je to vážně velmi impozantní adrenalinový zážitek. Samozřejmě cítíte, že řídíte už dost velké a těžké auto (vždyť kabrio váží o 145 kilo víc než už tak dost těžké kupé), ale M4 dělá vše proto, aby se kolem vás smrskla a tvářila se, že je právě po čtvrttunové dietě.
M4 kabrio se navíc ještě snaží, abyste příliš nepocítili absenci střechy nad hlavou – necítíte žádné kroucení, neslyšíte žádné skřípání, volant se vám netřese v rukou a zpětné zrcátko netančí lambadu. Museli byste na ni hodně přitlačit a/nebo najít hodně mizerný asfalt, aby se M4 kabrio roztřásla kolena.
Ale stejně si většina zkušených pilotů na okreskové řádění pořídí kupé, ti praktičtější možná sáhnou po sedanu nebo vynikajícím kombíku. M4 kabrio tak bude spíš volbou těch, co chtějí BMW s nebem nad hlavou a nemají hluboko do kapsy, aby si mohli dopřát vysoký výkon a občas nějaké ty supersonické přelety po dálnicích nebo svižné drcení okresek. Ale je dobré vědět, že když se silnice začne kroutit, můžete se na M4 kabrio spolehnout stejně jako na jejího sourozence. A navíc vám bude dělat radost pokaždé, když vykoukne slunce, a nezklame vás, když se přiženou bouřkové mraky. Je to prostě každodenní radost.
Zatímco kupé BMW M4 seženete ve slabší verzi (480 koní) s manuálem (2 437 500 Kč), ve variantě Competition (510 koní) s automatem a pohonem zadních (2 545 400 Kč) a všech čtyř kol xDrive (2 667 600 Kč), kabrio pořídíte pouze v nejvyšší variantě Competition xDrive za 2 792 400 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, uložený vpředu podél, twin-turbo |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Výkon | 375 kW (510 k) při 6 250 ot./min. |
Točivý moment | 650 Nm při 2 750–5 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 995 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | 275/35 ZR19 vpředu, 285/30 ZR20 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 794/1 887/1 395 mm |
Rozvor | 2 857 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 385 l |