Hlavní obsah

Nové Suzuki S-Cross je ideálním hybridním SUV pro staromilce i odpůrce elektrifikace

Foto: Lukáš Kukla

Nové Suzuki S-Cross se představilo na českém trhu jako rozsáhlá modernizace předchozího modelu, která vsází na sebevědomější ostřejší design a jedinou elektrifikovanou motorizaci s 48voltovým mild-hybridním systémem. I když si technicky zakládá na předchozím modelu, zákazníkům to vlastně nemusí nijak vadit.

Článek

Jen krátce před koncem loňského roku Suzuki uvedlo na český trh zcela nové Suzuki S-Cross, které není tak „zcela“ nové, jak o něm automobilka uvádí – spíše než o novou generaci se jedná o další rozsáhlou modernizaci. Současná generace o maličko většího sourozence Vitary se totiž prodává už od roku 2013 a s nejnovějším modelovým rokem prošla druhou, tentokrát značně rozsáhlou modernizací, která má za cíl udržet stávající model ještě chvíli naživu.

Suzuki se vydalo rozumnou cestou a hlavním důvodem je blížící se nová přísnější emisní norma Euro 7, jejíž finální požadavky jsou i pro automobilky stále tajemstvím, která ale s největší pravděpodobností radikálně zamíchá kartami na celém evropském trhu. Teprve Euro 7 rozhodne, jaká auta přežijí, a jaká naopak ne. Navíc to není tak dávno, co Suzuki s tehdy novým potenciálním bestsellerem Jimny ochutnalo hořkost evropské legislativy, a tak je s novým S-Crossem opatrnější.

Foto: Lukáš Kukla

Nové Suzuki S-Cross je rozsáhlou modernizací předchozího modelu, se kterým sdílí platformu, skelet karoserii i podvozek

Stará známá technika s novou tváří

Nové Suzuki S-Cross tak stojí na novém osvědčeném technickém základě, platformě a podvozku předcházejícího modelu a nejdůležitější novinkou je nová karoserie. Automobilka se při navrhování modernějších tvarů rozhodla přiblížit dospělejším SUV a vsadila na výraznější a ostřejší linie, díky kterým novinka vypadá sebevědoměji než předchůdce. I když se velikost prakticky nezměnila, nové auto je opticky větší a robustnější.

Suzuki z původního S-Crossu převzalo skelet karoserie s bočními dveřmi, což prozrazuje pohled z boku, všechno ostatní je kompletně nové – přední část nese osmihrannou masku chladiče s LED světlomety s charakteristickým světelným podpisem, zadní část zaujme zejména tmavšími čirými světlomety, spojenými horizontálním pruhem. Černé ochranné plasty pak napovídají, že novinka umí projet i lehčím terénem, o čemž svědčí i světlá výška 175 milimetrů a možnost pohonu všech kol.

Foto: Lukáš Kukla

Mohutnějším vzhledem se novinka snaží přiblížit dospělejším větším SUV

Zapomeňte na výstřelky a oceňte krásu jednoduchosti

Celková modernizace se pochopitelně projevuje i v interiéru, ve kterém nejvýraznějším vylepšením prošel multimediální systém s novým hardwarem i softwarem – standardně má 7palcovou, ve vyšších výbavách 9palcovou obrazovku. O luxusním dojmu nemůže být v jednom z nejlevnějších SUV na našem trhu řeč, ale S-Cross nově nabízí i výbavu některých dražších konkurentů. Větší verze infotainmentu totiž vyjma navigace nabízí i 360stupňovou kameru.

Suzuki se snaží dohnat náskok konkurentů a s novou multimediální výbavou doslova vstupuje do 21. století – po zkušenostech se staršími sourozenci Suzuki je potřeba ocenit hezčí vizuál i rychlejší odezvu nového systému s podporou služeb Apple CarPlay a Android Auto. Šikovná 360stupňová kamera pak sice nemá obrazovou kvalitu prémiových značek, ale plní svůj účel a zjednodušuje parkování.

Foto: Lukáš Kukla

Vnitřek Suzuki S-Cross je plný laciných tvrdých plastů, ale jestliže upřednostňujete funkci před formou, nebude vám to vadit

To, co v interiéru zůstalo při starém, je oblíbená jednoduchost, intuitivnost, prostornost a praktičnost. U japonských značek obecně platí, že provedení může vypadat starší, ale musí fungovat bezchybně. Když poprvé usednete za volant nového S-Crossu, budete si připadat jako ve starším autě, ale rychle mu to odpustíte. Tohle SUV si oblíbí zejména staromilci odmítající všechny nejmodernější výstřelky evropských automobilek.

I v novém S-Crossu se totiž většina výbavy ovládá postaru – aktivaci/deaktivaci stop-startu nehledáte hluboko v infotainmentu, teplotu a ventilaci nastavujete na klasickém panelu klimatizace a vyhřívání předních sedadel ovládáte obyčejnou kolébkou. Dotykovým ovládáním na displeji infotainmentu si jen procházíte základní informace o vozidle, provádíte základní nastavení, ladíte rádio nebo nastavujete váš další cíl v rozhraní navigace.

