Článek
Víte, že britská univerzita v Loughborough provedla studii přinášející nečekané zjištění? Rychlá jízda po závodních okruzích nás dělá šťastnějšími než pravidelné cvičení v posilovně. Intenzivní zábava při řízení v nás totiž vyvolává pocit skvělé nálady, přičemž se s každým odjetým kolem řidičsky zlepšujeme. Opravdu nadaní řidiči pak zvládají nové dovednosti přenést i do každodenního provozu, aniž by někoho ohrozili.
I v Česku popularita veřejných okruhových dnů nepřetržitě vzrůstá a to nás inspirovalo, abychom s pětiválcovou Cuprou Formentor VZ5 vyrazili na malou dráhu v Písku. Hlavním cílem naší návštěvy bylo získat informace, abychom vás mohli seznámit s nejdůležitějšími řidičskými i technickými radami a tipy i základy bezpečnosti jízdy na okruzích. Řidičská zábava je hlavní, ale tím nejdůležitějším je nebýt rizikem pro ostatní okruhové nadšence. Pojďme na to.
Správná řidičská pozice a helma jako základ bezpečnosti
Dříve, než zařadíte jedničku a vyjedete na trať získávat první řidičské zkušenosti na okruhu, ujistěte se, že ve vašem autě sedíte správně. Ideální pozice za volantem je v různých autech odlišná, ale základní pravidla jsou pořád stejná. Zkuste si, že se vám příjemně šlape na pedály i zatáčí až do křížení rukou. Kdybyste náhodou nevěděli, jak na to, podívejte se na naší školu řízení o správném sezení za volantem.
K přípravě před jízdou patří i rozhodnutí, zda si raději nasadit helmu. U rizikových sportů je základem bezpečnosti a při rychlé jízdě autem po závodním okruhu tomu není jinak. Nutnost jízdy s helmou se liší podle požadavků různých pořadatelů okruhových dnů, ale u kabrioletů a roadsterů ji doporučují. Ve vozech s pevnou střechou pak záleží hlavně na vašem uvážení, ale během nehody může výrazně snížit závažnost zranění.
Poctivě zahřívejte, naplno jeďte až poté
Stará závodnická poučka říká, že se studeným autem nic nevyhrajete. I když je na většině veřejných okruhových dnů závodění zakázané, protože je zbytečným nebezpečím, správné provozní teploty vašeho auta jsou alfou a omegou bezchybné funkčnosti i spolehlivosti. Pokud vaše auto není vybaveno podrobnějším měřením teplot a po delším stání v zázemí okruhu si nejste jisti jeho teplotou, vždy začněte prvním zahřívacím kolem v klidnějším tempu.
S rychlou okruhovou jízdou souvisí také ideální tlak vzduchu v pneumatikách, ovlivňující jízdní vlastnosti, jejich přehřívání i opotřebení. Tady existují pouze doporučení, ale nejvhodnější nastavení pro vaše auto vychází z předepsaných továrních hodnot a zkušeností získaných experimentováním. V zahřátých pneumatikách však rapidně roste tlak, a proto ostřílení „okruháři“ při ostré jízdě postupně upouštějí pneumatiky, aby jejich tlak udrželi na svých zvolených hodnotách.
Pokud budete s tlakem v pneumatikách experimentovat i vy a následně pojedete zpět domu tzv. po ose, vždy s sebou mějte obyčejný kompresor. Pneumatiky po vychladnutí dohustěte na normální tlak, protože jízdou na běžných silnicích je nezahřejete natolik, aby v jinak podhuštěném stavu fungovaly správně a bezpečně.
Rychlost je vzrušující, ale správná řidičská technika je zábavnější
Rychlá jízda je vzrušující a efektivní řidičský styl plný nedotáčivosti i častých „krizovek“ nezkušených řidičů jsou atraktivní pro diváky, ale naučí vás jen absolutní minimum nových dovedností. Všichni jsme jednou začínali, takže se na okruhu nebojte zvolnit, zpomalte a začněte hledat a zlepšovat své nedostatky. Nikdo se vám smát nebude. Všichni raději oceňují řidiče, co se snaží pomalu zlepšovat, než arogantní jedince s větším sebevědomím než umem.
Cupra Formentor VZ5
Malá motokárová trať v Písku je ideální pro kompaktní a lehčí zadokolky, ale pořádnou řidičskou zábavu si tam užijete i s většími auty. My jsme tam krátce prohnali novou Cupru Formentor VZ5, která spojuje úspěšný crossover sportovní značky s ohromující technikou nejnovější Audi RS 3.
Cupra Formentor VZ5 vychází z 310koňové čtyřválcové varianty VZ, avšak přidává jeden válec navíc, je rychlejší, a díky agresivnějšímu hlubšímu zvuku dělá rychlou jízdu dramatičtější. S přeplňovaným 2,5litrovým pětiválcem o 390 koních (287 kW) a 480 newtonmetrech tak je i na velmi krátkých rovinkách technického okruhu až děsivě rychlá. Vždyť akceleraci na stovku zvládá na 4,2 sekundy a jezdí až 250 km/h.
Díky silným šestipístovým brzdám Akebono s 375milimetrovými kotouči však svou rychlost snadno zkrotí a s rychlým převodem řízení se snadno stáčí do zatáček. I v technických vlásenkách si pak při průjezdu pomáhá vylepšenou čtyřkolkou se speciálním zadním diferenciálem s mokrými spojkami, jehož pomocí se umí sklouznout ladným powerslidem.
