Hlavní obsah

Nezmar, který dojede kamkoliv, i když je mu skoro padesát – Toyotu Land Cruiser J76 si stále můžete koupit jako novou!

Foto: Martin Palonder

Většinou když testuji auto, které se začalo vyrábět v roce 1984, tak to je do rubriky youngtimery. Dnes ale jde o výjimku, protože tahle varianta Land Cruiseru je stále v nabídce a stále si jí můžete koupit zbrusu novou.

Článek

Off-road Land Cruiser generace J70 uvedla automobilka Toyota na trh poprvé v roce 1984 a nabízí jej dodnes. Nemá totiž čím takto užitečné auto nahradit, modernější auta téhož jména jsou spíš velmi luxusní pětidveřová SUV (samozřejmě schopná v terénu, jejich tradice začala už s modelem J50) a ne pracovní stroje. Sedmdesátku ale můžete mít pořád s krátkým i dlouhým rozvorem, jako polokabriolet, pick-up nebo šasi pro stavbu nějaké speciální nástavby. Tento wagon má označení J76 a do nabídky se dostal až v roce 2007 spolu s rozsáhlým faceliftem.

Původní styling auta připomínal předchozí modely J40, ale dnes už je výrazně modernizovaný. O vystouplé blatníky přišla Toyota v roce 2007. Přesto je to pořád velmi hranatá krabice nedbající na aerodynamiku a do kabiny se musíte trochu vyšplhat. Dveře za sebou zabouchnete s hezkým plechovým cvaknutím. Stejně tak pozice za volantem je taková vzpřímená, a ne úplně automobilová, ale na to je zvyklý každý majitel off-roadu. Interiér je prostorný a působí krásně vzdušným dojmem, i když je trochu jako velký skleník. Ovšem díky tomu je z Toyoty senzační výhled ven. Přední okna jsou ale tak velká, že se při otevření za jízdy začnou kinklat. V autě najdete dva airbagy, ABS a kontrolu trakce i stabilizaci. Jistě, dnes to neohromí, ale majitelé po větší nabídce těchto systémů ani netouží.

Foto: Martin Palonder

Interiér je jednoduchý, ale nic mi tu nescházelo.

Výbava je na poměry sedmdesátkové řady luxusní – ozdobný znáček na kapotě, kožené čalounění, klimatizace (velmi jednoduchá), prosté autorádio s Bluetooth připojením a vyjížděcí anténou, USB konektor, elektrická okna i zrcátka a středový tunel (ano, ten v základních autech není). Za to vděčí off-road speciální edici 70th Anniversary, která oslavuje uvedení prvního Land Cruiseru na trh v roce 1951. Přesto byste tady marně hledali obří dotykový displej, stejně by se sem nehodil.

Díky pohodlnějším sedadlům ale Land Cruiser už nenabízí širší místo pro spolujezdce a ani v kufru nenajdete sklopné lavice. Vzadu jsou křídlové dveře pro přístup do zavazadlového prostoru s objemem 590 litrů. Nejprve se otevírají levé menší a pak až velké pravé. Kufr je opravdu velký a potěší rodiče, kteří nemusí skládat kočárek. I ta dětská autosedačka se na výš umístěná zadní sedadla instaluje snáz.

Pořádný šestiválec pod kapotou vždycky potěší

Pod kapotou je pořádný benzínový vidlicový šestiválec 1GR-FE o objemu 4 litry, který se do nabídky dostal v roce 2009 a nahradil starší řadové motory. Nabízí výkon 228 koní (167 kW) v 5 200 otáčkách a točivý moment 360 Nm v 3 800 otáčkách a plní normu Euro 6. Motor má dostatek síly, abyste se nemuseli na dálnici bát levého pruhu. Naopak se tam udržíte s lehkostí. Je otravné akorát to, jak ostatní nečekají, že by vám měli uhnout. Dnes už není nikdo zvyklý, že by taková škatule s aerodynamikou cihly mohla jezdit rychleji než jejich lowcostové ale sofistikované hatchbacky. Přitom maximální rychlost je 208 km/h a akcelerace na stovku zabere jen 9 sekund.

Foto: Martin Palonder

Land Cruiser se silnice nezalekne, ale víc mu to sluší mimo ni.

