Hlavní obsah

Nová Dacia Duster na LPG je auto, které potěší spořílky. Sice moc nejede, ale zase dojede hodně daleko. A pořád stojí supr peníze

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Stejně jako předchůdci, je i nová Dacie Duster k dispozici s pohonem, který drtivá většina automobilek ignoruje - přestože pro řidiče přináší sympatické přednosti. Také třetí generace oblíbeného SUV umí jezdit na LPG.

Článek

Rumunská Dacia nabízí „tovární“ pohon na LPG jako jedna z posledních značek. A co víc, kromě elektrického Springu si ho můžete vybrat pro všechny modely - Sandero, Logan, Jogger, a tedy také pro nejnovější vůz značky, nový Duster.

Plynová motorizace nese označení ECO-G 100 a kromě propan-butanu samozřejmě umí spalovat také klasický benzin. I proto v technických datech u turbodmychadlem přeplňovaného litrového tříválce najdeme různé hodnoty maximálního výkonu (67 kW při spalování benzinu a 74 kW pro LPG) a nejvyššího točivého momentu (160 Nm pro benzin a 170 Nm pro LPG), liší se také údaje u akcelerace (14 sekund na benzin a 13,2 sekundy při spalování LPG) nebo rychlosti, na niž se Duster s tímto dvoupalivovým motorem dokáže dostat (163 km/h pro benzin, 168 km/h pro LPG).

Liší se pochopitelně i spotřeba, ale k té se dostanu za chvíli. Dovolte mi ještě zůstat u technické výbavy. Za zmínku stojí také logická přítomnost dvou palivových nádrží, které jsou v případě Dacie velice zajímavé. Obě totiž mají více než solidní objem, ta na benzin 50 litrů, na plyn pak 51 litrů. V době, kdy řada aut jezdících na jediný druh paliva nabízí třeba jen 40litrovou nádrž, jde o úžasná čísla.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nový Duster dostal digitální přístrojový panel s přehledným prostředím.

Nádrž na benzin se nachází na tradičním místě pod zadními sedadly, tu na LPG výrobce uložil do prohlubně pod zavazadlovým prostorem, do prostoru, který je u ostatních motorizací určen pro rezervní kolo. To si tedy do Dusteru ECO-G 100 objednat nemůžete.

A když už jsem se takhle zvláštně dostal k první nevýhodě, přihodím i druhou. Nezapomeňte, že s vozem na LPG nemůžete parkovat v některých garážích.

Ve srovnání s provedením TCe 130, které pohání standardní, „jednopalivový“, 1,2litrový motor, má ECO-G 100 o něco menší zavazadlový prostor - 453 litrů v klasickém uspořádání a 1 632 litrů po sklopení zadních opěradel proti 517 a 1 696 litrům.

Jak jezdí? A za kolik?

Provedení ECO-G 100 představuje základní a nejslabší motorizaci nového Dusteru. Už pohled na výkon – 91 koní při spalování benzinu a 100 koní při jízdě na LPG – a ostatní technické údaje, které jsem vám ukázal výše, naznačuje, že od něj nemůžete očekávat vyloženě atletické výkony. Vliv má ale také koncepce a charakter pohonné jednotky.

Jde totiž o malý, turbodmychadlem přeplňovaný tříválec, který má specifický projev. V nízkých otáčkách tento „litřík“ funguje velice vlažně, okolo dvou tisíc ožije a nabídne slušný zátah, aby se ve vyšších otáčkách zase skoro ztratil… Motor není ani moc pružný, takže když od něj budete vyžadovat nějaký výraznější výkon, budete ho muset dostat do optimálních otáček.

Pokud tedy budete potřebovat předjet pomalejšího řidiče, neobejdete se bez podřazení. Pak, v nejsilnějším spektru otáčkoměru, plynový Duster jede vcelku důstojně. Nějaký výrazný kopanec do zad ovšem ani poté nečekejte. Po dynamické stránce je tohle auto spíš pro klidné a nenáročné řidiče, kteří si každý předjížděcí manévr důkladně rozmyslí a nechají si pro něj prostor a čas.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Interiér sice i nadále sází hlavně na tvrdé plasty, proti předchůdci ale působí moderněji a hodnotněji.

A platí to v případě spalování benzinu i LPG. Ano, na propan-butan jede Dacia reálně o trochu lépe, na benzin mi přišlo, že motoru dříve dochází dech, ale pocitově v dynamice rozdíl není příliš výrazný.

Řidič si mimochodem může mezi oběma pohony vybírat, stačí stisknout tlačítko LPG v levé části přístrojové desky. Když se v nádrži na plyn nachází LPG, dává jinak automaticky vůz přednost právě propan-butanu. Na benzin následně přepíná – logicky – když LPG dojde.

Litrový tříválec je poměrně kultivovaný, nevibruje a je slušně odhlučněný. Slyšet je ve vysokých otáčkách, vědět o něm tak budete i na dálnici – kde se navíc přidá zvýšený aerodynamický svist. A ještě jeden postřeh - za studena motor občas chviličku nepříjemně cukal.

Už víte, že v nejslabším Dusteru budete muset často pracovat s pákou šestistupňové manuální převodovky, proto si musím trochu postěžovat, že její chod není zrovna přesný a že řadička občas zvláštně zadrhává – minimálně v testovaném exempláři.