Pětiválcový Formentor navíc přináší i vylepšené sedačky a s komfortním i sportovním tuhým nastavením adaptivního podvozku zachovává každodenní použitelnost obyčejných Formentorů. Užijete si jej tedy jak při jízdě po závodních tratích, tak i při dynamičtějším svezení na zakroucených okreskách. Sportovnost se tak konečně dostává i do DNA populárních SUV.
Cupra Formentor VZ5 se v Česku prodává za cenu od 1 869 900 Kč.
Bezpečnost moderních velkých závodních okruhů i menších tratí vám totiž nabízí více prostoru pro chyby než veřejné silnice. Současně se po jejich asfaltu pohybujete mnohem vyšší rychlostí, díky čemuž dostáváte příležitost citlivěji poznávat chování vašeho auta a pracovat s jeho fyzikálními vlastnostmi, jako je přilnavost pneumatik, přenosy hmotnosti v zatáčkách nebo celkové nastavení. U moderních sportovních aut je až překvapující, jak se jejich ovladatelnost zlepší, když s nimi jedete vážně rychle.
Úplným základem správné jízdy po okruhu je hledání ideální stopy, kterou vždy poznáte podle vyčištěné lehce pogumované jízdní stopy v zatáčkách bez žmolků pneumatik. Jakmile si osvojíte správnou techniku pohledu a plynulost jízdy, budete se moci posunout k náročnějším řidičským technikám.
Sledujte zrcátka, uhýbejte doprava a komunikujte
Vůbec první jízda na závodním okruhu je i pro zkušenější řidiče stresující. Trať znáte jen od vidění, nevíte kudy máte jet, jak to zvládnete a do toho je okolo vás šílený provoz. Věřte mi, že vím, o čem mluvím. Při svém „poprvé“ jsem doslova projel zeleným peklem, když jsem na legendárním Nürburgringu více než deset minut jen sledoval zpětná zrcátka plná desítek rychlejších aut a snažil se někoho nepřehlédnout a „nesestřelit“.
Časté sledování zpětných zrcátek a pouštění rychlejších aut je dalším ze základů bezpečnosti veřejných okruhových jízd. V zatáčkách, kde vám to nedovoluje jízdní stopa nebo prostor klidně projeďte zatáčku a uhněte až na následující rovince. Stejně jako na silnicích se zpravidla uhýbá k pravému okraji dráhy a ideálně se to doplňuje pravým blinkrem. V místech, kde je vhodnější uhnout doleva, tak ojediněle učiňte a použijte levý blinkr.
Silná komunita nadšenců do okruhových jízd se navíc vzájemně respektuje a nepoškozuje se. Pokud z vašeho vozu začne unikat olej nebo jiná kapalina, raději auto okamžitě „odložte“ mimo asfalt do trávy a nechte jej odtáhnout. Sice naštvete ekology, ale bezpečnost je na prvním místě. Sebevědomým rozhodnutím, že dokončíte kolo a sjedete z trati, můžete akorát znečistit trať, jejíž čištění zbytečně přeruší jízdy, a navíc můžete dostat i pokutu a zákaz dalších jízd. A to i do budoucna.
Olej na trati navíc může představovat extrémní riziko. Když jej přejede auto za vámi, s největší pravděpodobností dostane smyk, který může skončit velkou ránou do svodidel. Chyba pak je pochopitelně na vaší straně. Stejně tomu je i při dalších technických závadách, výrazně ovlivňujících funkčnost i ovladatelnost vozidla. Vždy dejte okolí vědět, že se děje nestandardní situace, třeba blikáním výstražného znamení.
Dochlazujte!
Užili jste si vaší první jízdu, a dokonce jste autu zvládli trochu zatopit? Minimálně jedno poslední kolo zvolněte, jeďte lehce dynamicky po kraji, nepřekážejte rychlejším autům a ochlaďte hnací ústrojí i brzdy. Přehřátá brzdová kapalina se totiž „zavzdušňuje“ a v extrému může nastat situace, kdy vám tzv. „odejdou brzdy“ a prostě nezastavíte. V tom případě nepanikařte, zastavte auto vlivem odporů i podřazováním a najděte místo, kam jej můžete bezpečně nasměrovat.
Jak se říká, rychlit můžeš, zastavit musíš. Správným zahříváním i dochlazováním navíc příliš neomezíte životnost vaší techniky a se zodpovědnou údržbou si budete užívat ještě spousty okruhových jízd. Prvotní strach už je pryč a vy chcete znovu a znovu. Tak hlavně bezpečně a svědomitě.
Za příležitost svezení na okruhu v Písku děkujeme Petru Mutafovovi ze Special Drive, profesionálnímu učiteli sportovní jízdy a pořadateli okruhových dnů pro řidičské nadšence.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový pětiválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 480 cm3 |
Výkon | 390 koní (287 kW) při 5 700–7 000 ot./min |
Točivý moment | 480 Nm při 2 250–5 700 ot./min |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Pohon | všech kol |
Provozní hmotnost | 1 683 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,2 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 11 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 55 litrů |
Kola a pneumatiky | 255/35 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 450/1 839/1 511 milimetrů |
Rozvor náprav | 2 680 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 410 litrů |