Článek
Je to sedan? Nebo je to SUV? Ani jedno a přitom tak trochu obojí – zdání klame, 408 je totiž nižší než běžná SUV, i když pojetím má nejblíž ke konceptu SUV-kupé. Také byste se na něj mohli dívat z opačné strany jako na mírně zvýšené čtyřdveřové kupé. A můžete o tom dál přemýšlet až do rozbolení hlavy, ale fakticky mi pro pochopení atraktivity auta nejvíc stačilo to, jak zálibně se po 408 díval jeden řidič BMW X6.
Kdyby mohl nahlédnout do interiéru, tak by zíral ještě víc. Architektura i-Cockpit je i po dekádě na trhu z pohledu ergonomie stále diskutabilní, ale designově je dotažená k dokonalosti - 10palcový virtuální přístrojový panel s 3D efektem, vedle 10palcový dotykový infotainment s variabilním displejem pro nejpoužívanější funkce (říkají mu i-Toggles) doplněný fyzickými tlačítky výrazně usnadňuje navigaci v systému plném online funkcí a s širokou mobilní konektivitou.
Další novinkou 408 jsou pohodlná křesílka s certifikací AGR (organizace pro zdravá záda), ve kterých se budete s radostí rozvalovat nejen na stovky kilometrů dlouhých cestách, ale klidně i v jejich cíli, kdy se vám ani nebude chtít vystupovat. Prostoru máte kolem sebe poměrně dost, dokonce i na zadních sedadlech se bez problémů usadí dospělák (ačkoliv lidem s výškou kolem metru devadesát už začne chybět prostor nad hlavou). Kufr pak pojme 536 litrů zavazadel (plug-in hybridní verze mají objem snížený na stále slušných 471 l), k nimž budete mít pohodlný přístup elektricky výklopnými pátými dveřmi (karoserie je typu liftback).
Že 408 není skutečné SUV, snadno poznáte za volantem – abyste za něj usedli, nemusíte lézt po žebříku, navíc 408 jezdí jako normální auto a nekymácí se jako akrobat na chůdách. Pohyby má jisté a přesné, přitom působí poddajně a nenechává se příliš rozhodit nerovnostmi a výmoly v asfaltu. Klidně ho můžete poslat do zatáčky a užívat si stabilitu a přilnavost, stejně hravě ho ale můžete nechat polykat stovky kilometrů dlouhých přesunů.
Jenom ten malý volant trochu kazí zážitek z řízení, 408 pak působí zbytečně hyperaktivně – ale na to si nejspíš časem zvyknete. Nebo vás to možná ani nezajímá a víc se budete radovat z toho, jak snadno se drží zploštělý volant jednou rukou za horní hranu.
A také té síly je na přední kola občas trochu moc. Nejsilnější hybrid totiž umí poslat na přední nápravu až 225 koní a 360 Nm (v nabídce je také slabší 180koňová varianta s méně výkonným spalovacím motorem), takže si pneumatiky při ostřejším přišlápnutí plynu rády zahrábnou.
Tohle totiž není žádný závoďák – elektrifikované pohonné ústrojí 408 má dost síly na pohodlné předjíždění a připojování do rychlejších pruhů, ale primárně je velmi příjemně kultivovaným parťákem, benzinový motor je totiž buď zhasnutý, nebo si jen tiše přede (přepínání pohonů často ani nepostřehnete) a osmistupňový automat nenápadně žongluje s kvalty.
Jen ta zhruba šestilitrová průměrná spotřeba v kombinovaném provozu není na hybrid nijak oslnivá (zvlášť v kombinaci se zmenšenou 40litrovou nádrží omezuje dojezd na něco přes 600 kilometrů). Jedinou cestou k úspornému provozu je tak pravidelné nabíjení – baterii o kapacitě 12,4 kWh nabijete z wallboxu za necelé dvě hodinky (případně za méně než šest hodin z obyčejné zásuvky), čímž si zajistíte reálný čistě elektrický dojezd přes 50 kilometrů (do rychlosti až 135 km/h), což většině majitelů pokryje denní nájezd.
Pokud jste se tedy do Peugeotu 408 na první (případně druhý) pohled zamilovali, tak vám tento dojem nic moc nepokazí – jde o velmi příjemné auto s pár drobnými chybami, s nimiž se ale určitě snadno vyrovnáte. Tedy pokud překousnete jeho cenu…
Cena Peugeotu 408 už je totiž docela prémiová – verze s tříválcem (Puretech 130 s osmistupňovým automatem) totiž s akční slevou vyjde v základu na 780 tisíc a nejlacinější plug-in hybrid (Hybrid 180) pořídíte za 1 016 000 Kč. Testovaná verze Hybrid 225 ve vrcholné výbavě GT Line pak stojí 1 154 250 Kč. Na druhou stranu i „základní“ výbava Allure je dost bohatá a stačí přihodit 40 tisíc (resp. 20 tisíc u hybridu) a máte dostatečně vybavenou verzi Allure Pack.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 110 k a 320 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 225 koní a 360 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 781 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,8 s |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kapacita baterie | 12,4 kWh |
Elektrický dojezd | 63 km |
Nabíjení | AC 3,6 kW (za příplatek 7,4 kW) |
Kola a pneumatiky | 245/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 687/1 859/1 478 mm |
Rozvor | 2 787 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 471 l |