Článek
Značka Voyah je u nás spíše okrajová a lehký prodejní výkyv směrem nahoru zaznamenala ve chvíli, kdy zlevnila plně elektrické SUV Free nejprve o 700 tisíc a později slevu upravila na 650 tisíc. Tak či onak celkem zajímavá nabídka.
Mimo toho u nás prémiová divize Dongfengu prodává například sedan Passion, který s určitými kompromisy leze do zelí pětkovému bavoráku a Mercedesu třídy E. Tím nejzajímavějším modelem z nabídky Voyahu nicméně není ani jedno jmenované vozidlo, nýbrž 4,9 metru dlouhý elektromobil na benzin nazvaný Free REV 318.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiDhBr0deCPhNjW/a559/voyah-free.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Řekli byste do tohoto voyahu, že je čínský? Na první dobrou asi ne.
Už jen jeho design je vysloveně nečínský, omezil totiž typické asijské designové prvky. Karoserie tak hraje spíše v geometrických notách, příď je lehounce protažená, boky osazené výsuvnými klikami, zadní část sdružená koncovými LED svítilnami.
Reálně tak má Free REV 318 šanci zalíbit se i těm, kteří čínské vozy haní jen kvůli jejich původu, což je v některých ohledech nicméně pochopitelné.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnujDqdRCPhNmX/5e1e/voyah-free.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Příď je lehce protažená. Na délku SUV měří celkem 4,9 metru.
Uvnitř pětimístného interiéru nenajdete umělé kožené, ale příjemně působící textilní čalounění se zeleným prošíváním. A to je na Čínu kladná změna. Zejména vyhřívané sezení pak nabídne slušnou oporu i na delší cesty, přičemž řidičovo i spolujezdocovo křeslo disponují jednoduchou masážní funkcí.
Samostatnou kapitolou je poté palubní deska sdružující tři displeje, a to přístrojový štít, infosystém a spolujezdcův infosystém. Komu by nevyhovovalo tovární rozhraní, tomu jistě přijde vhod dodatečně montovaná kompatibilita Apple CarPlay / Android Auto. A ta vyřeší kompromisy původního softwaru (navigace, hudba…).
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiCodW3hXCPhNqz/a4ad/voyah-free.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výsuvné palubní desce dominují tři displeje.
Palubní deska Voyahu Free má také jednu zvláštnost. Při přepnutí do sportovního režimu nebo po stisku dedikovaného tlačítka se displeje sníží a celá palubka jako by klesne. K čemu to je dobré, nevíme, ale „wow“ efekt to udělá působivý.
Přesunem na zadní sedadla bystré oko zahlédne vlastní ovládací tablet pro cestující v druhé řadě. Nejde o víceúčelové a herní zařízení jako třeba u Tesly, ale o ovládání klimy nebo multimédií. Pohledem vzhůru ze zadních sedadel pak objevíte ještě široce prosklenou panoramatickou střechu, která dovnitř zvládne pustit dostatek denního světla.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiBJE31fCCPhNvq/c5c2/voyah-free.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Žádná umělá kůže, ale příjemná zeleně prošívaná látka.
Celkově máme ze zpracování Voyahu Free REV 318 kladné dojmy. Hodně tomu pomohla náhrada umělé kůže textilem, použití kvalitních měkčených plastů a nenasazování kdovíjakých interiérových designových kreací. Ty by se totiž ke konvenčnímu vnějšímu vzhledu voyahu hodily asi stejně jako čokoláda na vepřovou roládu.
Elektromobil s ALE
Pohonné ústrojí Voyahu Free REV 318 tvoří jeden elektromotor u zadokolky nebo dva v případě (testované) čtyřkolky. Druhá jmenovaná specifikace je naladěná na výkon 360 kW (489,4 koně) a točivý moment 720 Nm distribuovaný na obě nápravy.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/nO1SBfAluiDshGGgaCPjlpi/9202/voyah-free-rev-318.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Voyah Free je REV, což znamená, že kola pohání elektromotory a energii pro ně vyrábí spalovací motor.
Zdrojem elektřiny pro pohon je trakční baterie využívající technologii nikl-kobalt-mangan s kapacitou 43 kWh. Podle čínské a velmi optimistické normy CLTC ujede Voyah Free REV 318 v zadokolce čistě na elektřinu (proto se jmenuje 318) a ve čtyřkolce 259 km. Realita čtyřkolky v provozu však je kolem 150 km a na papírové hodnoty WLTP se ještě čeká.
