Článek
Dává to perfektní smysl – Kona totiž mezigeneračně nepřehlédnutelně dospěla. Zachovala si sice stejnou povědomě oblou konturu, ale proporce se citelně změnily, nová Kona je totiž delší (o výrazných 175 mm), širší (o 25 mm) a vyšší (o 20 mm).
Také její design počínaje předním LED pruhem přes propracované boční prolisy, vytažené blatníky a upravený tvar C-sloupku (jestli vám zboku připomíná mini-Tucsona, tak jste na správné stopě) až po zadní LED pruh působí výrazně propracovaněji (a také docela sci-fi). Ale ještě radikálnější změny proběhly uvnitř.
Hyundai se totiž chlubí, že druhou Konu postavil na elektrické platformě (přestože do ní dává i spalovací motory). To v reálu znamená rozvor delší o 60 mm a tím také citelně prostornější interiér – vpředu si snáz uděláte pohodlí, dozadu se vejde i dospělák a kufr se přifoukl o třetinu na 466 litrů. Šikovná je i prostorná odkládací schránka v kompaktnějším středovém tunelu, který vás v minulé generaci nepěkně utlačoval.
Architektura palubní desky je nyní také daleko přehlednější zejména díky dvojici 12,3palcových displejů integrujících většinu ovládacích prvků, přesto tu zůstal samostatný panel navigace a řada dalších fyzických tlačítek na středové konzole i na volantu, které významně ulehčují soužití s vozem.
Třeba proto, že hned po startu musíte povypínat řadu asistenčních systémů, které v Hyundai umí být dost otravné. A každé vypínání je schované trochu jinde – stop/start vlevo pod volantem, jízda v pruhu zase na volantu a rychlostní varování a upozornění na nepozornost jsou ukryté v infotainmentu (zkratka na hvězdičce hodně pomáhá). Tohle nás čeká ve všech nových autech, ale tady musíte víc hledat nebo si zvyknout na agresivnější digitální šikanu.
Když si však tyto činnosti zautomatizujete, bude se vám s Konou jezdit moc příjemně. Na výběr máte široké spektrum pohonných jednotek: Od klasických benzinových motorů (1,0 T-GDI 120 k a 1,6 T-GDI 198 k) přes úsporný hybrid dobíjený jízdou (HEV 1.6 GDI 141 k) až po čistě elektrickou verzi hned ve dvou variantách - „městskou“ s menší baterií (48,6 kWh s dojezdem až 380 km) a nižším výkonem (134 k) a víceúčelovou s delším dojezdem (až 510 km díky kapacitě 64,8 kWh) a výkonnějším elektromotorem (203 k).
My jsme při první příležitosti sáhli po vrcholné spalovací variantě s přeplňovaným čtyřválcem, automatickou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Nejspíš nebude v našich končinách patřit k bestsellerům (tahle konkrétní verze začíná s cenou až na 730 tisících), ale ti, co po ní sáhnou, budou nadšeni, protože se její silný a přitom kultivovaný motor perfektně hodí k dospělejšímu pojetí celého auta.
Sporťák to není, ale může tak vypadat
Výbava N Line dodává Koně (a ostatním modelům Hyundai) sportovní nádech, což vidíte zvenku na propracovaném bodykitu (upravený přední i zadní nárazník s viditelnými chromovanými koncovkami výfuku) a 18palcových litých kolech s leštěnými prvky. V kabině pak najdete sportovní volant, řadicí páku a kovové pedály a k tomu čalounění v kombinaci Alcantara/kůže (jde o Eco Alcantaru s 65procentní příměsí recyklovaného PET) s kontrastním prošíváním.
Za výbavu N Line připlácíte 30 tisíc oproti střední výbavě Smart.
Kona tak umí klidně a tiše plout (motor si jen ševelí a je skvěle sehraný s hladce řadící převodovkou) i svižně pelášit (ačkoliv ten výkon a pohon z ní žádný sporťák nedělá), přitom se snadno a přirozeně řídí. Znaky nedospělosti postřehnete jen v trochu vyšší hlučnosti v dálničním tempu, zvlněný okreskový asfalt zase odhalí lehce uskákaný podvozek (pořád je to v podstatě malé auto) – přitom verze s pohonem všech kol je (spolu s elektrickou) jedinou variantou s víceprvkovou zadní nápravou, nižší verze si musí vystačit s jednodušší klikovkou.
Ale to jsou jen drobnosti, které vám soužití s Konou nepokazí. Přes jasnou rodovou linii je druhá generace o velký kus lepším autem – prostornějším, praktičtějším, vybavenějším, technologicky i jízdně pokročilejším. Prostě dospělejší auto po všech stránkách.
Ceník Hyundai Kona začíná díky akčním cenám (prémie 50 tisíc korun na všechny verze kromě elektrické, ta je výhodnější dokonce o 90, resp. až 160 tisíc korun s Czech Edition) na částce 559 990 Kč, základní hybrid pak vyjde na 759 990 Kč a nejlevnější elektrická verze stojí 899 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 145 kW (198 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 600 – 4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 525 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,1 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 47 l |
Kola a pneumatiky | 175/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 350/1 825/1 580 mm |
Rozvor | 2 660 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 466 l |