Článek
Jako když do vás zezadu narazí vlak – přesně tak „chutná“ instantní zátah mocných 795 Nm roztáčejících všechna čtyři kola BMW i4. Zadupnete plyn, dostanete ránu do ledvin, hlavou se bouchnete do opěrky sedadla a auto tiše, ale naprosto neúprosně vyrazí vpřed jako vystřelené z gigantického praku…
Konkrétně se tu bavíme o zrychlení z klidu na stovku za pouhých 3,9 sekundy, což je na chlup stejný čas jako v případě pořádně nabroušené silniční stíhačky jménem M3 Competition. Síla je podobná, ale podávaná je úplně jiným stylem. M3 je jako divoký bojovník MMA, který vás popadne za límec a s hlasitým řevem s vámi vymete okresku, i4 je oproti tomu jako uhlazený gentleman s boxerem ukrytým v rukavici, kterým obkrouží hladký oblouk a vyrazí vám zuby až na druhou stranu ulice.
Jejich rychlostní souboj by mě vážně zajímal – M3 by na okruhu měla bezpochyby navrch, protože je lehčí, obratnější a ostřejší, jenže na obyčejné okresce by i4 kontrovala svou brutální instantní akcelerací, kdy nečekáte na ideální otáčky ani roztočení turbodmychadel a prostě pelášíte, a mohla by naplno využít neuvěřitelné hbitosti a stability dané nízkým těžištěm situovaným přímo v ose otáčení… tam by síly byly pravděpodobně hodně vyrovnané.
Ať už by to dopadlo jakkoliv, tohle srovnání je pro i4 velkou poklonou. Jenže si ji plně zaslouží, protože se řídí ohromně přirozeně a dokáže plně vtáhnout do děje, takže se na konci oblíbeného úseku otočíte a dáte si ho znovu. A znovu a znovu… až dokud bychom nebudete mít žaludek obrácený naruby a vnitřnosti na kaši.
A jestli se smějete, že by dřív došla baterka, tak ten úsměv vám rychle ztuhne na tváři – energii elektromotorům totiž dodává bateriový balík o kapacitě přes 80 kWh, což pohodlně stačí na dojezd přes 400 km v klidném tempu a ke třem stovkám v plném okreskovém nasazení (hodně energie získáte zpět rekuperací). A věřte, že takhle dlouho vydrží jezdit na elektrické horské dráze jen ty nejodolnější typy…
Největší rozdíl oproti M3 ale poznáte, když zpomalíte. M3 i v klidném provozu zůstává patřičně napružená a dychtí vyrazit na hon další kořisti, i4 se oproti tomu naprosto zrelaxuje a jede tiše a plavně jako luxusní limuzína s vychováním z té nejlepší soukromé školy pro pravé gentlemany. K tomu tu máte nejmodernější infotainment s širokou online a mobilní konektivitou, balík jízdních asistentů a kupu komfortních vychytávek, abyste za volantem mohli také patřičně relaxovat. To vše je pak zabalené do elegantnějšího pojetí kabátku čtyřkového Gran Coupe, které bude všem fanouškům a zákazníkům důvěrně známé.
Na druhou stranu použití existující platformy pro spalovací motory má za následek trochu stísněnější vnitřní prostor – kreativci v BMW by ho určitě popsali jako „sportovně intimní“, ale majitelé konkurenční Tesly by nejspíš nechápavě kroutili hlavou, proč se v tak velkém autě musí tolik mačkat. Infotainment taky nepatří k nejintuitivnějším (to ale s ohledem na šíři funkcionality můžeme v dnešní době říci prakticky o každém podobném systému) a automatická rekuperace by snesla ještě trochu vývoje, aby lépe četla okolní prostředí a reagovala konzistentněji (což nejspíš s dalšími updaty bude, případně ji můžete zcela vypnout).
Celkově vzato se však BMW i4 vážně povedlo. Je to perfektní elektrická varianta klasického pojetí sportovní limuzíny od BMW se vším všudy – elegantní vizáží, prémiovým charakterem, skvělou dynamikou (v případě M50 přímo balistickou!), a především precizní ovladatelností, která nadchne i řidičské fajnšmekry. Ať letíte na plný plyn po okresce nebo se jen pomalu ploužíte do práce, BMW i4 M50 je prostě radost řídit!
BMW i4 M50 pořídíte za 1 844 700 Kč, což vypadá jako ranec, ale ve skutečnosti je to o skoro 30 tisíc méně, než kolik stojí konvenční M440i xDrive s výkonem o 170 koní nižším. Pokud ale nepotřebujete tu nejdivočejší verzi, můžete se „spokojit“ se slabší i4 eDrive40 – ta má pořád velmi slušných 340 koní a ušetří vám 365 tisíc korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 400 kW (544 k) |
Točivý moment | 795 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 290 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,9 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Dojezd | 520 km |
Kapacita baterie | 83,9 kWh (využitelná 81,5 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 205 kW |
Kola a pneumatiky | přední 245/45 R18, zadní 255/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 783/1 852/1 448 mm |
Rozvor | 2 856 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 470 l |