Foto: Lukáš Kukla

Měkčí naladění podvozku je komfortní při každodenním jezdění, ale na okreskách mu chybí jistota

Ideální hybrid pro odpůrce elektrifikace

Nejnovější Suzuki S-Cross sice technicky vychází z předchůdce, ale Suzuki zapracovalo na elektrifikaci jediné motorizace a nejdůležitější novinkou je 48V mild-hybridní systém. Srdcem nového S-Crossu je známý přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet o 130 koních (95 kW) a 235 Nm s jednoduchým elektrickým systémem spojujícím 48V startér-generátor ISG, zastávající funkci elektromotoru, malou 0,38 kWh lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V sítí a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem.

Jednodušeji řečeno, nejnovější Suzuki S-Cross je ideálním hybridem pro odpůrce elektrifikace, protože vás tím nijak neobtěžuje. Nezajímáte se o nabíjení, protože systém udržuje baterii stále nabitou, a hlavním cílem je „odlehčit“ motoru a snížit spotřebu benzinu o pár deci na každém kilometru. Jak to funguje při jízdě? Odezva motoru na přidání je živější, a když naopak sundáte z plynu nohu, jemná rekuperace začne S-Cross lehce zpomalovat a dobíjet akumulátor.

Foto: Lukáš Kukla

48voltový mild-hybridní pohon si Suzuki S-Cross vypůjčilo z již elektrifikované Vitary

Ke snížení spotřeby paliva napomáhá i zhasínání spalovacího motoru v rychlostech pod 15 km/h, kdy za něj zaskakuje elektromotor. Kompaktní mild-hybridní systém zvyšuje hmotnost vozu jen o pětatřicet kilogramů a minimální odlišnost od normálních neelektrifikovaných aut potvrzuje i skutečnost, že Suzuki S-Cross standardně koupíte se šestistupňovou manuální převodovkou, přičemž za příplatek je k dispozici šestistupňový automat, stejně jako volitelný pohon všech kol.

I když Suzuki S-Cross nevypadá jako silné auto, spojením čiperného elektrifikovaného čtyřválce, šestistupňového manuálu a nevysoké pohotovostní hmotnosti 1 360 kilogramů svižné auto vznikne. Na stovku zrychlí za 10,2 sekundy a jezdí maximální rychlostí 195 km/h, ale zajímavější je pružné zrychlení při předjíždění, kdy S-Cross ochotně zabírá už v nižších otáčkách a s nejsilnějším záběrem ve středním pásmu zvládne předjíždět bez zaváhání.

Foto: Lukáš Kukla

Zavazadelník se mezigeneračně moc nezměnil a pojme 430 litrů nákladu

To zvládá s reálnou kombinovanou spotřebou paliva okolo 7 litrů na 100 kilometrů, přičemž mimo město spotřeba klesne i pod 6 litrů. Suzuki navíc postupně vylepšuje šasi s jednodušší torzní nápravou vzadu a nejnovější S-Cross zaujme komfortním podvozkem s měkčím naladěním. V nižších městských rychlostech je jízda pohodlná, ale ve vyšších rychlostech mu chybí jistota tužší a řidičsky zábavnější Vitary.

Základní koncepcí nového Suzuki S-Cross je pohon předních kol, ale věřím, že většina zákazníků raději sáhne po příplatkovém pohonu všech kol AllGrip Select, se kterým využije schopnosti vozu naplno. Suzuki jej totiž vybavilo čtyřmi jízdními režimy, včetně režimů Snow a Lock – ty jsou šikovné pro jízdu na sněhu a kluzkém povrchu, přičemž nastavením Lock si pomůžete s vysvobozením ze složitých jízdních situací.

Foto: Lukáš Kukla

Ještě před modernizací Suzuki S-Cross standardně obouvalo 16palcová kola, dnes jsou standardně 17palcová

Když to shrneme, tak nové Suzuki S-Cross sice nepřiváží ohromující novinky, ale pro značku je rozumným řešením, jak v současnosti přežít a oslovit zákazníky na evropském trhu, přičemž se zaměřuje na příznivce tradičních aut. Nový exteriér je svěží, nová multimédia usnadňují soužití s vozem a jednou z hlavních výhod je nepochybně i ničím nerušící mild-hybrid, jehož přítomnosti si ani nevšímáte. Potichu odvádí svou práci, zatímco vy pohodlně řídíte.

I po modernizaci je Suzuki S-Cross jednou z nejzajímavějších možností, jak na českém trhu koupit schopnou a praktickou čtyřkolku. Základní cena za verzi s manuálem, pohonem předních kol a nejnižší výbavou Comfort začíná od 508 900 korun. Nejlevnější čtyřkolku s manuálem a vyšší výbavou Premium koupíte za 577 900 korun a příplatek za automatickou převodovku u obou koncepcí pohonu je 40 tisíc korun.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč, mild-hybridní ústrojí
Zdvihový objem1 373 cm3
Výkon95 kW (130 k) při 5 500 ot./min
Točivý moment235 Nm při 2 000–3 000 ot./min
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 360 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,2 s
Maximální rychlost195 km/h
Spotřeba (kombinace)7,2 l/100 km
Objem palivové nádrže47 l
Kola a pneumatiky215/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 300/1 785/1 585 mm
Rozvor2 600 mm
Objem zavazadlového prostoru430 l
Načítám