Článek
Na další úroveň totiž posouvá ty vlastnosti, kvůli nimž zákazníci o hybridech vybavených větší baterií s možností externího dobíjení uvažují - nabízí výrazně delší dojezd na elektřinu a podstatně rychlejší nabíjení. K dispozici jsou dvě verze. Slabší poskytuje kombinovaný výkon 150 kW (204 koní) a nejvyšší točivý moment 350 Nm, testované silnější provedení umí dokonce 200 kW (272 k) a 400 Nm.
Oba plug-in hybridy využívají kombinaci turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce o objemu 1,5 litru, elektromotoru, šestistupňové dvouspojkové převodovky, pohonu předních kol a akumulátoru, který zajišťuje dostatek energie pro elektrickou jízdu.
Liší se však naladění spalovací jednotky. V případě slabšího plug-in hybridu motor 1.5 TSI evo2 dává 110 kW, ve výkonnější verzi pak 130 kW. Elektromotor v obou případech poskytuje 85 kW (116 k).
Lepší elektro s rychlejším nabíjením
V čem se nová generace plug-in hybridního pohonu proti předchozí velice zlepšila, je její „elektrická osobnost“. Volkswagen vybavil Tiguan eHybrid baterií s využitelnou kapacitou 19,7 kWh (dříve 10,6 kWh), díky níž se elektrický dojezd zvýšil až na 117 kilometrů v kombinovaném provozu. U předchozího provedení výrobce udával dosah okolo 60 km.
A skvělé je také zavedení rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. Tiguan zvládne až 40 kW, takže doplnění energie z 10 na 80 procent zabere jen asi čtvrt hodiny. Zůstává samozřejmě možnost dobíjení střídavým proudem, a to výkonem až 11 kW (dříve jen 3,6 kW).
V praxi je tenhle posun opravdu výrazně znát, všechna vylepšení přispívají – logicky - k tomu, že auto dokáže jezdit ještě více na elektřinu. A tedy levněji. Mně se povedlo ujet na jedno nabití 72 kilometrů v provozu, který zahrnoval hustou pražskou dopravu i kus dálnice. Navíc v teplotách okolo nuly. A to mi přijde jako výborný výkon. Věřím, že v lepších podmínkách je 100 kilometrů reálných.

Nový plug-in hybridní Tiguan umí nabíjení stejnosměrným proudem - a to výkonem až 40 kW. Díky tomu se baterie dobíjí docela rychle.
Hodí se i zmíněné rychlé nabíjení, které je sice obecně dražší než to domácí, ale je parádní, že když připojíte vůz ke stojanu například během nákupů, budete mít po návratu baterii „plnou“ a „odtrajdáte“ s vyhlídkou dalších desítek kilometrů na elektrický pohon.
Výkon 85 kW v elektrickém režimu sice nevypadá zrovna oslnivě, přesto Tiguan působí dostatečně hbitě, zvlášť v městském a příměstském provozu. Může za to specifický projev elektromotoru, který svoje newtonmetry nabízí okamžitě po sešlápnutí akcelerátoru. A kdyby to bylo málo, stačí na plyn dupnout pořádně a připojí se také spalovací motor.
Plug-in hybridní Tiguan eHybrid samozřejmě umí fungovat jako klasický hybrid, takže kombinuje různé druhy pohonu tak, aby jel co nejefektivněji. Mluvit o průměrné spotřebě ale není jednoduché, závisí totiž na úrovni dobití baterie. S „prázdným“ akumulátorem (ve skutečnosti není nikdy zcela vybitý, mluvím o stavu, který už neumožňuje přepnutí do elektrického režimu) jsem se dostal na 7,9 l / 100 km v kombinovaném provozu.

Vůz je vybaven digitálním přístrojovým panelem, který je hezky čitelný a dokáže přehledně zobrazit řadu důležitých informací.
Protože jsem se ale snažil nabíjet, výsledný průměr po takřka týdenním používání činil 4,7 l / 100 km. Ale jak už jsem napsal výše, nejde o moc důležitý údaj – spotřeba opravdu výrazně závisí na možnostech dobíjení a zapojení elektrického pohonu.
A projev? Silnější plug-in hybrid působí poměrně dynamicky, když se do práce pustí oba motory, akceleruje důrazně a sympaticky. Ústrojí se navíc projevuje kultivovaně, neruší ani připojování zážehového čtyřválce.
Špatný není ani komfort jízdy. Přesto přiznávám, že bych si uměl představit víc. Testovaný eHybrid byl vybaven adaptivními tlumiči DCC Pro se dvěma elektromagneticky ovládanými ventily. V kombinaci s velkými 20palcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 255/40 totiž Tiguan nedokonalosti povrchu pod koly nefiltroval moc dobře. Především akusticky.
Ne že by byl vyloženě nepohodlný - na rozbité silnici sebou auto nehází, neodskakuje a tlumiče dokážou udržet pohyby karoserie pod kontrolou, jenže současně koly o nerovnosti pocitově zakopává. Proto se odspodu pravidelně ozývalo nepříjemné „bubnování“ a bouchání od podvozku.