A spotřeba? Zatímco na benzin jsem jezdil s průměrným apetitem 7,2 l / 100 km, v případě LPG palubní počítač ukazoval vyšší číslo - 9,7 l / 100 km. Ale to je normální, spotřeba propan-butanu je vždy vyšší. Jeho výhoda totiž spočívá v ceně.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Místo na zadních sedadlech není špatné, odpovídá segmentu.

Litr Naturalu 95 aktuálně stojí v průměru nějakých 35 korun, litr LPG vychází na přibližně 17 korun. Když si tedy vezmu svou spotřebu, stál mě kilometr ujetý na benzin asi 2 koruny a 50 haléřů, zatímco na LPG jen 1,65 Kč. Na plyn tedy Duster jezdí výrazně levněji.

Další výhodu představují už zmíněné objemy obou palivových nádrží. Na dvě tankování (každé pro jednu nádrž) Duster ECO-G zvládne v pohodě ujet více než tisíc kilometrů.

Dospěl

Zpoza volantu třetí generace Dacie Duster působí celkově dospěleji než předchůdce. Řízení je přímější a auto ho v rozumném tempu docela ochotně poslouchá, líbí se mi také naladění podvozku. Ten je celkově spíš měkčí, jeho nastavení prozrazuje důraz na komfort, což je za mě u kompaktního SUV naprosto v pořádku.

Duster bez problémů tlumí a pohlcuje většinu nerovností, a to i „akusticky“. Dokonalý ale není, když trefíte hrbol v oblouku, umí si auto drobně odskočit. Na některých výmolech se zase mohou ozvat rázy od kol.

Měkčí naladění se podepisuje na chování v zatáčkách. Duster snadno „přinutíte“ k nedotáčivosti, při prudké změně směru ve vyšší rychlosti se zase trochu „potápí“ příď a karoserie se více naklání. Platí tu tedy to samé, co jsem psal v části o motoru - plynové SUV od Dacie je vůz pro klidné šoféry, kteří se nikam neženou. Ano, umí jet svižně, ale má jasně dané limity. A je to naprosto v pořádku.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Třetí generace nabízí výraznější a ostřejší design. Hlavní podíl na tom má zpracování přídě, světel a kapoty.

Duster zřetelně dospěl také v interiéru, který sice stále spoléhá především na tvrdé plasty, ale celkově působí hodnotněji a moderněji. Líbil se mi infotainment s přehledným prostředím a svižným chodem, který umí bezdrátové zrcadlení telefonu, přítomnost fyzických ovladačů a slušný je i vnitřní prostor.

Vyloženě skvělé je tlačítko, jímž si snadno aktivujete vlastní profil s nastavením bezpečnostních a asistenčních systémů. Zbavíte se díky němu rychle i otravného pípání upozorňujícího, často chybně, na překročení povolené rychlosti. Jako šikovný nápad hodnotím také odnímatelný držák telefonu na palubní desce.

Uvítal bych naopak sedadla s výraznější bederní podpěrou a trochu jsem bojoval s výhledem. Duster totiž dostal vysoko umístěnou kapotu, vysoký ponton karoserie, široké přední sloupky a poměrně malá okna. Horší výhled mě trápil například při manévrování v blízkosti obrubníků a jednou se mi za levým A-sloupkem dokonce zcela ztratila Škoda Superb vjíždějící na kruhový objezd.

Třetí generace Dacie Duster je hodně zajímavé auto. Hodnocení vzhledu je subjektivní záležitost, mně se ale rumunské SUV na pohled moc líbí. Velký posun cítím také v interiéru a jízdním projevu, který je, a už jsem to slovo použil několikrát, dospělejší.

Základní motorizace ECO-G 100 pak sice neohromí výkonem a dynamikou, ale díky schopnosti spalovat kromě benzinu také LPG potěší spořílky nízkými náklady na palivo. V tom vidím jednoznačně její největší přínos. A kdybych si měl Duster kupovat já, vybral bych právě verzi na plyn. Ano, sice se nedá pořídit s pohonem všech kol, ale to by mně osobně asi nevadilo. Spíš bych měl možná občas problém se skromným výkonem.

Dacia Duster ECO-G 100 je také nejlevnější verzí vozu, cena startuje na 429 900 Kč. A hezké je, že i s nejvyšší specifikací Extreme se vejde do půl milionu, v ní stojí 499 900 Kč. Pro srovnání, provedení TCe 130 s 96kW motorem stojí nejméně 516 500 Kč, čtyřkolka TCe 130 4 × 4 pak 587 500 Kč a Hybrid 140 593 900 Kč. Tyto motorizace jsou však na rozdíl od ECO-G 100 k dispozici až od druhé výbavy Expression.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, zážehový/LPG, turbo
Zdvihový objem999 cm³
Výkon - benzin67 kW (91 k) při 4 400 - 4 900 ot./min.
Výkon - LPG74 kW (100 k) při 4 600 - 5 000 ot./min.
Točivý moment - benzin160 Nm při 2 200 - 3 750 ot./min.
Točivý moment - LPG170 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 351 - 1 383 kg
Akcelerace 0–100 km/h - benzin14,0 s
Akcelerace 0–100 km/h - LPG13,2 s
Maximální rychlost - benzin163 km/h
Maximální rychlost - LPG168 km/h
Spotřeba (kombinace) - benzin6,5 l/100 km
Spotřeba (kombinace) - LPG8,0 l/100 km
Objem palivové nádrže - benzin50 l
Objem palivové nádrže - LPG51 l
Kola a pneumatiky215/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 343/1 813/1 656 mm
Rozvor2 657 mm
Objem zavazadlového prostoru453 l
Načítám