Článek
Bavorští opulentní luxus skutečně umí. Stačí se podívat na výstřední řadu 7 nebo mastodonta X7, z nich ta vyšší úroveň přímo stříká na všechny strany. Oproti nim je X5 se svými normálními světly a standardně velkými ledvinkami takřka decentní a na silnici docela snadno přehlédnutelná. Přitom si s oběma vlajkovými loděmi v oblasti komfortu v ničem nezadá…
To platí ještě víc po loňské modernizaci, která nejen decentně uhladila zevnějšek (užší světlomety s novou grafikou a hranatější nárazník se svislými prvky na krajích, novinkou je také podsvícení ledvinek), ale především překopala velkou část interiéru.
Na palubní desce se totiž objevil širokoúhlý koncept iDrive (propojující 12,3palcový přístrojový štít a 14,9palcový infotainment) s nejnovější verzí systému (která je pořád docela nepřehledná a zbytečně složitá), jenž vystrnadil většinu fyzických tlačítek, a zbyla jen středová konzola s otočným ovladačem, několika nejdůležitějšími tlačítky (třeba pro přepínání jízdních režimů) a novým, kompaktnějším voličem převodovky s křišťálovým designem.
Těmi tlačítky a voličem ovládáte pohonné jednotky, které také prošly zásadní modernizací – všechny jsou více či méně elektrifikované. Spalovacím jednotkám nově pomáhá 48V mild-hybridní ústrojí, plug-in hybrid se může pochlubit podstatně zajímavějšími parametry.
Nová generace řadového třílitrového šestiválce nyní produkuje o 27 koní víc (celkově 313 k), posílil také elektromotor (o 84 koní na 197 koní) – celkově tedy plug-in hybridní X5 disponuje mocnou silou 489 koní, takže na stovku vystřelí za méně než pět sekund.
Baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh přitom má dost energie, abyste mohli ujet papírově až sto bezemisních kilometrů (reálně to bude stále přes 80 km). Plné nabití z domácí zásuvky vás vyjde na nějakých 115 korun, takže za jeden kilometr zaplatíte necelou korunu padesát. To ujde na luxusní prémiovku, ne? Ačkoliv něco nám našeptává, že při dvouapůlmilionové cenovce asi koruny počítat nebudete a nejspíš vás nedojme ani šance ušetřit za dálniční známku…
Když vám pak energie ze zásuvky dojde, pořád máte pod kapotou poctivý šestiválec pracující v úsporném hybridním režimu (nějakou energii vždy zrekuperujete), takže jezdíte v průměru za nějakých 8 litrů (tabulkovými 0,8 litru se rozhodně nenechte zmást, ale při pravidelném nabíjení se k nim můžete skutečně přiblížit). Plug-in hybridní X5 je tak v každém režimu svižným (těch skoro 200 elektrických koní na solidní rozhýbání X5 totiž stačí až do dálniční rychlosti 140 km/h), docela úsporným, velmi tichým a ukázkově pohodlným autem, v němž je radost trávit čas.
Na rozdíl od podobných rodinných silničních křižníků je také radost ho řídit – ale spíš ve smyslu „požitek“ než vyloženě „zábava“. Tím stádem 489 koní se nenechte zmýlit, velkou a těžkou X5 sice přinutíte k rychlému tempu, kterému se nebude vzpírat, ale není to žádné juniorské „emko“. Daleko lépe se cítí v klidnějším tempu, kdy vás bude konejšit komfortem a pohodovou atmosférou. A to si opravdu užijete.
Díky širším schopnostem dává modernizovaný plug-in hybrid ještě větší smysl, pokud si ho můžete dovolit a můžete nabíjet doma anebo v práci – jedinou kaňkou je totiž absence rychlého DC dobíjení (jedinou možností je AC 7,4 kW), aby stačilo připojit ho na půl hodinky (místo běžných necelých čtyř hodin) před obchodem k nabíječce a po nákupu jste měli zase plnou baterii. Celkově je však X5 xDrive50e moc příjemnou variantou s perfektně sladěným pohonem, který pomáhá prohloubit výjimečný zážitek na palubě.
Všechna BMW X5 stále pohání minimálně šestiválec (v kombinaci s automatem a pohonem všech čtyř kol): Ten nejlevnější (298koňový diesel 30d) pořídíte již za 2 017 600 Kč, příznivci benzinu za výkonnější (381 k) a hladovější (kombinovaná spotřeba 8,5 l / 100 km místo 7,1 l pro naftu) variantu 40i zaplatí 2 056 600 Kč. Plug-in hybrid pak vyjde minimálně na 2 342 600 Kč. Nad ním v ceníku stojí už jen výkonné osmiválcové verze M60i (530 k za 2 667 600 Kč) a X5 M Competition (625 k za 3 783 000 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 |
Výkon | 230 kW (313 k) při 5 000 – 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 750 – 4 700 ot./min. |
Elektromotor | 197 k a 280 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 489 k a 700 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 470 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 0,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 69 l |
Kapacita baterie | 25,7 kWh |
Elektrický dojezd | až 102 km |
Nabíjení | AC 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 275/40 R21, vzadu 315/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 935/2 004/1 755 mm |
Rozvor | 2 975 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |