Článek
SUV a crossovery mimochodem aktuální sestavě francouzské značky suverénně dominují. Když mezi ně budeme počítat také Megane E-Tech, 100% elektrický, lehce přizvednutý kompaktní hatchback, najdeme v české nabídce 8 takových vozů. Brzy k nim snad přibude ještě nový elektromobil Renault 4.
A kam v této nabídce patří Symbioz? Je to vlastně jednoduché, novinka svou velikostí vykrývá prostor mezi malým Capturem a kompaktním Australem.
Patří mezi ně délkou, která dosahuje 4 413 milimetrů. Ostatní míry – šířka, výška a rozvor - pak odpovídají Capturu. Samozřejmě to není náhoda… Nový Symbioz z Capturu vychází, představuje v podstatě jeho delší a praktičtější verzi. Menší bráška na délku měří 4 239 mm.
To jsem už někde viděl…
I proto můžeme vzít rychle a stručně obhlídku přední části interiéru. Ta je totiž stejná jako v nedávno modernizovaném Capturu. Symbioz dostal totožnou palubní desku, shodný volant, stejné výplně dveří nebo identické řešení ovládání a rozložení tlačítek.
Vnitřek díky tomu působí velice příjemně, zvlášť v testovaném provedení Esprit Alpine, které nabízí nejen slušnou výbavu, ale také zajímavé dekory a detaily oživující atmosféru v kabině.
Součástí standardní „výzbroje“ je například docela přehledný a hezky čitelný digitální přístrojový štít s 10palcovou úhlopříčkou. Ještě větší význam ale má na výšku orientovaný displej infotainmentu fungující jako hlavní ovládací panel. Na obrazovce s 10,4″ úhlopříčkou běhá systém openR link, který je postaven na základech operačního systému Android Automotive 12. Jsou do něj tedy nejen integrovány služby Google, ale díky přítomnosti obchodu Play si do něj dokonce můžete nainstalovat různé další aplikace, například navigaci Waze nebo hudební službu Spotify.
Podle mě má nyní Renault právě díky tomuto řešení jeden z nejlepších infotainmentů na trhu. Systém je přehledný, logicky uspořádaný, svižný a stabilní. Během testu jsem vlastně narazil jen na jeden problém. Občas se mi stalo, že se po zařazení zpátečky na displeji neukázal obraz ze zadní parkovací kamery. Zvláštní je, že stejné potíže měl i Captur, takže jde asi o „systémové“ trable.
Ale to je opravdu všechno, jinak jsem byl vyloženě spokojen. Těší mě, že se Renault nespokojil jen s povedeným infotainmentem a nenechal veškeré ovládání na něm a dotykové obrazovce. Pod displejem našel místo alespoň na několik fyzických ovladačů, které usnadňují ovládání.
A stejně jako u Capturu musím pochválit tlačítko, díky němuž si můžete snadno vypnout otravné bezpečnostní asistenty, které nechcete používat – příslušný „čudlík“ se nachází na palubní desce vlevo od volantu.
Testované auto bylo vybaveno jedním neobvyklým příplatkovým prvkem. Jde o panoramatické střešní okno (výrobce mu říká solarbay) s elektronicky nastavitelnou průhledností. Toto řešení nepotřebuje klasickou roletu, sklo se ztmavuje (případně zase zprůhledňuje) samo po stisku příslušného tlačítka. Dokonce můžete mít jednu část skla průhlednější než druhou. Okno solarbay stojí 37 tisíc korun.
Rozdíl hledejte v kufru
Protože je Symbioz stejně široký, vysoký a má stejný rozvor jako příbuzný Captur (přesně řečeno, podle oficiálních technických dat je rozvor Symbiozu o 1 milimetr kratší), poskytuje kabina srovnatelný vnitřní prostor. Obě auta navíc sdílejí praktickou zadní lavici, kterou lze posouvat v rozsahu 16 centimetrů, takže si do jisté míry můžete pohrát s uspořádáním vnitřního prostoru. Pracovat s ním můžete podle toho, co zrovna povezete nebo čemu dáte přednost – jestli komfortu pasažérů vzadu, či nákladu.
Když je lavice úplně vzadu, potěší Symbioz solidním prostorem v podélném směru, který uspokojí i parťáky vyšších postav. Zato šířka interiéru je spíše průměrná, kabina je navržena pro dva běžně rostlé dospělé. To však odpovídá kategorii malých crossoverů. Líbil se mi dostatek odkládacích prostor.
Největší výhodou proti Capturu je výrazně větší kufr. Právě tato část totiž nejvíc těží z prodloužené karoserie. Ve srovnání s menším sourozencem má Symbioz delší zadní převis - a tedy podstatně větší záď. Základní objem zavazadelníku, když je zadní lavice posunuta zcela vzad, dosahuje 492 litrů. Odsunutím sedadel vpřed však pobere až 624 litrů.
Praktická je možnost nastavit podlahu kufru do dvou výškových úrovní, šikovný je také prostor pro drobnosti pod podlážkou u zadního nárazníku.
Přestože objem zavazadelníku vypadá dobře, skoro kombíkově, v praxi kufr vyloženě kombíkový není. Ložná plocha je sice dlouhá, není ale moc široká. A především - mezi podlážkou a platem není moc místa, takže prostor trochu postrádá hloubku, a kufr je tak mělký. K tomu na seznam výtek přidávám vysokou nakládací hranu a absenci průvlaku v opěradle zadní lavice, který by se hodil pro převoz dlouhých předmětů, typicky lyží.
Zatím jen jako hybrid
Renault aktuálně nový Symbioz prodává s jediným pohonem. K mání je zatím jen hybrid s obchodním označením E-Tech full-hybrid 145. V budoucnu by ale měly dorazit i jiné motorizace, více standardní – a hlavně levnější.
Zajímavé hybridní ústrojí, které francouzská automobilka postupně rozšířila do několika modelů (a má ho samozřejmě i Captur), tvoří atmosféricky plněný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru, výkonu 69 kW a točivém momentu 149 Nm, trakční elektromotor s 36 kW a 205 Nm, startér-generátor s 15 kW a 50 Nm a multimódová samočinná převodovka se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovák.
Hybrid umí být velice úsporný. Auto se samozřejmě snaží k pohybu co nejvíce využívat elektřinu, čehož si všimnete zejména v městském nebo pomalejším příměstském provozu. Symbioz se na elektřinu nejen rozjíždí, ale dokáže na ni udržovat i poměrně slušné tempo, když moc netlačíte na plyn. I proto jsem v Praze jezdil s průměrem okolo 4 l / 100 km.
Sladění jednotlivých částí se povedlo, přepínaní mezi pohony bývá většinou hladké, plynulé a tiché, většinou skoro až neznatelné. Jen občas se ozve vytočený spalovací motor, a to v situacích, kdy funguje právě jako generátor. Nejde ale o nic vyloženě rušivého. A občas si ještě všimnete, že převodovce někdy trvá nepříjemně dlouho, než zařadí vyšší kvalt.
Šestnáctistovka je slyšet také na dálnici, kde se bez ní hybridní pohon už neobejde a kde jednotka musí pracovat ve vyšších otáčkách. Ale ani v tomto případě to není nic, co by vás mělo štvát. Spalovací motor je slušně odizolován.
A protože ve vyšších rychlostech se hybrid bez pomoci čtyřválce neobejde, spotřeba na dálnici už není tak skvělá jako ve městě. Pohybovat se může i nad 7 l / 100 km. Můj průměr po týdenním testu činil 5,7 l / 100 km.
S všestranným charakterem
Přestože kombinovaný výkon soustavy dosahuje poměrně skromných 105 kW (143 k) a systémový točivý moment 205 Nm, působí francouzský hybrid v provozu příjemně svižně, zvlášť při akceleraci z nižších rychlostí. Přispívá k tomu skutečnost, že elektrická výpomoc nastupuje okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu. Živě hybridní SUV působí i na okreskách, důstojně zvládá také předjíždění. Snad jen na dálnici mu přece jen trochu dochází dech.
Asi nejpříjemnějším překvapením pro mě byly jízdní vlastnosti. Symbioz se řídí moc hezky a na kompaktní SUV jezdí vážně pěkně. Renaultu se totiž povedlo dát mu sympaticky všestranný charakter.
Auto je především pohodlné, podvozek má poddajný, ale současně dostatečně „utažený“ na to, aby crossover docela ochotně měnil směr, sebevědomě se skládal do zatáček a v obloucích se přehnaně nenakláněl. Symbioz navíc přidává docela přesné a tak akorát strmé řízení. Do sporťáku má tahle rodinná záležitost samozřejmě daleko, ale rychlejších zatáček se s ním bát nemusíte. Francouzská hybridní novinka je vážně po jízdní stránce odladěná moc dobře.
Asi vás tedy nepřekvapí, že ve mně Renault Symbioz zanechal pozitivní dojem. Je docela praktický, má skvělý infotainment, hezky vyřešené ovládání a proti příbuznému Capturu nabízí podstatně využitelnější zavazadlový prostor. A k tomu všemu přihazuje velice dobrý jízdní projev a pohonné ústrojí, které v optimálních podmínkách dokáže být úžasně úsporné. Díky nafouknutému kufru pak Symbioz může představovat alternativu k menším a kompaktním kombíkům, proti nimž však přidává tradiční výhody SUV. Na druhou stranu však na ta nejlepší kombi ve využitelnosti zavazadelníku stále ztrácí.
Protože nyní Renault svou novinku prodává jen jako hybrid, je ceník vyloženě přehledný. A Symbioz současně kvůli tomu aktuálně není zrovna levný…
V základní výbavě Evolution cena začíná na 699 000 Kč. Jde však o ceníkovou částku, díky akci SUV dny můžete Symbioz pořídit už za 664 050 Kč. Zkoušené provedení Esprit Alpine vyjde na 740 050 Kč (ceníková cena činí 779 000 Kč). Na vrcholu nabídky najdeme specifikaci Iconic za 787 550 Kč (standardně 829 000 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm³ |
Výkon | 69 kW (94 k) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 149 Nm při 3 600 ot./min. |
Elektromotor | 36 kW (49 k) + 205 Nm |
Kombinovaný výkon | 105 kW (143 k) |
Systémový točivý moment | 250 Nm |
Převodovka | multimódová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 498 – 1 551 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,6 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,6 - 4,8 l/100 km |
Kola a pneumatiky | 225/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 413/1 797/1 575 mm |
Rozvor | 2 638 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 - 624 l |