K motoru je připojená pětistupňová manuální převodovka s redukcí a tužší spojkou, i když na některých trzích se nabízel i čtyřstupňový automat. Jízdní komfort zmenšuje aerodynamický hluk, větší náklony v zatáčkách a také větší hluk od motoru. Přesto jsem si jízdu užíval ze svého vysokého místa řidiče, prohlížel si se zájmem střechy menších dodávek a vlastně si nikdy nepostěžoval ani žádný z pasažérů, kteří se se mnou během testu svezli. Možná to bylo díky tomu, že v podobném autě vás nezajímají díry, výmoly ani retardéry a železniční přejezdy. Vidíte je, ale moc je necítíte nejen díky naladění podvozku, ale i díky šestnáctipalcovým kolům a pneumatikám s vysokým profilem. Takže pohodlný Land Cruiser skutečně je.

Řízení a jízdní vlastnosti odpovídají off-roadu

Tento Land Cruiser má samozřejmě tuhé nápravy. Zatímco vpředu spoléhá na vinuté pružiny, vzadu jsou listová pera. Nese je rám z pevnostní oceli, a tak celé auto váží přes dvě tuny. A to ještě 1290 kilo uveze a umožní zapřáhnout přívěs o další hmotnosti 3,5 tuny. Ovšem spolu s tím se pojí i spotřeba, která se průměrně pohybovala lehce nad 11 litry. S hmotností není potíž, řízení výrazně pomáhá posilovač. Jen není moc strmé, takže v prudších zatáčkách si možná i zaručkujete.

Foto: Dajbych 4x4 - Jan Buček

Toyota se nezalekne žádného terénu.

Land Cruiser standardně pohání zadní kola, ale stačí si jen pohrát s druhou menší pákou vedle řadičky a připojíte si přední nápravu. Za příplatek se dodávají uzávěrky diferenciálů. Světlá výška je 230 mm, nájezdový úhel vpředu 38°, vzadu 29° a Toyota zvládne brodit až 700 mm hlubokou vodu. Tato dokonce díky šnorchlu ještě víc. V terénu Land Cruiser nezastaví prakticky nic, co by u nás bylo jako běžná terénní překážka. Limitem bude spíš odvaha řidiče nebo strach, že si auto poškrábete. Jistě, to by zvládl i Land Rover Defender, ale toyota přitom posádce připadá jako auto, ne jako starý náklaďák. Tady ani nemusíte jet po nějaké cestě, ale vlastně si ji můžete kdekoliv (v mezích zákona) vytvořit.

Výroba této generace tedy stále běží, i když to příští rok bude 40 let a auto se prodává v Africe, Jižní Americe, Austrálii (kde je tato varianta nesmírně populární) a na Blízkém Východě. Toyota jej totiž dodnes nedokázala plnohodnotně nahradit.

U nás si jej můžete koupit jako individuální dovoz, který zajišťuje společnost Dajbych 4×4. A já asi neznám lepší pracovní off-road, se kterým byste mohli odjet domů a nestěžovat si na jízdní komfort. Už dlouho patří tato skvělá toyota do mé garáže snů a nic se na tom nemění. Hrozně bych ji chtěl potřebovat. Uvědomil jsem si to, když jsem jí zase velmi smutně musel vrátit a od té doby se mi po ní zase hodně stýská. Tak robustně postavené auto se spoustou charakteru se jen tak nevidí, byť to je jedno z nejstarších aut na trhu.

I když není levné, ceny Land Cruiseru Wagon s tímto motorem startují na 1 502 000 korun. Jenže vzhledem k oblíbenosti auta není cena vůbec špatná a kdo ví, proč to auto má, ten nejspíš nelituje žádné utracené koruny.

Technické údaje: Toyota Land Cruiser V6

Motorzážehový atmosférický šestiválec
Objem3956 ccm
Výkon167 kW/5200
Toč. moment360 N.m/3800
Převodovkapětistupňová manuální
Max. rychlost208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h9.0 s
Spotřeba paliva (kombinace)13,8 l/100 km
Celková hmotnost2150 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4730 x 1955 x 1770 mm
Rozvor2 730 mm
Objem nádrže90 l
Objem zavazadelníku590 l
Základní cena1 029 437 Kč
Načítám