Článek
Řidič rozvážkové dodávky, ten tvrdej chleba má. Musí znát nejen volant, spojku, brzdu a plyn, ale taky musí umět proplétat se složitou městskou dopravou, prosmýkávat se úzkými uličkami a hledat příhodná parkovací místa, do toho telefonuje se zákazníky a řeší spoustu věcí v doručovací aplikaci… Zkrátka je to vážně makačka!
Elektrický pohon ale jeho práci o velký kus ulehčuje. Místo neustálého startování a chcípání motoru, tančení po pedálech, kvedlání šaltpákou a jemného ladění spojky totiž řešíte jen volant, plyn a brzdu. Vlastně při troše šikovnosti i to brzdění zvládá auto za vás díky rekuperaci, která nejen zpomaluje, ale také získává energii zpět pro prodloužení dojezdu.
Maxus vám k tomu u většího modelu eDeliver 9 ještě přihodí velmi solidní komfort, který zahrnuje klimatizaci, vyhřívané sedačky nebo 10palcový dotykový infotainment (sice bez navigace, zato s konektivitou Apple CarPlay a Android Auto), k tomu je vybavený systémem nouzového brzdění, adaptivním tempomatem a sledováním jízdy v pruhu nebo monitorováním mrtvých úhlů, manévrování v těsných prostorách usnadňují parkovací senzory a zpětná kamera.
Především se ale skutečně příjemně řídí a dobře jezdí. Volant si sice nastavíte pouze výškově, přesto ale snadno najdete pohodlnou řidičskou pozici, výhled přes střechy ostatních aut je skvělý a řízení dětsky snadné. Pořád je to velká dodávka, těží však ze skvělého rejdu (mezi předními koly nepřekáží velký nafťák), stabilního a poddajného podvozku, k tomu máte k dispozici solidní výkon s rychlým nástupem, takže vás nikdo nenachytá na švestkách. Elektrický pohon je zkrátka krokem vpřed u dodávek stejně jako u osobních aut…
Jenže u užitkových aut nejde v první řadě o pohodlí řidiče, ale především o porci práce, kterou za jednu směnu zvládne. Čínská automobilka Maxus nabízí na českém trhu hned dvě elektrické dodávky – menší, jednodušší a dostupnější eDeliver 3 a větší, výkonnější a lépe vybavenou eDeliver 9. Porovnání jejich parametrů máte níže v tabulce, takže si určitě snadno vyberete, která by vašemu byznysu vyhovovala lépe.
eDeliver3 L1 | eDeliver3 L2 | eDeliver9 L2 | eDeliver9 L3 | |
---|---|---|---|---|
Délka | 4 555 mm | 5 145 mm | 5 546 mm | 5 940 mm |
Šířka | 1 780 mm | 1 780 mm | 2 062 mm | 2 062 mm |
Výška | 1 895 mm | 1 900 mm | 2 525 mm | 2 525 mm |
Rozvor | 2 910 mm | 3 285 mm | 3 366 mm | 3 760 mm |
Délka nákladového prostoru | 2 180 mm | 2 770 mm | 3 010 mm | 3 410 mm |
Délka nákladového prostoru | 4,8 m3 | 6,3 m3 | 9,7 m3 | 11,0 m3 |
Šířka bočních dveří | 710 mm | 710 mm | 1 269 mm | 1 269 mm |
Maximální hmotnost nákladu | 905 kg | 990 kg | 1 200 kg | 1 160 kg |
Dojezd je samozřejmě klíčovým kritériem a tady si na rovinu můžeme říci, že se pořád bavíme o (pří)městském použití. Menší eDeliver 3 tabulkově slibuje až 240 km a větší eDeliver 9 dokonce až 353 km, ale jakmile je plně naložíte zbožím či materiálem a vyrazíte na dálniční přesun (navíc třeba v mrazivém počasí), reálné číslo se začne nebezpečně rychle smrskávat…
eDeliver 3 | eDeliver 9 | |
---|---|---|
Výkon | 90 kW (122 k) | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 255 Nm | 310 Nm |
Maximální rychlost | 120 km/h | 100 km/h |
Baterie | 53 kWh | 51,5 nebo 72 kWh (L2 i L3), 88 kWh (L3) |
Dojezd | 240 km (L1), 230 km (L2) | 180 km (51,5 kWh), 235 km (72 kWh), 296 km (88 kWh) |
Nabíjení | AC 7 kW, DC 50 kW | AC 7 kW, DC 50 kW |
Pokud se však budete pohybovat v centru města a po okreskách v jeho okolí, pak do sebe všechny dílky zapadnou a elektrická dodávka ze sebe vydá to nejlepší. Kromě snadného řízení jde také o úsporu provozních nákladů na „palivo“, nižší opotřebení, a tedy lacinější servis (pravidelný i případné opravy a výměny).
