Článek
V létě loňského roku populární Volkswagen Multivan zahájil novou éru, když se s nejnovější sedmou generací T7 úspěšně odtrhl od původních dodávkových kořenů. Němci se rozhodli přiblížit velmi oblíbenou osobní dodávku pro nejnáročnější rodiny svým normálním autům. Novinku vyvinuli na nejmodernější modulární platformě MQB Evo, jaká je technickým základem většiny nejnovějších Volkswagenů i dalších koncernových aut.
Radikální modernizace byla už více než potřebná. Moderní Multivan, jak jsme jej znali, už téměř dvacet let dědil konstrukční základ zastaralé páté generace T5, kterou automobilka představila už v říjnu 2002. Ve Wolfsburgu se však rozhodli na nejnovější Multivan přejít postupně a i v dnešních dnech dávají zákazníkům šanci, aby si na poslední chvíli koupili jeden z odcházejících Multivanů T6.1, který navíc donedávna mohli získat v unikátní speciální edici.
Jmenuje se „Panamericana“ a oslavuje rekordní jízdu z roku 1999, kdy jezdci s Multivanem Syncro přejeli z jednoho z nejsevernějších aljašských měst Prudhoe Bay přes celou Severní a Jižní Ameriku až do Ushuaia v Ohňové zemi v Argentině. Náročnou cestu přitom zvládli za 15 dní, 14 hodin a 6 minut a Volkswagen tomu vzdává hold limitkou se speciálními polepy a znáčky s motivem Severní a Jižní Ameriky. Ale pokud se vám vážně líbí a uvažujete o koupi, bohužel si ji už neobjednáte.
Nejbližším sourozencem Multivanu Panamericana pak je normální vrcholná výbava Highline, která stejně jako dobrodružná stylovka nabízí maximální možnou výbavu. V sedmimístném interiéru Panamericany s jednoduchou rozkládací postelí s nafukovací matrací, díky paketu pro přenocování ve voze, jsou elektrické posuvné dveře po obou stranách, nezávislé horkovzdušné topení, hliníková podlaha nebo luxusní kožené čalounění Marrakesh.
Vyhoupněte se za volant a poznejte ten starý poctivý Multivan, jaký mají zákazníci tak rádi. Hlavně po zkušenostech s nejnovějším Multivanem T7, spíše přerostlým MPV než klasickou osobní dodávkou, si uvědomíte onen obrovský mezigenerační skok. Zatímco v novém nástupci rychle získáte dojem, že sedíte ve výrazně větším Golfu, v odcházejícím T6.1 si pořád budete připadat jako v dodávce. Ale je to nutně špatně?
Když totiž zapomenete na typickou dodávkovou řidičskou pozici, za chvilku si ve stárnoucím Multivanu T6.1 budete připadat jako v každém jiném starším osobním Volkswagenu. Nepochybujeme pak o tom, že jedním z rozhodujících faktorů při výběru mezi T6.1 a T7 bude pro odpůrce nejmodernějších a mnohdy až neintuitivních dotykových ovládání i dnes už docela zastaralá architektura s klasickými ovladači.
Klimatizaci tu ovládáte starými dobrými kolečky a tlačítky, mechanické čudlíky jsou i na multifunkčním volantu a vypínání stop-startu nehledáte nikde hluboko v dotykovém infotainmentu. Věřím, že z velkého tlačítka pro vypnutí automatického zhasínání a opětovného startování motoru při každém zastavení na semaforu na palubní desce se tají dech všem zeleným legislativcům. Jediným výraznějším dnešním prvkem je tu digitální přístrojový štít.
A když se následně ohlédnete za sebe, uvidíte ten až dokonalý rodinný univerzál. V sedmimístném interiéru se sedí po dvou vpředu, po dvou uprostřed a po třech vzadu. Jediným nedostatkem vylepšené variability s rozkládací postelí pak je bohužel znatelně menší zavazadlový prostor, kam třeba při cestě na letiště naskládáte jen tři normálně velké kufry. Kabinová zavazadla však si však cestující mohou vzít s sebou do vozu, protože konfigurace sezení nabízí spoustu místa i okolo sedadel.
A proč jsem se tak rychle dostal od rodinného využití až k shuttle servisu obsluhujícímu letiště? Během týdenního testování jsem totiž Multivan vyzkoušel v různých podmínkách – odvezl pět chlapů na oslavu šedesátin, tři cestovatelky při návratu z týdenní dovolené v zahraničí i jen mě při toulkách městem, po okreskách i dálnicích bez významných cílů. Všechno zvládl na jedničku. A víte co? Odcházející Multivan T6.1 jsem si ještě stihl zamilovat.
Volkswagen Multivan T6.1 je totiž osobní dodávkou, s jakou můžete žít jako s normálním rodinným autem. Zaparkujete jej na stejném místě jako Passat v kombíku, je z něj lepší výhled, a když vyjedete na dálnici, rozhodně nebudete zdržovat okolní provoz. S dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem BiTDI o 204 koních (150 kW) a 450 newtonmetrech ve spojení se sedmistupňovým automatem DSG a čtyřkolkou 4Motion je malým autobusem až s překvapivou rychlostí.
Každou chvíli se stává, že vám při připojování do průběžného dálničního pruhu dělají auta za vámi prostor do levého pruhu s pocitem, že vás předjedou a zbaví se další dodávky nadobro. Následně však zjistí, že se to nemusí stát. Když v Multivanu pořádně přiložíte pod kotlem, zvládnete jim ujet i dřív, než se za vás vůbec přiblíží. Dynamika silného Multivanu je návyková, a dokonce se umí dlouhodobě pohybovat i vyššími než maximálními povolenými rychlostmi.
Když však lehce přibrzdíte a jezdíte s Multivanem T6.1 jako normální řidič, odmění se vám spotřebou okolo 8 až 8,5 litru na 100 kilometrů. V jen minimálním provozu a s dokonalou plynulostí a konstantní rychlostí pak umí jet i za přibližně 7,5 litru. Přijde vám to na koncernový turbodiesel hodně? Nezapomeňte, že Multivan je velkou rodinnou krabicí s obrovskou čelní plochou a vyšší hmotností kvůli vší komfortní výbavě.
S Multivanem T6.1 Panamericana se navíc nemusíte bát vyjet ani mimo zpevněné silnice, když už jste vybaveni rozkládací postelí. To doslova volá po minimálně kratičkém kempování. Standardně má o 2 centimetry vyšší světlou výšku než standardní Multivan a disponuje pohonem všech kol 4Motion s uzávěrkou zadního diferenciálu a asistentem sjíždění svahů v terénu. K dispozici je i příplatkový ochranný kryt pod motor a převodovku.
Existuje však ve starším Multivanu cokoliv, kvůli čemu byste jej stále měli upřednostnit před nástupcem? Je to o vašich preferencích. Starší T6.1 sice nabízí příjemnější ovládání výbavy díky „zastaralým“ řešením i solidní variabilitu, ale ani s adaptivním podvozkem DCC se komfortem nevyrovnává novějšímu modelu. Ten je kultivovanější, řidičsky příjemnější a konstrukčně tužší. Se speciální variantou Panamericana pak Multivan T6.1 oživuje kouzlo legendárních dálkových jízd.
Nový Volkwagen Multivan T6.1 ve speciální edici Panamericana si v Česku už neobjednáte. Standardní verze se u nás prodává se základní cenou od 1 579 000 Kč a vrcholnou výbavu Highline koupíte za cenu od 1 819 000 Kč. Orientační cena testované varianty Panamericana byla 2 521 593 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, vznětový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 400–2 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech kol |
Provozní hmotnost | 2 436 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,1 s |
Maximální rychlost | 199 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 904/1 904/1 990 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Max. objem zavazadlového prostoru | 5 800 l |