Hlavní obsah

Oči, co nemrkají, terénní asistent a chytrá elektrifikace: Tři vychytávky Subaru Forester

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Mezi rodinnými SUV máte nepřeberný výběr aut všech možných značek, tvarů a barev. Ale jen málokteré z nich je něčím víc než nudným dopravním prostředkem. Málokteré v sobě má něco, co vás opravdu chytí za srdce. To něco, co nadšení autaři nazývají DUŠE. A právě takovým autem je Subaru Forester…

Článek

Ale nebudeme se opakovat ve vynášení Foresteru do nebe. Už vás nebudeme nudit vychvalováním toho, jak je příjemně praktický (třeba dveře kryjící prahy, abyste se neušpinili, a otevírající se skoro do pravého úhlu, což usnadňuje nastupování nebo manipulaci s dětskou sedačkou) a uživatelsky vstřícný (pořád má spoustu tlačítek, která můžete ovládat i v rukavicích), dostatečně prostorný (vzadu se pohodlně usadí i dospělák a kufr pozře pět set litrů zavazadel), jak báječně jezdí (bez přehánění má nejlepší podvozek mezi SUV) a jak skvěle se řídí (opravdu vás to bude bavit). Tentokrát se podíváme na zajímavé technické vychytávky, které obvykle nedostávají zase tolik prostoru.

EyeSight – další pár očí na silnici

Věděli jste, že se každé Subaru dívá na svět dvěma očima, co nikdy nemrkají? Na rozdíl od jiných jde totiž automobilka se souhvězdím Plejád ve znaku na bezpečnost cestou duálního kamerového systému (na rozdíl od jedné kamery vytváří přesnější obraz situace), který neustále pozoruje dění před vozem – monitoruje ostatní auta, detekuje překážky včetně chodců a cyklistů, sleduje pruhy na silnici, čte dopravní značky. A to i za deště, v mlze nebo v noci.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dvě kamery systému EyeSight jsou schované u horní hrany čelního okna, odkud mají na silnici nejlepší výhled.

EyeSight tak dokáže udržovat jízdu v pruhu a mění rychlost tempomatu podle dopravy před vozem (dokáže zpomalovat až do zastavení a znovu se rozjet, když se doprava rozhýbe), případně dokáže zabrzdit v případě hrozící kolize a odvrátit ji či alespoň zmírnit její následky (nemluvě o automatickém přepínání dálkových světel a spolupráci se zadními senzory monitorujícími slepé úhly a překážky při parkování). A také vás upozorní, když se třeba při dlouhém čekání na červené na křižovatce zakoukáte do okolí a auto před vámi se pak na zelenou rozjede. Šikovnou maličkostí jsou i nenápadné notifikační diody u dolní hrany čelního skla.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Díky přehlednému zobrazení snadno získáte přehled o dostupných a aktivovaných funkcích EyeSight.

Systém EyeSight ale svými kamerami nahlíží také do interiéru. Primárně proto, aby vás upozornil v případě, že ztratíte koncentraci na řízení nebo vás začne přemáhat únava. Ale také dokáže rozeznávat tváře řidiče a podle toho přepínat uživatelské profily a s nimi měnit nastavení vozu.

e-Boxer – elektrifikace chytrou cestou

Elektrifikace se nevyhne žádné automobilce, ale Subaru na to šlo specifickou cestou, která vám přinese reálné úspory a přitom příliš nezatíží vaši peněženku. Typický plochý čtyřválec typu boxer podporuje elektromotor (16,7 k a 66 Nm) pracující s napětím 112V a fungující trochu jako mild-hybrid (vypíná motor při stání na křižovatce nebo plachtění na okresce, pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci a spolu s převodovkou Lineartronic s plynule měnitelným převodem zostřuje reakce na plyn) a trochu jako klasický hybrid (umí přímo pohánět kola třeba při popojíždění na parkovišti, poskakování v koloně nebo při plutí po okresce).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Subaru svůj typický boxer elektrifikovalo chytře, abyste nepřišli o žádnou z jeho oblíbených vlastností.

Přináší tak tišší jízdu (jen na chvíli, protože čerpá energii z miniaturní baterie 0,6 kWh) a reálně uspoří půllitr až litr paliva každých sto kilometrů (podle trasy a vaší řidičské šikovnosti), takže s ním můžete jezdit za nějakých sedm až osm litrů, přitom nesnižuje tažnou sílu (1 870 kg pro brzděný přívěs a 750 kg pro nebrzděný). Také za něj nepřiplácíte statisíce a nemusíte se bát ani vyšších servisních nákladů, protože tento elektrický doping je relativně nekomplikovaný systém.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na jedné z obrazovek můžete za jízdy sledovat, jak moc elektřiny jste zrekuperovali a jak ji využíváte k pohonu.

X-Mode – pomocník pro jízdu v terénu

Subaru je známé svým symetrickým pohonem všech čtyř kol, jenž vás dokáže vytáhnout ze spousty problémů. Jeho nadstavbou je pak terénní asistent X-Mode, který mění nastavení elektroniky usnadňující průchodnost obtížným terénem, jako je třeba bláto nebo sníh (nově se při vyšší rychlosti nedeaktivuje, ale zůstává v pohotovosti do dalšího zpomalení). K tomu přidává funkci kontrolovaného sjíždění příkrých svahů (Hill Descent Control), kdy i na kluzkém povrchu dokáže udržovat zadanou rychlost.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Funkce X-Mode ovládáte voličem na středové konzole.

Na centrální obrazovce ve speciálním zobrazení můžete sledovat podélný i příčný náklon nebo kontrolovat činnost HDC. Skvělou vychytávkou je i kamera sledující přední kola – na displeji přesně vidíte, jak daleko jste od případné překážky.

Subaru Forester je tak jedno z posledních aut, které vás technickými výstřelky nechce ohromit, ale chytře je využívá, aby vám usnadnilo život a zajistilo ještě větší pohodlí a bezpečí. Což je skvělá nadstavba k praktickému a uživatelsky přívětivému vozu přímo stvořenému pro náročné podmínky. Zní to možná otřepaně, ale Forester pro vás vážně nebude „jen auto“, ale stane se členem vaší rodiny.

Akorát na něj musíte mít milion. Úplný základ (Active) totiž sice stojí 965 000 Kč, ale rozumnější je připlatit si alespoň za vyšší výbavu Comfort v ceně 1 080 000 Kč, která přinese řadu šikovných komfortních (vyhřívání volantu a zadních sedadel, bezklíčový přístup, elektrické víko kufru atd.) a bezpečnostních (parkovací senzory vzadu, automatické brzdění, automatické přepínání dálkových světel a další) prvků.

Na vrcholu nabídky je pak limitovaná edice Black Edition (za 1,2 milionu) jako nadstavba nejvyšší výbavy Executive (je jen o 10 tisíc levnější), která přináší lesklá černá 18“ kola, černé provedení nárazníků, masky, střešních ližin, krytů zrcátek, okenní lišty, střešního spoileru a antény a také nápisů na zádi.

Technické údaje
Motorčtyřválcový boxer uložený vpředu podél + MHEV
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 600–6 000 ot./min. + 16,7 k elektromotoru
Točivý moment194 Nm při 4 000 ot./min. + 66 Nm elektromotoru
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 760 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,8 s
Maximální rychlost188 km/h
Spotřeba (kombinace)8,1 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky225/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 640/1 815/1 730 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru509 l
Načítám