Tyhle krátké dojezdy by nicméně neoslnily, ani kdyby vůz stál půl milionu, proto má vpředu pod kapotou uložen zážehový doping. Je jím čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 150 koní, jejímž jediným úkolem je generovat elektrickou energii pro pohon elektromotorů. Čtyřválec zde fyzicky nepohání kola.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnB0yvGdVCPjluI/bdec/voyah-free-rev-318.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pod kapotou nemáte co dělat, což vám výrobce naznačuje velkým krytem.
Do 56litrové nádrže tak tankujete benzin, ale pro jízdu využíváte elektromotory se všemi jejich výhodami včetně rychlého nástupu točivého momentu (z nuly na sto se voyah rozjede za 4,5 s). Ve chvíli, kdy vozidlo externě nabijete, tak můžete pomocí voliče jízdního režimu upřednostnit čistě elektrický profil nebo přepnout do kombinovaného módu, který by měl opět podle čínské CLTC vystačit na 1 357 km dojezdu (1 458 km pro zadokolku).
Za kolik tedy Free REV 318 jezdí? Dobrá otázka. Jednou za 3 litry na sto a 23 kWh k tomu a jindy zase za 9 litrů na sto a 3 kWh k tomu. S jedním plným externím nabitím se kombinovaný dojezd čtyřkolky bude pohybovat okolo 800 km. Jakékoli další externí nabíjení číslo dojezdu prodlouží.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_oW_A/kObgaqJNMnKEQFeyCPjlyl/6192/voyah-free-rev-318.jpeg?fl=cro,0,0,2500,1667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vidíte tu žlutou ikonku akumulátoru vlevo? To je nízký stav nabití, kdy má auto omezený výkon.
Zdá se tedy, že vás stav trakčního akumulátoru nemusí zajímat? Ne úplně, jedno ALE tu přece jen figuruje. Ve chvíli, kdy stav akumulátoru klesne pod zhruba 15 %, dojde k citelnému omezení výkonu celé soustavy.
Řešením pak je přepnout do jízdního profilu, který preferuje fosilní palivo, a chvíli počkat, než se baterie dostatečně nakrmí. Pokud máte ovšem touhy drtit vozidlo na plný knedlík, půjde to vždy jen do doby, než se vybije trakční akumulátor. Takže motivaci k pravidelnému nabíjení tu přece jen máte.
Za ty prachy
Příjemnou předností testovaného Voyahu Free REV 318 je vzduchové odpružení poskytující solidní cestovní pohodlí a adaptivní výšku. Na komfortní režim se bavíme o houpavém poježdění, které nicméně v zatáčkách dá pocítit hmotnost 2,3 tuny. Se sportovními ambicemi tedy opatrně.
Neoslní ani samotné řízení. Je sice komfortní, lehké, ale spíše tupé a bez zpětné odezvy kol do volantu. Musíme nicméně podotknout, že tímhle syndromem trpí většina masově cílených moderních aut a že koncovým uživatelům je to vesměs putna.
Jako celek je Dongfeng Voyah Free REV 318 povedené SUV nesoucí si punc prémiovosti a prvky luxusní výbavy. Na svůj čínský původ rozhodně nevypadá, nabízí příjemný cestovní komfort, jen pár kompromisů a poměrně atraktivní cenu.
Základní zadokolka totiž stojí od 1 474 900 Kč, zatímco čtyřkolka startuje od 1 574 900 Kč. Automobil kryje 5letá záruka omezená na 100 000 km, trakční akumulátor pak chrání osmiletá garance limitovaná nájezdem 150 000 km.
Předběžné tech. údaje | Voyah Free REV 318 |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec + 2× elektromotor |
Objem | 1,5 litru |
Výkon | 110 kW (150 k) |
Točivý moment | 220 Nm |
Systémový výkon | 360 kW (489,4 k) 720 Nm |
Převodovka | jeden převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 320 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Objem palivové nádrže | 56 l |
Kapacita baterie | 43 kWh |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 905/1 950/1 645 mm |
Rozvor | 2 960 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 560/1 320 l |