Článek
„S velkou silou přichází velká odpovědnost.“ Strýček Ben sice ve svém výchovném proslovu k synovci Peteru Parkerovi myslel něco trochu jiného, ale tahle citace se vztahuje i na naši situaci. Za volantem Mustangu Mach-E GT máte na výběr – buď budete při práci s plynovým pedálem střídmí a rozumně budete využívat jeho sílu, jen když je to vhodné, nebo se stanete silničním hulvátem, který vždy a všude jezdí o pár (desítek) kilometrů rychleji než všichni ostatní. Jde to totiž nebezpečně snadno.
Když vás všech těch 860 Nm poprvé zamáčkne do sedačky a vystřelí jako z katapultu, budete nejspíš lapat po dechu – a pak se začnete smát jako blázni, protože tohle auto je vážně pekelně rychlé. Stovka za 4,4 sekundy z klidu je obdivuhodné číslo (tzv. „rolling start“ ten čas zkrátí jen na 3,8 s), jenže skutečně ohromující je pružná akcelerace, kdy auto okamžitě zabere (nečekáte na podřazení, nečekáte na ideální otáčky ani na to, až se roztočí turbodmychadlo) a peláší jako splašené.
Typický cirkusový trik elektromobilů ale Mach-E GT rozšiřuje o schopnosti v zatáčkách, kde předvádí až nečekanou hbitost a hravost – okamžitě se velmi dychtivě stáčí k apexu, ve vinglu ochotně reaguje na pohyby volantu i pokyny plynem, takže můžete se stopou pracovat. Sice váží 2,4 tuny, ale fakt byste to do něj neřekli (pokud to nepřepísknete s nájezdovou rychlostí), nemusíte s ním bojovat ani ho k zatáčení nutit, nejvýkonnější Mach-E poslouchá na slovo a chce si hrát stejně jako vy.
To osmiválcový Mustang, ten měl vždycky tak trochu svou hlavu. Velký a těžký osmiválec pod dlouhou přední kapotou spolu s lehkou a trochu zrádnou zádí určovaly řidičský dojem – tenhle kůň chtěl prostě pevnou ruku. Mach-E GT se přitom za volantem zdá stejně podmanivý (i bez burácení osmi hrnků), a přitom poslušnější. To však neznamená, že by elektrický Mustang nepochytil vzpurné manýry toho spalovacího…
Všechno začíná podobně přituhlým podvozkem (s nižší světlou výškou) a těžkým řízením, což u mnoha elektromobilů nezažijete. Jinde také nejspíš nezažijete, aby si přední kola lehce zahrábla, když naplno odpálíte přehradu plnou divoké akcelerace – to jak si auto přisedne na zadek a odlehčí přední kola. Na vodě to může být docela dobrodružné.
Ale nejvíc „mustangová“ je silná náklonnost k přetáčivosti. Sice si plynem v zatáčkách můžete ladit stopu, jenže když to přepísknete (nebojte, limit je dost vysoko, ale té síly je fakt moc a přilnavost zadních kol dokáže překonat), začne se dít všechno hned a naráz, takže byste měli mít hodně rychlé ruce nebo to raději nepokoušet. O videa Mustangů potupně pohozených ve škarpě nebo obtočených kolem sloupu při odjezdu ze srazů zřejmě nebude nouze ani po přechodu od benzinu k elektřině…
Nemusíte se ale vyloženě bát, Mach-E GT není nevycválaná bestie, která se vám neustále snaží ukousnout hlavu – jen musíte jeho sílu respektovat a využívat ji tam, kde je to vhodné (vzpomeňte na radu strýčka Bena). Pak si usnadníte spoustu běžných situací (předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu je na „lusknutí“ plynu) a především si užijete spoustu řidičské zábavy, kterou byste u elektromobilu vážně nečekali.
Mach-E GT je ale dobrý i v tom, co elektromobily umí nejlépe – stačí se za volantem uklidnit a auto se uklidní s vámi, jízda je zcela tichá a hladká, takže můžete relaxovat (i s podporou sofistikovaných jízdních asistentů) za poslechu hifi Bang & Olufsen. Dlouhé cesty tak rozhodně nebudou žádná otrava…
Jen možná nebudou tak dlouhé. Nejvýkonnější verze Mach-E má totiž oproti jiným variantám s prodlouženým dojezdem (ty mají místo základní baterie o kapacitě 70 kWh větší balík s využitelnými 91 kWh) omezený rádius – místo 600 kilometrů zadokolky a 550 km čtyřkolky nabízí totiž „jen“ 490 km (nabíjení výkonem až 150 kW to ale zachraňuje). Neznamená to, že neumí jezdit úsporně, jen se asi málokdy udržíte jeho výkonové rezervy nevyužívat. Ostatně Mustang GT s jeho mocným, ale nenasytným V8 si také nekupujete, abyste pak jezdili na spotřebu.
Mustang Mach-E GT je tak jasnou demonstrací síly, čistší a kultivovanější, ale neméně zábavná alternativa k osmiválcovému Mustangu. Nová technika mu přináší mnoho výhod (o dalším páru dveří a skutečně použitelných zadních sedačkách ani nemluvě), přitom si pořád zachovává kus toho správně jalového „mustangového“ chování, které budete muset krotit. Finální volba je ale na vás – budete padouch, nebo hrdina?
Verze GT je až na samém vrcholu ceníku Mustangu Mach-E, aktuálně ho pořídíte za zvýhodněných 1 863 900 Kč (tedy o 160 tisíc laciněji než dříve). Pokud ale nepotřebujete tolik síly, verzi s prodlouženým dojezdem můžete mít za 1 491 900 Kč (RWD s výkonem 294 k), resp. 1 599 900 Kč (AWD produkující 351 k). Základní cenovka Mustangu Mach-E je přitom již 1 298 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 358 kW (457 k) |
Točivý moment | 860 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 407 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,4 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Dojezd | až 490 km |
Kapacita baterie | 98,7 kWh (využitelná 91 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 150 kW |
Kola a pneumatiky | 245/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 743/1 881/1 613 mm |
Rozvor | 2 984 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 402 l + 100 l vpředu |