I díky přesunu voliče převodovky se do středového tunelu vešla velká přihrádka pro bezdrátové nabíjení dvou telefonů.
Zajímavé je, že toto chování se výrazně změnilo po přepnutí do sportovního nastavení. V něm tlumiče citelně ztuhnou a nenechají kola tak svobodně pracovat. Jenže jak zmizí ono „mlácení“, dostaví se zase pravidelné drncání způsobené tím, jak „utažený“ vůz s tuhými tlumiči důsledně kopíruje povrch pod vámi.
Není to nic hrozného, ani v jednom případě, ale mám pocit, jako by se Volkswagen nedokázal trefit do ideálu vhodného pro kompaktní SUV s ambicí fungovat i v roli rodinného auta.
Jinak ale plug-in hybridní Tiguan jezdí hezky. Na dvoutunové SUV se solidně stáčí, ochotně mění směr a v obloucích se příliš nenaklání. Líbilo se mi také odhlučnění kabiny, do níž ani ve vysokých dálničních rychlostech takřka neproniká hluk vzduchu proudícího okolo karoserie.
Prostor a moderní technologie
Interiéru současné generace Volkswagenu Tiguan jsme se už věnovali několikrát, tak mi snad odpustíte, když vám ho připomenu už jen stručněji. Začněme vpředu.
Přední část kabiny vybavil výrobce palubní deskou s kolmým sklonem (a také mimochodem s pěkně řešeným ambientním osvětlením) a obrovským displejem infotainmentu. Přes obrazovku, jež má ve vrcholné verzi 15palcovou úhlopříčku, se ovládá většina funkcí. A je to vlastně v pohodě.

Na zadních sedadlech je dost místa, na poměry kompaktních SUV rozhodně.
Práce s palubním systémem je díky dobrému využití místa na velké ploše přívětivá. Pomáhají tomu třeba i zkratky, které si můžete seřadit do rychle přístupné nabídky na obrazovce. Hodí se například ke snadnější deaktivaci některých otravných asistentů.
Samotný displej nabízí parádní rozlišení a celý infotainment působí přehledně, učesaně a hlavně je svižný.
Současný Tiguan dále využívá volič převodovky připevněný ke sloupku řízení. Tohle řešení přináší nezpochybnitelnou výhodu v podobě „vyklizení“ středového tunelu, díky čemuž konzola poskytuje přihrádku pro bezdrátové nabíjení, praktické držáky nápojů i velké odkládací prostory.
Na středovém tunelu najdeme ještě „chytrý ovladač“, který standardně slouží k regulaci hlasitosti médií, po zmáčknutí ale umožňuje přepínání jízdních režimů.

Kufr má základní objem 652 litrů.
Na seznam pozitivních zjištění jsem si opět napsal výborná sedadla, skvělý výhled z kabiny, dostatek prostoru ve všech směrech a chytře navržený kufr s objemem 652 litrů.
Volkswagen Tiguan s výkonnějším plug-in hybridním pohonem představuje hodně zajímavé auto, které spojuje řadu přitažlivých vlastností. Je prostorné, dostatečně praktické, dobře se ovládá a hlavně se s ním docela hezky jezdí.
Elektrifikované ústrojí nabízí unikátní kombinaci nadprůměrného výkonu a úspornosti – zejména, když budete vůz co nejvíc nabíjet. A že Volkswagen tak dramaticky zvýšil elektrický dojezd a zrychlil nabíjení, to je vyloženě pecička, která smysl plug-in hybridu posouvá o několik kroků dál.
Výtku mám vlastně jen jednu - uměl bych si představit kultivovanější chování podvozku.
Volkswagen Tiguan aktuálně koupíte nejlevněji v akční verzi Limited s motorem 1.5 TSI EVO mHEV za cenu od 849 900 Kč.
Nejdostupnější plug-in hybrid, ten slabší, 150 kW, začíná v provedení People na 1 170 900 Kč, testovaný výkonnější eHybrid je k dispozici pouze ve vrcholné výbavě R-Line a startuje na 1 386 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbo + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 498 cm³ |
Výkon | 130 kW (177 k) při 5 500 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min. |
Elektromotor | 85 kW (116 k) a 330 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 200 kW (272 k) |
Kombinovaný točivý moment hybridního ústrojí | 400 Nm |
Převodovka | automatická, dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 957 kg |
Maximální rychlost | 215 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 0,1 l/100 km |
Kapacita baterie | 19,7 kWh (využitelná) |
Elektrický dojezd | až 117 km |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 40 kW |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 255/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 539/1 859/1 645 mm |
Rozvor | 2 679 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 652 - 1 650 l |