Hlavní obsah

Německá šlechta v ohrožení: Renault Austral bere útokem prémiová SUV, pálí ostrými a nedělá přešlapy

Foto: Tomáš Kopečný

Francouzi na autě skutečně zamakali. Výsledkem je povedené SUV, které se snaží dohánět německé premianty.

Hledat větší uživatelské chyby na novém Renaultu Austral je jako vydat se pátrat po jehle do pokoje nějakého studenta. Dospělé plnohodnotné SUV totiž nabylo na objemu i technologiích, čímž ukázalo, zač je toho skutečně nový model. A už teď můžeme napsat, že jde o aspiranta na krále své třídy, který navíc ohrožuje německou šlechtu.

Článek

Když se podíváte na aktuální modelovou řadu francouzského Renaultu, asi byste neřekli, že tahle automobilka měla během covidu namále. Pohledem druhým, hlubším, však začnete vnímat, že vývoj současných novinek musel stát fakt hromadu peněz. Ovšem vyplatilo se? Opravdu jsou čerstvé posily ze země croissantů a věčného stávkování tak dobré?

Foto: Tomáš Kopečný

Z aliance Renault-Nissan-Mitsubishi je v Evropě nejvíc na koni Renault.

Vlastně ano, čímž se ještě více prohloubila rozdílnost mezi Renaultem a jeho aliančními partnery – Nissanem i Mitsubishi. Budeme-li mluvit o evropském trhu, tak Mitsubishi nemá (zatím) zajímavého takřka nic, Nissan leda X-Trail a Renault? Minimálně pětici velmi atraktivních modelů a jeden nejlepší k tomu – Austral.

S lehkou nadsázkou píšeme, že srovnávat Austral s konkurenčním Qashqaiem je jako sledovat zápas Real Madrid vs. 1. FK Blšany. Jestliže se rozhodujete mezi těmito dvěma vozy, tak si z letáku od Nissanu postavte vlaštovku a kupte si Austral. Patří totiž mezi hodně povedená SUV segmentu C.

Foto: Lukáš Volšický

Austral má přímého technického sourozence, je jím Nissan Qashqai.

Cesta k úspěchu začíná pochopitelně designem, který je pro mnohé potenciální kupce – zejména ženy – nakonec rozhodující. Zkrátka jakmile se vám auto líbí, je velká šance, že se pro něj nakonec rozhodnete.

Renault se už několik let drží svého osobitého stylu, který začal avantgardními liniemi světel, co připomínaly kly i francouzský knírek. Ostatně stačí se mrknout na zadní část modelu Mégane, kde ten diodový moustache pořád tak nějak vykukuje.

Foto: Tomáš Kopečný

Přední části opět dominuje diodové denní svícení připomínající kly.

Do větších extravagancí se Renault na rozdíl od DS, Peugeotu a Citroënu nepouštěl, takže opustil umělecký styl navrhování a jal se uhlazovat to, co započal.

No a nejlepším současným dílem se podle nás stal právě Austral, který posloužil též jako předloha pro nový Espace. Když kouknete na příď, rozhodně vás zaujme neobyčejná maska i mřížka pod ní, přepracované logo složené z linií a typické denní svícení evokující malé mamutí kly. Rozhodně jde o osobitý styl, nicméně ne expresivní.

Foto: Tomáš Kopečný

Už žádný movember, ale jednoduché líbivé linie.

Na zadní knírek se designéři definitivně vybodli a namísto něj představili rovné linie zakončené zakulacenou linkou. Prosté, moderní a líbivé řešení, navíc doplněné animovaným blinkrem.

Boční linie SUV disponují několika aerodynamickými prolisy, ale jinak reflektují konvenční styl. Kola pak dotváří auto, což v našem případě hodnotíme opět pozitivně. Žádné aerokreace, ale pěkné strukturované dvoubarevné liťáky.

Interiérové páčkobraní

Umírněný styl vnějšku se reflektuje i v kabině, zejména na pracovišti řidiče. To je orientované pouze na něj a představované třemi základními prvky – přístrojovkou, volantem a infosystémem.

Foto: Tomáš Kopečný

Kokpit je orientovaný primárně na řidiče.

Zapomeňte na klasické budíky a přivítejte digitální přístrojovou desku, nabízející několik druhů vzhledů. Nečekejte však grafické manýry, spíše umírněnou modernu doladěnou ambientním podsvícením, měnícím barvy podle denní doby.

Další kapitolou je nestandardně tvarovaný volant, připomínající spíše zaoblenou kostku. Na jeho úchop i velikost si musíte chvilku zvykat, ovšem nedošli jsme k závěru, že by autu nakonec slušel menší.

Foto: Tomáš Kopečný

Volant připomíná spíše zaoblenou kostku.

Poněkud svéráznou divočinou jsou ovšem ovládací páčky, neb tu mimo tradiční dvojice najdete ještě řadicí a další na ovládání audia. A jelikož je řadička umístěná poměrně blízko pravé páčky, nejednou se nám stalo, že jsme si namísto zařazení chodu vpřed/vzad spustili stěrače.

Možná by se ty volby kvaltů daly přece jen řešit jinak. Možná snaha napodobit Mercedes-Benz není tak úplně nutná, obzvláště, když Němci funkce pravé páčky šikovně přesunuli do levé a pravá strana tedy zůstala nevyužitá.

Foto: Tomáš Kopečný

Renault se řadicí páčkou zřejmě inspiroval u Mercedesu.

Do třetice všeho dobrého? Nejlepšího! Infosystém nového Australu totiž vsadil na moderní automobilové rozhraní Android a spolupráci s Googlem. Takže boucháme šampaňské, protože výsledek přináší svižné softwarové rozhraní, přehledně nastavitelné funkce, a hlavně integrované mapy Google.

Ve spojení s neustálým on-line připojením tak máte permanentně naservírovaná aktuální dopravní data, vyhledávání, uložené trasy a prakticky vše, co v rámci map běžně řešíte na svém mobilu. Tedy pokud pracujete s Google Maps.

Foto: Tomáš Kopečný

Svižný infosystém jede na Androidu a disponuje vybranými službami Google

S využitím Androidu souvisí i další služby od Google, například kalendář, hudba nebo integrovaný virtuální obchod Play Store, umožňující stažení dalších podporovaných aplikací. Jste-li vyznavačem současné mobilní konektivity, tak ani zde nepřijdete o kompatibilitu Apple CarPlay/Android Auto.

Navrch potěší praktická posuvná dělená druhá řada sedadel, s níž souvisí taktéž kapacita zavazadlového prostoru, jehož objem lze nafouknout až na slušných 575 litrů.

Rychle nabyl, rychle pozbyl

Po stránce vizuální i praktické si Austral odnáší vysoce kladné hodnocení, proto by bylo zklamáním, kdyby jízdně zásadně selhal. Nebojte, nestalo se to, ačkoli menší „ale“ jsme přece jen našli.

Foto: Tomáš Kopečný

Velká kola a nízkoprofilové pneumatiky? U Australu nemají vliv na cestovní komfort.

V zájmu krásy dnešní moderní vozy přijíždí na čím dál nižších pneumatikách, kolikrát komfortu navzdory, nicméně u Australu úbytek pohodlí nepozorujeme. Dokonce i s obutím 235/45 R20 vůz na cestách neposkakuje a jeho podvozek netluče. Na druhou stranu u SUV za takřka milion nic takového (negativního) ani neočekáváte.

Určitou kontroverzi však může vyvolat zastavěná pohonná jednotka, jíž je přeplňovaná 12voltová mild-hybridní třináctistovka naladěná na výkon 158 koní a točivý moment 270 Nm, který putuje skrze CVT převodovku na přední kola.

Foto: Tomáš Kopečný

Čtyřválcový 12voltový mild-hybrid má zdvihový objem 1,3 litru.

Znalé motoristické obci se hned vybaví malý zdvihový objem, vyšší provozní hmotnost (1539–1621 kg) a vykřičník ve formě CVT, obvykle znamenající ztrátu výkonu. Čtyřválcová zážehová motorizace ovšem dostačuje jak na běžné cestování, tak na dálnice či běžná stoupání. Moderní turbodmychadlo jednoduše poskytne potřebný plnicí tlak, takže je z hlediska vnitřního spalování s čím pracovat, byť už jde o lehkou alchymii.

Problém nastává jen při předjíždění, kdy Austral poměrně svižně vystřelí kupředu, ale pak rychle ztratí dech. To je dáno jednak malým motorem, ale také převodovkou. Pořád totiž jde o variátor CVT, byť odladěný tak, že by laik nepoznal, že změny převodů nezajišťuje konvenční automat. Na tomhle si inženýři Renaultu prostě dali záležet a je to vidět.

Foto: Tomáš Kopečný

Austral umí svižně vyrazit kupředu, ovšem brzy ztratí dech.

Jízdní nastavení se projeví taktéž na spotřebě, která má být dle WLTP kombinovaně 6,2–6,5 litru na sto. My na zimních gumách a s vysokým podílem dálnic jezdili za 6,7 litru na sto, což považujeme za slušný, ba až překvapivý výsledek. Přece jen s CVT jsme čekali daleko větší palivový apetit, jaký mají například vybrané evropské modely od Subaru.

Hraní si na premianty

V Renaultu Austral jako celku se sešla řada povedených atributů počínaje designem, ergonomií kabiny či infosystémem a konče komfortem, jízdními vlastnostmi i úspornou motorizací vhodnou pro různorodé provozy.

Foto: Tomáš Kopečný

Ač je Austral velmi povedený, na luxusní prémiové modely prozatím nemá.

V některých ohledech se auto snaží profilovat jako prémiové, ovšem dohnat např. Audi, Mercedes-Benz nebo BMW chce přece jen něco víc než rozhraní Android a agregát z lepšího zahradního traktůrku.

Už teď si sice můžete předobjednat 200koňový Austral v plném hybridu (HEV), nicméně ani ten nenahradí určitou klientelou žádaný dvoulitrový turbodiesel nebo nějaký jiný, daleko dynamičtěji laděný benzin.

Foto: Tomáš Kopečný

Kufr má objem až 575 litrů.

Kdo je skromnější, ten zvolí slabší 140koňovou zážehovou třináctku s manuálem, za kterou zaplatí 770 000 Kč. Jenže když už jdete pro auťák ve vyšší cenové relaci, patrně oželíte dalších 105 000 Kč a za 875 00 Kč pořídíte silnější 160koňový automat CVT, případně za 925 000 Kč, respektive 955 000 Kč ještě vybavenější provedení.

Austral tedy není úplně levný, nicméně na svoji cenu patří k velmi povedeným SUV, ba dokonce k nejlepším ve své třídě. A pokud v modelu nebudete hledat francouzského bavoráka nebo rádoby Volvo, pak se díváte na zajímavý stroj, který v lecčem strčí do kapsy domácí konkurenci od Stellantisu, případně i některé populární bestsellery koncernu Volkswagen.

Zkrátka, když se sejdou kvalitní ingredience s pracovitými kuchaři, výsledný pokrm nemůže (obvykle) být jen průměrný. Naopak se bavíme o nadprůměrném zážitku, kterým zbrusu nový Renault Austral rozhodně je.

Technické údajeRenault Austral Iconic 160 CVT
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 333 cm3
Elektrifikacemild-hybrid 12V
Výkon116 kW (158 k) při 5 250–5 500 ot./min.
Točivý moment270 Nm při 1 800–3 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, CVT
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 539–1 621 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,7 s
Maximální rychlost175 km/h
Spotřeba (kombinace)6,2–6,5 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 510/1 825/1 644 mm
Rozvor2 667 mm
Objem zavazadlového prostoru487–575 l
Načítám