Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dojde vám to ve chvíli, kdy budete viset v pásech, zatímco auto kontrolovaně sjíždí strmý kamenitý svah. Nebo ve chvíli poskakování po boulích, kdy je jedno kolo zaryté do podběhu, zatímco to protější volně visí ve vzduchu. A určitě vám to dojde ve chvíli, kdy se příď auta zanoří do vody, jejíž hladina sahá do půlky dveří. Jo, G-Wagen je fakt drsný off-road!
Tomu ostatně odpovídá i jeho konstrukce. Má tradiční rámový podvozek, přední kola jsou nezávisle zavěšená, ale zadní náprava je tuhá, stálému pohonu všech čtyř kol (standardně dělenému 40 : 60) pak pomáhají tři samostatně uzamykatelné diferenciály. Je to stejný recept, podle kterého v Mercedesu upekli prvního terénního dělníka, jenž vyjel z bran továrny ve Štýrském Hradci přesně před 45 lety. Dnešní verze je sice o poznání civilizovanější a komfortnější, ale pod uhlazeným zevnějškem se skrývá duše drsňáka. Jen škoda, že ji většina majitelů nikdy nepozná.
Prý pouze jedno procento majitelů „géčka“ totiž aspoň jednou zmáčklo jedno ze tří kouzelných tlačítek na palubní desce ovládajících právě uzávěrky diferenciálů. Ty totiž přicházejí na řadu až v momentě, kdy začne jít do úzkých a kola se začnou naprázdno protáčet – tedy v opravdu náročném terénu, kam si většina řidičů ze strachu o svou čtyřkolovou pýchu a radost ani netroufne. A právě proto Mercedes zřídil speciální centrum, kde vám zkušení instruktoři odhalí nečekanou hloubku talentu G-Wagenu.
Na umělém kopci před základnou centra a v blízkém lesíku je situován bezpočet velmi náročných terénních překážek, které oddělí kluky od chlapů. Příkrá stoupání i klesání, která byste pěšky zdolali jen s horolezeckou výbavou, boční náklony vyvolávající pocit, že se užuž převalíte na bok, kamenité skalky i bahenní lázně, to vše prověří schopnosti „géčka“ jako legendární hora Scheckel, kde se každá součástka auta tvrdě testuje, aby obstála v reálném provozu produkčních vozů.
Především si ale osobně vyzkoušíte, co všechno si s G-Wagenem můžete troufnout a jak ho v terénu správně řídit. Nejen jaký jízdní režim zvolit a které tlačítko stisknout, ale také jak citlivě zacházet s ovládacími prvky, jaké udržovat tempo a jak se vymotat ze svízelných situací. Protože do problému se můžete dostat jen vlastní chybou, auto samo zvládá veškeré nástrahy s obrovským přehledem…
Světlá výška | 241 mm |
Brodivost | 700 mm (850 mm pro G 580 EQ) |
Nájezdový úhel (vpředu/vzadu) | 32°/30,7° |
Přejezdový úhel | 26° (20,3° pro G 580 EQ) |
Maximální úhel stoupání | 45° (100 %) |
Maximální boční náklon | 35° |
To vás dostane nejvíc – vy si za volantem sedíte v komfortu klimatizované kabiny na odvětrávaném koženém křesílku, trochu točíte volantem a šlapete pedály (a někdy ani to ne, protože i s tím vám auto pomůže), zatímco pneumatiky drásají terén a prokousávají se terénními překážkami s nezastavitelností tanku.
Fascinující je i to, že takhle přesvědčivý je nejen spalovací G-Wagen G 450d nebo G 500, ale také ten zcela nový, čistě elektrický G580 EQ. V Mercedesu ho sice mohli udělat polovičatě jako úlitbu pro zelené fanatiky nebo městské pozéry, jenže to by nebyl Mercedes…
Elektrické „géčko“ tak má stejný žebřinový rám (se 116kWh bateriovým balíkem uvnitř) a nápravy, ale místo jednoho motoru má hned čtyři (po jednom na každém kole, s celkovým výkonem 587 koní), každý s vlastní redukční převodovkou. To umožňuje nejen efektní „tankovou“ otočku na místě (kromě videí pro tiktok je určená především pro snadné otočení v těsném prostoru) nebo zmenšení poloměru otáčení (kdy se přibrzdí vnitřní zadní kolo), ale především naprosto precizní vektorování točivého momentu na jednotlivá kola podle aktuálně dostupné trakce.
A to je setsakra důležité, protože pod pravým chodidlem máte na povel více než 17 tisíc newtonmetrů (1 164 Nm čtveřice elektromotorů umocněných redukovaným převodem 15 : 1) dostupných prakticky ihned, takže právě chytrá elektronika vás uchrání od brutálních hrabaček při každém neopatrném prošlápnutí plynového pedálu. V reálu se ale elektrické „géčko“ prokousává off-roadovým okruhem stejně nezastavitelně, jen díky naprosto tiché a hladké jízdě ještě o mnoho autoritativněji.
Ale nebojte, elektřinu vám nikdo nenutí, třídu G pořád pořídíte klidně i s poctivým osmiválcem. A rovnou s brutálně nařezaným osmiválcem 4.0 twin-turbo, který prošel posilovací kúrou u AMG, takže disponuje výkonem 585 koní a silou 850 Nm. Sportovně laděné G 63 tak zvládá stovku za 4,3 sekundy, peláší až 220 km/h a řezat zatáčky (skoro) zvládá jako sporťák za zlověstného burácení čtveřice koncovek výfuku pod bočními prahy – ty jsou spolu se sportovními pneumatikami také jediným limitem mimo asfalt ve srovnání s běžnými verzemi „géčka“.
Na konci dne tak už budete celý kult G-Wagenu chápat: Budete vnímat jeho historický odkaz, budete znát jeho mimořádné schopnosti, budete cítit hloubku jeho charakteru. A už se nebudete divit, proč stojí takový randál peněz.
Tohle je auto postavené v tom nejlepším duchu mercedesů – bez ohledu na náklady nabídnout to nejlepší, co je vůbec možné. G-Wagen je prostě výjimečný stroj, silná osobnost a ikona automobilového světa. Tak všechno nejlepší a ať s námi vydrží aspoň dalších 45 let.