Nevěříte? Proto jsme se zastavili na návštěvě u rozvážkové firmy Rohlik.cz, která elektrické dodávky již skoro rok aktivně provozuje a má reálné zkušenosti, které by při rozhodování mohly pomoci i vám.
„V České republice provozuje Rohlík od listopadu 2021 flotilu 41 kusů elektrických dodávek Maxus eDeliver 3, dalších 90 jich jezdí v rámci naší skupiny v cizině, tedy v Rumunsku, Maďarsku, Rakousku nebo Německu,“ popisuje aktuální situaci Filip Boháč, manažer logistiky Rohlík CZ. Jedná se tak o jednu z největších elektrických flotil v Česku. „Je to logické pokračování našich ekologických aktivit. Dosud jsme provozovali ekologicky šetrnější vozidla na CNG, elektřina představuje další krok vpřed.“
Dodávky Maxus eDeliver 3 si vybrali proto, že jsou optimální pro potřeby provozu Rohlík CZ – jsou ideálně prostorné a mají dostatečnou nosnost, nabízejí potřebný dojezd a rychlost nabíjení. „Potřebovali jsme nájezd 250 kilometrů na jedno nabití. Ale jeho dosažení není jen o technice, je to především o řidičích,“ upozorňuje Boháč.
Elektrická vozidla přeci jen vyžadují trochu odlišný řidičský styl a nesednou úplně každému. „Kolem elektrických dodávek se rychle vytvořila skupina řidičů, kteří je preferují a dokáží je plně využít – jezdí plynuleji a citlivěji, umí pracovat s módy rekuperace. Postupně nám tak spotřeba klesá z původních 25 kWh/100 km až někam k současným 18 kWh/100 km, reálný dojezd se nám tak přibližuje ke 300 kilometrům. Zkušený řidič tak nemá problém denní nájezd zvládnout bez dalšího nabíjení v průběhu dne, které by snižovalo efektivitu využití vozu,“ vysvětluje další fleet manager Tomáš Doskočil určitá specifika provozu elektromobilů.
Schopnost vymáčknout z baterie maximum kilometrů se pak příznivě projeví na nižších provozních nákladech. „Vozidla nabíjíme přes noc, což je šetrné k bateriím i k nákladům. Vzhledem k tomu, že se nám daří stále navyšovat nájezd na jedno nabití, klesají nám náklady na kilometr – pohybujeme se přibližně na úrovni 1,50 Kč/km i přes současné zdražování energií,“ popisuje Doskočil.
Další ekonomickou částí provozu jsou servisní náklady. Dodávky Maxus mají interval pravidelných servisních prohlídek stanovený na 30 tisíc kilometrů, čehož i při maximálním vytížení dosáhnou teprve první vozy flotily Rohlík CZ. Také všechny opravy byly řešené v rámci garance, takže reálná data ještě k dispozici nejsou. Ale očekávání managementu firmy i odhady automobilek hovoří o snížení servisních nákladů zhruba na třetinu.
Firma Rohlík CZ si tak nasazení elektrických dodávek Maxus pochvaluje. „Splňují naše požadavky a očekávání,“ potvrzuje Doskočil. „Ze začátku jsme měli problém s delšími dodávkami náhradních dílů z Číny, servisy se však nyní již předzásobily, takže i to je vyřešené.“
Filip Boháč celé téma uzavírá: „Elektřina je pro nás správná cesta. Na podzim budeme flotilu dále rozšiřovat a naším cílem je mít roku 2025 městskou flotilu kompletně elektrifikovanou.“
Za zapůjčení Maxus eDeliver 9 děkujeme společnosti Global Auto.
Menší model eDeliver 3 pořídíte za 999 000 Kč (tato a všechny další ceny jsou uvedeny bez DPH) v délce L1, za delší L2 zaplatíte 1 049 000 Kč. V nabídce je ještě varianta s baterií 35 kWh, která je o 100 tisíc lacinější.
Ceny většího a vybavenějšího modelu eDeliver 9 pak začínají na částce 1 329 900 Kč za variantu L2 (za delší L3 připlatíte 30 tisíc korun) s baterií 51,5 kWh, s větší baterií 72 kWh stojí 1 539 900 Kč (L3 za dalších 30 tisíc) a vrcholná varianta (rozvor L3, baterie 88 kWh) stojí 1 669 900 Kč. Na vozidlo se vztahuje záruka 5 let/100 000 km, na trakční baterii potom 8 let/160 000 km. Více informací na www.maxuspraha.cz